Borstvoeding en weer gaan werken

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door zinzi, 1 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zinzi

zinzi Bekend lid

22 jul 2012
    627
    0
    0
    Volgende week is het dan weer zo ver. Ik moet dan weer gaan werken.
    Ik geef al vanaf haar geboorte fulltime bv.
    Wel ben ik al een poos bezig met kolven en heb ik af en toe een flesje geprobeerd.

Hoe hebben jullie je voorbereid op het weer gaan werken qua voeding?
    Hoeveel voeding hadden jullie op voorraad? Hoe wisten jullie hoeveel voeding de kids uit een flesje dronken (ik doe nu wat ik afkolf en dat drinkt ze net niet op)? Wat is normaal wat een kleintje van 11 weken drinkt?

Onze dame gaat 1 dag naar de opvang, maar vind het nog lastig wat mee te geven. En ik ben altijd bang dat ik te weinig hebt, terwijl mijn man zegt dat het veel te veel gaat zijn, omdat ik op mijn werk ook kolf.

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik heb mijn oudste 9 maanden bv gegeven. Altijd gekolfd op het werk en meegegeven naar het KDV. Soms had ik te weinig en op een gegeven moment had ik ook geen voorraadje meer. Sja, dan maar een flesje KV tussendoor. Eén keer belde een leidster helemaal ontdaan op. Er was een flesje BV omgevallen (zoonlief had er tegenaan getrapt toen het op het aanrecht stond). Ik denk dat ze bang was dat ik boos zou zijn, maar ik vond het niet zo erg. Ja, moedermelk is beter, maar ik ben er van overtuigd dat poedermelk helemaal niet slecht is. Mijn zoontjes zijn gelukkig niet allergisch en kunnen het dus gewoon hebben.
    Sowieso gaf ik altijd drie porties poeder mee, voor het geval dat.

3. Nummer 10

Nummer 10 Actief lid

2 feb 2012
    382
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik moet/mag maandag weer gaan werken.

Ik ben -as we speak- aan het kolven om elke dag een beetje te verzamelen zodat ik genoeg voeding heb voor de eerste dag te overbruggen.
    Ik kolf een beetje na de tweede ochtendvoeding en mijn ene dochter drinkt 's avonds om 20:30 haar laatste voeding dus 'haar' borst kolf ik voor ik naar bed ga nog. Mijn andere dochter drinkt nog wel rond deze tijd dus die kolf ik niet.

Ik ga uit van 150 tot 180 cc per voeding per kind en dan 2 voedingen op een werkdag. Zo'n 700cc per werkdag...

Ik heb nu nog 5 voedingen in de diepvries staan, als reserve. Voorlopig blijven ze thuis bij mijn vriend omdat hij geen werk heeft nu dus ik heb er alle vertrouwen in dat hij wel kan inschatten wat het beste is. Ik wil nog wel wat reserve voedingen erbij hebben eigenlijk.

Bij mijn oudste had ik op de creche een noodvoorraad in de diepvries. 2 voedingen in ijsblokzakjes. Dan konden ze een extra voeding pakken igv ongelukjes of bij extra honger konden ze een paar blokjes ontdooien en geven. Dat gaf veel rust. Daarnaast kreeg ze mee wat ik de werkdag ervoor gekolfd had en dat was eigenlijk altijd prima.

Er is bij borstvoeding niet echt een 'normale' hoeveelheid, dat verschilt enorm per kindje en ook hoeveel voedingen ze per dag drinkt. Je zult echt moeten uittesten wat werkt bij jullie kindje, de hoeveelheid die je kolft is een goed uitgangspunt.

4. zinzi

zinzi Bekend lid

22 jul 2012
    627
    0
    0
    Dankjewel voor jullie reacties.
    Ik weet dat ene keer een kunstvoeding geen kwaad kan, maar we hebben ook nog al moeite gehad haar uit een fles laten drinken. Toen werd het weer even moeilijk toen ze voeding uit de vriezer kreeg. Dus ik weet ook niet of ze dan de kunstvoeding ook weer moeilijk pakt. En zolang het gaat geef ik haar toch liever de bv. Geeft mij zelf een beter gevoel.

Ze gaat vandaag voor het eerst naar de opvang, maar ik ben nog wel een dagje vrij. Dus dan is het makkelijker uit proberen.
    Volgens mij doen ze hier ook een reserve voeding in de vriezer, dus dat zou fijn zijn.

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.517
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier een beetje hetzelfde.Over 5 weken moet ik weer gaan werken maar zie enorm op tegen het kolven.Ik vind het allemaal zo'n gedoe om op mijn werk te gaan kolven.Ik wil sowieso de BV gaan afbouwen wanneer onze dochter 6 mnd is dus het zou betekenen dat ik ruim 4 weken moet zien te overbruggen.Het kolven gaat al nooit zo geweldig.Binnenkort heb ik een gesprek met mijn leidinggevende en ik ga dan vragen of ik onder werktijd evt thuis mag afkolven.Ik woon nog geen 5 minuten fietsen van het werk vandaan dus het zou hier een optie zijn.Onze dochter drinkt soms een flesje afgekolfde voeding die ik overigens ook weleens zelf geef en dan drinkt ze met gemak 150 cc.

Succes!!

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Als je zo dicht bij huis woont, waar is je kindje dan? Is het niet een mogelijkheid om live te voeden?

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.517
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    @Lady:Mijn dochter gaat straks gewoon 2 dgn per week naar het kinderdagverblijf.

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ja, ik bedoel, meestal nemen mensen een KDV in de buurt, dus als je huis dichtbij je werk is, dan het KDV misschien ook? Dan kun je naar het KDV gaan om te voeden.

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.517
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    @lady:ik ga niet op het kdv voeden.Gaat mij persoonlijk iets te ver.Ik wil werk en prive zoveel mogelijk gescheiden houden en het lijkt mij erg verwarrend en onrustig voor een baby als ik snel gehaast binnen kom zetten om vervolgens weer direct te vertrekken nadat er gevoed is.We gaan gewoon een aantal weken kolven en dan langzaam afbouwen.

Gr Ingrid.

10. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Ik ben gisteren weer begonnen. Heb zo'n 13 voedingen in de diepvries liggen. Ik kolf twee keer per dag op mijn werk om 11:00 en 15:00 uur. Gisteren en vandaag kreeg ik daar ook precies twee voedingen uit (150-180cc). Helaas moet ik er drie hebben voor een hele werkdag. Die derde voeding moet ik dus nog ergens tussendoor kolven. De laatste tijd sliep mijn zoontje 's nachts goed door en kon ik na de eerste ochtend voeding nog een hele voeding kolven. Maar de laatste dagen wil hij 's nachts toch weer drinken. Ik moet dus nog een beetje zoeken naar de beste manier. Maar heb in ieder geval 13 extra voedingen in de vriezer.

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Sja... of je gehaast binnenkomt en meteen weer weggaat, dat heb je zelf in de hand. Als het maar 5 minuten fietsen is en je hebt recht op 25% van je werktijd, dan hoeft dat helemaal niet gehaast. Ik zou veel overhebben voor die luxe (dat het KDV zo dichtbij is en ik live kan voeden).

Thuis kolven is natuurlijk ook prettiger dan op het werk, maar persoonlijk zou ik het juist vervelend vinden om 2x per dag op en neer te moeten fietsen, al is het maar 5 minuutjes.

Ach ja, ieder het zijne.

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik had bij m'n oudste veel voorraad maar gebruikte het nooit. Nu had ik een voeding of 4 in de vriezer. Ik heb nu net de 2e eruit gehaald dus zal komende week weer even zorgen dat er weer nieuwe in komt.

Ik kolf altijd 2x onder werktijd en ze drinkt 2-3 voedingen als ik weg ben. 's Morgens kolf ik leeg voor ik wegga. Bij m'n oudste had ik dan altijd echt een hele voeding extra. Jongste snackt vaak flink tegen de ochtend dus dan is er niet zoveel meer over maar dan kolf ik desnoods s avonds nog een beetje erbij.

13. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik gaf bij de oudste altijd 2 flessen mee en 1 in de vriezer als voorraad mocht ze nou wel meer willen of een extra fles nodig hebben.

Als ik nu een avondje weg ga heb ik een fles staan van 170 cc wat vaak niet op gaat maar heb liever teveel dan te weinig.
    Op mijn werk ga ik straks 2 keer kolven tussendoor en dat gaat dan of in de vriezer of de volgende dag mee naar de opvang.

Pffff moet er niet aan denken dat ik volgende maand ook weer moet werken.

Deel Deze Pagina