TENS

Discussie in 'De bevalling' gestart door banjabes, 12 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Hoi meiden,

Heeft iemand ervaring met een TENS pijnbestrijding voor tijdens de bevalling?
    Ik zou graag thuis willen bevallen, maar ik weet niet hoe de pijn zal zijn (en of ik hem wel aankan :oops: ).

Groetjes Banjabes

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Bedenk in ieder geval één ding: er zijn miljoenen vrouwen die bevallen zijn zonder pijnstilling en dat is ook allemaal goed gekomen (wat trouwens niet wil zeggen dat het moet hoor). Ik ben zonder pijnbestrijding bevallen en vond het goed te doen maar had dan ook geen goeie weeën. Heb wel de Tens gebruikt en vond het helemaal niets. Aan de andere kant: twee vriendinnen hebben 'm ook gebruikt en die geven aan dat ze er wel baat bij hebben gehad! De moeite waard om te proberen.

Mocht je tijdens de bevalling bedenken dat het je toch niet lukt (geen schande) dan kan je altijd nog verkassen naar het ziekenhuis. Je VK zal je bij die beslissing ondersteunen.

3. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Ik heb geen ervaring met Tens, maar wil je wel zeggen dat het erg goed is om je te orienteren op pijnstilling. Het is erg kort door de bocht om zomaar te zeggen dat het zonder goed kan. Mijn eerste bevalling heeft meer dan 40 uur geduurd, zonder verdoving was het waarschijnlijk een keizersnede geworden omdat ik compleet uitgeput zou zijn, door de verdoving (ruggeprik die ik zelf kon doseren) heb ik toch een natuurlijke bevalling gehad. Misschien kun je eens op Google zoeken, daar zul je vast meer vinden.

Veel succes !

Nikki F

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik ben vanwege chronische rug-/zenuwklachten bekend met de TENS, heb er zelf 1.
    Daarom denk ik dat zoiets niet gaat helpen bij weeen-pijn.

5. lotjebobje

lotjebobje Actief lid

11 dec 2008
    101
    0
    0
    mama
    almelo
    Hallo meiden

Ik ben dus nu een geboorteTENS aan het regelen

maar nu krijg ik de keuze uit de birth en de elle weet iemand welke het beste werkt en wat nu exact de verschillen zijn.

alvast bedankt

6. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

ik heb hem gebruikt. vond het niet geweldig, maar toch best nuttig. waarschijnlijk meer vanwege de afleiding dan echte pijnstilling. ik woon in engeland waar hij vrij veel gebruikt wordt, en het schijnt heel persoonlijk te zijn, de een zweert erbij, de ander vindt het niets. je kunt dus heel moeilijk zeggen wat het voor jou zal doen!

7. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik heb de Elle tens gebruikt. En mij is het goed bevallen al ben ik uiteindelijk middels een sectio bevallen, hieronder mijn verhaal:

Inmiddels ben ik bevallen van een gezonde dochter op 4-2-2009. Ze is uiteindelijk d.m.v. een keizersnede ter wereld gekomen. Om ± 00.45u begon het met een heftige menstruatieachtige pijn, die ging weer weg. Na een paar minuten weer. Dit ging even zo door. Ik heb om ±01.15u mijn vriend wakker gemaakt. Die heeft het Tens-apparaatje aangebracht. Dit werkte voor mijn gevoel goed, verder heeft Robert mij goed geholpen om de weeën op te vangen. Ze kwamen gelijk al om de 5 min. Dus dat is vrij snel. Tegen 04.00 uur zei ik: bel de verloskundige maar, die was er om 4.30 uur. 5 minuten voor haar komst braken m'n vliezen. E heeft me gecontroleerd en idd waren de vliezen gebroken en had ik al 4 cm ontsluiting. We hebben besloten gelijk naar het ziekenhuis te gaan. Ze had ook nog een ander stel alvast naar het ziekenhuis gestuurd. Zo kon ze ons allebei bijstaan bij de bevalling. Rond 5 uur waren we in het ziekenhuis. Het opvangen van de weeën ging goed en om 08.00 uur had ik 8 cm ontsluiting, dit schoot dus lekker op. Ondertussen was de andere mevrouw bevallen van een zoon. Op een gegeven moment kreeg ik lichte persdrang. (±10.00 uur) Weer gecontroleerd, ik had nog altijd 8 cm ontsluiting. Omdat dit lang duurde ben ik toen overgedragen aan het ziekenhuis. Ik/we werden aan het CTG gelegd om de baby en de weeënactiviteit te checken. Met de baby ging alles heel goed, de weeën waren niet krachtig genoeg. Ik werd aan een infuus gelegd met weeën opwekker. En ik kreeg, omdat ik al een hele poos bezig was, een pethidine injectie in m'n been. Dit bracht tussen de weeën door enige rust voor mij. Het infuus met de weeën opwekker(oxytocine) had nauwelijks invloed op de weeën die ik had. Om 12.00 uur had ik nog steeds 8 cm. Het hoofdje lag niet diep genoeg en was erg beweeglijk. Er werd een gynaecoloog bijgehaald en er werd besloten tot een keizersnede. Toen ging alles in een rap tempo. Op de ok kreeg ik de ruggenprik: dit was voor mij een hele verlichting: geen weeën meer!!!Om 12.52 uur werd onze dochter Lisanne geboren.

Het TENS-apparaat mocht ik, tot het moment dat werd besloten om een sectio te doen, ophouden, ook tijdens het CTG. Door het TENS apparaatje had ik het gevoel ergens controle over te hebben, als er een wee kwam drukte ik op de boost-knop en tegelijkertijd begon ik te puffen. Het was dus ook een hulpmiddel om m’n ademhaling onder controle te krijgen/houden.

@ lotjebobje
    Het verschil in de apparaatjes is dat de een wat meer functies/vermogen heeft. Ik heb dus de ELLE-TENS gebruikt (gekocht) en beviel goed.

Deel Deze Pagina