Wachten tot maandag of vandaag huisartsenpost bellen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door rijo, 2 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    De situatie is als volgt: mijn zoon van bijna 2 heeft het stempel peuterastma gekregen. Hij is vaak verkouden en ziek, en vorig weekend was het weer zover: een fikse verkoudheid en benauwd, en maandag bij de ha bleek ook nog eens dat hij een ontstoken oortje en een paar flink opgezwollen, rode keelamandelen had. Hij eet en drinkt dus heel erg slecht :( We hebben een ab kuur meegekregen en we moesten hem om de drie uur zijn puffer geven (salbutamol), indien nodig 2 pufjes tegelijk, naast de flixotide die hij al 2x per dag krijgt. Woensdag ben ik weer met hem naar de huisarts geweest, de benauwdheid leek toe te nemen. Inmiddels kreeg hij 7 tot 8 pufjes salbutamol per 24 uur. Zijn oortje zag er beter uit, amandelen waren nog steeds huge en hij moest ook zichtbaar hard werken om te ademen. Geen koorts. De ha wou het nog even aanzien. Donderdag en vrijdag leek het iets beter te gaan, maar sinds gisteravond hoest hij heel veel en klinkt hij weer erg benauwd, moet hij hard werken om te ademen (ondanks de vele pufjes). Ik weet alleen niet of het zijn astma is of dat zijn amandelen hem parten spelen. Vandaag is hij wat hangerig en heel moe (vanmorgen 2 uren geslapen, terwijl hij al maanden geen ochtenddutje meer doet) en toen ik hem om 12 uur weer op bed bracht had hij koorts, 38.5. Wat zouden jullie doen, het nog even aankijken tot maandag of toch bellen? Het duurt even voordat de ab kuur aan slaat natuurlijk, maar we hebben nog voor 2,5 dag en dan is de kuur afgelopen. Ik heb de laatste maanden al een paar keer met de huisartsenpost gebeld ivm mijn dochter (uiteraard niet vanwege een ontstoken haarzakje)... Ze zien me aankomen, heb je haar weer... Stom he, dat er zo'n duveltje op je schouder zit die tegen je zegt dat je niet mag bellen, omdat je de afgelopen tijd al een paar keer hebt gebeld ;)

2. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Bij twijfel bellen en situatie uitleggen, daar zijn ze voor!

3. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Ja, gewoon bellen! Er zit gelukkig geen limiet op ;) liever een keer teveel als te weinig.

4. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Gewoon bellen, al bel je 100x voor niks. Zij zitten er toch, het is hun WERK, ze krijgen ervoor betaald.

5. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Gewoon bellen! Je kunt altijd met hun even overleggen.

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.323
    10.291
    113
    Als je eerder geen contact had gehad voor je dochter zou je ook bellen.
    Gewoon bellen en anders is het nog een heel lang weekend!

7. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Gewoon bellen hoor

8. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Bellen! Anti-biotica werkt meestal na 2 tot 3 dagen, dus dat had al lang moeten werken. Moeilijk ademhalen kost hartstikke veel energie en dat is echt niet tof.

9. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Bellen! Ik vind dat hij inmiddels wel wat opgeknapt moet zijn van de ab kuur. Misschien kunnen ze hem even vernevelen voor de benauwdheid? En de huisarts is er ook voor geruststelling, niet alleen voor diagnoses! Beter een keer te veel dan te weinig. Je moet zelf afvragen wil ik zo weer de nacht in met hem of niet? En volgens mij is het antwoord nee als ik zo lees... Geef je hem nog paracetamol zetpillen?

Verder een tip, eerst de salbutamol puffen en dan de flixotide er achteraan, dan komt het dieper in zijn longen.

10. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Als ik twijfel, bel ik altijd om te overleggen. De assistente stelt altijd volop vragen en kunnen de situatie goed inschatten. Bij twijfel laten ze je gewoon langskomen.

11. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ik vind dit absoluut een reden om te bellen en ook een reden om gezien te worden.
    In je opening heb je het trouwens over 2 pufjes tegelijk. Misschien ten overvloede, maar je weet dat je tussen elk pufje opnieuw moet schudden?

12. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.803
    781
    113
    Onze zoon heeft ook gevoelige longen, en wij puffen ook met salbutamol en Qvar op regelmatige basis. Ik heb toen het minder goed met hem ging van de kinderarts gehoord dat als ik hem 2 pufjes salbutamol per 4 uur moet geven en hij niet opknapt, dat ik dan moet bellen. Ik zou dus zeker even bellen om te overleggen.

13. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    bedankt voor de tip! Dit doen we inderdaad ook in deze volgorde. Schudden doen we ook.

Ik heb gisteren gebeld, we moesten eerst zetpillen geven en dan weer afwachten. De koorts is gezakt, hij is iets minder benauwd. Heeft een goede nacht gedraaid. Afwachten hoe het gaat.

Deel Deze Pagina