Hoe borstvoeding afwennen.

Discussion in 'Borstvoeding' started by Chocolatecookie, Aug 21, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chocolatecookie

Jul 23, 2012
    46
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik heb even een vraagje. Ik wil nu langzaam de BV gaan afbouwen. Mijn zoontje is volgende week 1 jaar en dan hoop ik voorlopig alleen nog een avond en eventueel een nachtvoeding te geven.

Als ik de kleine overdag 200 ml aan melkproducten geef, zou hij dan zelf nog wel 100 ml uit de borst halen in de avond? Want ik heb soms het idee dat hij een paar slokjes neemt en dan genoeg heeft. En dat baseer ik alleen op het feit dat mijn zoontje uit een flesje vaak niet meer dan 60-75 ml per keer drinkt.

Hij drinkt momenteel nog zo'n 6x per dag bij mij. Ik vind dat toch wel erg veel. En voor de nachtvoeding komt hij sowieso 1, soms 2x per nacht.
    Vanaf een jaar mag je er toch wel vanuit gaan dat hij, als hij overdag goed eet en drinkt (en dat doet hij) de nachtvoeding niet meer nodig heeft?

Wat mij ook bezighoud is de vraag of mijn zoontje de borstvoeding nu al wel kan afwennen, want hij wil gewoon het liefst BV.
    Maar ik wil ook wel mijn cyclus terug zodat we voor een tweede kindje kunnen gaan (ik ben inmiddels de jongste niet meer).
    Daarbij vind ik het niet zo leuk dat mijn zoontje aan mijn t-shirt gaat lopen trekken als hij wil drinken.

Zijn er hier meiden die ervaring hebben met het afwennen van de borstvoeding aan een kindje die erg graag BV drinkt?

P.s. wat ik erg belangrijk vind is dat de kleine zich er niet naar onder gaat voelen dat ik wil gaan afbouwen. Dus zoals 's nachts laten huilen is voor mij geen optie.

Alvast bedankt voor het delen van ervaringen en het geven van adviezen!

Misschien trouwens nog wel handig om te weten is dat mijn zoontje sinds een klein weekje de speen niet meer nodig heeft. Wellicht dat het afwennen van de borst dan ook makkelijker gaat, nu de zuigbehoefte dus blijkbaar veel minder geworden is?

2. fafa

fafa Niet meer actief

hier ook zo'n boobaholic die met anderhalf nog 2-3 nachtvoedingen wil, en overdag ook het liefst een keer of 4 zou willen drinken , dus ik herken je probleem.

Op een gegeven moment ben ik het drinken gaan koppelen aan het slapen zodat ik nu in ieder geval overdag nog maar 1 voeding (voor het middagdutje) geef. Als ze aangaf te willen drinken zei ik "straks weer, als we gaan slapen" en dan snel proberen af te leiden ;) en wat anders te drinken aanbieden. Ging niet helemaal zonder slag of stoot, maar echt drama was het niet.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #3 dirksmama, Aug 22, 2012
    Last edited: Aug 22, 2012
    Het kan soms heel snel gaan hoor!

Ik gisteren nog een tweet van Dr. Jack Newman, gemiddeld komt als je zelf voedt de cyclus rond 14 maanden weer op gang, dus je bent er bijna :)
    Als je het niet prettig vindt dat je kind aan je shirt trekt, probeer dan een handgebaar of woord met hem af te spreken dat aangeeft dat hij borst wil. Je kunt als je je daar prettiger bij voelt ook gaan invoeren dat je alleen nog op bepaalde plaatsen borst geeft. Bijvoorbeeld alleen boven en alleen op een fepaalde stoel in d woonkamer of zo.

Truc om stress te voorkomen is iets te vinden dat je kind erg leuk of lekker vindt, en dat op plaatsen of momenten die jij minder geschikt vindt als alternatief aan te bieden. De kunst hierbij is vooral om een beetje te anticiperen en je kind hiermee af te leidn voor het om orst gevraagd heeft en voor je 'nee' hebt hoeven zeggen.

4. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Het klinkt misschien makkelijk gezegt maar ik heb op een gegeven moment besloten dat ik geen nachtvoedingen meer gaf.

Flesje water kon ze krijgen en daarna paste ik de 10 minutenregel toe.
    Paar dagen en het was klaar.. Vaak liet ik mijn man gaan die kreeg haar sneller stil. Waarschijnlijk rook ze bij mij de melk haha!

5. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Ik geef trouwens nog 3 voedingen:

7:00
    12:30
    19:00

Mijn doel is voeden tot max 1 jaar. En dat gaat lukken. Straks krijgt ze gewone melk ipv mijn melk.

6. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,857
    19,249
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Het afbouwen van de nachtvoedingen is bij ons helaas niet zonder huilen gelukt. Ik had het graag anders gezien, maar het werd te vermoeiend voor mij. De truc was bij ons trouwens wel om 's nachts echt helemaal niet meer te voeden (Pas na meer dan een jaar, trouwens). ik denk da dit voor onze zoon duidelijker was (na een paar nachten strijd.) Mijn idee dat 1x 's nachts drinken wel mocht, maar niet vaker was echt een drama. Logisch ook wel, denk ik: ze kunnen nog niet tellen hè. :) Dus hij snapte volgens mij niet waarom hij de ene keer wel mocht drinken en de andere keer niet. Dus bleef het elke keer opnieuw lastig. Helemaal niet meer drinken 's nachts was dus uiteindelijk makkelijker.

Overdag probeerde ik hem inderdaad af te leiden. Dat was soms wel lastig, onze zoon was ook wel een echte mama-melk-junkie. We zijn nu bijna een half jaar gestopt en hij heeft het er nog over. ("Mama melk alle op. [eigen naam] opdronke" :) Maar hij probeert nu in ieder geval niet meer te drinken, dat heeft hij nog wel een tijd gedaan tijdens het douchen enzo. Zo'n blote borst bleef verleidelijk, haha.

Ik heb trouwens de voedingen zelf afgebouwd, op de avondvoeding vlak voor bedtijd na. Heel incidenteel kreeg hij overdag nog de borst, als hij niet lekker was. Met de laatste voeding is hij zelf gestopt. Hoewel: toen hij na ruim een week ineens toch weer widle drinken, heb ik gezegd dat het op was.

7. Chocolatecookie

Jul 23, 2012
    46
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ik schreef op 21 augustus jl. dat ik de borstvoeding graag wilde gaan afwennen ivm het uitblijven van mijn menstruatie, met als grootste reden dat we nu toch wel graag voor een tweede willen gaan aangezien ik al 34 jaar ben.

Ik geef nog vrij vaak borstvoeding op een dag, inclusief 1 à 2 x een nachtvoeding. Aangezien ik weet dat de nachtvoedingen ervoor kunnen zorgen dat je menstruatie nogal lang uit blijft dacht ik dat het bij mij nog weleens heel lang zou kunnen duren.
    Ondanks dat er totaal geen symptomen de kop op staken van een aankomende menstruatie, had ik 2 weken geleden toch besloten om lekker door te blijven voeden.
    Ik dacht, ik zie wel wanneer die menstruatie doorkomt. Mijn zoontje geniet nog zo van de voedingen, dit wil ik hem niet ontnemen.

Maar afgelopen vrijdag voelde ik dan toch wat steekjes in mijn liezen, was wat humeurig en moe...en jawel hoor...gisteren ben ik dan toch eindelijk ongesteld geworden!
    Ik ben er erg blij mee nu ik mijn cyclus weer terug heb. Ik hoop ook dat er wel een eisprong aan voorafgegaan is, wat ik overigens wel vermoed aangezien ik laatst ook al wat zeurderige pijn voelde bij mijn liezen en ik toch wel veel afscheiding had.

Ik wilde toch even een update geven aangezien ik denk dat dit meerdere meiden kan stimuleren toch lekker door te blijven voeden, ondanks het uitblijven van de menstruatie en de wens voor nog een kindje.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Goed nieuws! Hoop dat je droom snel uitkomt (enne, ik vind 34 jaar niet oud hoor :) )

9. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Super!!

10. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

Dec 14, 2010
    1,795
    0
    0
    Super!!! :) En ik ben nog geen 34 (duurt ook nog wel even) maar vind het ook niet oud hoor! ;)

11. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Fijn hoor, geeft iig rust voor de komende tijd met voeden!

12. Chocolatecookie

Jul 23, 2012
    46
    0
    6
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel voor de lieve reacties!

Aan de ene kant is 34 jaar niet oud natuurlijk, maar voor het krijgen van nog een kindje ben ik voor mijn gevoel toch wel wat aan de late kant. :)
    Je weet nooit hoe lang het nu duurt voordat ik weer zwanger ben.

Het geeft inderdaad nu rust om lekker door te voeden. Ik had er eigenlijk ook geen fijn gevoel over om te gaan stoppen om zo mijn menstruatie terug te krijgen en ik ben nu zooo blij dat ik dat dan ook niet gedaan heb!

Maar Dirksmama had laatst al geschreven dat het heel goed mogelijk was dat het niet lang meer zou duren. En inderdaad, ze had gelijk :)

Share This Page