hallo allemaal, Wie kan mij helpen? Mijn vader is 64 en heeft een zwaar beroep. Hij moet volgens zichzelf nog tot zijn 66ste werken. Maar hij redt het niet meer en ik gun hem ook nog een leven zonder werk (en niet instorten). Nu ben ik niet thuis in pensioen etc. Ik heb inmiddels wel achterhaald dat je met je Digi-D kunt inloggen en je pensioenoverzicht kunt inzien. Maar hier gaat men uit van betaling vanaf je pensioengerechtigde leeftijd. Kun je pensioen ook naar voren halen? Zo ja, hoe dan? Welke persoon / instantie kan hierbij helpen? En zijn er verder dingen die we moeten weten?
https://www.berekenhet.nl/pensioen/bruto-netto-pensioen-met-inkomen.html Ik weet niet of dat dan precies klopt, maar misschien weet je het dan globaal ?
Volgens mij kun je pensioen niet naar voren halen, tenzij je via je werkgever meedoet aan prepensioenregeling of je er zelf voor hebt gespaard / bent verzekerd. Misschien idee om te kijken welk bedrag hij maandelijks nodig heeft om van te leven, wat hij aan vermogen heeft en dan te kijken of hij toch kan stoppen, evt met ander makkelijker werk ernaast? Ik zou het voor mijn vader ook willen, hij moet nog ruim 4 jaar tot 67 en kan niet zoveel meer (maar hij heeft een eigen bedrijf dus moet wel door).
Precies wat al gezegd is, ga met je vraag naar een adviseur. Houdt er rekening mee dat voor een advies er wellicht eenmalige advieskosten worden gerekend. Er is best veel mogelijk, vaak kan een pensioen wel naar voren worden gehaald, maar de jaarlijkse uitkering wordt dan stukken lager. Hetgeen wat je niet naar voren kan halen is je AOW. Daardoor heb je nog een extra gat wat je moet dichten. Er zijn echt heel veel variabelen vam belang of het verstandig is om de pensioenuitkering eerder in te laten gaan, en het is ook heel erg afhankelijk vam wat je vader nodig heeft per maand en wat zijn voorkeuren zijn. Als ze nog veel dure vakanties willen maken, zal het lastiger zijn om het pensioen al in te laten gaan, omdat er dan nou eenmaal minder inkomsten oer maand zijn. Mocht je specifieke vragen hebben, kan je ook altijd PB sturen. Ik werk in de pensioenwereld, maar niet als adviseur. Weet wel vrij veel van pensioenen, de wetgeving en de mogelijkheden
Ik kan al wel wat met je antwoorden. Ik denk dat we op zoek gaan naar een adviseur. Kun je gewoon een adviseur benaderen?
Ik zou beginnen bij de adviseur waar je vader ook zijn verzekeringen heeft lopen. Vaak kunnen zij wat betekenen. Mochten zij zelf geen pensioenadviezen geven, kennen ze vaak wel een adviseur waarnaar ze jullie kunnen doorverwijzen. Wanneer je geen verzekeringsadviseur hebt, of hij kan je niet verder helpen, zou je naar een financieel adviseur in de buurt kunnen zoeken
Via mijnpensioenoverzicht.nl kun je precies zien wat je krijgt. Inloggen doe je met je digid. Wellicht kun je hier al uithalen wat je wilt weten. Edit: ik zie dat je hier zelf ook al achter was. Ik kom er toch nog even op terug. Je kunt zien wat er tot nu toe opgebouwd is en dat wil je denk ik weten.
Klopt, dit had ik al gevonden. Het gaat er nu vooral om hoe we te weten kunnen komen of mijn vader eerder dan zijn pensioengerechtigde leeftijd kan stoppen met werken. Maar we hebben intussen een afspraak gemaakt bij een financieel adviseur.