IJzertekort, naast moe ook per se duizelig etc?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door MelanieL29, 10 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MelanieL29

MelanieL29 Bekend lid

9 aug 2006
    803
    0
    0
    Kun je bij ijzertekort ook alleen moe zijn of heb je dan meestal toch ook wel de andere bekende verschijnselen als duizelig en bleek?

Ben van ± 13:00 doodmoe. Dag in dag uit.
    Zit te denken nu of dat aan ijzer kan liggen.
    Zit me op mijn werk gewoon recht op te houden.

2. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Ik had als kind van 11 tot 14 jaar regelmatig bloedarmoede.

Ik merkte het altijd aan het moe zijn, en ik zag vaak sterretjes. Dan met name als ik dan snel opstond bijvoorbeeld. En een bleke huid (met name onder de vingernagels).

Ik kreeg toen van de dokter ook het advies om de volgende dingen ruimschoots te eten omdat er veel ijzer in zou zitten:

Kiwi's
    Spinazie
    augurken
    (Eigenlijk alle groene groentes)
    En elke dag 1 boterham met appelstroop (zit ontzettend veel ijzer in)

Nu omdat ik nu zwanger ben, neem ik een paar keer per week ook een glas roosvice ferro.

3. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Inderdaad appelstroop en Floradix. Een soort kruidendrank boordevol met ijzer. Het is niet zo lekker maar helpt heel erg goed tijdens en ook na de zwangerschap.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik ben/was ook voornamelijk moe, en ook mijn ijzer was te laag.
    Tevens is vandaag vastgesteld dat ik zwangerschapssuiker heb, en ben ook vanaf een uur of half 2 doodop.... mede als gevolg van hoge bloedsuikerwaarde.
    Dus vraag naast onderzoek op HB ook even na of ze evt je suiker willen testen.

5. Als ik niet op m'n vrije dagen (werk er 4) een middagdut doe en 's avonds niet later dan 21.00 naar bed ga op een werkdag dan red ik het niet.

Met m'n hb is niks mis. Dus het hoeft niet perse aan je hb te liggen. Je bent ook 'gewoon' zwanger en dat kost veel energie.

6. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Hier precies hetzelfde.
    Maar mijn ijzer was wel te laag, 6.8 wat 7.2 moet zijn. Ik slik nu staaltabletten, maar merk qua vermoeidheid geen verbetering. Dus ga er van uit dat de vermoeidheid inderdaad gewoon bij het zwanger zijn hoort!

7. MelanieL29

MelanieL29 Bekend lid

9 aug 2006
    803
    0
    0
    Bedankt voor jullie reakties. Denk dat ik het volgende week voor de zekerheid maar in het Radboud laat testen.
    Dan toch de 20 weken echo.
    Zal vragen of ze de suiker ook meenemen.

8. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    normaal duurt het ook minimaal 2 maanden voor staaltabletten echt werken.

9. pijman

pijman Niet meer actief

Ik heb last van een laag HB en ik ben gewoon smorgens al moe, je douchet en je bent moe. En dan in de zin van je ogen niet open kunnen houden. Ook heb ik last van een zwaar gevoel in mijn bovenbenen. Maar ook wel echt die sterretjes en duizeligheid. Als ik 'pas' om 13 uur moe word heb ik een goede dag :) Maar goed je kan het natuurlijk altijd laten testen, een laag HB hoort in zekere zin ook bij de zwangerschap dus in die zin zou het best kunnen dat je HB laag is. Ligt er ook aan hoe hoog die normaal is.

10. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    mijn hb was ook te laag anderhalve maand geleden 5.6 ik merkte er niets van..was wel wat moeier maar dacht dat hoort erbij..maar was niet duizelig ofzo..slik vanaf die tijd ijzertabletten, drink floradix en eet elke dag boterhammen met appelstroop, 2 weken geleden was me hb 6.9..ben benieuwd hoe mijn hb maandag bij de vk is..ben nog wel moe maarja gezien de zwangerschapstermijn is het wel normaal om moe te zijn denk ik?

11. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Las in de bijsluiter dat die staaltabletten gelijk hun werk gaan doen...ach ja, het hoort er ook gewoon allemaal bij ;)

en om eerlijk te zijn....'s avonds om half 10 in mijn bedje liggen vind ik best lekker. En dat ene uurtje op de bank in de middag is ook best lekker;)

12. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    ja ze werken ook wel meteen, maar voordat je lichaam genoeg hb weer heeft en voordat je dat gehalte zelf weer vast houdt moet je ze minimaal 2 maanden slikken.

En voor de gene die ze slikken, als je antagel/rennie/maalox gebruikt, moet er tussen je maagzuurremmer en je ijzertablet minimaal 2-3 uur zitten, anders wordt je ijzer niet opgenomen.

13. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    bij mij is mijn hb al sneller gestegen maar ook door de folradix en appelstroop erbij denk ik..
    ja idd wat betreft de maagzuurremmers.. en ook de tabletten niet met melk innemen..breekt ook meteen het ijzer af..

14. MelanieL29

MelanieL29 Bekend lid

9 aug 2006
    803
    0
    0
    ja moe zijn zal er ook wel bijhoren. Wil altijd full speed ahead.
    Moet ook leren dat het anders mag. Gun me de moeheid niet denk ik ook.
    Is een bepaalde onrust nav ziekteverleden en pre-eclampsie en Hellp bij de vorige zwangerschap. Bent daarna tegen je lichaam aan het vechten. Je wilt fit zijn.
    En daarbij loopt hier natuurlijk een heerlijk pittig dametje van 3 met veel energie en werk 3 dagen in de week.
    Met het volgende gesprek maar eens aankaarten.
    Maar jullie hebben natuurlijk gelijk hoort erbij.
    Maar ben er gewoon hard tegen aan het vechten.
    En tijdens het werk 's middags krijg je helaas geen kans van rust.
    Heb voor de zekerheid wel even appelstroop gehaald.
    Wie weet.
    Bedankt voor alle duidelijke antwoorden!

15. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    Maar toch melanie je hebt moe en moe...ik merkte toch wel ondanks ik nu ook wel weer vaak moe ben...dat ik na een maand die pillen slikken enz..wat meer energie had hoor...dus het kan zeker geen kwaad om je te laten testen op je hb..
    Het is wel zo dat het normaal is dat rond de 29e week je hb daalt...maar stel je hb is nu al een beetje laag kan het geen kwaad om al tabletten e.d. te slikken..het scheelt toch iets.. dus idd laat je voor de zekerheid checken hoor! Kan nooit kwaad en dan weet je tenminste of het wel of niet daaraan ligt.. Het is echt zo gebeurt in 5 minuutjes met een vingerprikje.. dus je kan het altijd ff voor de zekerheid vragen bij je vk..

16. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    446
    83
    Limburg
    Hier ook een laag hb en veel moe. Hier is het hb ook nauwelijks omhoog te krijgen. Vorige keer al niet en nu ook nog niet. Slik ook ijzerpillen en dan nog extra vitamines waar ijzer in zit en eet ook nog eens ijzerrijk voedsel.

17. Chai

Chai Niet meer actief

Mijn ijzer bleek ook wat laag bij mijn laaste controle, heb gelijk een kuurtje ervoor gekregen. Ik had ook een vrij lage bloeddruk, dus denk dat ik me daardoor ook soms zo duizelig en moe voel.
    Inmiddels slik ik al bijna 2 weekjes die pilletjes en voel me nog super beroerd afentoe dus denk dat dat me bloeddruk is. Wie weet dus ook bij jou?

Beterschap in ieder geval.

18. Cynthia1978

Cynthia1978 Bekend lid

26 sep 2007
    527
    0
    16
    Den Haag
    Ik ben ook voornamelijk moe door ijzertekort. Ik moet maandag ijzertabletten gaan halen, zucht. Net weer in die laatste weken.

19. emje

emje Niet meer actief

hier ook een te laag hb gehalte. ik moet 2 ijzertabbletten per dag slikken. maar het hielp niet. me hb bleef erg laag. de gyn zegt dat bij sommige mensen de tabbletten geen effect hebben. vandaar dat ik 2 weken geleden een ijzerinfuus heb gehad en gister nogmaals een ijzerinfuus. je krijgt het dan in een grote hoeveelheid meteen in je bloed gespoten en dat helpt bij mij iets beter. alleen moet ik dan wel elke 2 weken een paar uur aan het infuus. das minder

20. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Bij zwangeren vrouwen geldt een ondergrens van 6.8 dus dat valt wel mee hoor.

Ik heb hem toevallig vandaag ff laten prikken, omdat ik ook moe ben,
    hij was 7.0 dus prima.
    Drink wel roosvicee ferro. (bleh)

Deel Deze Pagina