Hoi Onze kleine meid is 7 wkn én drinkt goed. Ik ben begonnen met borstvoeding, maar omdat ik al in januari terug ga werken wil ik overstappen naar flesvoeding (+ combinatie met 2 borstvoedingen; 's morgens en 's avonds). Wie kan me zeggen in welke stappen ik dit best doe? Zijn er nog mama's die last hebben van stuwing? En hoe verhelp je dit best met zo'n overgang? groetjes een fiere mama!
Ik ga net als jij over naar alleen 's ochtends en 's avonds BV en de rest kunstvoeding. Die van mij is alleen iets ouder , dus dan is de situatie wat anders geloof ik. Anyway, ik was dus ook aan het zoeken naar de beste manier om af te bouwen, en ik kon veel info vinden onder het gedeelte van dit forum waar je vragen aan de lactatiekundige kan stellen. Er worden nl. veel vragen gesteld aan hen over dit onderwerp. Je kunt ook op http://www.borstvoeding.com/aanverwant/afbouwen/tips.html kijken, daar staan veel nuttige tips in beschreven, precies voor jouw situatie. Wat betreft de stuwing, daar ga je inderdaad last van krijgen, maar dat moet je gewoon laten gaan en alleen de spanning eraf kolven als het niet meer gaat. Die stuwing is ook een teken voor je lichaam dat het minder melk moet aanmaken. Wees trouwens wel voorzichtig met afbouwen en doe het rustig aan, anders kan je een borstontsteking oplopen en dat wil je niet.
Toen ik overstapte van bv naar kv, heb ik 1 borstvoeding per week laten vallen. Mijn zoontje kreeg toen 5 voedingen + 1 nachtvoeding. De vierde voeding heb ik als eerste vervangen. Na een week de tweede. Na weer een week de derde (deze heb ik rustig afgebouwd, dus eerst een halve fles en daarna nog aan de borst). Zo hield ik de eerste en laatste voeding over en soms nog een nachtvoeding. Het beste is wel om overdag nog een keer te kolven, zo houd je je productie in stand. Ik heb weinig last gehad van stuwing.
Bedankt! Ik ben ondertussen al een week of twee overgeschakeld naar 2 flesjes per dag, de rest borstvoeding. Ook 's nachts behoud ik de borstvoeding. (nog 1 per nacht) Het afkolven zal ik dus beter doen want ik heb nu al een beetje een vermoeden dat mijn productie verminderd is. groetjes liesje