Ik vind al jaren dat klakkeloos boekjes, theorieën enz volgen onmogelijk kan werken in de praktijk. Puur omdat elk mens: ouder EN kind anders zijn. Ik heb bijv best veel waardering voor opvoeding zonder straffen en belonen, maar ben inmiddels een aantal ouders tegengekomen die goed zijn in het verheerlijken van boeken en theorieën, en daar in mijn ogen totaal in doorslaan. Als je niet in staat bent om de opvoeding kind specifiek te maken en te beseffen dat de opvoeding ervoor moet zorgen dat je een evenwichtig mens aan de maatschappij af moet leveren, werkt geen enkele opvoedingsvisie.
Bij mij doet ie het wel? Gek... 't Gaat iig om de docu Opvoeden volgens het boekje, van KRO Brandpunt. Verder met je eens. Ik roep al heel lang dat CB's en alle andere overheidsinstellingen die ouders ondersteunen met opvoeden eens moeten beginnen met aansluiten bij de stijl/het karakter van ouders en hun kinderen zelf... Er is niet 1 enkele heilige opvoedmethode die voor iedereen werkt, en iedereen die dat wel verkondigt, snapt opvoeden niet
Ik ben een voorstander van positief opvoeden. Ik denk sowieso dat elke situatie in eerste instantie positief moet worden benaderd, dus niet meteen beginnen met mopperen. Het is echter gewoon zo dat dit niet voor ieder kind werkt. In sommige situaties moet wat doorgepakt worden en dan kun je niet altijd positief blijven. Triple P sluit met name aan op de maatschappelijke ontwikkeling dat alles altijd maar leuk moet zijn met en voor het kind. In de praktijk werkt het zo niet. Opvoeden kan niet altijd leuk zijn. Misschien een beetje raar dat ik dit post terwijl ik nog niet eens moeder ben maar als pedagoog ben ik hier in mijn werk al vaak tegenaan gelopen. Die documentaire voelt een beetje als een bevestiging.
Verbaasd me niets. Deze methode is in Australie ontwikkeld en zonder enige aanpassing (mocht niet van de ontwerper) in ruim 20 landen klakkeloos toegepast. Dat is wel een hele extreme versie van 'onse size fits all'. Individuele en culturele verschillen kun je gewoon niet 100% negeren. In grote lijnen kan ik me er nog steeds wel in vinden, maar dan giet ik er wel mn eigen sausje overheen.