Rusland en Oekraïne

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Gewooniemand, 24 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    @Spectre maar dat initiatief was er indertijd ook al, er werd wel minder groots op gereageerd en er zijn voornamelijk vrouwen met kinderen op die manier geplaatst. Maar ik denk, weet ik niet zeker, dat daarin ook meespeelde dat er ook wel een bepaald beeld was. Mede omdat de taliban etc bekend stonden om ook op die manier mensen naar het westen te krijgen om aanslagen te plegen. Ik weet in ieder geval van familie, die dus wel mensen toen hebben opgevangen, dat het wel degelijk gebeurde maar daar aanzienlijk meer haken en ogen aan zaten dan nu om het geregeld te krijgen.
    En tja qua woningen, ik zat indertijd met hetzelfde probleem een medische urgentie maar geen woning omdat hun urgentie voor ging op die van mij. Ik heb een andere woning maar wel dankzij mijn man, als ik het via de medische urgentie had moeten laten lopen had ik nu nog geen andere woning en ging ik nog steeds dagelijks zittend van de betonnen trappen 3-hoog naar beneden en omhoog (Er had dan nu alleen een extra urgentie en verhuisvergoeding bij gekomen omdat mijn oude woning nu gesloopt wordt). En daar zijn ook de afgelopen periode genoeg voorbeelden van in het nieuws geweest. Dus ergens kan ik die opmerkingen wel begrijpen, vanuit mijn eigen ervaring, ik voelde mij indertijd ook behoorlijk ge... en het gaf mij ook het gevoel dat het minder belangrijk was dat ik überhaupt iets kon om mee te draaien in de maatschappij. Dus vanuit het oogpunt niemand is minder dan een ander, komt het wel krom over wanneer je daar dan onderscheid in gaat maken.

2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    Hier niet gelovig in die zin maar doe ook maar een schietgebedje voor de mensen daar, onderweg en ieder ander die er last van heeft/krijgt.

Ik zou t liefste in mn tinyhouse met grote lap grond in the middle of nowhere (die ik niet heb) duiken en de wereld aan me voorbij laten gaan. Beetje moestuinen, hout sprokkelen lekker back to basic ookal is dat ook hard werken...Mja, vind mn baas en de leerplichtambtenaar vast niet zo'n goed idee. Lijkt me overigens al jaaaaaren helemaal t einde hoor, dat staat los van dit gedonder.

Ik heb hier de boel klaar voor zover t "binnen normale huishoudelijke kaders" verantwoord is en verder dan dat ga ik ook niet. Zuurstoftanks of gasmaskers heb ik bijv. weer niet (moet er niet aan denken om een zuurstoftank in huis op te slaan ook) campingbrandertje en gasbusjes dan weer wel. Kamperen toch, dus komt wel weer op.

Wat ik kan controleren/beheersen heb ik gedaan, wat buiten mn macht ligt laat ik gaan.

Zuul vindt dit leuk.
  3. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.839
    18.590
    113
    Vrouw
    Ik begrijp vanwaar de reacties komen (frustratie), maar de gezinnen die zo'n woning toegewezen krijgen, vragen daar ook niet om. En ook zij hebben recht op een toekomst zonder oorlog.
    Ik zelf heb in ieder geval nog niet eerder meegemaakt dat er zo'n zelfde actie is opgezet voor vluchtelingen uit Afghanistan of Syrië? Of ik heb daar niet op gelet, of het kreeg geen of weinig aandacht.. geen idee.
    Ik vind het verschil gewoon wat opmerkelijk, verder niks negatiefs ;)

Zuul en Liliane92 vinden dit leuk.
  4. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Misschien is de hoop nu ook nog erg aanwezig dat de oorlog snel voorbij is. Wat het minder permanent maakt.

Zuul en Spectre vinden dit leuk.
  5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.990
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Of toch weer niet...

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5293474/deal-poolse-gevechtsvliegtuigen-verenigde-staten

6. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    582
    383
    63
    Vrouw
    Er was destijds ook een actie hoor: gastgezin voor een vluchteling. En hoeveel mensen zijn niet naar Griekenland afgereisd om daar mensen op te vangen en in de kampen te helpen. De situatie was toen ook gewoon anders omdat vluchtelingen toch meer werden tegengehouden. Nu wordt er door de EU gezegd: kom maar wij zorgen voor jullie.

7. ZoWelkom84

ZoWelkom84 Fanatiek lid

1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Maar er speelde ook dat er mogelijke IS strijders tussen zaten.

Ik denk dat voor mezelf ook erg meespeelt, dat het enkel moeders/vrouwen zijn met of zonder kinderen. Man/vriend/opa een vriend daar moeten achterlaten omdat zij moeten blijven om te vechten. Sta je dan bij de grens met een kind en je man weet je niet of je die ooit nog te zien krijgt. Ik merk dat dat bij mij ontzettend zwaar weegt.

Zuul vindt dit leuk.
  8. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    Kwam deze tegen op Nu.nl (ik vind dat Tsjernobyl gebeuren nou niet heeeel denderend vandaar dat ik daar meer op zit)

"Het internationaal atoomagentschap IAEA heeft zojuist zijn zorgen geuit over de situatie bij de kerncentrale van Tsjernobyl. De atoomwaakhond krijgt geen data meer binnen van de systemen die nucleair materiaal monitoren in de installaties voor radioactief afval.

Sinds de Russen de kerncentrale in Tsjernobyl bijna twee weken geleden overnamen, mogen zo'n 210 technici en beveiligers de kerncentrale niet verlaten. Oekraïne heeft bij het IAEA aangegeven dat het "steeds urgenter" wordt om deze medewerkers af te lossen."

9. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.842
    3.607
    113
    Vrouw
    Op de radio vanochtend vertelden ze ook dat de medewerkers zo'n beetje non stop moeten doorwerken. Ik weet niet wat ik hier nou van moet vinden.

10. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Dit is iets waar ik mij wel zorgen om maak, maar dat doe ik ook omtrent bijvoorbeeld de grootste kerncentrale.

Wat ik mij overigens wel afvraag is of de Russische burgers zelf door hebben dat de situatie zoals die nu is en de afgelopen jaren geworden is niet zoveel verschilt met de aanleiding voor de Russische revolutie in 1917. Ik weet dat een groot gedeelte van de geschiedenis daar niet meer in de boeken mag staan en verteld mag worden. Maar toch volledig voorkomen dat het door verteld wordt van generatie op generatie kan ook niet.
    Persoonlijk hoop ik dat wat dat betreft de oorlog die Poetin gestart is eenzelfde katalysator is qua werking als de 1e wereldoorlog indertijd.
    Er zijn namelijk bizar veel overeenkomsten waardoor het lijkt dat de geschiedenis zich in hun eigen land herhaald :| en dan doel ik dus op het economische, politieke en maatschappelijke vlak. Want als je de handelswijze van Poetin vergelijkt met de tsaren nee wordt niet geduld en heeft zware gevolgen (inclusief ballingschap en moorden/vergiftigingen), de rijke waar wel naar omgekeken wordt maar niet naar de gewone burgers die steeds weer diegene zijn die de rekening betalen, het doen alsof er democratie is en samen besloten wordt (toenmalige doema's) maar feitelijk Poetin alles beslist, het vooral gericht zijn op het 'herstellen van de landsgrenzen' zoals Poetin nu ook doet en net als toen middels oorlogsvoering.

11. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.859
    113
    Vrouw
    Het lijkt me niet zo slim om die kerncentrales aan te vallen/ niet goed te beheren. Daar heeft Rusland toch ook last van als daar iets mis gaat. Als de wind hun kant op staat waarschijnlijk nog meer dan wij

Mapje en Syane vinden dit leuk.
  12. Burb1988

Burb1988 Fanatiek lid

5 mei 2014
    1.974
    1.599
    113
    Ben het volledig met je eens, alles dreigt zich weer te herhalen

13. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Dit is gewoon een gijzeling.

14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    blij dat er meer zijn die er zo over denken...maar hoe hou je dat tegen...

15. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    De vorige keer hebben ze het "gewoon" laten regenen zag ik in een documentaire. Dus erg veel "last" zullen ze deze keer ook niet mee hebben.

Saartje33 vindt dit leuk.
  16. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Zorgen dat de russen zelf in opstand komen, bij voorkeur gezamenlijk met het leger of een deel daarvan. Iets met de poet-out revolutie of pout-off revolutie.:D we zullen ze vast al met een naam helpen

17. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Arme mensen. Gewoon als slaaf gebruikt door de kennis die ze hebben.

18. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Syane vindt dit leuk.
  19. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    "Kinderziekenhuis in Mariupol gebombardeerd
    Volgens de Oekraïense autoriteiten is vandaag een kinderziekenhuis in Mariupol volledig verwoest door Russische bombardementen. De plaatselijke politie bevestigt dat er slachtoffers zijn gevallen, maar kon geen exact aantal noemen. President Volodymyr Zelensky zegt dat er kinderen onder het puin liggen, terwijl parlementslid Dmitry Gurin spreekt van meerdere dode en gewonde vrouwen."

Ik word hier echt zo verdrietig van :cry: en enorm boos.
    En dan nog vol houden dat ze geen burger en humanitaire doelen zouden hebben.

Deel Deze Pagina