Opnieuw filmpje met geweld door Rotterdamse politie

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door SeaShell, 27 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Opnieuw filmpje van geweld Rotterdamse politie
    Opnieuw is een filmpje op internet gezet waarop te zien is hoe een Rotterdamse agent geweld gebruikt bij een arrestatie. De lokale fractie van GroenLinks noemt het incident 'schokkend en verbijsterend'.
    Het gaat om de arrestatie van een dronken man van afgelopen zaterdag, meldt het AD. Op de video is te zien hoe de agent de man een klap in zijn gezicht geeft op het moment dat hij zich wil omdraaien (te zien om 0:50 seconden).

Gevoelig moment
    Het filmpje komt op een gevoelig moment. Een andere Rotterdamse agent wordt niet vervolgd na het uitdelen van enkele schoppen aan een arrestant. Volgens korpschef Paauw was het geweld dat de de agent gebruikte 'noodzakelijk en onvermijdelijk'.
    Volgens Paauw gedroeg de arrestant zich 'zeer onvoorspelbaar en agressief'. Dat wordt door een getuige overigens ontkend.

'Buitensporig geweld'
    De Rotterdamse GroenLinks-fractie wil opheldering over het nieuwe incident. De partij noemt het 'schokkend en verbijsterend'. "Het is duidelijk dat het hier om buitensporig geweld gaat," zegt raadslid Bonte. "Het lijkt erger dan het incident op het eerste filmpje." De leidinggevende van de agent vindt de klap echter proportioneel.

Opnieuw filmpje van geweld Rotterdamse politie

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik walg echt van zulke mensen...
    Omdat ze een uniformpje aan hebben mogen ze zonaar mensen slaan/schoppen:(
    Vind het belanchelijk!

En net zoals met die andere.. Ik geloof er geen reet van...
    En als ie al agressief was handel dan gelijk op dat moment en niet minuten later iemand half in mekaar trappen

Ik gun het die mensen van harte dat ze zelf ook eens lekker een paar flinke klappen krijgen

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Oooccch, snap je dat nou?! Dat doen ze anders nooit hoor!

4. Bri

Bri Niet meer actief

Ik hoop dat mensen die deze filmpjes maken en op Internet plaatsen zich heel goed realiseren wat ze doen. Het is onmogelijk om alles te laten zien, dus de situatie die je op zo'n filmpje ziet is per definitie uit het verband gerukt. Net met die agente was dat toch ook: heel NL valt over haar heen, maar nu blijkt uit getuigenverslagen dat ze goed heeft gehandeld omdat er van alles was gebeurd voordat het filmpje begon. Maar in de publieke opinie was ze al veroordeeld. Hoe moet die nu nog in die wijk haar werk doen?

Politie heeft nu eenmaal andere bevoegdheden dan gewone burgers. Met name rond het gebruik van geweld. Als iemand zich verzet tegen aanhouding, mag de politie er met geweld voor zorgen dat iemand 'meewerkt'. Dat uniformpje (of eigenlijk die penning, want ook in burger hebben ze die bevoegdheid) geeft ze inderdaad het recht om dingen te doen die wij niet mogen.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Ten eerste zie je maar de helft...je hoort niks

Ten tweede vroeger was de politie ook hard...niks anders dan nu

Ik vind dat er een vertekend beeld wordt gegeven door zulke beelden.

Bri, klopt ze hebben in burger ook andere rechten. Meestal hebben ze dan wel een pet bij zich waarmee ze kunnen laten zien dat ze van de politie zijn.

Ik snap ook niet wat mensen hiermee willen bereiken. Mensen die worden gearresteerd worden dit meestal niet voor niks. De politie is er om de orde te handhaven.
    En ik denk dat ze dit in 99% van de gevallen heel goed doen. Het zijn ook maar mensen en heel soms zullen er misschien eens kleine fouten worden gemaakt.

6. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik snap de hetze tegen de politie niet. Jarenlang wordt er geroepen en geschreeuwd dat de politie strenger moet optreden, dat criminelen en tuig vrijuit gaan etc. En nu wordt er eens gericht opgetreden tegen een agressieve vent en nu is het weer niet goed.
    De mensen zouden eens massaal het wangedrag TEGEN politie en ambulancemedewerkens moeten filmen. Dan zie je wat die mensen allemaal voor hun kiezen krijgen.
    En ja, deze mensen hebben een uniform aan en hebben daarom het recht om bepaalde dingen te doen. Ik sluit me daarom aan bij Bri.
    Echt waar, hier in Duitsland zou er flink gejuicht worden om het strenge optreden van de politie.

7. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Ik zit het filmpje te kijken maar sorry als ik het niet schokkend vind? Ik zie 2 agenten die rustig een man willen meenemen. mensen die er dicht op staan. en dan beginnen de mensen te drukken duwen en de arrestant draait om en gaat ook tegen werken. de agent geeft een klap (had misschien anders gekund) en dan vervolgens rekenen ze hem in. wel een aantal meter verder dan eigenlijk de bedoeling omdat ze al weg zijn gedrukt.

Agenten zijn ook maar mensen (die vast en zeker ook vaak zat onnodig geweld gebruiken hoor!) maar soms wordt je ook gewoon in een hoek gedrukt en kan me voorstellen dat als de situatie dreigend wordt er een keer met harde hand wordt in gegrepen.

hij blijft niet meppen of wat dan ook. dan had ik het wel schokkend gevonden.

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ze mogen van mij rustig hard optreden hoor.. Geen probleem mee
    Maar wel als het nodig is...

En niet zomaar

Misschien bij dat andere filmpje is er wel wat vooraf gebert.. Maar doe het dan gelijk en doe het niet als diegene helemaal niks doet en gewoon staat te staan..
    Dat vind ik zinloos geweld..

9. pauly

pauly Bekend lid

9 nov 2007
    825
    0
    0
    Rotterdam
    Als ze iemand proberen te boeien en die wil zich omdraaien (wat al niet mag), dan kan er "gevaar" dreigen en dan wordt de agenten geleerd dat ze hier tegen mogen optreden....je weet immers niet wat de arrestant van plan is. Goed gehandeld!

10. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Ik heb nu ook dat andere filmpje bekeken en vind dat toch van een heel ander kaliber als deze.
    dat andere ziet er wel veel heftiger uit (al vind ik heftig nog wel meevallen.. ) maar je weet de omstandigheden niet. al denk ik wel dat ze dat zeker anders hadden kunnen oplossen. ze waren met zijn 2-en ze hadden ook samen de man in kunnen rekenen zonder tig malen te trappen. ze trapt ook gewoon door als de man nog half op de grond ligt.

vind dat niet te vergelijken met dit filmpje waarbij je wel verzet en onrust ziet wat als zeer dreigend kan worden ervaren. ook omdat er nog meer mensen bij stonden.

11. sweet84

sweet84 Bekend lid

16 apr 2011
    607
    0
    16
    NULL
    NULL
    Als je kijkt naar landen zoals Amerika en Engeland dan is het optreden in Nederland soft. Daar wordt je gewoon tegen de grond gewerkt, zodra je alleen maar een grote mond hebt. Ben je agressief dan heb je ook nog de kans een knal met een knuppel te krijgen. Mag dat dan ook niet?

12. Esser

Esser Fanatiek lid

29 jun 2006
    3.190
    4
    38
    Pedagoog
    N-Brabant
    Precies, dit waren ook direct mijn gedachten toen ik het filmpje bekeek!

13. Suzetje

Suzetje Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.234
    0
    0
    Mijn kindjes!
    Mijn kinderspeeltuin
    Ok, dus als je kind niet mee werkt mag je het ook laveloos schoppen en slaan?!

Ik dacht dat in Nederland de mensen woonde die conflicten met woorden tot uiting brachten?

Nou ja goed, als iemand mn bloempjes jat, mn autob ekrast of mn kind luistert gewoon niet en ik heb een plitieopleiding gevolgd (of niet) dan mag ik gewoon meppen?!

Kom op zeg!!!

Eigen rechter spelen is verboden! Waar dient de politieopleiding nu voor?

Je kunt zo wel iedereen aannemen die als een hittepettit is aangelegd! Zo hoef je geen training volgen maar gewoon je ding doen...

Ik walg van Nederland met hun bureaucratie gedoe!

14. Sonkal

Sonkal Actief lid

24 mei 2011
    294
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo fijn...ik dacht dat ik de enige was die niet tegen de politie is op dit forum!!!
    Maar gelukkig zijn er nog mensen die wel helder nadenken!!

En idd ...namens de overheid heeft de politie het geweldsmonopolie en mag dit zo nodig toepassen binnen de wet!

15. Suzetje

Suzetje Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.234
    0
    0
    Mijn kindjes!
    Mijn kinderspeeltuin
    Nou geloof mij, ook opa's, oma's, kinderen, vaders en moeders een rotschop of klap met de knuppel krijgen omdat ze in de weg lopen (tijdens bijvoorbeeld een opstootje ergens op een markt of tijdens een rustige voetbalwedstrijd terwijl er helemaal geen charges uitgevoerd hoeven te worden!

Ik spreek uit ervaring, mijn neefje mee op het kindervak naar een voetbalwedstrjd meegenomen, niets aan de hand maar de politie alsmede de ME vind het belangrijk alle mensen die rustig een uitweg proberen te zoeken kapot te meppen! Mijn neefje van 3 jaar had afgelopen seizoen bij een rustige wedstrijd toch mooi een hondenbeet te pakken terwijl hij aan mijn hand liep en ik panisch op zoek was naar een uitweg in het slagveld!!:x

Om nog maar niet te spreken over mijn gekneusde evenwichtsorgaan, gekneusde ribben en de blauwe plekken!:x

16. Sonkal

Sonkal Actief lid

24 mei 2011
    294
    0
    0
    NULL
    NULL
    #16 Sonkal, 27 jun 2012
    Laatst bewerkt: 27 jun 2012
    ....

17. Suzetje

Suzetje Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.234
    0
    0
    Mijn kindjes!
    Mijn kinderspeeltuin
    Ik vind, als het echt nodig is mag er geweld gebruikt worden, maar in dit soort gevallen vind in het zinloos en machtsmisbruik.

Maar ieder zijn mening, ik heb de politie altijd als vriend gezien, maar na een wedstrijd in het oosten des lands waar helemaal niets aan de hand was (voor zover mijn ogen reikwijdte hadden) om dan maar blindelings alle voorbijkomers af te ranselen vind ik gewoon onbehoorlijk!

En uiteraard is er aangifte gedaan en hebben medische attesten onze verwondingen kunnen bevestigen! Ik blijf wel uit de buurt van dichtbevolkte gebieden, maar kennelijk is ook dat zinloos nav de afgelopen twee incidenten in Rotterdam!

18. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Dus omdat het een keer verkeerd gegaan is bij jou zijn ALLE politie agenten in Nederland meteen verkeerd bezig zodra ze ogenschijnlijk iets teveel geweld gebruiken ondanks dat je het hele verhaal niet weet/ziet.

Het is maar goed dat "politie agent" geen ras is...

Niet dat ik het goed keur wat er met je neefje gebeurt is. Daar kan ik verder ook niet veel zinnigs over zeggen want ik was er niet bij.
    Net zo goed als dat ik er niet bij was in Rotterdam.
    Maar je zegt zelf al "voor zover mijn ogen reikwijdte hadden". Waarschijnlijk hadden diegene die de politie aansturen wat meer rijkwijdte en vonden het wel nodig? Zij zitten dan ook niet op de tribune maar ergens waar ze het gehele plaatje kunnen overzien.

19. suske13

suske13 Actief lid

2 mei 2008
    279
    0
    0
    Als je goed kijkt zie je dat de agent die slaat door de arrestant wordt belaagd. Het lijkt erop dat deze hem naar zijn gordel probeert te pakken ter hoogte van waar zijn geweldsmiddelen zich bevinden (vuurwapen en pepperspray). Ik kan mij voorstellen dat de agent dit wil voorkomen en hem daarom een klap geeft om hem daarna weg te trekken en te boeien. Je ziet ook dat de omstanders proberen de arrestant tegen te houden en te kalmeren. Zij zien kennelijk ook iets dat wij op dit filmpje niet goed kunnen beoordelen.

Verder ben ik het ermee eens dat het een heel onduidelijk filmpje is door de afstand en het ontbreken van geluid. Storend dat er weer zoveel mensen zijn die dan toch direct een oordeel klaar hebben...

20. Aloe

Aloe Niet meer actief

Ik heb er geen moeite mee.
    Fijn dat er eindelijk harder opgetreden wordt.

Deel Deze Pagina