Ik ben erg van de rust en het regelmaat bij mijn dochtertje van een half jaar. Zij is dan blij, ik ben blij en 's avonds slaapt ze heerlijk in. Echter, soms zijn er bepaalde situaties waarin ik mij afvraag: hoe doen/deden andere moeders dit toch? Dat zou ik dan ook graag van jullie willen weten 1) Je bent van plan om wat weekendboodschappen te halen met je baby, maar na de fles en een schone luier, begínt je baby toch te gapen en verwoed in zijn/haar ogen te wrijven. Het is duidelijk, hij/zij is nog maar kort wakker, maar is al weer doodmoe. Ga je naar de winkel, of blijf je thuis? En hoe krijg je dan je boodschappen in huis? En sowieso, ga je altijd meteen na een voeding (dus vaak maar 2 mogelijkheden op een dag om te wandelen/boodschappen te doen, wanneer je 4 uren tussen de voedingen hebt), of ga je ook wel eens een uurtje voor de volgende voeding, met het risico dat er een lange rij staat en hij/zij toch al honger krijgt in de winkel? En ook, hoe doen jullie dit soort dingen als je een huilerige/vermoeide baby hebt, door sprongetjes/tandjes/buikpijn etcetera? 2) Je hebt afgesproken met vrienden, maar 10 minuten voor je weg gaat valt je baby in slaap. Overtillen = wakker worden. Maak je je baby wakker, of bel je dat je wat later komt? 3) Hoeveel 'uitstapjes' maken jullie eigenlijk op een dag en wanneer is het echt teveel voor je kleintje? Voel je je dan ook schuldig? En plan je een 'rustige' dag in daarna? 4) Maak je je baby wakker op vaste tijden, voor melk/fruit/groente of gewoon omdat dat jullie ritme is, of laat je hem/haar doorslapen wanneer hij/zij toevallig eens langer slaapt en denk je; hij/zij zal het wel nodig hebben? Een heel verhaal, maar ik ben heel benieuwd naar de ervaringen en oplossingen van anderen
1. Hier geen issue. De weekboodschappen doet mijn vriend altijd elke zaterdagmorgen samen met Aiden. 2. Als hij nog maar net slaapt, dan maak ik hem nog even wakker. Hier nog niet bij de hand gehad eigenlijk. Maar ons sociale leven staat nu sowieso even op een lager pitje. Alle verjaardagen in onze familie worden altijd 's middags vanaf 14.30 uur gevierd (ivm jonge kinderen). Slapen onze kinderen dan nog, dan gaan we later heen. We halen ze dus niet uit hun diepe slaap weg. 3. Uitstapjes (speeltuin, wandelen, op bezoek bij opa en oma etc.) worden hier om de slaapjes heen gepland. Ze zijn allebei sowieso 's middags vanaf 14.30 uur een paar uur wakker. Dus dan gaan we vaak de deur even uit. 4. Als Finley zijn groente of fruithap een half uur later krijgt, is dat ook niet erg. Het is bovendien nog bijvoeding. Hij krijgt bijvoorbeeld rond 16.30 uur zijn groentehap. Soms slaapt hij nog rond die tijd. Dus dan krijgt hij het later en bij lang slapen, vind ik het ook niet erg als het een dagje overgeslagen wordt. Finley krijgt borstvoeding op verzoek.
1) Je bent van plan om wat weekendboodschappen te halen met je baby, maar na de fles en een schone luier, begínt je baby toch te gapen en verwoed in zijn/haar ogen te wrijven. Het is duidelijk, hij/zij is nog maar kort wakker, maar is al weer doodmoe. Ga je naar de winkel, of blijf je thuis? En hoe krijg je dan je boodschappen in huis? En sowieso, ga je altijd meteen na een voeding (dus vaak maar 2 mogelijkheden op een dag om te wandelen/boodschappen te doen, wanneer je 4 uren tussen de voedingen hebt), of ga je ook wel eens een uurtje voor de volgende voeding, met het risico dat er een lange rij staat en hij/zij toch al honger krijgt in de winkel? En ook, hoe doen jullie dit soort dingen als je een huilerige/vermoeide baby hebt, door sprongetjes/tandjes/buikpijn etcetera? ik ben niet zo van de rust en regelmaat. Of ik ben het wel maar niet volgens de boekjes. Je baby is 6 maanden en zal nu stilaan overgaan naar minder slaapjes dus dat gaat gemakkelijker worden. Als mijn baby moe was of is dan ging ik geen boodschappen doen en meestal deed ik boodschappen na het fruithapje in de voormiddag. Ik probeer zoveel mogelijk mijn baby op de volgen maar niet de boeken, dit werkt hier het beste. Als hij ergens last van heeft, zijn dagje niet heeft of in een sprongetje zit dan de de albert heijn hier een wondermiddel hij vond en vind dit helemaal geweldig haha 2) Je hebt afgesproken met vrienden, maar 10 minuten voor je weg gaat valt je baby in slaap. Overtillen = wakker worden. Maak je je baby wakker, of bel je dat je wat later komt? dit is na de 6 maanden nooit voorgevallen maar hier valt hij vaak in de auto in slaap en moeten we hem bij aankomst dus wakker maken. Gelukkig heeft hij er geen last van 3) Hoeveel 'uitstapjes' maken jullie eigenlijk op een dag en wanneer is het echt teveel voor je kleintje? Voel je je dan ook schuldig? En plan je een 'rustige' dag in daarna?ik probeer niet teveel te plannen maar dat doe ik meer voor mezelf hij laat zich gemakkelijk doen. De zondag hadden we redelijk veel gepland, ook zodat we van dat verplichte in 1 keer af waren. Hij liet zich goed doen, heeft in de namiddag niet geslapen maar blijft wel vrolijk. De dag erna plan ik dan bewust niks en haalt hij zijn slaap in 4) Maak je je baby wakker op vaste tijden, voor melk/fruit/groente of gewoon omdat dat jullie ritme is, of laat je hem/haar doorslapen wanneer hij/zij toevallig eens langer slaapt en denk je; hij/zij zal het wel nodig hebben? ik volgde hem toen nog helemaal en dat is mijn soort van rust en regelmaat, ik kijk naar wat hij wil en wanneer hij dat wil en dat werkte hier perfect. Nu hij wat ouder is en minder slaapt hebben we wel een bepaald ritme maar toch volg ik hem nog. Ik geef hem tussen 9u en 11u bijvoorbeeld zijn fruit (dat is mijn ritme) maar hij beslist wanneer hij tussen die uren zijn fruit wil als hij zit te smakken weet ik dat hij honger heeft.
1. Weekboodschappen doe ik nooit met alle kinderen, wel af en toe een klein boodschapje. Mocht ik merken dat ze na haar slaapje nog moe is, leg ik haar terug in bed en gaan we later op de dag. 2. Ik ben dat ik later kom. Is nooit het geval eigenlijk, want meestal komen vriendinnen naar hier omdat hun kindjes nog maar 1 slaapje hebben, dus is makkelijker dan naar hun toe gaan. 3. Meestal maar 1 uitstapje. Soms gaan we in de ochtend naar de speeltuin of kinderboerderij en dan laat ik de jongste haar 1e slaapje in de draagdoek doen. Haar 2e en 3e slaapje doet ze dan wel in haar eigen bed. 4. Ik maak mijn kinderen nooit wakker, ook niet voor een voeding "omdat het tijd is" Zoals je ziet ben ik vrij strikt in de 3 R'en. Ik merk dat het hier het lekkerst loopt als alles volgens een duidelijk patroon gaat. Gaan we bijvoorbeeld een dagje naar een pretpark, dan heb ik de dagen daarna 3 kinderen die uit hun doen zijn en dus niet erg gezellig. Ik heb wel het geluk dat alle kinderen ook altijd in de draagdoek kunnen slapen, dus zijn we wat vrijer wdbt tijden als we eens ergens naartoe gaan.
Ik ben erg van de rust en het regelmaat bij mijn dochtertje van een half jaar. Zij is dan blij, ik ben blij en 's avonds slaapt ze heerlijk in. Echter, soms zijn er bepaalde situaties waarin ik mij afvraag: hoe doen/deden andere moeders dit toch? Dat zou ik dan ook graag van jullie willen weten 1) Je bent van plan om wat weekendboodschappen te halen met je baby, maar na de fles en een schone luier, begínt je baby toch te gapen en verwoed in zijn/haar ogen te wrijven. Het is duidelijk, hij/zij is nog maar kort wakker, maar is al weer doodmoe. Ga je naar de winkel, of blijf je thuis? En hoe krijg je dan je boodschappen in huis? En sowieso, ga je altijd meteen na een voeding (dus vaak maar 2 mogelijkheden op een dag om te wandelen/boodschappen te doen, wanneer je 4 uren tussen de voedingen hebt), of ga je ook wel eens een uurtje voor de volgende voeding, met het risico dat er een lange rij staat en hij/zij toch al honger krijgt in de winkel? En ook, hoe doen jullie dit soort dingen als je een huilerige/vermoeide baby hebt, door sprongetjes/tandjes/buikpijn etcetera? weekboodschappen doe ik of net na de fles maar meestal alleen. en ja huilerig of niet af en toe zullen ze wel mee moeten. als ik moet werken ook. nu scheelt het ook dat het de tweede is dus die moet af en toe ook gewoon mee. 2) Je hebt afgesproken met vrienden, maar 10 minuten voor je weg gaat valt je baby in slaap. Overtillen = wakker worden. Maak je je baby wakker, of bel je dat je wat later komt? ligt er aan, of al bedtijd is. maar ik spreek meestal zo af, dat ik laat weten hoe laat ik er kan zijn. 3) Hoeveel 'uitstapjes' maken jullie eigenlijk op een dag en wanneer is het echt teveel voor je kleintje? Voel je je dan ook schuldig? En plan je een 'rustige' dag in daarna? Ik "streef" voor minstens 1 slaapje rustig in bed. maar goed ze slaapt dus ook wel eens in de wandelwagen 4) Maak je je baby wakker op vaste tijden, voor melk/fruit/groente of gewoon omdat dat jullie ritme is, of laat je hem/haar doorslapen wanneer hij/zij toevallig eens langer slaapt en denk je; hij/zij zal het wel nodig hebben?, ik kijk wanneer ze ergens aan toe is, zolang ze maar alles krijgt op een dag. Een heel verhaal, maar ik ben heel benieuwd naar de ervaringen en oplossingen van anderen ik hou veel rekening met haar maar kijk ook hoe het ritme van die dag loopt, kan niet zeggen dat ze een vast ritme heeft
1. In zo'n geval ging baby lekker in de draagdoek of de kinderwagen (als ik veel boodschappen nodig had, en liepen we naar de winkel. Kind sliep heerlijk, boodschappen waren op tijd in huis. Voor echte noodgevallen (kind ziek of mama ziek) heb ik altijd iets op voorraad in huis. 2. In zo'n geval ging baby lekker in de draagdoek, eventueel even aan de borst, om weer lekker verder te slapen. 3. Ik ging alleen weg als het nodig was, en ik keer per dag wat we op konden brengen. De ene keer was dat vijf keer op een dag de deur uit, de andere keer nul keer. 4. Ik maakte in principe niet wakker, ik vind het zelf ook vervelend om wakker gemaakt te worden om te moeten eten. Mijn kind wist beter dan ik wanneer het honger had of wanneer het moe was. Mijn taak was om kind op dat punt te begrijpen en te geven wat het op dat moment nodig had.
Ik pas rust en regelmaat overal toe. Dat wil zeggen dat als ik bij anderen ben ik zorg dat ze daar kan slapen. Meestal kom ik daar dan aan als ze bijna de fles moet en vertrek ik als ze de fles heeft gehad Heb familie ver weg en deze maanden zijn we daar veel. Mijn ouders hebben een ledikantje dus dat gaat prima. Boodschappen doe ik ook om zo'n tijd zodat als we terug zijn ze weer een fles krijgt. Meestal slaapt ze na het overleggen in de kinderwagen helemaal door tot we thuis zijn. Ik ga altijd lopend heb een hekel aan dat gehijs met 2 kinderen in de auto. Ik kijk goed per dag wat kan of niet kan. Ze zijn 2 dagen naar het kinderdagverblijf geweest deze week en vooral de jongste heeft daar teveel prikkels gehad en moest echt bijkomen. Dus woensdag nergens geweest en ze heeft alle slaapjes super geslapen. Ik wil voor de oudste als ik thuis ben en het is droog 1x per dag naar buiten. Met een peuter erbij vind ik het lastig om het goed te doen.
Ik maak haar alleen wakker voor de een na laatste fles rond 19u omdat we graag om 22.30 de laatste willen geven. Die van 22.30 drinkt ze meestal slapend Misschien egoïstisch maar we zijn blij na een lange weg nu weer nachtrust te hebben en ik moet voor mijn werk om 5.45 u op staan.
Mijn man haalt de week boodschappen op de terugweg van zijn werk bij het AH pick up point, ideaal. Of anders albert.nl.
Weet niet hoe je je boodschappen doet? Met auto en maxi cosi? Dan slaapt mn mannetje vaak door t rijden of rammelen in de boodschappenkar. ( heb je geen leuke buren,kennissen,familie in de buurt die evt op willen passen?) Mijn 'vaste' boodschappendag is vrijdag, dan ga ik naar mn ouders, waar ook een ledikantje is enzo. Ik sms als ik uk in de maxi cosi zet. ( vaak na een slaapje of drinkje,is wisselend, maar mn zoon 'bepaald') Bij aankomst lekker koffie en mn ouders ontfermen zich over mn zoon. Was er vandaag een half uurtje,mn zoon op bed gelegd en toen boodschappen gaan doen. Een vriendin bel ik gerust, het word wat later,helemaal geen punt. Of ze komt dan mijn kant uit. Uitstapjes...probeer er max 1 per dag. Of in ieder geval dat er genoeg ruimte is voor zn slaapjes en drinken. ( allebei zeer ingewikkeld momenteel door veeeeel last van zn mond door tandjes, drinken gaat slecht,slapen gaat ook slecht) Maak mn zoon niet wakker voor hapjes,drinken enzo. Er is echt geen touw aan vast te knopen, drinkt nu zulke kleine flesjes... Probeer 's morgens een fruitmoment in te lassen. Zijn ook al een beetje met brood begonnnen, proeven. Eind vd ochtend een drie kwartier slaapje, daarna zat ik met mn ouders aan de eettafel voor de lunch ( zo is boodschappen doen ook nog gezellig!) Uk erbij aan tafel,fruithapje opgelepeld, drie ministukjes brood, slokje water uit een bekertje, hapje banaan van mij. Einde vd middag ( probeer na vijf uur, beetje groenten en aardappel + beetje kwark) Als ik soms wat later op de middag thuis ben kan t ook gebeuren dat hij etenstijd een flesje krijgt en wat later zn prakje. Als hij geen last meer heeft van zn mond zal mn schema vast wat degelijker worden, nu is het echt per dag aankijken. En als t niet lekker loopt met de kleine kun je ook weleens dingen afzeggen ( vind ik) .Mn buuf bood zelfs aan om een keer mn zoontje s middags op te passen zodat ik een uur kan slapen. Door die .....tandjes is het nu al wekenlang gebroken nachten. Door die kleine beetjes die hij kan drinken. Gisteraaf half negen een flesje, half twaalf huilen, om half 1 toch een flesje,speen/troosten niets hielp, vier uur weer honger en kwart over zeven weer wakker...dus mams is niet op haar knapst.
Ik ben iets flexibeler denk ik. Maar mijn kind is dan ook heel flexibel. Niet snel overprikkeld of uit haar ritme, slaapt overal. Ik weet niet wat oorzaak-gevolg is. Dat ik flexibel ben omdat mijn kind dat is, of dat mijn kind relaxt is omdat ik relaxt ben 1) Boodschappen: ze kan in de kinderwagen slapen. Dus of ze nu klaarwakker is of doodmoe, ze bepaalt zelf of ze slaapt. Als ze bij thuiskomt nog moe is, kan ze in haar bed nog even verder slapen. Ik ga ook een uur voor voedingstijd nog weg. 2) Ik haal haar niet uit bed omdat ik boodschappen wil doen bijv, maar wel als ik een afspraak zou hebben. Als ze 10 minuten voor ik weg ga moe is, dan zou ik alvast in de auto stappen, zodat ze in de auto in slaap valt en dan ben ik maar 10 minuten eerder. Als ze 30 minuten voor ik weg ga moe is, leg ik haar nog even in bed, en haal ik haar na 30-45 minuten eruit. Dan kan ze evt. in de auto nog slapen, en op de bestemming is slaaptentje mee, dus kan ze bij vrienden ook slapen als ze moe is. 3) Ik plan geen rustige dagen in specifiek voor mijn kind. Wel voor mezelf. En omdat ik er zelf behoefte aan heb, krijgt mijn kind ook af en toe een thuisdagje. Meestal probeer ik niet meer dan 2x weg te gaan per dag. Maar wel elke dag even naar buiten hoor als ik vrij ben! 4) Ik maak haar nooit wakker omdat ze 'moet' drinken/eten. Dus ja, hoe reageert je kindje als je haar iets minder RRR geeft? Is ze dan uit haar doen, of is ze er niet minder vrolijk of uitgeslapen op?
RRR hoeft niet op de klok. Ik gaf mijn kind wat het nodig had wanneer het dat nodig had. Of dat nou drinken, slapen of luier was. Kind wist precies wat het aan me had. Dat gaf rust en dat was onze regelmaat. Die reinheid? Nou gewoon handen wassen. Slapen kan een kind overal, borst krijgen ook.
Ik heb ook regelmaat baby ze is anders te prikkelbaar, overmoriend dn huilerig. Ze is erg drukke alerte baby die dat gewoon echt nodig had van geboorte anders is te veel voor haar van alles. Maar ik kon altijd alles doen wat ik wilde. Ze is nu 7 maanden en gaat nu zelds beter omdat ze vaste tijden heeft voor eten. Wandelen: dat doe ik gewoon na 2e flesje na 13.00. Ze heeft dan al fruit gehad(lunch) en al geslapen opzich. Volgende flesje is om 16.00 dus tot die tijd wandelen we bijvoorbeeld in bos of winkels if zwemmen of op bezoek. Als ik zeker weer 16.00 terug ben neem ik nooit luiertas mee. Boodschappen doe ik gewoon alleen zonder haar. Ik maak haar nooit wakker voor iets. Als ik afspreek met iemand zorg ik dat het niet in de tijd is van haar fruit(rond 11.00) dus eerder weggaan of later. En dat ik altijd om 18.00 thuis ben voor avond eten. Samen met haar ergens gaan na 18.00 heeft geen zin want ze gaat om 19.30 slapen en in buggy lukt dat niet dus we gaan nooit samen weg of dan oppas thuis. Nou ja voor de rest als ik ergens ben en ze moet eten maak ik gewoon flesje voor haar en geef het.. Juist met rust en regelmaat us handig want de tijden staan min of meer vast van eten. Slapen ook trouwens en hier lag ze altijd bij 1e gaap in bed maar nu lukt dat niet zo. Dus ik heb gewoon zelf de slaapjes geregeld: 08.00 flesje-slapen gelijk-09.30 wakker-10.00 fruit-11.00 slapen 12.30 wakker 13.00 flesje-soms wandelen soms niet maar wel tussendoor wat slaapje van 30 min-16.00 flesje-17.00-18.00 slapen-18.00 maaltijd-19.30 slapen-23.00 flesje Slapen overdag verschilt maar of ze het in auto doet of in buggy of thuis maakt haar niet uit. Als ze maar c. 3 uur overdag haalt. Ik vind het geen probleem flesje geven waar het moet of het winkrl us of bankje of gewoon op straat. Maar omdat ze vaste tijden heeft ben ik dus voorbereid. In buggy slaapt ze soms maar soms ook niet maar dan huilt ze niet echt en speentje helpt altijd. Weet niet ik vind het niet moelijk zo want zo weet iedereen waar die naartoe is en welke tijden.
Leuk dat er zo veel reacties op komen. Fijn om te lezen hoe anderen het doen. Opzich kom ik er ook altijd wel uit hoor, maar het is vaak wel plannen en het komt ook wel voor dat ik toch mijn man even een brichtje stuur of hij even wat boodschappen mee wil nemen, wanneer de kleine heel moe is. Ze is namelijk erg wisselend qua slaapjes en daardoor ook qua etenstijden. Zo komt het voor dat ze in de ochtend van voeding tot voeding slaapt en dan geef ik haar drinken na dat dutje en gaan we daarna wandelen/naar de winkel en als we terug komen krijgt ze fruit en gaat ze weer slapen. Maar het kan ook zo zijn dat ze 7 uur melk heeft gehad, 8 uur gaat slapen en er om 9 uur al weer is. Dan vind ik het bijvoorbeeld best lastig. Ze begint na anderhalf uur standaard in haar oogjes te wrijven, maar officieel eet ze om de 4 uur. (en dan is ze dus al 2 uren wakker tot haar normale eet-moment) Zo heb ik wel eens wat uitdagingen, want houd je haar dan wakker tot haar eetmoment, ondanks dat ze zo sneu zit te wrijven of geef je haar eerder eten... Mijn antwoorden: 1) Als ze begint te wrijven, leg ik haar in bed en ga ik geen boodschappen doen. Als ik eten moet halen voor die avond probeer in het smiddags nog een keer. Kom ik dan weer totaal niet uit, dan heb ik vaak nog wel iets in huis en anders vraag ik mijn man om langs de winkel te gaan, na zijn werk. Ik doe lopend boodschappen, trouwens, dan zijn we er ook echt even uit, maar ons meisje wil niet slapen in de wagen of in een draagzak. 2) Onze dochter wordt altijd wakker als je haar op wilt tillen, wanneer ze slaapt. Ik heb er een hekel aan om haar wakker te maken. Alsof ik haar stoor op een moment waarop zij haar rust probeert te pakken en nodig heeft. (ze is vrij druk als ze wakker is) Heel soms kan het niet anders, maar meestal probeer ik het te voorkomen, door dingen anders af te spreken. 3) Doordeweeks meestal 1 uitstapje. In het weekend wel eens wat meer. Maar ik probeer haar meestal wel 's ochtends thuis te laten slapen, omdat ze vrij gevoelig is voor prikkels (niet meteen. Op het moment zelf is ze heel vrolijk en flink, maar later is ze uitgeteld. Rode oogjes, een bleek snoetje) en we zijn eigenlijk altijd voor haar bedtijd (19.00) weer thuis, zodat ze in haar eigen bedje kan slapen. Daar moet ik bij zeggen dat ze vanaf 18.00 uitgeteld is, meestal. Maarja... Nóg eerder naar bed? 4) Ik maak haar dus nooit wakker, tenzij het echt niet anders kan. (cb bijvoorbeeld) Dus sowieso niet voor eten. Daarin volg ik haar. Maar dat blijft dus puzzelen; vaak 3 slaapjes, een keer naar buiten/boodschappen, fruit en groente en spelen tussendoor. Achja. Het hoort er bij.
Ik ben niet van de rust en regelmaat. Persoonlijk vind ik dat je daar juist kids mee creeert die nergens tegen kunnen. Die van slag raken als het eens niet volgens het normale boekje gaat. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar heb al diverse malen mee gemaakt dat rust en regelmaat kids over de pis gaan als iets anders gaat dan anders. Alleen maar in eigen bedje, vaste tijden enz. Wij zijn ook niet zo opgevoed en dat maakte het voor iedereen makkelijk. We konden overal slapen, ouders hoefden geen rekening te houden met fles of slaaptijden enz. Gewoon go with te flo. En dat doe ik ook nu met mijn kids. Vanaf het begin al, dus die weten niet beter. Wil ik weg, dan ga ik ook weg. Ze slapen dan gewoon verder in de auto of in de wagen. Hetzelfde met evt flesjes. Neem ik gewoon mee en heeft ze honger, dan kan ze dat ook ergens anders krijgen. Van mijn part in de supermarkt. Ik ga mezelf niet aan huis "binden" vanwege rust en regelmaat van mn kids. Daar word hier iig niet vrolijk van. Hier maakt go with flo alles iig een stuk relaxter. Nogmaals, uitzonderingen na gelaten.