rust en regelmaat en flesvoeding op verzoek

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door sunnyke, 28 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunnyke

sunnyke Actief lid

20 jun 2008
    378
    0
    0
    sociale sector
    België
    Hoi,

ik hanteer de principes van rust en regelmaat,en probeer dus de volgorde slapen - voeden - spelen - slapen te volgen.
    Na zijn fles is mijn zoontje meestal nog een klein uurtje wakker. Daarna gaat hij 1,5u tot 2u slapen. Als hij dan wakker wordt, weet ik niet goed of ik hem dan best dadelijk terug een flesje geef of niet. Momenteel houd ik voor mezelf volgende regel aan: als er minstens 3u tussenzit tussen de voedingen, geef ik terug een flesje. Ik rek het dus niet nodeloos om toch maar aan 4u te komen.
    Nu merk ik wel dat hij zijn flesje niet leegdrinkt als er bijvoorbeeld maar 3u tussenzitten. Het is ook niet dat hij dan al echt zit te smakken in zijn bed of zo. Maar ja, als ik hem eerst gewoon eruit haal en bijvoorbeeld in zijn wipstoel zet en een halfuur later pas de fles geef, dan is hij dus wel uit het ritme van wakker worden, eten en spelen natuurlijk...

Hij krijgt 6 x 165 ml melk (150 water + 5 schepjes), waarvan hij wel bij na bij elke fles een 30cc overlaat.

Hoe doen jullie dat wanneer je op verzoek de fles wilt geven?

Bedankt!
    sunnyke

2. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Nou ik denk niet dat er iets verkeerd is als hij eerst even wakker in zijn wipstoel zit, als hij niet huilt is het misschien nog geen honger.

Ik doe dat ook weleens hoor, dan komt ie bijv na 3 uurtjes.
    Leg ik m in de box en dan ligt ie gewoon lekker rond te kijken.
    Stel dat hij dan na een half uur t zat is, krijgt hij de fles en na de fles nog even lekker knuffelen en samen ''praten''. Als dan het eerste gaapje komt leg ik m op bed.

Misschien heeft jou kleintje dan ook gewoon de slaap uit en wil hij alvast bij je zijn

3. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Wij hebben bij beiden gevoed op verzoek. Soms werden het dan wel eens 2 slaapjes tussen de flessen door. Maar wel altijd dezelfde volgorde in de zin van: slapen, wakker, verschonen, spelen, bij honger voeden, bij slaap slapen enz. Wij lieten en laten de meiden zelf bepalen wanneer ze eten, soms na 3 uur, soms na 4 uur. Je hebt zelf ook wel eens trek tussendoor.... Gewoon op gevoel doen, goed naar je kleine kijken en eigenlijk geen klok erbij houden werkt meestal het beste (je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen).

4. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik heb het ritme uiteindelijk veranderd in:
    slapen-knuffelen/spelen-eten-knuffelen/spelen-slapen

Soms speelt ze maar 2 minuutjes voordat ze honger krijgt, soms wel drie kwartier. Als ze honger heeft, krijgt ze eten.

Het is ook helemaal niet handig als hij dalijk ouder is en langer wakker is en korter slaapt. Dan zou hij na ieder slaapje al een fles willen uit gewenning, soms is dat dan al 2 uur na de vorige. (Uit ervaring ;) )

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het is niet de bedoeling dat je een ritme op je kind zet, maar dat je het natuurlijke ritme van je kind volgt. En op verschillende momenten van de dag kan de volgorden spelen/wakkerzijn/eten anders zijn!

6. sunnyke

sunnyke Actief lid

20 jun 2008
    378
    0
    0
    sociale sector
    België
    Hoi,

ik vind het gewoon moeilijk om te zien wanneer hij nu wakker wordt van de honger, of wanneer hij gewoon eerst nog wat wil spelen of rondkijken... Als er echt 4 uur voorbij zijn sinds zijn vorige fles, dan weet ik bijna zeker dat het wel honger is, maar als het rond de 3 uur schommelt, vind ik het soms wel moeilijk.

Wat zijn eigenlijk dan de hongersignalen als hij bijvoorbeeld eerst wat speelt? Ik herken nog steeds het hongerhuiltje niet vrees ik :(

Groetjes,
    Sunnyke

7. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    toen mijn zoontje nog een paar weekjes was deed ik slapen, verschonen, voeden knuffelen/spelen en weer naar bed.
    Nu hij wat ouder is is dat moeilijker om na het slapen gelijk een flesje te geven.
    Hij maakt overdag maar dutjes van2x 1 uur en eentje van 2 en een half uur.
    Wat ik nu bij hem doe is als hij wakker wordt, verschonen, dan even samen knuffelen en spelen.
    Als hij honger heeft merk ik het aan hem hij gaat dan jengelen, vind niks meer leuk ( dit kan ook van het een op andere moment), wilt ook zijn speentje bijvoorbeeld niet dan weet ik het; het is flessen tijd. Hij gaat ook heel hard huilen met tranen sinds kort en eigenlijk huilt hij bijna nooit dus dan weet ik al genoeg.
    Ik heb zelf zoiets van als er minimaal 3 uur tussen zijn voeding zit vind ik het prima.
    Als hij dan zijn flesje op heeft gaan we vaak nog even samen spelen, na 10 min laat ikhem alleen spelen in de box en geef hem dan een rammelaar en zijn mobieltje zet ik dan aan.
    Hij ligt dan altijd druk te praten tegen zijn mobieltje.
    Als hij gaat jengelen vind hij het niet meer leuk, dan haal ik hem deruit even op schoot en als ik zie dat zijn ogen gelijk al wegdraaien van moeheid gaat hij wee rnaar bed. ( hij is vaak anderhalf/ 2 uur tussen zijn voedingen wakker)

Soms doet hij ook ipv 2x 1 uur slapen 4x een half uurtje. Als ik hem dan iedere x een fles zou moeten geven dan overvoed ik hem straks haha.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    LAstig soms he, om ze te begrijpen?

9. sunnyke

sunnyke Actief lid

20 jun 2008
    378
    0
    0
    sociale sector
    België
    Hoi,

inderdaad, er zit jammer genoeg geen handleiding bij bij de geboorte :)
    Ik denk dat ik mijn volgorde ook ga aanpassen aan zijn nieuwe behoefte, want hij is inderdaad nu langer wakker.
    Ik ga hem dus ook gewoon eerst wat laten spelen en dan es kijken of hij al dan niet honger krijgt of gewoon terug moe wordt en eerst nog eventjes wil verder slapen.

@WesDaan: mag ik vragen hoeveel flessen en van welke hoeveelheid jouw zoontje per dag drinkt? Voor mij is 3u ertussen nameiljk ook prima, maar dan kom ik dus wel eens dagen op 6 flessen uit (ligt er zo'n beetje aan of hij 's nachts nog is gekomen of niet).

Oja, en nog een laatste klein vraagje (sorry hoor:)). Geven jullie het badje 's avonds voor of na de fles? Ik zou het liefst voor de fles doen, maar dan betekent dit dat hij sommige dagen al om 18u in bed ligt, dat vind ik toch wel heel vroeg. Maar ja, als ik na de fles nog minstens een uur moet wachten ivm zijn vertering, is hij wel al heel erg moe...

Groetjes,
    Sunnyke

10. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Mijn zoontje krijgt nu 5x180/6 en bij de laatste fles 2 schepjes rijstebloem anders werd hij ondanks deze voeding snachts nog wakker van de honger en nu niet meer.

Mijn flessen schema is als volgt:
    tussen 7-8
    tussen 11-12
    tussen 15-16
    tussen 18-19
    tussen 21-21.30
    ( savonds heeft onsmannetje ook meer honger dus zit er echt vaak maar net 3 uur tussen)
    Zelf doe ik het badje smorgens omdat als ik het savonds doe hij klaar wakker wordt ondanks het dan voor zijn ene laatste fles is.

En als je het badje savonds doet dan kan je het het beste voor de fles doen anders heb je kans dat je kleintje gaat spugen.

En je hoeft hem na de fles van 18.00 toch niet gelijk op bed te leggen?
    Kan toch ook nog ff lekker knuffelen?

11. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik heb ook een ritme met flessen, maar ga er wel flexibel mee om. Als Chelsey vroeg wakker is en nog lang niet aan de fles toe is, gaan we lekker wandelen of even spelen. Kindjes moeten ook leren dat wakker worden niet altijd eten betekend denk ik. 's Avonds gaat ze vaak voor de fles in bad, omdat ze dan lekker wakker is.

Wij geven de fles tussen 8-9, 11.15-12 uur, 15-15.30 uur en tussen 18 en 19 uur. Ligt er echt maar net aan. Nu slaapt ze toch wel vaak door tot de volgende fles, en is na de fles steeds langer wakker.

12. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    melisa hoe laat ligt jouw kindje na de laatste fles dan in bed?

13. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    wij moeten Chelsey helaas nog wakker maken voor de fles van 22 uur, omdat ze heel lang ondergewicht heeft gehad. Maar ze ligt meestal rond 7 uur in bed. Soms is dat een half uurtje eerder, soms is dat een half uurtje later.

14. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    oh maar dan is ze zeker wakker geweest voor die fles van 18/19 uur?

15. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ons slaapritme is nu: slapen van 10-11 uur, 13-15.30 uur en van 17 tm 17.30 uur in de box (of in bedje). Daarna badderen, spelen en de fles. De volgorde kan wisselen, net wat ze aangeeft. Ik heb wel geleerd dat je kindjes niet op de klok kan voeden, als je ze maar een beetje regelmaat aanbied.

16. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    ja daar ben ik het wel mee eens

17. sunnyke

sunnyke Actief lid

20 jun 2008
    378
    0
    0
    sociale sector
    België
    Hoi,

ik vind het toch wel lastig om dat badmoment 's avonds in te plannen voor de fles. Gisteravond bijvoorbeeld lag hij van 15u30 te slapen (had fles gehad om 14u). Ik heb hem dan om 17u30 maar zelf wakker gemaakt omdat ik inschatte dat ik dan nog een halfuurtje had voor hij echt honger zou hebben.
    Jammer genoeg wilde hij bij het wakker maken meteen eten. Hij zat echt opeens te smakken en heeft dus ook niet genoten van zijn badje, wat ik ook wel jammer vond want normaal gezien vindt hij dit geweldig.
    Hij heeft dan na zijn flesje van 18u nog een halfuurtje in zijn wipstoeltje gezeten en nog op de schoot, en is dan om 18u30 naar bed gebracht.
    Om 22u heb ik hem nog wakker gemaakt voor zijn laatste fles. Jammer genoeg was hij vannacht om 2u wakker en heb ik het met een speentje nog wel kunnen rekken tot 3u30, maar toen had hij dus toch nog een nachtvoeding nodig. Daarna geslapen tot 6u in zijn egien bedje, en dan van 7u tot 8u bij mij in bed.

Flesvoeding op verzoek is dus ook niet altijd zo makkelijk he. Bij mij hangt het er echt vanaf hoelaat hij 's nachts nog een fles wilde... De ene keer is dat 3u, de andere keer 5 uur...

Groetjes
    Sunnyke

18. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    ik deed bij mijn dochter altijd het badje voor de laatste voeding. Savonds wilde ze niet echt in haar bedje slapen. Dan deden we haar om 21.00 in bad en kreeg ze om 21.30 haar laatste voeding. Dat was tot ze ongeveer 2/2,5 maand was.
    Daarna ben ik het badje gaan doen na de 1 na laatste voeding. Die was dan vaak rond 18.00 en als ze dan rond 20 uur naar bed ging, deden we daarvoor het badje. Om 21.30 maakten we haar dan nog waker voor een laatste voeding. Dus dat badje deden we 1,5 uur na de vorige voeding. Ik weet nog dat ik bang was dat ze dan direct na het badje weer honger had, maar nee hoor... ze ging heerlijk slapen.

Op dit moment gaat ze rond 18.30 in bad en 19.00 naar bed. Om 20.30/21.00 krijgt ze dan nog een laatste voeding.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Maar je kind hoeft toch niet elke dag in bad?

20. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    nee dat zou idd niet hoeven.... Maar mijn dochter spuugt nogal veel en ruikt aan het einde van de dag best zuur.
    Er zijn ook dagen dat het badderen niet uitkomt, dus dan een dag niet, maar over het algemeen doe ik haar elke dag in bad. Ik douche zelf ook elke dag.

Deel Deze Pagina