Rust en regelmaat...hoe ver gaan jullie hierin?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door An79, 22 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik doe het anders. Hier wel rust en regelmaat, maar vooral meebewegen met de dagelijkse dingen en het is zoals het is.

Dus slaapjes kunnen ook in de auto of wandelwagen, niet? dan niet.
    En ja dan heb je een iets minder leuke middag. Maar vaak valt het reuze mee. Ook als ik bijvoorbeeld ergens heen moet rond lunchtijd, dan is het een krentenbol oid in de auto. We gaan gewoon op vakantie en rijden in 2 dagen naar Italië. Anticiperen op dat moment hoe de kinderen het volhouden. Gaat het niet oké? Doen we er gewoon een dagje langer over. Ik neem de kinderen overal mee naar toe. Tenzij ik het niet geschikt voor ze vind.

Ik houd geen tot weinig rekening met slaapjes ed. Maar goed het komt ook niet elke dag voor. Meestal ligt hij gewoon in zijn bed of eet aan de keukentafel.

Ik zou echt helemaal kriegelig worden om alles om slaapjes en voedingen heen te moeten bouwen.
    Onze zoon was een huilbaby. Die nam ik mee in de draagdoek en drinken deed hij bij mij. Ik vond die mini-baby tijd eigenlijk nog het makkelijkst met weg gaan..

2. Anja1977

Anja1977 Fanatiek lid

22 feb 2013
    2.654
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben ook echt rust en regelmaat gecreëerd voor onze tweeling.
    We kwamen dan ook al heel snel in een ritme en de baby's sliepen goed, (sinds 8 wkn slapen ze de nacht door) drinken goed, huilen alleen als ze honger hebben of vieze luier hebben, maar verder heerlijk relaxed. We hebben ze dan ook niet meegenomen naar verjaardagen ed, echt prikkels gemeden.
    Nu ze 5,5 maand zijn gaan we ze steeds meer meenemen en blootstellen aan prikkels. Dat gaat super.
    Natuurlijk hebben we "mazzel" met twee makkelijke baby's, maar ben ervan overtuigd dat de drie RRR er zeker aan bijgedragen hebben.

3. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Even nog een toevoeging.. Mijn zoon huilde ook buiten de deur. In de draagdoek was het wel dragelijker :p.

4. Baby 2

Baby 2 Actief lid

12 nov 2014
    235
    1
    16
    De ene baby is zo anders dan de andere... Mijn oudste kon ik na 3 mnd van alles mee doen, sliep overal. De tweede was de eerste 5 maanden een huilbaby. Dus een strak ritme. Heeft tot nu (ruim1) nog nooit in de box geslapen. Altijd in bed, bij hoge uitzondering in de wandelwagen, draagzak. Gelukkig ligt er nu eentje in de box te slapen, voor het eerst dus! Het kan gelukkig ook makkelijker worden!

5. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ik ben ook erg van de regelmaat. Maar met de 2e ben ik heel stuk flexibeler. Hij slaapt overdag in de kinderwagenbak. Als ik met de peuter erop uit wil hoef ik hem niet wakker te maken.

6. Gember

Gember Niet meer actief

De eerste 3-4 maanden sliep m'n dochter overal, dus dat was heerlijk. Rond 4 maanden werd het moeilijker en sliep ze eigenlijk alleen thuis in bed. De laatste tijd slaapt ze weer beter in de wandelwagen, dus ik houd er nu minder rekening mee wanneer ze moet slapen. Ik werd ook erg kriegelig van dat thuisblijven op de slaapjestijden... ;)

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik moet wel even de opmerking erbij maken, sorry ik zei heel makkelijk "mijn kind slaapt overal, in de wagen, op de bank, op schoot" behalve; in bed dus. Het heeft ruim(!) 3,5 jaar geduurd voordat ik hem wakker in bed kon leggen en zelf in slaap kon laten vallen. Maar overal waar ik ben, sliep hij moeiteloos.

Ik denk wel, dat het te sturen is. Als je je kindje strikt alleen in bed leert slapen, dan hoor je vaak problemen met uitstapjes. En daar ontkom je toch niet aan? Wij hebben altijd gestreeft naar 1 slaapje in rust ( bed, of iig thuis ) en een ander slaapje on the go. Om de dag een dagje rust thuis, andere dag opstap.

8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier hetzelfde! En mensen die zeggen dat ze er wel aan wennen, kan ik wel schieten ;) Dafne sliep en slaapt niet in wandelwagen, auto of wat dan ook. Gewoon in bed/campingbed. Vooral de eerste weken meegegaan in het gewauwel van anderen dat ze er aan moeten wennen. Wat onder andere daardoor resulteerde in een huilbaby.
    Vooral het eerste half jaar strikte regelmaat, niet op de klok, maar de volgorde van dingen. En ik heb nooit wakker gemaakt. Misschien 3x in haar leventje. Na een half jaar heb ik haar pas voor het eerst mee kunnen nemen met boodschappen doen.
    Nu maak ik nog steeds niet wakker, behalve ochtenden op werkdagen. En ze slaapt nog steeds amper in wandewagen of auto. Maar ze is niet meer snel overprikkeld, dus ergens heen waardoor ze wat langer wakker is, gaat nu prima.
    Ik heb geen spijt dat ik het zo doe/heb gedaan. En heb echt maling aan wat anderen ervan denken. Mensen zouden zich eens beter moeten realiseren dat elk kind anders is, en dat hun kind niet de standaard is ofzo.

9. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Wij wisselen ook wel zoveel mogelijk af idd. Als we een dag weg geweest zijn dan de volgende dag thuis.
    Maar ik neem haar wel altijd mee boodschappen doen en vaak mee naar m'n paard. Dat soort korte uitstapjes moest ze ook aan wennen, maar gaat nu prima.

Persoonlijk denk ik niet dat het goed is voor een baby om alleen maar thuis te zijn en in een strak stramien te zitten. Straks zal een kindje misschien naar de opvang moeten en zich ook aan moeten passen.
    Wij hebben trouwens geen makkelijk kindje hoor, dus is niet zo dat ik makkelijk praten heb ;). Heb ook meerdere keren een avond met een huilend kind gezeten als we weg waren geweest. Maar vind dat ze daaraan moet wennen. Na zo'n dag mag ze de hele avond en desnoods nacht bij mama liggen tot ze weer rust heeft. Werkt tot nu toe goed.

Edit: zie dat degene boven me me dus wel kan schieten... ;)

10. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Ik ben altijd zo ver gegaan als mijn kinderen nodig hadden. Dus ja, soms ontzettend aan huis gekluisterd. Ik maakte uitzonderingen voor kerst, pasen, verjaardagen van directe familie en verder hield ik vast aan de rust en regelmaat op de momenten dat ze dat nog nodig hadden. Het gaat vanzelf voorbij. Op het moment zelf is het wel eens balen, maar achteraf is het maar zo'n korte fase in je leven. Helemaal niet erg om jezelf dan even weg te cijferen.

11. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    :p sorry!
    Maar ik vind dat gewoon zielig, huilen vanwege drukte. Dat heb ik er niet voor over omdat ik zo nodig ergens heen wil. En het gaat nu al zoveel makkelijker, dat heb ik er echt voor over gehad. En we komen nu vaak genoeg de deur uit. ;)

12. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Ik probeerde vaak om hem in elk geval één van zijn slaapjes in zijn eigen bed te laten doen. Dus niet een hele dag op pad. Onze zoon bleek prima in de kinderwagen en draagzak te slapen, dus toen ging we ook wel eens een langere tijd weg.

13. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Tja en ik vind het zielig als ze ineens over een paar weken andere dingen meemaakt omdat ze naar de opvang gaat.
    En het heeft hier wel resultaat. Vanmiddag ergens geluncht met haar in de draagdoek. Ze heeft al die tijd geslapen.
    Besef me ook heel goed dat dit niet werkt voor elk kind en elke ouder hoor. Het is waar je je zelf goed bij voelt natuurlijk!

14. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Ik deed wel altijd zoveel mogelijk hetzelfde ritme, maar gi g zekercwel weg met haar.Dan sliep ze in de wagen ipv in bed, maar verder dan hetzelfde.
    Ik wilde echt niet aan huis gekluisterd zijn. Dat zou ik alleen doen als ze echt niet ergens anders zou slapen, maar ze sliep overal prima, nu nog steeds.

15. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Zo gaat het hier ook. Er zijn hier ook geen strikte slaaptijden. Maar ik besef me ook dat mijn dochter ook best makkelijk is en dat dat niet bij ieer kind werkt.
    Mijn oudste sliep vaak in de draagdoek. Onze jongste slaapt nu het liefste in de kinderwagen buiten. Dus heel makkelijk als je weg wilt haha..
    Ben sowieso bij de 2de een stuk makkelijker geworden.

16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Toen ze naar kdv ging, ging dat eigenlijk wel goed. Ze hielden daar net als thuis dezelfde volgorde aan.
    Draagdoek ook geprobeerd hoor, sliep ze ook niet. Dus ja, dan is de keus tussen niet slapen en veel huilen door lang weggaan, of lekker slapen in bed en een vrolijk meisje hebben snel gemaakt.

17. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Wij hadden/hebben een heel makkelijk kind. Kon ik overal mee naar toe nemen , sliep lekker in de wagen of als wij bijvoorbeeld ergens op visite gingen namen we het campingbedje mee (toen hij te groot werd voor de wagenbak) ging eigenlijk altijd heel goed. Juist omdat het vanaf het begin ging , altijd blijven doen.

Wel kreeg die op een bepaalde leeftijd (rond de 10 /11 maanden?) dat hij in de avond gewoon in zijn eigen bed moest slapen. Niet dat wij in de avond heel vaak ergens waren maar als wij bijvoorbeeld bij schoonzus een keer waren en hij sliep daar in het campingbedje en we moesten hem later mee naar huis nemen werd dat steeds lastiger. Dus hebben we daar wel rekening mee gehouden. Nu krijgt die juist weer een leeftijd dat hij thuis om 19 uur echt moe is , maar bijvoorbeeld met kerst hield die het prima tot 21 uur vol. Voor dat soort dingen maken wij dan ook een uitzondering. We zouden eigenlijk met kerst wat eerder naar huis gaan , maar hij was zo enorm lief nog uiteindelijk gingen we om 21 uur naar huis en heeft die heerlijk geslapen daarna.

18. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat voor de een werkt, werkt niet bij de ander. Mijn zoon en dochter waren zo verschillend!! Mijn zoon die sliep echt alleen in zijn eigen bedje. Die had ook echt behoefte aan een vast ritme ( hoe die precies in elkaar zat weet ik niet meer want het is 7 jaar geleden) maar ik zat het grootste deel wel aan huis gekluisterd. Daarbij werd hij ook nog eens van alles en nog wat wakker dus als hij eenmaal sliep durfde ik me bijna niet door het huis te bewegen.
    Dochter was zooo makkelijk. Als ze maar optijd haar eten kreeg was de rest prima.

Hopelijk is deze kleine man straks net zo makkelijk als dl.

19. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Wij hebben gelukkig een hele makkelijke dochter qua slaapjes en dergelijke.

Het enige wat hier standaard is is dat ze 's avonds in der eigen bed slaapt. Niet in een camping bedje bij vrienden of dergelijke. Gewoon in der eigen bed.

Ik snap wel dat als je kindje alleen maar huilt als je ergens anders bent je veel strikter ben in rust en regelmaat.

20. J27

J27 Lid

17 mrt 2016
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier in het begin vanzelf een ritme gehad, maar na uitstapjes/bezoek enz is dat helemaal verdwenen.
    Bovendien had hij ook heel erg veel last van zijn darmen in 't begin.

Maar hier word ik soms ook wel raar gevonden als ik die RRR goed wil toepassen.
    Dus baby niet wakker maken voor bezoek of wakker houden voor bezoek of later voeden omdat we bezoek hebben of op bezoek zijn.
    Papa vind het soms nog weleens moeilijk want de kleine slaapt al gauw nadat hij van werk is gekomen.
    Dan zijn we dus bezig met ons ritueel.
    Ik vind het voor hem eigenlijk erg, maar niet voor bezoek.
    En zelf probeer ik elke afspraakje zodanig te plannen dat het niet zijn dutjes kan verpesten.
    Want mocht hij niet aan zijn rust (dutjes) komen dan hebben we echt een heel boos kind.
    Hij heeft een temperament waar je U tegen zegt!
    Laat staan als hij zijn rust niet krijgt pffff....

Ik vind dat mensen baby's niet zoveel moeten vergelijken, want volwassenen vinden dat ook niet leuk.
    Een baby is ook gewoon een MENS ja eng he.... een MENS..... wow........

Deel Deze Pagina