rust en regelmaat..

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door frannie82, 30 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Elke week heb ik weer iets nieuws maar tot nu toe heb ik veel aan jullie tips en adviezen dus daar komt er weer eentje :)..

Mijn dochter blijkt overprikkeld te zijn; ik vond haar erg enthousiast, heel erg leuk maar ze kon vaak maar niet in slaap komen, en dan met name overdag.

In de kinderwagen slaapt ze als een roosje maar zodra ik stil sta dan wordt ze wakker. Ook schrikt ze al van een kraak in het laminaat. Dat deed ze eerst niet.

Nu is mijn dochter een klein leeuwtje qua sterrenbeeld en ik ben niet super astrologisch maar de omschrijving klopt toch aardig;

Een lief en opgewekt kind dat graag in het middelpunt van de belangstelling staat. Je merkt dat al héél vroeg. Jullie zullen dit Leeuwtje moeten leren om al die lichamelijke en geestelijke energie in de juiste banen te sturen...

En dat moeten we dus nu doen door de prikkels weg te nemen zodat ze kan slapen..
    Gisteren zag de cb-verpleegkundige het meteen toen ik met haar kwam. Ze ligt contant te bewegen met haar armpjes en beentjes.

Als ze goed wakker is kan ze ook helemaal enthousiast worden van de mobile boven de box en ze maakt echt contact door je indringend aan te kijken.

Maar nu: hoe moet ik beginnen

De tip van de verpleegkundige was na de fles niet in box of wipstoeltje omdat ze dan helemaal wakker wordt en overprikkeld. Dus eerst op onze schouder even goed laten boeren, even alles laten zakken en dan op een donker kamertje in de puckababy (hadden we al en werkt perfect).

Maar op welke momenten kan ik haar dan het beste verzorgen en in bad doen? Straks werd ze wakker en was ze goed wakker toen heb ik haar gewassen en aangekleed en toen begon ze een beetje te piepen. Heb haar weer in de puckabay gelegd en rolluik weer naar beneden. Toen een beetje gejengeld en nu slaapt ze weer. Volgende fles is zo om 11u. Die tijden hou ik aan dus ik maak haar wel wakker.

Hoeveel wakkere momenten heeft jullie kleindje van ongeveer 9 weken? En hoe lang? Wanneer kan ik haar dan wèl in de box leggen want "spelen" hoort toch ook bij de ontwikkeling?

Gisteren vroeg ze of ik nog vragen had.. Die borrelen dus nu allemaal op..

Ik heb een boekje besteld maar die kan ik pas volgende week ophalen bij Bruna.

Misschien kan ik ondertussen wat met jullie ervaringen want ik wil niet wachten..

Alvast bedankt!

2. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met 9 weken is er nog niet veel spelen bij. Je kunt haar best wel in de box leggen, maar dan met weinig speelgoed er om heen. Bij ons heeft de mobiel de eerste weken niet in de box gehangen omdat ze hyper van dat ding werd (en van dat muziekje, terwijl broerlief dat ding zo graag aanzette). Voor de rest ben je volgens mij wel goed begonnen met vaste slaaptijden en slaapplek. Lekker laten slapen totdat het tijd is voor het volgende flesje en dan wakker maken. Bad kun je ook doen als je haar wakker maakt voor een fles of als ze bv een half uur van te voren wakker wordt. Tijdstip op de dag moet je echt uitzoeken wat voor jullie allebei het beste past.
    Ik weet niet precies hoe lang een kindje van 9 weken per keer wakker is. Die van ons was zo'n uurtje wakker geloof ik (erg he, ik weet het na 3 maanden echt niet meer). Een vast ritueel rond naar bed gaan en er uit halen helpt ook goed. Zo'n kleintje heeft al heel gauw het ritme in de gaten, vinden het ook erg prettig

3. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi,

mijn dochter is 11w en had het zelfde probleem als die van jou.

toen :
    -smorgens badje
    - namiddag in bed
    - rest in park

nu: blijkbaar gaat dat over en ze slaapt nooit veel ind e dag maar slaapt snachts goed, en ze is blij en opgewekt
    - 7u fles dan samen wat in bed
    -8u30 gezichtje en intiem toilet, nieuwe body pamper zalfjes, kleedjes parfum
    - park zetel dansen met mij ( ze is zot van stuido 100 tv)
    -18 u blijft ze bij mij in zetel, soms doezelt ze weg, tv kijken,spelen,....
    - 20u30 badje en pyama aan
    - 21u fles
    - ^park in slaapt ze
    -22u30 slaapzak aan en naar boven

vandaag ga ik haar direct na 21u is naar boven doen.

dus je vraag van prikkels enzo. ik legde haar dus boven in de namiddag en rest beneden. en nu heeft ze er geen last meer van want nu wil ze constant die muziek op op tv en slaapt ze ook mee

ik gebruik die puckbaby niet , wel geprobeerd, ze beweegt ook veel met armen en benen, maar zij wil haar armen nergens in en nergens onder en sinds kort duimt ze ook af en toe.

dus hier gewoon slaapzak. van baby boum vind ik wel goed, want ze kan er niete cht haar armen wild mee bewegen.

gr en succes

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik maakte juist niet wakker voor de voedingen, want dan was mijn jochie nog moe, en kon hij de prikkels nog minder goed aan.. Dus dan maar even een uurtje later. Meestal kwam hij de fles erna wel wat eerder, en dan kwamen we 's avonds redelijk uit..

badje deed ik om de dag/2 dagen ivm droog huidje. Dat was dan vaak ik de ochtend, als hij al wakker was geworden zonder echt honger te hebben. Na de fles in bad ging niet door het spugen. En voor het slapen niet, omdat hij dan te actief werd. Dus dat was een beetje, zoals het uitkwam. En in ieder geval elke avond een washandje om het hoofd&billen..

Boodschappen deed ik redelijk standaard het 2e slaapje. Dan legde ik hem in de kinderwagen ipv zijn ledikant. Dan sliep hij daar lekker. Als ik geen boodschap had, dan ging ik gewoon een rondje wandelen.

Dat spelen is natuurlijk een beetje kindafhankelijk. De ene is druk bezig zijn knuistje te ontdekken, anderen zoeken knuffels of kijken rond.. Ik geloof dat ik een voeding gaf, dan even 10a15 minuten op schoot voor het boeren en knuffelen. Daarna in de box als hij echt wakker was, of naar bed als hij moe was. In de box keek ik ook goed naar wat hij aangaf: bij de 2e keer ogen wrijven ging hij naar zijn ledikantje..

Hier dus heel erg op verzoek, om geen gevecht te krijgen met zijn ritme: spelen als hij wakker was, slapen als hij moe was, eten als hij honger had, gewoon goed naar je kind kijken.
    En dat was even die periode ook. Na de 6 maanden ging dat echt stukken beter en was rommelen aan het ritme ook geen groot probleem meer.

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Dank alvast! Ze werd zelf rond 10.50u wakker dus kon de fles om 11u geven. Tijdens de fles was ze goed wakker maar aan het einde begon ze weer te gapen. Ze had ondertussen haar luiertje flink volgepoept (dat is haar eigen regelmaat altijd bij fles 2 :) ) en heb haar net na het verschonen van de luier weer terug gelegd in het ledikantje. Ik heb haar een beetje geluidjes horen maken en nu is het weer stil. Ik moet er straks wel even uit voor een boodschap en dat doe ik dan na flesje 3 (deed ik toch meestal al later op de middag)

Nog moet ik even afwachten of het zo blijft gaan want ze kan wat meer moe zijn door de eerste prikjes maar ik ben meteen maar begonnen. Ik kom zo zelf ook wat meer toe aan mijn rust en dingen in huis.

Ik doe haar niet elke dag in bad hoor! Vaak maar 2x per week. Meer dan zat en verder kop, kont en handjes tussendoor.
    Voor de fles is dat geen succes tot nu toe omdat ze dan te moe was. Misschien dan toch na de fles want de problemen met de reflux zijn inmiddels voorbij gelukkig. Anders had ik haar zo snel na de fles ook niet weg kunnen leggen.

6. Vagans

Vagans Niet meer actief

mijn meisje is ook snel overprikkeld (al gaat het beter nu ze ouder wordt maar je blijft het merken!)

Ik deed haar altijd sochtends in bad, voeden, honden uitlaten en dan was ze zo moe dat ze wel sliep.

Ik hield haar niet per se altijd weg, dit is ook lang niet altijd mogelijk.

Wel ben ik gaan starten met kleine ritueeltjes die ik constant herhaal, zo weet zij wat er komen gaat en is dan rustiger. Ritueeltjes voor in bad gaan, slapen gaan maar ook voor dat we weg gaan bijvoorbeeld.

Heeft hier echt enorm geholpen!

7. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
  8. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Na de fles kun je haar toch wel even knuffelen, lekker even bij je houden? Ze gaat toch niet meteen weer naar bed? Pas bij vermoeidheid weer naar bed, maar niet te wild spelen natuurlijk (dat had je al door).

9. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Tuurlijk! Maar ze was nu al tijdens de fles aan het gapen... Nee anders is er helemaal niks aan...!

10. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Oh wat herkenbaar!
    Mijn oudste is ook een leeuwtje en het klopt inderdaad wat ze over leeuwtjes schrijven! :D

Mijn meisje was ook zo druk en hyper. Ze had het veelste druk om te slapen. Ik heb me toen verdiept in Ria Blom en haar 3 R-en. En dat boek heb ik als handboek gehanteerd en werkte hier erg goed.
    En ik bakerde mijn dochter in in Pacco-doeken, hoe strakker hoe beter bij haar.

Volgens Ria Blom zijn kindjes tussen de 7-12 weken oud ongeveer 60-75 minuten wakker, duren de slaapjes 2-3 uur en voedingen per etmaal 6 á 7. Bij mijn meisjes klopte dit redelijk.

Ik deed mijn dochter elke avond in bad, ze sliep zo rustig in voor de nacht. Echter had zij ook een droge huid, dus dat heb ik uiteindelijk teruggebracht naar 2 keer per week.

Spelen in de box heb ik altijd wel gedaan, nu bij mijn jongste nog steeds. Zodra ze moe werd, ging ze naar boven om in haar eigen bedje te slapen.

De rust en regelmaat hebben heel erg goed geholpen hier, ik ben er fan van! ;)

11. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik heb een ander boekje besteld maar die van Ria Blom ga ik ook bestellen. Heb nu het boekje "inbakeren brengt rust" geleend van het cb en daar staan ook al goede tips in.. Ze krijgt 5x 150+5 want ze sliep al vrij snel door tot de volgende ochtend. Maar deze hoeveelheid is goed voor haar. Ik vind het zo fantastisch dat het op dag 1 al verschil uit kan maken! Het brengt zelfs voor mij nu al rust en dat is alleen maar fijn voor ons meisje....:)

12. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Zo, nu alweer dag 3 dag dat we bezig zijn met een goed slaapritme voor ons kleintje.
    Wel een hele omschakeling hoor want ze slaapt nu echt bijna de hele dag en gelukkig 's nachts ook nog.
    Van "spelen" komt weinig ik knuffel haar tijdens het wachten op het boertje en vaak dan al geeft ze tekenen van moeheid..
    Ze gaapt steeds flink en meerdere keren.
    Ik moet haar daarna dan meteen in bed leggen en ik moet zeggen dat ze dan ook zo slaapt.
    In de box ligt ze alleen heel even als ik het flesje ga klaarmaken dat deden we al en dat blijven we doen.
    Maar nu krijgt ze dus bijna helemaal geen prikkels meer ook geen goede..
    Want ze was altijd gek op muziekjes en die mogen ook niet meer aan bij het slapen en eigenlijk is er dan verder geen tijd meer over.
    Het lijkt allemaal prima te gaan hoor dat is het niet maar ik vraag me af of ze nu niet iets mist als het zo door gaat.
    Gewoon qua ontwikkeling bedoel ik dan..

13. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Hoe lang slaapt ze dan na haar fles?
    Mijn ervaring is, dat kinderen ook eerst slaperig worden van de voeding en daarna weer actief.

Heeft ze echt zoveel slaap nodig, dan mist ze niets. Maar: over enige weken zal ze al langer wakker zijn en kan je haar meer laten spelen.

14. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ze wordt altijd slaperig van de voeding en we lieten haar na de voeding altijd weer even in haar wipstoeltje zitten om de voeding te laten zakken en ik legde haar dan in bed als ze geluidjes maakte dat ze het zat was. Maar ik moest van het cb letten op eerdere signalen en ze gaapte altijd wel maar dan legde ik haar dus niet meteen in haar bedje. Na het wipstoeltje was ze dan dus te actief (kom ik nu achter) want dan ging inslapen helemaal niet of heel slecht en was ze zo weer klaar wakker.

Nu geeft ze elke keer na de fles het signaal met meerdere keren gapen en slaapt ze ook zo in...!
    Vanmiddag na de fles om 14.15u in bed gelegd, na 1,5 uur was het huilen, was ze goed wakker, bleken er boeren dwars gezeten te hebben en ze had weer een flinke poepluier. In de box gelegd op haar buik voor de "nekoefeningen" :) maar de deed niks en lag heel stil in haar oogjes te wrijven. Dus maar weer terug naar bed waar ze inmiddels al weer bijna 45 minuten ligt te slapen...

Dan zal ze echt wel niets missen hoop ik...
    Voor ons is het trouwens ook veel relaxter want ik was onterecht de hele dag met haar bezig terwijl ze eigenlijk alleen maar vroeg om slaap... Maar het kwartje is bij mij pas gevallen na het bezoek aan het cb..
    Als het goed is komt het boekje wat ik besteld heb snel binnen en dan kan ik verder.
    Het is best moeilijk maar als ik wat handvatten heb dan lukt het heel goed.
    Ik deed niet alles verkeerd hoor...:)

15. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Uiteraard deed je niet alles verkeerd! :)
    En het is een leerproces.
    Nou, volgens mij ben je goed bezig! Gewoon doorgaan en het ritme verandert weer vanzelf over enige weken!

16. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Dank je! :)

17. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik kan iedereen het boekje aanraden van Baby in een ritme van Stephanie Lampe. Een deel gebaseerd op het boekje van Ria Blom Regelmaat geeft rust alleen dan niet met het stuk dat je je baby moet laten huilen. Uit onderzoek is gebleken dat dit juist schadelijk is. Ik moet zeggen dat het mij gisteren nog geadviseerd is door het cb maar het is eigenlijk barbaars en niet meer van deze tijd...
    Tot nu toe werkt het perfect hier!
    Moet wel zeggen dat de overprikkeling ws zeker de oorzaak is van verborgen reflux maar dat we in een beter ritme moesten komen is zeker!

18. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Klinkt interessant!

Ik heb Ria Blom ook een tijd gevolgd (regelmaat), maar zonder het laten huilen inderdaad. Ik vind dat ook niet kunnen, een baby moet weten dat zijn/haar ouders er voor hem/haar zijn. Tenzij niets anders werkt.

Deel Deze Pagina