Rust en Regelmaat

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Dana, 28 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dana

    Dana Niet meer actief

    Hoi,

    Mijn dochtertje is 2 weken oud, 's ochtends slaapt ze redelijk tussen de voedingen door maar 's middags en 's nachts is het drama, ik loop de hele tijd met haar op de arm. Nu herken ik dit van mijn oudste dochter, ik heb haar toen overprikkeld door haar bij elke kick op te pakken, daardoor kwam ik niet tot rust en zij niet.

    Ik wil dit nu voorkomen en nu beginnen met rust en regelmaat, ze slaapt nu overdag beneden in de wandelwagenbak en 's nachts in haar wieg. Zou ze om die reden 's avonds en 's nachts alle prikkels moeten verwerken van overdag?

    Zou het helpen om haar ook overdag na het voeden en knuffelen, verschonen in haar eigen bed te leggen tot de volgende voeding? Of is dit te snel?

    Ook is ze erg beweeglijk, ze ligt soms al dwars in haar bed, dekentje vind ik daarom eng worden nu, kan ik haar al in een slaapzak doen?

    Het is eigenlijk om je te schamen hoe snel je dit vergeet :) .

    Bedankt voor het reageren alvast!
     
  2. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Het is inderdaad beter om haar in bed te leggen. Ze wil het liefst rustig kunnen slapen. Dat zal voor minder huilen zorgen. In de avond mag dat wel eens, en dan is het ook normaal, maar in de nacht is het niet zo fijn voor jezelf. Een slaapzak mag al wel, maar moet wel een heel kleintje zijn dan. Nu is het daar ook wel te warm voor denk ik. Hoe gaat het met de voedingen, geef je borst of fles?

    Groetjes Adrienne
     
  3. Dana

    Dana Niet meer actief

    Hoi,

    Ze ligt momenteel ook zonder dekentjes, die trap ze steeds af en ze blijft toch goed op temperatuur.

    Ik ben sinds gister de fles gaan geven. Ze lijkt niet zoveel te merken van de overgang, drinkt goed.

    Ze drinkt ongeveer 70 cc per keer, ik bied altijd 90 aan.
    gister en vandaag is dat:
    17.30
    21.00
    01.30
    03.30
    06.30
    10.00

    Ze drinkt vaker maar nooit de fles leeg. Ze woog een week geleden 3070 gram.

    Ook heeft ze duidelijk reflux klachten al vanaf dag 1. Ze slikt, hikt, kreunt, piept en roggelt veel tussen de voedingen door en als je haar verschoont (ook al is dat 2 uur na de voeding) dan loopt de melk uit haar mondje. Ze ruikt ook zuur.

    We houden haar na elke voeding een half uur rechtop, haar hoofdeinde van de ledikant staat hoger.

    Om die reden willen we ook comfort voeding gaan geven, ik wordt vandaag nog teruggebeld door het cb en dan overleg ik of dat mag.

    Ik ga haar vanaf vandaag tussendoor gelijk op bed leggen ;). Bedankt!
     
  4. Dana

    Dana Niet meer actief

    We hebben ivm de reflux klachten het hoofdeinde van haar bedje verhoogd, alleen nu vind ik haar steeds onderin, dwars, op het voeteneind. Een klein slaapzakje vinden is nog niet zo makkelijk, hoe kan ik dit het beste oplossen? Het hoofdeinde toch maar weer omlaag? Op deze manier heeft ophogen ook niet zoveel zin.
     
  5. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hallo,

    Omdat Adrienne een paar dagen weg is neemik het even over.

    Het hoofdeind iets ophogen is prima,maar de kleine moet/mag daardoor niet onderin bed zakken. Hoe hoog staat het hoofdeind dan nu? Heb je er boeken onder gedaan of iets onder het matras. En ik neem aan dat je het bed kort opgemaakt hebt?

    Hoe gaat het intussen met de comfortvoeding? Komt er al minder voeding terug? Je kan ooknutriton gebruiken om de voeding wat in te dikken zodat het minder snel terug stroomd.

    De hema heeft slaapzakjes vanaf maat 50. Over het algemeen sluiten die bij hoofd en armen prima aan. Anders even bij een babyspeciaalzaak kijken.

    Ilja
     
  6. Dana

    Dana Niet meer actief

    Hoi,

    Bedankt voor je reactie ;).
    We hebben boeken onder de poten van het bed. Ik heb nu als oplossing om tussen het matras en de spijltjes (waar je het dekentje tussen stopt) een hydrofiele luier erbij in te stoppen zodat het dekentje lekker strak zit. Dit werkt tot nu toe.

    Het bed zou volgens het advies 45 graden opgehoogd moeten zijn maar wij hebben het lager aangehouden.

    Ik heb het bed inderdaad kort opgemaakt.

    Het gaat al beter met haar klachten mits we ons overal aan houden, dus niet neerleggen voordat ze een boertje heeft gelaten, half uur na de voeding rechtop houden (meestal op de buik tegen me aan) en de luier voor de voeding verschonen ipv erna.

    We gebruiken nog geen comfort voeding, de wijkverpleegkundige raadde ons aan haar eerst aan standaard voeding te laten wennen en als de klachten aanhouden eventueel nutriton te gebruiken.

    Ze groeit goed, is nu 2 en een halve week en woog bij de geboorte 3040 gram en nu 3300.

    Ze drinkt nu overigens wel 6 keer 100 cc op, laat niks meer staan.
     
  7. Dana

    Dana Niet meer actief

    Nog een vraag, ze morst heel veel met drinken, er lopen letterlijk 2 straaltjes melk over haar kin bij elke slok, dit doet ze bij alle spenen, dr.browns en difrax. Ook komt ze sinds gistermorgen standaard elke 2 a 3 uur voor een voeding, kan het dat ze door het vele morsen (de handoek is echt nat na het drinken van het morsen) niet genoeg binnenkrijgt?

    Ze drinkt nu 6 keer 90 en 3 schepjes maar we zijn nu 1 keer op 7 uitgekomen, meer geven per fles gaat niet want ze laat het dan staan, ze heeft echt nog wel 6 a 7 keer een voeding nodig.

    Wat kan ik hieraan doen zodat ze meer tijd tussen de flessen laat?
     
  8. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Gezien haar gewicht zit je aan 6 a 7 x 90cc prima.

    Ze morst inderdaad erg veel zo te lezen. Op welke manier fles je? Ondersteun je het kinnetje bijvoorbeeld? En kan de speen toch te groot zijn voor haar?

    Kan je met een speen rekken?

    Ilja
     
  9. Dana

    Dana Niet meer actief

    Ze weegt inmiddels 3400 gram.
    Ik heb de kleinste speen van dr.browns en ook de kleinste van difrax geprobeerd. Wat me wel opvalt is dat ze een gewone fopspeen van 0 tot 6 maand ook niet wil, wel die van -2 tot 2 maand (voor prematuren). Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

    Het is dus niet erg als ik af en toe op 7 voedingen uitkom? Dat zou fijn zijn.

    Ik probeer te rekken met een speen maar ze wordt vaak erg boos en overstuur als ze merkt dat er geen melk uit komt.

    Ik voedt haar rechtop tegen mijn benen aan (mijn benen opgetrokken haar rug tegen mijn benen) ivm de reflux klachten.

    Ik heb geprobeerd haar op de arm te voeden maar dan morst ze net zoveel met als nadeel dat alles in haar nek loopt en haar shirt zo nat wordt dat we een schone aan moeten doen na elke voeding.

    Ik zal eens kijken of er ook flessenspenen voor prematuren te koop zijn en die eens proberen.
     
  10. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Prematurenspenen bestaan wel degelijk. Wie weet helpt dat voor je meisje. Rechtop voeden is prima....probeer eens tijdens het drinken met je vingers haar kinnetje te ondersteunen. Als het ware geef je dan zachte tegendruk.
    Hoe snel gaan de flessen op?

    En als je de voeding iets in zou dikken? Zou ze dan misschien minder morsen?
     
  11. Dana

    Dana Niet meer actief

    Ze doet wel netjes 20 minuten over een fles, ik heb inmiddels nutriton in huis en ga dat proberen. Bedankt voor de tips ik laat het nog even weten ;).
     
  12. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ben beniewd hoe het gaat.
    Als je weer bij het Cb komt moet je ook eens even naar het tongriempje laten kijken. Als deze te kort is geeft dat ook dezelfde klachten.

    Ilja
     
  13. Dana

    Dana Niet meer actief

    Oh dat ik daar nog niet aan had gedacht! Ik heb dat zelf ook namelijk. Ik moet er volgende week heen, ik ga het laten bekijken. Bedankt!
     
  14. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    En je kan ook altijd even naar het inloop spreekuur....een week kan best lang zijn ;)
    Laat je me weten hoe het afloopt?
     
  15. Dana

    Dana Niet meer actief

    Ja zal ik zeker doen!
    Inloop spreekuur is 1 keer in de week en was vanmorgen :D en volgende week heb ik de afspraak.
     
  16. Dana

    Dana Niet meer actief

    De nutriton helpt tegen het morsen maar nu doet ze wel bijna 3 kwartier over een fles en ze laat ook staan, ik doe er maar een half schepje in. Ze krijgt het nu uiteraard ook moeilijker uit de speen maar als ik een grotere speen ga gebruiken dan heb je hetzelfde probleem weer. Ze drinkt er wel veel rustiger door.
     
  17. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik zou het toch eens met een grotere speen proberen. Drie kwartier is eigenlijk te lang ;)
    Wie weet valt het morsen dan ook mee.

    Succes!

    Ilja
     
  18. Dana

    Dana Niet meer actief

    Grotere speen is geen oplossing, dan morst ze weer net zoveel, daarnaast heeft ze vannacht van 19 tot 23 en van 02.30 tot 06.00 uur gehuild met af en toe een half uur pauze. Kan dat door de nutriton komen ivm extra krampjes daardoor?

    Honger was het ook niet want ik heb uit wanhoop een extra fles aangeboden en die wilde ze niet.

    Ben echt moe nu :(
     
  19. Dana

    Dana Niet meer actief

    Ik heb haar trouwens uit pure vermoeidheid laten huilen, ze huilde met pauzes een uur lang en ik sliep half en hoorde het maar ik reageerde er niet op omdat ik half sliep en haar gehuil in mijn droom verwerkte, ik vind dit zo zielig en lees ook dat het helemaal niet goed is voor een baby om zo lang te huilen, ik wilde het ook niet maar ik was te moe. Ik voel me nu dus ook erg schuldig, nu slaapt ze trouwens tevreden, overdag gaat het ook super met haar en laat ze 4 uur tussen de voedingen en slaapt ze goed, alleen 's nachts niet.
     
  20. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Probeer je echt niet schuldig te voelen hoor. Huilen is nooit leuk, maar ze houdt er niets van over hoor ;)

    Van nutriton kunnen ze inderdaad wat (meer) krampjes krijgen. Maar over het algemeen zie je dit na een aantal dagen verdwijnen. Ze moeten echt even wennen.
    Je gebruikt nu 1 schepje toch? Als je een wat grotere speen gebruikt kan je wellicht wat meer nutriton toevoegen.

    Heeft ze overdag ook last van krampen? En kan je de avond/nacht eens beschrijven wat betreft voeden en slapen?

    Natuurlijk ben je moe! Is er een partner aanwezig die de nacht een keer kan doen? Dit zodat jij even kan bijtanken?

    Weet dat het goed komt.

    Ilja
     

Deel Deze Pagina