Wat sturen bij overleden kindje?

Discussie in 'De lounge' gestart door Pantoffelheldin, 1 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Hoi dames

Een kennis van ons heeft met 22 weken haar kindje verloren.
    Nou weet ik niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan en wil ze toch graag een hart onder de riem steken.
    Maar wat is gepast in deze situatie ??
    Dit is de eerste en hoop laatste keer dat ik zoiets mee maak.

Kunnen jullie mij een beetje helpen ?

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik heb bij mijn broer een mooie kaart gekocht en daar iets op geschreven en voor mijn broer en schoonzusje allebei een klein beschermengeltje gekocht.

Ik denk dat je in zon situatie niks fout kan doen. Alles wat je doet als blijk van medeleven is al fijn.

xNadine en DastyQueen vinden dit leuk.
  3. klaver85

klaver85 Bekend lid

26 nov 2014
    757
    182
    43
    Ik zou een lief briefje schrijven met daarin dat je aan ze denkt en met ze meeleeft.
    Misschien kan je ze vrijblijvend hulp aanbieden, in de vorm van boodschappen of een maaltijd klaarmaken.

Misschien hoor je niks van ze omdat ze het te druk hebben met hun eigen emoties, neem ze dat dan niet kwalijk, maar stuur dan over een aantal weken nog een appje.

Meer kun je denk ik niet voor ze doen:(

4. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Dit denk ik ook..

Veel sterkte voor allemaal..

5. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Dat je aan ze denkt en dat je voor hen klaarstaat als ze iets nodig hebben (of dat nou een luisterend oor, een boodschap of juist afleiding is). Maar ik denk dat er (vrijwel) geen fout is in deze, iets laten weten is al hartstikke lief.

Sterkte. :(

6. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Oh wat naar. Heb het in mijn omgeving ook meegemaakt en vond dat ook lastig. Wij hebben toen een lieve kaart en mooie bos bloemen gestuurd.

7. Pantoffelheldin

Ik kwam de onderstaande tekst tegen en vond hem erg mooi.
    Zou dit in een kaart kunnen met uiteraard nog een persoonlijke boodschap?? Of vinden jullie het niks ?

An Angel in the book of life,

wrote down an infant's birth.

And mentioned as he turned the page,

too beautiful for earth.......

8. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Wij hebben toen een kaart gestuurd. Zij waren er ook open in, hebben een geboortekaartje gestuurd, dus het voelde toen ook logisch om een kaartje te sturen dat we aan ze dachten.

9. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik vind dit mooi. Als je een tekst zoals deze hebt en je voelt dat het past dan zou ik het gewoon doen.

10. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Ik heb zelf een kindje verloren met 20 weken zwangerschap. Ik vond het erg lief en stelde het erg op prijs als mensen een kaartje stuurden oid. Bijv ook mensen die ik niet zo vaak meer sprak. Dat deed me echt goed. Dat het verdriet en verlies erkend werd en er gewoon mocht zijn. Wat je dan schijft of zegt maakt inderdaad niet zo veel uit denk ik. Waar ik wel moeite mee had als mensen het negeerden of het gingen bagatelliseren: 'Dan is het vast beter zo', of ' je wordt vast wel weer opnieuw zwanger', of, o ik ken een nicht van een buurvrouw die dit ook heeft meegemaakt en die stond er gewoon niet te veel bij stil en had het heel snel weer verwerkt...' mensen zeggen de raarste dingen, allemaal goed bedoeld maar soms nogal pijnlijk.

11. Pippa02

Pippa02 Niet meer actief

Ik ken de andere kant...
    Helaas kun je zeker wel "fouten" maken en is het voor ouders echt wel lastig om geconfronteerd te worden met onhandige acties. Op een gegeven moment word je zo moe van het goedpraten voor de ander... "maar ze bedoelen het wel goed/ lief". Tja het komt er alleen verkeerd uit.

Maar als je laat weten dat je het verschrikkelijk voor ze vindt en dat je altijd voor ze klaar staat als zij daar behoefte aan hebben, zit je denk ik snel goed.

Belangrijker dan gewoon even een kaartje of iets dergelijks. Ga het onderwerp en de naam van het kindje niet vermijden. Als je twijfelt of ze het er met je over willen hebben stel je dan kwetsbaar op en vraag of ze het prettig vinden als je zijn/ haar naam noemt. Ook na een half jaar of jaar of nog langer. Denk niet dat ze er "nu wel overheen zijn". Dat komen ze nooit...(maar het kan wel in hun leven verweven worden)

Ik denk niet per se dat je die fouten zult maken hoor.
    Maar gewoon wat tips, omdat een aantal zeggen dat je niet gauw iets fout kan doen. Ik denk dat je nl snel iets fout kan doen (of vooral zeggen) niet uit gemenigheid, maar veel mensen doen het vanuit ongemak, onwetendheid of schok. Dat kan echt heel erg pijnlijk zijn...

12. 2augustus1992

2augustus1992 Niet meer actief

Wat "mooi" en lief dat je dit wilt doen. Denk dat je geen fout kan doen in deze.
    Wat ontzettend verdrietig voor alle betrokkenen :/

13. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik heb zelf ook een kindje verloren. Daarom stond er ook vrijwel bij tussen haakjes, want tuurlijk zijn er dingen waar je niet op zit te wachten. ('gelukkig ben je nog jong en heb je nog tijd om een nieuwe te maken.' o_O)

Ik heb wel altijd geprobeerd het als goedbedoeld te zien, al kon ik mensen soms wel schieten hoor.
    Dat wat TS gepost heeft vond ik zeker wel kunnen in ieder geval. :)

14. Pippa02

Pippa02 Niet meer actief

Ja wij proberen dat ook en gelukkig lukt het vaak ook wel, maar er zijn periodes dat ik er wel even klaar mee ben... en sommige mensen zeggen echt gekke dingen, ookal bedoelen ze dat goed. Vandaar dat ik wel even de andere kant wilde laten horen.

Maar de tekst van ts was idd heel mooi!

15. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Moeilijk is dat! Vorig jaar verloor een kennis haar baby met 38 weken, en toen stelde ik hier dezelfde vraag. Ik heb haar toen een vlinderkaartje gestuurd. Daarin zowel gefeliciteerd met hun kindje alswel gecondoleerd. Maar het is erg lastig om juist te reageren vind ik.

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik denk dat deze tekst alleen kan als je weet dat de mensen om wie het gaat gelovig zijn. Als je dat niet bent, dan kan het verkeerd aan komen (ik zou het bijvoorbeeld helemaal niet fijn vinden).

Verder denk ik dat een lief kaartje altijd goed is.

17. Ongeduldje31

Ongeduldje31 Fanatiek lid

16 jul 2011
    1.001
    29
    48
    Een kaartje deed mij al ontzettend goed, gewoon om te weten dat mensen aan je denken en er voor je zijn!
    Lief datje een kaartje stuurt en sterkte!

18. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
  19. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.966
    15.605
    113
    Nabij Utrecht
    Mooi gedicht als je zelf een miskraam hebt gehad (gedicht spreekt in de ik vorm, dus niet gepast om aan iemand te sturen vind ik).

Ik vind deze tekst verder niet gepast voor het verlies met 22 weken.
    In het gedicht wordt gesproken over nog maar heel even gedragen, maar deze vrouw draagt/droeg het kindje al 20 weken.

Ts . Wij hadden deze tekst in het rouwkaartje van onze overleden zoon gezet... maar dan in de "ons/wij"-vorm ipv de "jullie"-vorm.

Een engeltje kwam in jullie midden,
    Jullie kregen het even te leen.
    Maar om in de hemel verder te bidden,
    Ging het engeltje weer van jullie heen.

20. Pantoffelheldin

Wow prachtig gedicht
    Het kaartje is verstuurd, is het minste wat ik kon doen in deze situatie

Deel Deze Pagina