Rust in de tent (update adhd zoon)

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Luuz, Mar 19, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    goedemiddag :)

Ondanks het feit dat ik hier nauwelijks meer actief ben, wil ik toch een update geven. Genoeg dames die me advies hebben gegeven, meegeleefd hebben en steun hebben gegeven omtrent de situatie van mijn zoon.

Volgens mij had ik in het vorige topic al wel aangegeven dat de diagnose adhd eindelijk gegeven is waardoor de hulp op gang kon komen.
    We hebben inmiddels opgebouwd met medicatie (methylfenidaat, kortwerkend) en zitten nu op een goede dosis (3x 7,5 mg per dag). Vanaf morgen beginnen we met concerta, zodat we geen last meer hebben van rebounds tussen de dosissen door.
    Op school gaat het lekker, hij haalt voldoendes. Op zwemtrainer en wedstrijden gaat het ook supergoed. Hij zwemt inmiddels met kinderen tussen de 12 en 14 jaar en hij komt goed mee met de rest waardoor hij echt beter op zijn plek zit en hij nog meer plezier heeft in de trainingen. Tijdens wedstrijden hebben ze totaal geen last meer van hem.
    Vandaag heeft hij zelfs weer met een klasgenootje gespeeld en ook dat ging ontzettend goed. Dus wat zijn adhd betreft; we hebben een compleet ander kind in huis. Dat was even wennen en zoeken, maar inmiddels is de sfeer enorm verbeterd.

Maar de andere kant; zijn ass kenmerken schieten door het dak en vallen steeds meer op en zonder duidelijke routines en bepaalde aanpak zijn ze té aanwezig. Vanmiddag gesproken met zijn psycholoog en na een tijdje twijfelen, hebben we besloten om ook de diagnose ass te stellen. Ook met oog op de toekomst wat betreft de middelbare school. Alle onderzoeken naar adhd bevatten voldoende kenmerken van ass en ook tijdens therapieën is autisme overduidelijk aanwezig. Het is dus echt én adhd én ass. Het is de bedoeling dat hij ook voor ass psycho-educatie krijgt, maar omdat hij op dit moment PMT volgt, gaan ze dat daar in verweven zodat het niet teveel voor hem wordt. Over een aantal dagen krijgen we de tweede diagnose op de mail in een verslag en dan is het definitief.

Voorlopig verandert er voor hem weinig qua behandeling, maar het gaf toch rust na het gesprek van vanmiddag. Het is dus na vandaag tijd om alles qua onderzoeken en twijfels vooruit te kijken :)

Jaimio, tuc, flipflop and 4 others like this.
  2. lies276

lies276 Niet meer actief

Klinkt heftig, maar ook alsof het redelijk beheersbaar is en dat is superfijn!
    Heel veel sterkte, moed en plezier voor de de toekomst!
    Hij heeft geboft met zijn moeder, zo te horen!

3. tuc

tuc Niet meer actief

Wat fijn om te horen dat het goed met hem gaat! Natuurlijk heftig 2 diagnoses maar het klinkt alsof het meer rust geeft!

4. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Het is inderdaad redelijk te doen. Al lopen we wel tegen bepaalde dingen aan die we niet zo goed kennen. Juist omdat er nu ‘ruimte’ is voor zijn autisme, omdat zijn adhd ‘onder controle’ is.
    Maar daar komen we denk ik wel uit. Ik merk wel dat ik wat vaker tijd voor mezelf in moet plannen omdat ik ongemerkt de hele dag met hem bezig ben en alles strak via een planning gaat. Ik heb daar geen moeite mee, maar momenteel vreet het energie.

5. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Hoewel de diagnose adhd niet uit de lucht kwam vallen en dat ook is waar ik zoveel moeite voor heb gedaan, heb ik er mentaal heel veel last van gehad. De hulp kwam ineens op gang, hij veranderde in zijn gedrag natuurlijk enorm en ik heb me wekenlang verbaasd over het feit dat hij een compleet ander kind leek te zijn. Dus ik had vooral moeite met het feit dat ik hem opnieuw moest leren kennen.
    Ik hou er dus rekening mee dat dat straks niet anders gaat als de diagnose er daadwerkelijk is. Maar misschien valt dat ook reuze mee. We zullen het zien.

tuc likes this.

Share This Page