Ik heb het idee dat onze dochter van bijna 3 maand een voorkeurshouding heeft/begint te ontwikkelen. Heeft iemand hier tips voor? Ik moet over 2 weken naar het consultatiebureau dus dan zal ik er zeker naar vragen. Maar kan dit zo ineens ontwikkelen? De vorige keer hebben ze er niks over gezegd namelijk.
- zo in de box leggen en voeden zodat de interessante dingen aan de kant zijn waar ze de voorkeurshouding niet heeft. - haar oppakken en dan over de kant waar ze de voorkeurshouding niet heeft zodat ze haar hoofd moet laten zakken de kant op waar ze niet graag naar kijkt. - een nestje maken in haar bed, waarbij je een grote handdoek opgerold achter haar rug legt en een kleine handdoek aan de voorkant opgerold zodat je haar op de zij kan leggen en ze niet door rolt. dit zijn tips die wij kregen van de fysio. op deze manier stimuleer je haar om naar de kant te kijken waar ze niet graag naar kijkt.
Wij hebben gekeken naar de plekken waar hij met zijn hoofd naar zijn voorkeurskant lag en daar aanpassingen gedaan. Bijvoorbeeld zijn bedje naar de andere kant zodat zijn voorkeurskant een saaie muur werd. Het aankleedkussen omgedraaid, hij kijkt altijd naar ons als hij verschoond wordt dus nu moest hij de andere kant op gaan kijken. Spullen in de box aan de andere kant gelegd. Na een week was zijn voorkeurshouding weg!
Bij de zwangerschapscursus vertelde ze ook het bedje anders opmaken zodat ze de andere kant op kijken.
Wij zijn nu ook bij de kinderfysio vanwege een voorkeurshouding. Hier had ze vanaf het begin al een scheef hoofd en daardoor een voorkeurshouding. Gelukkig zijn we er op tijd bij, zei ze, nu nog geen blokkades. Dat ze er op cb niets over gezegd hebben, zegt niets helaas. Hier moest ik het ook zelf melden en toen was het ineens zo erg dat we meteen actie moesten ondernemen.. Je kunt idd gewoon beginnen met al die tips die hier genoemd zijn. Wie weet wordt het zo al een stuk minder!
Ons dochtertje begon het ook opeens te krijgen. Bij elk slaapje op andere schouder laten slapen. Dat bewust gaan onthouden en doen. Een dekentje oprollen en achter haar gelegd. Dit heeft echt snel geholpen.
Hier vanaf de eerste week ook een voorkeurshouding. Aangekaart bij het cb en een doorverwijzing naar fysio gekregen. Dit zou ook mijn advies zijn ipv zelf aanrommelen. Het kan namelijk ook een medische oorzaak hebben en de fysio kijkt of ze een oorzaak kunnen achterhalen. Hier bleek een gebroken sleutelbeen de oorzaak. Is na de bevalling gemist door de vk. Daarnaast kunnen ze ook super handige tips geven waar je echt waarvan hebt. En dan niet alleen de geijkte bedje verzetten, speelgoed in de box op bepaalde plek. Maar ook veel andere praktische tips en advies. Van onze fysio ook nog leuke tips voor geschikt speelgoed gehad. Hele simpele ouderwetse dingen maar mijn zoon was er echt helemaal weg van. Ze zijn hier 4 X geweest meen ik in 4/5 mnd. Daarna was het niet meer nodig.
onze dochter begon ook een voorkeurshouding te krijgen. wij zijn ook naar een osteopaat geweest. meteen bij de eerste behandeling al resultaat. moet nog 1 keer terug met haar en dan zal het goed zijn. succes!