Hoi meiden Ik ben bijna 15.weken zwanger van de tweede Na mijn eerste zwangerschap is er bechterew geconstateerd in mijn heupen en onderrug wat veel pijn in de onderrug geeft Maar nu heb ik sinds n week hoge rug klachten Ter hoogte van de onderkant van m'n schouderblad aan de onderkant en in het midden..... Pijn straalt ook uit Iemand tips? Herkenbaar voor iemand? Zou fysio helpen?!
Ha Noamy, Ik zou het aankaarten bij je verloskundige. pijn tussen de schouderbladen kan ook horen bij hoge bloeddruk/zwangerschapsvergiftiging. Nu ben je daar wat vroeg in de zwangerschap voor, dus ik zou me niet teveel zorgen maken, maar overleggen lijkt me wel een goed idee. Verder zou het aan je houding kunnen liggen, door je zwaardere buik en borsten misschien iets krommer?
Klinkt als verweking van aanhechting van de spieren. Hiervoor ben ik bij de fysio geweest. Is weinig aan te doen. Heb oefeningen gekregen om de boel soepel en in beweging te houden (inclusief wat rekken). De ene dag gaat het beter dan de andere. Als de pijn er in schiet helpt eigenlijk alleen maar liggen. Qua Bechterew zou ik beetje voorzichtig zijn met zuivel. Dat kan onstekingsbevorderend werken en dat wil je niet met Bechterew.
Heb er ook last van in combinatie met lage rugklachten door een zwakke rug. Fysio adviseerde mij om mijn schouders niet naar voren te laten hangen maar iets naar achter te dragen, en mijn buik aanspannen en bekken kantelen zodat je niet met een holle onderrug loopt. Op deze manier gaat je bovenrug dat niet corrigeren en heb je minder klachten.
Dank jullie voor de reacties Ik heb vandaag ook een afspraak bij n fysio gemaakt Kan alleen pas volg week dinsdag terecht....ik ben erg benieuwd Zoals jij zegt leen helpt liggen alleen.... Dat is juist t euvel bij de bechterew daar is liggen funest voor m'n onderrug maar dus prettig voor de bovenlig Hoe bizar he!!
Ik heb ook bechterew. Bij m'n eerste zwangerschap veel last van gehad, incl ziekenhuisopname. Als jouw pijn in de bovenrug hetzelfde is als dat ik had, dan is het een spiertje dat steeds maar weer verkrampt. Heeeel vervelend en balen dat je nog een week moet wachten tot je terecht kunt bij de Fysio. Is er geen andere praktijk in de buurt?? Tot die tijd zou je kunnen proberen om de plek te masseren mbv een tennisbal tussen de muur en je rug zeg maar. Beterschap!!
Oh ja nu je het zegt, plat liggen is voor mensen met Bechterew vaak niet te doen. Mijn verloofde heeft ook Bechterew. Hij slikt wel dagelijks onstekingsremmers, maar ik weet niet of dat kan icm de zwangerschap. Voorzichtig oprekken hielp bij mij ook wel en laten masseren door mijn wederhelft. Dan voelt het wel helemaal beurs, maar is beter dan de pijn. Goed rechtop zitten als je zit. Ik kreeg het vaak na het eten, onbewust hing ik toch meer naar voren om te communiceren. Als je toevallig een open trap hebt, kun je misschien eens aan een trede uithangen. Dat doe ik iig geregeld. Succes meid. Dinsdag duurt nog wel even. Hopelijk heb je hier iets aan in de tussentijd.
tweede zw minder last van gehad???!!! het voelt niet echt als een spierpijn dat is het gekke..... @leen dank je wel hopelijk kom ik deze week redelijk door! ben erg benieuwd waar de fysio denkt waar het vandaan komt hoop niet dat de reuma door de rest van mn rug zit nu.......
Ik hoop het ook niet voor je. Ik heb geen idee hoe reuma voelt (gelukkig), dus hoop dat het 'gewoon verweking' is. Dat komt en gaat Succes meid.
Jaaaaa!!! Om het verhaal compleet te maken: ik begon totaal niet fit aan m'n eerste zwangerschap. De jaren ervoor liepen mijn reumaklachten alleen maar op, zelfs langdurig in de ziektewet gezeten. Het was dus de vraag hoe mijn lichaam een zwangerschap zou verdragen en of mijn klachten ooit nog minder zouden worden. Rond 11 weken in het ziekenhuis gelegen met forse heupontsteking. Weer de ziektewet in, baan verloren: ellendig maar voor de rest vd zwangerschap bracht het wel rust. En hoe verder ik kwam, hoe beter het ging! Bij 41 wk zei een verpleegkundige in het ziekenhuis dat ik nog zo vlot liep voor een hoogzwangere. Nou ze had eens moeten weten hoe ik er 30 wk eerder bij zat.... Na de bevalling vreesde ik een terugval.... Die niet kwam! Na het stoppen met bv vreesde ik een terugval.... Die ook niet kwam! Sinds 2011 ben ik praktisch klachtenboek en geheel zonder medicatie (zat daarvoor op biologicals 😳 en hoef zelfs niet meer op controle bij de reumatoloog! Ben aan deze zwangerschap dus fit begonnen, zelfs geen extra Fysio nodig gehad en nu dus bijna uitgerekend. Ik duim dat jouw hormonen óók wonderen zullen verrichten! Één tip: zorg dat je fit en in beweging blijft!!