Wij gaan vandaag de naar ons nieuwe huis kijken, en kijken naar de opleverpunten. Heeft iemand misschien tips waar we op moeten letten?
- hebben jullie in het begin van de bouw een lastenboek gekregen? Al deze punten dan 1 voor 1 checken of ze uitgevoerd werden en zo niet deze opnemen in de lijst met opleverpunten. - als julle bijkomende wensen besproken hadden, checken of deze ook zeker allemaal uitgevoerd werden (extra stopcontacten, een bredere deur, ... - check ook de funderingen en check op eventuele scheuren in de muur (bij de buren waren ze vergeten om ijzeren netten in de betonplaat te steken..gevolg: volledige vloerplaat doorgescheurd tot op de fundering). Gelukkig zagen ze dit op tijd..anders had hun hele huis op termijn kunnen gaan doorzakken. - indien je enkel een ruwbouw-winddichte oplevering hebt: check zeker of alle voorzieningen aanwezig zijn op de juiste plaats (hier zaten de afvoerbuizen van de keuken op de verkeerde plaats (we wilden een eiland met hierin de vaatwasser en wasbak), maar hier waren dus niet de afvoeren voorzien. - als je wel een volledig afgewerkt huis hebt: let dan of alle details afgewerkt werden (plintjes van stenen vloeren afgekit, afwerkplaatjes van ingebouwde meubels overal aanwezig (kijk ook in de lades (heel vaak vergeten ze daar de afdekplaatjes over de schroeven), spoel de wc's eens door en zet alle kranen open en kijk of alles goed wegloopt, ...
Dankje voor de tips. We krijgen vanmiddag een checklist die we na kunnen lopen. Maar goed er kunnen ook veel dingen niet in staan waar we ook op moeten letten. Er staan er veel bij die ik nog niet gehoord had. Dankje!
Heel graag gedaan! Veel succes! En ook: geniet ervan..want het is jullie eigen stekje waar je straks kunt doorwandelen !
Mijn buren hebben destijds iemand meegenomen van vereniging eigen huis. Wij hebben dit niet gedaan, van te voren bedacht waar we allemaal op zouden letten en goed de details in ons opgenomen. Het schilderwerk buiten was ruk, dus dat moest opnieuw. De toiletten spoelde zo hard door en met zoveel water dat de hele vloer nat was, dit moest opnieuw worden afgesteld. En er waren een stuk of 4 tegels in de badkamer gescheurd, ook deze zijn vervangen. Ik geloof dat wij na een week of 2 ook nog punten hadden ontdekt, deze hebben wij toen gewoon gemeld en zijn hersteld.
Inderdaad, lijst afstrepen en zelf een lijst maken van het meerwerk. Bij ons bleek later de buitenkraan te lekken in de kruipruimte, dat is ook gerepareerd en viel daar nog onder. Verder hadden ze de toiletmuren gespoten, maar we hadden glad gezegd, dat moesten ze dus ook weer glad maken. Verder niets, we zijn regelmatig tijdens de bouw geweest om te kijken. De buren kwamen nooit kijken en die hadden een waslijst met gebreken.
Hier hadden we daarvoor iemand van Verening Eigen Huis mee. Die weet echt wat hij moet checken - hij checkte bv alle ruiten op krasjes, de meestje krasjes konden zo weggepolijst worden, maar 2 krassen op een groot raam niet, dat raam werd dus vervangen - wij hadden zo'n detail écht niet gezien bij oplevering. Hij checkte ook hoe de vloer in de badkamer liep, zodat water dus naar het putje toe stroomt ipv er vanaf. Toiletten spoelde hij door; eentje bleef lopen, was ook iets stuk in de stortbak, andere toilet spoelde veel te slapjes door. Hij checkte of alle radiatoren goed hingen. En zo nog veeeel meer... Er kwam echt een enorme lijst uit met kleine punten, en hier en daar iets groots (lekkage dakkapel bv, dat hadden wij ook niet gemist ). Vond ik echt súper nuttig.
Wij hebben met de eerst keer kijken zelf alles nagelopen gevraagd etc en met de oplevering iemand van eigen huis meegenomen. En die zag echt 10 keer meer dan wij zagen, tegels vervangen, 3 ramen vervangen, schilderwerk wat voor een deel opnieuw moest, een van de vloeren moest voor een deel hersteld worden etc. En een professional geeft net wat meer gewicht richting degene die de oplevering doet, die liepen net wat harder dan bij degene bij ons in de straat die dat niet hadden gedaan.
Echt heeel kritisch zijn. Door het enthousiasme dachten wij bij veel kleine dingetjes; valt wel mee. Later veel spijt van gehad. - check alle schakelaars en stopcontacten - ga na of alle tegeltjes zijn bevestigd zonder lucht er tussen (d.m.v. tikken nagaan) - bekijk of CV installatie binnen voldoende tijd voldoende warmte geeft - check het muur/stucwerk. Voldoet het aan alle eisen. - schilderwerk kozijnen indien hout goed nakijken. Vaak vluchtig gedaan. - meet je tuin goed na. Paaltjes kloppen niet altijd. - al het beloofde meerwerk dubbel checken
- Check alle ramen op krassen, hier moesten er 2 nieuwe ruiten in. - heb je meerwerk laten doen? Bekijk dit goed, hier waren ze de wandcontactdoos en groep voor de oven vergeten. Bij buren verderop was men de loze leiding vergeten. - zijn er geen vochtplekken op de muren? Zo'n apparaat om je huis te ontvochtigen (zal best een naam voor zijn) is duur om te lenen en vreet energie. - bekijk stenen vensterbanken goed, als deze nat worden krijg je vlekken die je er nooit meer uit krijgt. En aangezien een vensterbanken een mooie plek is voor de bouwvakker om zijn kopje koffie op te zetten is zo'n mooie kring snel gemaakt. Het beste is om iemand mee te nemen die er verstand van heeft of via vereniging eigenhuis iemand in te huren.
Wij hebben Vereniging Eigen Huis ook ingeschakeld, maar wat een slechte controle.....Alles wat die man deed, konden wij ook. (Wij zijn kritisch, dus zien genoeg) De hardhouten trap was super slecht opgeleverd, dit ook aan de man van VEH kenbaar gemaakt. Hij zei: "Vang het zaagsel op en stop daarmee alle gaatjes" Wij:"Het is een hardhouten trap, hier hebben we extra voor betaald" Hij vond de trap acceptabel, dus wij hebben gedaan wat hij zei......lelijk!!!! Spijt!!!! We kregen een trap met kleurverschil omdat het opgevangen zaagsel lichter is van kleur. NA 18 maanden hebben we de trap laten bekleden met vloerbedekking. Ik kan zeggen dat wij erg teleurgesteld zijn/waren. Voor ons geen VEH meer. (Maar voor jullie hoop ik dat alles wel mooi wordt afgewerkt)
Wat veel dingen zeg. Ik moet zeggen dat het er bij ons allemaal wel goed uitzag. We hadden maar een aantal dingen. Wat kieren bij de muren Er was iets met de zonnenpanelen. Een klink was flink beschadigd. Over 2 weken gaan we nogmaals kijken met iemand. Dan gaan we eens goed kijken naar de dingen die jullie genoemd hebben.
Als je nog een keer gaat kijken, zou ik toch adviseren iemand in te huren. Wij hebben destijds met onze nieuwbouwwoning met alle buren in het rijtje iemand ingehuurd zodat we een mooie deal kregen qua prijs. Hij heeft weer hele andere dingen gezien dan wij. Vereniging Eigen Huis ben ik geen fan van. Rekenden de hoofdprijs voor een keuring en we hebben destijds iemand ingehuurd via VEH omdat we een geschil hadden over de tuinen. Die man heeft uiteindelijk niets voor ons betekend. Succes!