Rustdag op zondag?

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 11 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sifra

Sifra Niet meer actief

#281 Sifra, 15 aug 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 aug 2017
    Laten we vooral voorzichtig zijn met uitspraken rondom vruchtbaarheidsbehandelingen onder christenen.
    Ook bij gelovige mensen kunnen opvatingen in waar de grenzen liggen rondom fertiliteit en behandeling verschillen.
    Hoewel ik de bezwaren begrijp en wij hierin zelf ook bepaalde keuzes hebben gemaakt, toch kunnen dergelijke uitspraken ook als veroordeling over komen en mensen kwetsen.

Verder vind ik het jammer dat het geloof naar mijn idee in dit topic vooral gaat om wat wel of niet 'mag', uiterlijkheden etc. wanneer je gelooft.
    Niet alle christenen dragen per definitie een rok, hebben lang haar, geen tv, vieren geen feestjes, doen geen klusjes op zondag e.d.
    Dat is wat mij betreft ook niet de essentie van het geloof.
    Laten we elkaar respecteren, ook als christen zijnde, in onze opvattingen, waarden en normen rondom het geloof beleven.

Groen, Lies1611, Chocolat en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Ik ben wel oprecht benieuwd naar de gelovigen, die er wel aanstoot aannemen als ze hun (ongelovige) buurvrouw/man op zondag de vloer zien dweilen in huis, of ze die mensen er dan op aanspreken?
    En wat ze er dan precies zo vervelend aan vinden?

3. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik denk niet dat je die mensen hier op het forum tegenkomt.
    In de verhalen die ik hier lees gaat het vnl over de vriendin van de zus die in een dorp woont en die DENKT dat ze vuil wordt aangekeken als ze het gras maait op zondag.

Chocolat, Phloxx, Loesje86 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    In dat geval. Ik was de auto aan het wassen en kreeg nog geen half uur later een berichtje via facebook dat het eigenlijk heel zielig was dat ik Jezus nog niet gevonden had. Kan natuurlijk toeval zijn, maar lijkt me niet.

5. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Wauw
    Zo ontzettend veroordelend..

6. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.393
    1.173
    113
    Mooi gezegd! Wij hebben gelukkig ook 1 kind waar we zeer veel van houden en heel erg van genieten. Daar ben ik zeer dankbaar voor!

7. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.393
    1.173
    113
    Het was niet mijn bedoeling met mijn reactie om andere christenen hiermee te kwetsen. Hier vroeg alleen maar iemand waarom dan wel of geen iui/ivf. En dan zeg ik vanuit mijn geloof (chr gereformeerd) hoe wij erin staan/denken. Volgens mij is dat voorzichtig genoeg

8. Wenda

Wenda Fanatiek lid

12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Ik denk dat het overgrote deel van de gelovigen, refo's, christenen, hoe je ze ook noemen wilt, er helemaal niet zoveel moeite mee heeft dat hun buren geen zondagsrust houden en er in ieder geval ook niks van zeggen.
    Maar er zijn er ook die er wel wat van zeggen, wel treiteren enzovoort. En die verhalen hoor je vooral. En dat is logisch. Het hoort ook gewoon niet. En al helemaal als Christen hoor je niet te treiteren.

Maar ik vind het jammer dat er nu door veel mensen word gedacht, of zo word er over gepraat, dat alle Christenen zo zijn.

9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Tuurlijk gebeurt dat ook andersom. Maar de voorbeelden die hier worden aangehaald hebben weldegelijk te maken met het topic over zondagsrust. Het midden op de weg lopen om een auto niet door te laten, plantjes uit een tuin trekken, mensen negeren of kwaad aankijken. Dit mag dan toch ook gezegd worden. Waarom dit soort voorvallen bagatelliseren door te zeggen: 'maar jullie doen ook lelijk.' (Gechargeerd natuurlijk)

Zo zegt Lies276 dat ze hier vooral leest dat mensen denken dat ze vuil worden aangekeken. Weer bagatelliseren dat dit dus gewoon wel gebeurt. Ik weet bv echt wel wanneer iemand me vuil aankijkt. En als het steeds op soortgelijke momenten gebeurt, kan je ook nog deduceren waarom dat gebeurt. Andersom zou jij het (denk ik) ook niet waarderen als ik zeg dat het in je hoofd zit dat je belachelijk wordt gemaakt om je geloof en dat het allemaal wel mee zou vallen, of dat het voorvallen zijn van lang geleden zoals iemand hier zei.

Er is hier volgens mij niemand die zegt dat alle gelovigen zich zo gedragen. Het is een beetje net als je beledigd voelen als een Italiaan zegt: Ik kwam een paar Nederlanders en die zijn zo gierig. Dan denk je toch ook niet: shit, ik moet nu even vertellen dat de Italianen die ik ken wel heel luidruchtig zijn (oid). Om alles maar een beetje recht te kunnen trekken.

Aszz vindt dit leuk.
  10. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Ik bageteliseer niks, maar de meerderheid klaagt hier over gelovigen.
    Dan is t misschien kinderachtig als gelovige om te gaan melden dat wij ook last van ongelovigen kunnen hebben.
    Zo zie jij (en anderen) dat misschien.
    Dat zou best zo over kunnen komen.
    Ik wil alleen maar aangeven dat het in beide groepen voorkomt.
    En ik ben net zo vrij om met voorbeelden te komen als anderen.
    Ik zal overigens nooit zeggen dat gelovigen zich niet misdragen trouwens.

lies276 vindt dit leuk.
  11. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    ik denk niet dat die mensen hier gaan antwoorden. Mensen die willen dat iedereen zich zo aanpast aan hen en hun geloof zullen niet op een seculier forum zitten. Misschien kun je ze op een christelijk forum vinden?

12. hollandsenieuwe

hollandsenieuwe Niet meer actief

Best lastig uitleggen aan iemand die niet gelovig is, maar ga het toch proberen :) zoals ik al eerder zei geloven wij dat dit een gebod is van God. Dus ergens doet het ons verdriet dat anderen mensen zich er niet aan houden om drze dag als rustdag te hiuden terwijl wij weten dat er dan niet naar God geluisterd wordt. Tegen mijn buren die geluid maken op zondag zoubik het niet direct verwijtend zeggen, wel zou ik proberen uit te dragen wat het christelijk geloof is en hun ook proberen enthousiast te maken naar de God van de christenen.. En als toevoeging christenen zijn ook mensen met fouten dus kijk aub niet te veel naar ons, want wij kunnen alleen maar tegen vallen helaas

MaMa, Chocolat en mutskuh vinden dit leuk.
  13. hollandsenieuwe

hollandsenieuwe Niet meer actief

Sorry voor de spelfouten, komt door mobiel

14. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Met de opmerking: 'De meerderheid klaagt hier over gelovigen.' Maak je eigenlijk precies mijn punt. Ten eerste betwijfel ik het werkelijk een meerderheid is die dat hier doet.

Ten tweede wordt er door die mensen die bepaalde voorbeelden geven niet 'geklaagd' over gelovigen, maar over gelovigen die zich zo gedragen.
    Als jij met voorbeelden komt over niet-gelovigen die zich misdragen voel ik me ook niet aangesproken. Zolang ik zelf me niet aan dat gedrag schuldig maak, kan ik me niet schuldig voelen over wat een ander doet (die dan toevallig van hetzelfde geloof, dezelfde huidskleur, geslacht is etc.) En van mij mag je met die voorbeelden komen, maar ik vind dus dat je daarmee wel bagatelliseert wat een ander evt is overkomen.

Aszz vindt dit leuk.
  15. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Ik bedoel met de meerderheid niet dat meerdere mensen van hier dat doen, maar dat de meeste klachten over gelovigen gaan.

Verder ga ik er niet meer op in, ik heb nu punt gemaakt, anderen ook en ik vind het verder wel goed zo.

16. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Ik vraag me dan ook af waarom iedereen naar God zou moeten luisteren?
    Het is een keuze en geen verplichting.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet waardeer als iemand mij aanspreekt over een geloof. Welke dan ook. Om mij er van te overtuigen dat het leven dat ik nu heb eigenlijk niet het goede is. Want zo zie ik het.

Als het geloof mij zou aantrekken dan had ik zelf stappen ondernomen om meer te weten te komen.

Is geen aanval naar jou, hoop dat je dat begrijpt. Maar ik snap het hele overtuigen van andere mensen niet zo goed.

In your eyes en MaMa vinden dit leuk.
  17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    En daar heb ik dus echt een schurfthekel aan. Ik kom toch ook niet bij jou om te vertellen hoe jammer ik het vind dat je in een God gelooft? Doe dat dus ook bij een ander niet. Dat jij wilt geloven prima, van mij mag je, maar laat een ander dan ook en houd dat verdriet lekker bij jezelf. Neem van mij aan dat de ongelovige niks mist hoor.

Boommm, Marchella, karlijn en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ze zegt dat ze het verdrietig vind dat niet iedereen het woord van God volgt. Ze zegt niet dat iedereen dat zou moeten doen.
    Ze wil mensen enthousiast maken voor het geloof, niet overtuigen van haar geloof.

Ik probeer het alleen een beetje te nuanceren ;)

19. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Prima, dat is ook een manier om een discussie te beëindigen. En je zou natuurlijk de volgende keer als je je punt probeert te maken, kunnen zeggen wat je dan wel bedoelt ipv iets zeggen wat je dus eigenlijk anders bedoelt, krijg je misschien ook een andere respons...

20. Betsy

Betsy Niet meer actief

Er zijn wel degelijke ongelovige die iets missen. Mensen die zich uiteindelijk als nog laten bekeren tot welk geloof dan ook....

Deel Deze Pagina