Rustdag op zondag?

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 11 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    In onze straat is zondag ook echt wel een rustdag. Onze buren gaan op zondag niet klussen, grasmaaien, wasophangen enz..
    Maar wij doen dit wel, wij werken allebei veel, zijn vaak maar 1 dag per week samen vrij (de zondag) en dus is dit de dag waarop wj zulke klussen wel doen..

2. Edr89

Edr89 Bekend lid

20 jun 2016
    678
    1.073
    93
    Wij proberen er wel rekening mee te houden. Als het lukt, doen we klusjes die herrie geven op een andere dag. Lukt dat niet en weten we dat vooraf, lichten we de buurman even in (die is streng gelovig). Dat waardeert hij erg.
    Zelf zijn we ook gelovig, maar wij vinden het geen probleem om op zondag dat soort dingen te doen. Wel vinden we het lekker om een dag in de week rustig te doen (niet persé zondag) als het lukt. Als er dan niet de hele tijd herrie om me heen is, vind ik dat stiekem wel fijn. Even rust. Maarja, dan had ik niet in de randstad moeten gaan wonen.

Adelaide en MamavanLieverd vinden dit leuk.
  3. Tienn

Tienn Niet meer actief

Als zondag een vrije dag is, gebruik ik ‘zondag rustdag’ gewoon als smoes om ook echt helemaal niks uit voeren:D (behalve bankhangen:p). Ik vind dat iedereen datgene moet kunnen doen wat hij/zij wil doen op zondag.

4. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Als ik niet meedoe met de ramadan hebben moslims daar geen last van. Als ik mijn huis ga verbouwen op zondag met een drilboor dan wel. En ja, dan zou ik dat op zaterdag doen . Maar dan vind ik dat ze niet moeten zeuren als ik s avonds doorga. Normaal zou ik dat s avonds niet doen, maar dan wel. Want het werk moet af en er mist een weekenddag.

Een feestje kan ook op een andere dag als je per se standje qlimax wil draaien.

yoshi vindt dit leuk.
  5. Issie

Issie Actief lid

16 mrt 2015
    324
    93
    28
    Ik woon bij de stad, alle supermarkten zijn hier op zondag open. Veel winkels ook. En nog vind ik zondag veel te saai. Ik zou waarschijnlijk in een gelovige buurt wel rekening houden met de mensen, maar ben blij dat ik er niet woon.

6. NSpreeuw

NSpreeuw Actief lid

26 apr 2017
    112
    15
    18
    Vrouw
    Als je er bewust zelf voor kiest om in een omgeving te gaan wonen waar de zondagsrust nog wel enigszins in stand wordt gehouden, vind ik dat je daar ook rekening mee mag houden. Wij zijn niet gelovig en de mensen in de buurt om ons heen ook niet, maar dan nog doe ik op zondag geen dingen die vreselijk veel lawaai maken bijvoorbeeld. Het is voor mij niks meer dan sowieso een beetje rekening met elkaar houden.

mol81 vindt dit leuk.
  7. Meisje@12345

Meisje@12345 Fanatiek lid

19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Ik woon tegenover een grote kerk, maar hun houden ook geen rekening met de buurtbewoners, ik dus ook niet met hun.

Hommeltje en Aszz vinden dit leuk.
  8. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Ik woon in een vrij gelovig dorp waar alles gesloten is op zondag, behalve de snackbar en pizzeria.

Ik ben zelf wel gelovig, maar doe er verder niks mee. Ik houd er wel rekening mee. Wij klussen niet op zondag en gaan niet grasmaaien. Maar ik hang wel de was buiten of we gaan zwemmen. Ik mocht als kind op zondag niet zwemmen of andere activiteiten doen. Nu zijn mijn ouders daarin ook wel vrijer geworden.

9. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    We leven in een vrij land. Dus je mag wonen waar je wil en als je dan veel gelovigen in de straat hebt betekend dat niet dat je ineens niet mag grasmaaien op zondag. Wat een onzin.
    Als zij willen rusten..rusten ze lekker. Ze hoeven toch niet van hun stoel te komen omdat ik grasmaai...

Hier dus geen rustdag op zondag want wij zijn ook vaak doordeweek vrij ipv het weekend.
    Hier hebben we geen gelovige buurt dus hier doet iedereen gewoon klusjes op zondag.

Jackie87, Lieke1989, jojo85 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Ik hou geen rekening met de zondagsrust. Soms komt het gewoon zo uit dat er iets geklust moet worden of dat we een jarige hebben op zondag. Dat moet dan gewoon kunnen. Het argument dat het overlast zou veroorzaken, vind ik onzin. Op zaterdag boren is net zo lawaaiig als op zondag. Dus per definitie irritant, maar soms moet het nou eenmaal gebeuren. Als het je geloof is, hou dan jezelf er aan en niet anderen, dan hoef je je er ook niet aan te ergeren.
    Net zo goed als dat ik het accepteer dat de buren van die vreselijke kerkmuziek zelf zingen of op een cd-speler aanhebben met hun tuindeuren open ;)

11. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Wij houden zelf wel rustdag op zondag ivm geloof maar maakt me echt niet uit als de buren dan de was buiten hangen of klussen (erger me op zondag niet meer dan door de week aan klusgeluid in elk geval) ik kan hen toch niet opleggen hetzelfde te leven als wij.

12. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Tja het is best een lastige kwestie.
    Voor iemand die de zondag echt als rustdag ziet is het niet heel fijn als er naast hem hard geklust wordt met het bijbehorende geluid/lawaai.
    Ik vond dat je als je in een heel kerkelijk dorp gaat wonen daar toch wel een beetje rekening kunt houden. De buren te vriend houden is ook best fijn lijkt mij.
    Wij zijn zelf ook christelijk en gaan zondags naar de kerk en houden die dag ook echt als rustdag.
    Heerlijk vind ik dat! Een dag waarin ik ook niks in huis doe. Geen was, niet schoonmaken enz. Ook klussen worden dan niet gedaan. Tijd voor elkaar, voor een spelletje of een lekkere lange (bos)wandeling. Wij doen niets waar een ander voor zou moeten werken. Dus niet naar een winkel, niet tanken, oid.
    Best fijn als de buren (in ons echt christelijk dorp) niet heel veel lawaai gaan maken met gereedschappen ed. Maar nooit dat wij ze er op aan zullen spreken als ze het wel doen.

Marihi vindt dit leuk.
  13. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.656
    113
    Ik zei omgeving he. Waar ik woon willen de mensen bijv heel graag de supermarkt open op zondag maar dat mag niet van de buurtplaatst die zwaar gelovig is. In mijn straat is het totaal niet aan de orde en word er wel wat gedaan op zondag.

14. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Allereerst vind ik je collega nogal raar zoals je haar/hem beschrijft, nogal drammerig.
    Maar, je bent wel zelf in deze omgeving gaan wonen en als je er dan ook tussen wilt passen, zou je misschien wel rekening kunnen proberen te houden met je omgeving? Als het je geen bal kan schelen hoe het contact met de buren is, dan niet natuurlijk :p.
    Wij wonen ook soort van in de biblebelt, maar de plaats waar wij wonen is een uitzondering en hier doen mensen gewoon klusjes op zondag. Als dat niet zo zou zijn, zou ik net als @Edr89 de buren waarschuwen als we toch lawaaierige klusjes zouden moeten doen op zondag. En ze zoveel mogelijk op zaterdag doen. Zelf zijn we niet echt gelovig, maar ik geloof wel in rekening houden met anderen ;)

Edit: ik zie nu dat het niet om je buren gaat, collega zou ik lekker laten kletsen, die heeft niets te zeggen over hoe het bij jou thuis gaat.

Edr89 vindt dit leuk.
  15. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Daar zal de gemeenteraad zich wel over buigen denk ik? Veel meer inspraak dan stemmen bij de gemeentelijke verkiezingen Hennie dan niet.

Ik ken ook managers van supermarkten die niet op zondag open willen.
    Ik vind zelf boodschappen doen van 7/21.00 een verademing en ook op zondag. Maar ik kan me ook vinden in hun argumenten. Bovendien moet je afvragen of het rendabel is om open te gaan op zondag als er amper klandizie is. Dat is vaak de reden dat het uiteindelijk niet doorgaat. Maar als er genoeg mensen zijn die het willen dan gaat de supermarkt toch open.

16. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Wij houden zelf rustdag op zondag en we wonen niet in een christelijke stad. Ik merk dat andere buurtbewoners ook vaak rustiger aan doen op zondag. Er word minder geklust. We wonen naast de supermarkt die open is op zondag en daar is het ook echt rustiger. Veel mensen zijn hier van oorsprong katholiek, misschien komt het daar toch nog wat vandaan.

Het is trouwens wel heel goed voor je lichaam en geest om 1 dag te rusten. Dan kan alles weer opladen voor de komende week. Ik ben blij met mijn rustdag. Ik doe (bijna) geen huishouden, man werkt niet. Echt familytime!

17. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.656
    113
    Onze woonplaatst en die andere zijn een gemeente helaas. Hier zal het rendabel zijn al is het een paar uur. Veel toeristen in de omgeving.

Maar goed ik word gewoon kriegelig van dat soort opmerkingen. Ik laat een ander ook en ik hoef niks opgedrongen te krijgen of te horen wat wel of niet kan en vooral wanneer.

@gitaartje uiteindelijk proberen wij ook een dag niet zo veel te doen. Helaas kan dat niet vaak want ik werk vaak op zondag ( zorg). Het is idd goed voor je om even niks te doen :)

18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier leeft dat totaal niet, alle winkels zijn op zondag open etc, ook geen buren die er waarde aan hechten. Dus hier is zondag gewoon een soort zaterdag ;) Maar ik kan me voorstellen dat als ik in een dorp woon waar men daar wel waarde aan hecht, ik me aan pas en bv niet buiten herrie ga maken, maar binnen kijk ik dan wel tv bijvoorbeeld (mijn grootouders keken op zondagen nooit tv en in hun dorp was dat ook echt not done om wél te doen, ook al ben je daar niemand mee tot last).

19. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik ben juist wel voor wat zondagsrust eerlijk gezegd (qua winkelopeningstijden enzo bedoel ik dan even). Ik snap ook niet waarom Nederland 24/7 zou moeten doorgaan. We mogen juist waarderen dat dat niet hoeft.

Zodat je niet verplicht hoeft te worden om op zaterdag & zondag per se te werken in de winkel etc. Dat vind ik pas echt luxe ipv dat we naar de bouwmarkt moeten kunnen op zondag 17.00 uur s middags. En ik ben voor het ondersteunen van de kleine ondernemers. Ik werkte altijd in een winkel waar het ook niet rendabel was op zondag open te zijn, dat moet blijven kunnen ipv de gemeente je boetes oplegt of wat dan ook.

Lijkt me niet echt leuk als je als moeder bijv. om het weekend of elk weekend moet werken. Terwijl je juist ook je kinderen wilt zien nadat zij de hele week op school hebben gezeten.

Zara75, bloem82, fafa en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Aszz

Aszz Niet meer actief

Achterhaald.
    Als iemand de hele dag rust wil houden; prima. Maar leg het een ander niet op.
    Ik weet dat er hele dorpen nog zo leven.
    Ook autorijden etc uit den boze.
    Sterker nog, toen mijn man nog storingsdienst had is hij bekogeld met steentjes door bewoners van zo'n dorp ( woonden wij 10 minuten vanaf ). Want het was zondag.
    Dan ben je imo echt niet goed wijs.

Hopsatee vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina