Als gelovige geloof ik dat dingen evolueren ( mensen en dieren passen zich aan naar omgeving en klimaat. Diersoorten en vegetatie verdwijnenof veranderen), maar dat zegt nog steeds niks over het ontstaan van het universum en zeker niet over het ontstaan van leven. Veel dingen die jij beweert zijn theorieën en aannames maar ook jij brengt het als DE waarheid. Ik sprak een poosje geleden een ( niet gelovige) natuurwetenschapper die beweerde dat het waarschijnlijker is dat er een schepper is ( geweest) dan dat alles met een grote knal is ontstaan. Daarvoor zijn er teveel toevalligheden. Ook in de wetenschap zijn ze er lang niet over uit!
Dit wordt echt een never ending story, gelovige en niet gelovige begrijpen elkaar gewoon niet. Denk dat we beter weer OT kunnen gaan en antwoord kunnen geven op de vraag/opmerking van TS in plaats van te discussiëren over god of het ontstaan van de aarde.
Nou sommige gelovigen en ongelovigen begrijpen elkaar wel hoor, het is vooral je eigen instelling en houding.
Mijn mening vertekent ook erg in dit topic; kort samengevat val ik vooral over mensen die neerbuigend zijn en niet accepteren dat verschillende mensen verschillende levenswijzen hebben. Of dat nu een religieus iemand is of iemand die anderen probeert te overtuigen van evolutie, of een veganist die mensen de les leest over hun stukje kip etc. Natuurlijk kun je over die verschillen discussieren, dat is alleen maar leuk! Maar dat lukt niet bij mensen die neerbuigend doen over andere visies. Dus ik heb echt niks tegen 'gelovigen' of 'veganisten' of 'mensen met een waterbed', zolang ze ook mijn visie respecteren in een discussie. Dat werkt beide kanten op. Waardoor ik hier fel reageer, is omdat ik me door een groot deel van mijn familie gekwetst voel, echt diep gekwetst. Excuses dus als ík daardoor weer mensen heb gekwetst, dat was niet mijn bedoeling. En in het geval van mijn familie gaat het dus om religie, maar het had net zo goed over vlees-eten vs veganisme kunnen gaan. Ik begrijp heel goed waarom mensen gelovig zijn, en ik vind mezelf niet per se 'ongelovig'. Ik leef ook naar veel christelijke normen en waarden, dat zit in mijn cultuur.
Ik begrijp 'geloven' en 'niet geloven' heel goed. Maar neerbuigende mensen in het algemeen niet. Nu leek het alsof ik gelovigen per definitie neerbuigend vind, en dat is zéker niet zo.
Ik ben 1 keer bij een uitvaartdienst geweest van een reformatorische gemeente waar ik heel verdrietig van ben geworden. Ik geloof in genade voor iedereen die oprecht gelooft en ondanks dat mijn dierbare oprecht geloofde werd in twijfel getrokken of hij wel in de hemel was. Toen heb ik besloten om nooit meer zo'n kerk in te gaan voor een uitvaart. Ik vraag me dus af( aardig bedoeld hoor!) waarom je na 1 zo'n nare ervaring toch weer zo'n kerk bent binnen gestapt. Mijn zus gelooft niet. ZE is niet bij de doop van mijn kinderen geweest. Ik vind dat jammer maar ik respecteer haar keuze daarin.
Nou in dit topic kom ik -op een paar uitzonderingen na- weinig begrip voor elkaar tegen. En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet begrijp waarom sommige gelovigen nu perse andere mensen proberen te overtuigen waarom het beter is om te geloven, maar om daar nu hele discussies over te voeren... Sommige gelovigen snappen niet dat niet gelovigen dat als vervelend/opdringerig ervaren, terwijl sommige niet gelovigen dan weer niet snappen dat wanneer gelovigen hun proberen te enthousiasmeren ze dit met de beste bedoelingen doen. Wat een zin
Omdat ik dat voor mijn moeder deed. En uit respect van de overledene die mij zo dierbaar was. Daarom ga je toch naar binnen. Ik reed ook mee in de volgauto die hele dag en dan doe je uiteindelijk toch alles mee ofzo. Het voelde ook heel vreemd om dan op dat moment maar buiten te gaan staan ofzo. Maar misschien was dat wel beter.
Dat snap ik hoor maar als dingen zo ontzettend tegen je gevoel indruisen en je weet van tevoren dat er bepaalde dingen gezegd worden waar je heel boos en verdrietig van wordt, hoef je een ander niet zo ver over je grenzen te laten gaan, toch? Als ik nu nog weleens naar een uitvaartdienst ga van die geloofsgemeenschap, ga ik condoleren en evt na de dienst nog een hand schudden maar de dienst sla ik over
Maar zou je dat ook doen wanneer de overledene heel dicht bij je stond? Het zou toch van de zotte zijn wanneer je vanwege de instelling en houding van de kerk/dominee niet eens fatsoenlijk en op jouw eigen manier afscheid van jouw dierbaren kan nemen? Waar haalt zo iemand het lef vandaan? Echt bizar gewoon.
Mijn dierbare voelde zich blijkbaar thuis in zo'n gemeente en stond blijkbaar achter de zienswijze van die gemeente. Ook de dominee denkt er blijkbaar zo over en dat respecteer ik. Behalve als het om mijn eigen ouders zou gaan ( maar die geloven niet zoveel ) of 1 van mijn zussen ( maar dat is niet van toepassing), zie je mij daar niet meer. Waar zo'n dominee het lef vandaan haalt? Het is zijn overtuiging ( en die van de overledene) dus daar vind ik niks van. Ik leen mezelf alleen niet als publiek.
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit zo'n verhitte discussie is geworden... Of je nou in God gelooft of niet, iedereen mag toch zeggen wat ie wel of niet gelooft? Ik (als gelovige) vind dan ook dat iemand die niet gelooft best mag zeggen dat hij/zij God en alles daaromheen onzin vind. Ik snap niet dat dat dan per se respectloos is. Net als dat ik dus niet begrijp dat een gelovige niet over geloof mag beginnen tegen een niet-gelovige. Pas als je door blijft gaan over dat jouw geloof het juiste is, niet accepteert dat de ander niet geïnteresseerd is of het (niet) geloven van een ander belachelijk maakt (wat van beide kanten kan komen), dan is het respectloos in mijn ogen... En volgens mij vind iedereen hier de genoemde negatieve voorbeelden van zowel gelovigen als niet-gelovigen niet kunnen, dat heeft naar mijn idee niks te maken met wel of niet geloven, maar met de persoon zelf die zich achterlijk gedraagt.
Want gelovigen zitten constant iedereen lastig te vallen toch? Jawel hoor. Ik hoor het regelmatig iemand roepen op tv, in de krant, op social media.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik hier serieus dagelijks Jehova getuigen zie rond lopen in de wijk, en zie ze ook dagelijks aanbellen bij huizen om hun woord te brengen. Dus ja, ik geloof ook echt dat gelovigen dagelijks bezig zijn met mensen te overtuigen om ook te gaan geloven. Tot vervelend aan toe ( ik spreek uit ervaring ) Godzijdank ( heerlijke woordkeuze ook ) lopen ze ons huisje inmiddels rustig voorbij.
Dus gewoon even voor de nuance: sommige gelovigen (in dit geval een aantal jehova's getuigen) vallen soms, sommige mensen lastig, en laten anderen met rust. En ik vind het inderdaad een mooie woordspeling
Even een klein stukje van je vreemde post gequote, dan weet je waar het om gaat. Ben jij altijd zo van het uitlokken en opdringen hoe jij ergens over denkt? Provocerend..? Een paar dagen geleden was je ook al zo lekker bezig in een ander topic. Iets met een aap en een middelvinger. Je volwassenheid straalt van je posts af.
@Bailief Deze post plaatste ik omdat ik (en andere "ongelovigen") naar mijn hoofd geslingerd kreeg dat een ongelovige verloren zal gaan. Dan lok je een reactie uit. Het andere topic en mijn reactie ging erover dat ik het OPNAM voor een mede forum lid, omdat er meer dan 5 mensen op 1 iemand doken. Terwijl diegene een normale, respectvolle en meelevende reactie stuurde. Dat jij daar last van hebt is niet mijn probleem en als jij je daar mee wilt bemoeien dan moet je dat zeker doen maar dat betekend niet dat ik het met je eens ben en de behoefte voel om op jou te reageren als je zo'n bemoeizuchtige en kinderlijke reactie geeft. Dus, ook bij jou straalt de volwassenheid van je post af. Zullen we nu weer on topic gaan?
Zal ik het dan weer on topic laten gaan? Mensen wat een niveau. Dit is zo'n discussie waarin niemand hun gelijk kan halen (als je dat al zou willen). een gelovige zal na een stuk over de evolutietheorie niet ineens van hun geloof afstappen. En 'ongelovigen' gaan niet ineens elke zondag naar de kerk. Ik denk dat dit een mooi voorbeeld is van alle ellende in de wereld. Er is geen begrip voor het geloof of ongeloof van een ander. Leef en laat leven en respecteer de keuze en mening van 'andersdenkenden' Dus. Ik woon in het puntje van de biblebelt. Ik geloof zelf niet, de meesten in onze straat niet. Maar ik hou wel rekening met de buurt er omheen. Hier lopen ze 4x per dag langs van en naar de kerk. Op die momenten was ik dus niet mijn ramen, ga niet met een volle wasmand door de woonkamer en was ik mijn auto niet. Het liefst doe ik ook zo weinig mogelijk op zondag maar die keus is er soms niet. Ik weet dat de meeste inwoners zich ergeren aan lawaai op zondag en ze begrijpen niet dat ik de was doe of de woonkamer ga poetsen. Prima. Ik hou daar rekening mee en zorg dat ze daar geen overlast van hebben. En het boeit me niet dat ik lijnrecht tegenover ze sta op die punten. Een klein beetje rekening houden met elkaar is geen drama.