Ja dat wilde ik ook aandragen. Het is niet hetzelfde. Al vind ik het in het geval van een seriemoordenaar wel een te dun lijntje.
God houdt van iedereen en wil iedereen bij hem in de hemel. Dat lees ik net. Waarom maakt hij dan mensen met de intelligentie die we nu hebben? Heel veel mensen geloven niet. We kunnen nu dingen die volgens veel gelovigen niet zouden mogen volgens god. Dusss...als je iedereen zo graag bij je in de hemel wil, dan had god beter kunnen stoppen na het maken van dieren.
Kun je eens een voorbeeld geven van wat nu kunnen wat niet zou mogen? Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt geloof ik.
Ja maar ik vind slaan iets heel anders dan het voorbeeld wat eerder werd gegeven over de moordenaar en pedofiel. Ik denk ook dat het ligt aan hoe hij mij slaat, slaat hij mij tot bloedens toe en kom ik in het ziekenhuis dan weet ik niet of ik hem dat wel kan vergeven, ik zou dat heel moeilijk vinden en niet met zekerheid nu kunnen zeggen of ik hem dan kan vergeven.
Of wat dacht je van al die verschillende religies die allemaal claimen de waarheid in pacht te hebben? Welk geloof is de waarheid? Want wat je bij het ene geloof wel mag....mag absoluut niet in een ander geloof en andersom. Dit blijf ik me ook altijd afvragen.
Precies en dit is dus ook de reden dat wij onze kinderen open opvoeden. Ze mogen van mij dus zelf beslissen en besluiten wat ze later zelf wel of niet willen gaan geloven.
De intentie van God was om de mens te scheppen in volledige perfectie, naar Zijn evenbeeld. Totdat de zondeval bij Adam en Eva kwam... dat is weer een hele ander discussie, maar door deze zondeval leven wij als mens nu in zonde en was het lijden en sterven van Jezus nodig. ( overigens is het niet de bedoeling om met deze post weer een nieuwe discussie uit te lokken m.b.t. zondeval etc. )
Maar ladies, bedankt voor alle antwoorden tot nu toe, erg interessant allemaal. Ik ga mijn bed opzoeken Na 6 weken geen wekker te hebben gehoord gaat morgen om 7 uur weer wat rinkelen dus ik ga maar slapen hahaha. Wil even zeggen dat ik trots op ons allemaal ben, mag het beheer ook wel zijn, al 45 pagina's lang praten over het geloof en er is nog geen ruzie. Top! Fijne avond!
Geen enkele religie heeft ook de waarheid wat mij betreft. Alles is verklaarbaar. Echt alles. Alleen hebben wij (nog) niet de kennis of intelligentie om alles te weten. Maar we willen wel alles weten. Een god is dan heel fijn om in te geloven denk ik. Dat geeft rust. Maar het is bedacht door mensen, opgeschreven door mensen en weer doorgegeven. En een select groepje geschriften is ook nog de bijbel geworden wat je kan volgen. Jezus heeft denk ik wel bestaan. Zal een bijzondere man zijn geweest. Maar de zoon van god? Nee. Er waren toe die tijd wel meer mensen die dat riepen trouwens.
Haha slaap lekker en wilde net hetzelfde melden. Maar war het ook is. Het lijkt hier alsof we lijnrecht tegenover elkaar staan en dat is natuurlijk op sommige punten ook wel zo, maar gelovig of niet, de meesten van ons willen geloof ik gewoon graag een goed leven leiden en goede mensen zijn, dus zoveel verschillen we dan ook niet.
Om de wereld te begrijpen heb ik een boek gekregen voor onze kinderen. Ze zitten namelijk op een christelijke school. Dus is dit boek echt een hele goede tegenovergestelde leer zodat ze ook echt alle opties mee krijgen. Dit boek: https://www.nieuwamsterdam.nl/boeken/betoverende-werkelijkheid-richard-dawkins-9789046814550
Ik niet nee. Maar hier wordt seks en de regels erover ook uitgelegd. ( niet tussen familie en anders alleen als beide partijen het willen) Dus misbruik en verkrachting zou ik mijn kind nooit vergeven want ik heb ze beter geleerd.
Eén van mijn grootste redenen om niet te geloven is de totale willekeur van welk geloof dan ook. We zouden allemaal kinderen van god zijn en de keuze hebben om hem te volgen en zo goed terecht te komen. God wil ons allemaal in de hemel (dat is iig wat ik hier lees). Dat strookt absoluut niet me de onmogelijkheid voor grote groepen mensen om (op de 'juiste' manier) te geloven. Zo is het in dat opzicht nl. nogal belangrijk waar je geboren wordt. Als je in overwegend Islamitisch gebied wordt geboren, is het m.i. zeer logisch dat dat ook je geloof wordt. Als je ergens in het amazonegebied geboren wordt en ver van de Westerse 'beschaving' lijkt het me voor de hand liggend dat je überhaupt niet met het Christendom in aanraking komt. En ook dichter bij huis ligt het er maar net aan waar je geboren wordt. Geloof is grotendeels aangeleerd. Natuurlijk zijn er uitzonderingen van mensen die zich later bekeren en dan niet alleen als Christen, maar ook als Moslim etc. Net zo goed als dat er mensen een geloof de rug toe keren. Maar in de basis is het wat je meekrijgt van huis uit. Dat gegeven rijmt totaal niet met het idee dat God al zijn kinderen bij zich in de hemel wil hebben, aangezien dat voor velen dus totaal onmogelijk is, alleen al door waar ze geboren worden en opgroeien.
Ben nu op mijn werk, maar dit is het boek https://www.bruna.nl/boeken/moderne-wetenschap-in-de-bijbel-9789060679012?gclid=CIOUlrf959UCFUk6GwodEVgAiA
Precies dat dus. Vandaar dat ik ook zeker weet dat religie door mensen is uitgevonden en waarom het ook erg streekgebonden is.
Plus dat elke religie groeperingen heeft bedacht die wel of niet in de hemel mogen komen: - als Joden het bij de juiste eind hebben, gaan alleen mensen die volgens Thora hebbem geleefd naar de hemel; - bij ene groep Christenen slechts een groep 'uitverkorenen' - bij andere groep Christenen alleen als je van Jezus houdt, - in Islam vallen alle monoetische geloven onder 'gelovigen'. Zij erkennen alle gelovigen die 'een heilig boek volgen'. En zo kan ik wel doorgaan met alle andere geloven. Iedereen is ervan overtuigd DE waarheid te spreken, maar deze waarheid is puur afhankelijk tussen welke groeperingen je woont. Als je toevallig geboren bent in een gebied waar geen MENSEN zijn die je over de Jezus hebben verteld, ga je automatisch naar de hel?
Daarom is er vanuit het christendom zoveel evangelisatiewerk. In de grote steden hier in NL, en ver daarbuiten. Vanuit verschillende gemeentes in heel Nl worden mensen uitgezonden om buiten europa het Woord ook te verkondigen, én natuurlijk de andere hulp te bieden die daar nodig is.