Rustdag op zondag?

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 11 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.109
    622
    113
    Maar je zegt zelf dat je je stoort aan mensen die op zondag de auto wassen....

2. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.812
    4.050
    113
    Voor ons is het een dag als alle anderen. Ik vind het prima dat er andere zijn die een rustdag willen, moeten ze ook vooral doen maar ik voel me totaal niet verplicht dat ook te doen. Woon gelukkig ook niet in een heel gelovig dorp of zo.

3. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    En dat moeten dan godvrezende mensen voorstellen?:rolleyes: Die mogen van mij de Bijbel nog eens een keer doorbladeren want die hebben Het Woord dan nog niet helemaal begrepen. Zulke mensen kan je toch onmogelijk serieus nemen?

Trirani en Kristientje vinden dit leuk.
  4. Aszz

Aszz Niet meer actief

Kinderen? Volwassen mensen, waarvan je het geloof vrij snel terug ziet in hun kledingstijl.
    En als er dan ook wordt gezegd, zondaars ga naar huis.... is het voor de meeste mensen wel duidelijk.

De verhalen van gepest worden als niet gelovige, buitengesloten etc zijn mij ook niet vreemd.
    Ik heb een tijd in Kesteren gewerkt, en stond soms echt met mijn oren te klapperen.
    Alles en iedereen veroordelen omdat het niet in 'hun' straatje past, en vervolgens zondags 3 x in de kerk zitten met hun schijnheilige gedrag. Brrrr.
    Ik werkte onder een nog best wel jonge man, denk 40/50. En ik ben zelden zo respectloos behandeld. En ja, dat was echt omdat ik niet geloofde. Ik was blij dat ik een andere baan vond na een jaartje haha.

5. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Die discriminatie gebeurd andersom ook. Als dat allemaal gemeld zou moeten worden (inclusief elk klein dingetje en pesterijtje) dan zouden veel 'zwaar gereformeerden het erg druk krijgen.

lies276 en Chocolat vinden dit leuk.
  6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.818
    113
    Ja hier ook niet raar hoor. Niet waar wij nu wonen, maar in het vorige dorp mochten de kinderen doordeweeks wel met ons spelen, maar op zondag ons niet eens groeten en werden we met de nek aangekeken.

7. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Tja... zo zijn wij ook welkom geheten in het '
    Tja, zo zijn wij ook welkom geheten in het 'goddeloze dorp' waar we gewoond hebben.
    De halve straat was in rep en roer omdat er een gereformeerd gezin kwam wonen. Leuk welkom..
    Achteraf viel het ze 100% mee.

lies276, Chocolat en Marihi vinden dit leuk.
  8. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Dan zal ik ze dat aanraden om te doen.want dat hoord ook niet.Maar zoals ik al de hele tijd probeer te zeggen leef zoals je wil leven en laat andere leven zoals zij dat willen zonder elkaar het leven zuur te maken. Ik heb een hekel aan als de kerklokken luiden maar ik ga niet andermans eigendommen vernielen omdat zij wel naar de kerk gaan of voor elke maaltijd (hardop) bidden. En ik verbied mijn dochter niet om met haar katholiek gedoopte vriendinnetje te spelen.Ondanks ik dus een protestantse achtergrond heb. Daar val ik over dat als je gelovig bent en bepaalde (leef) regels volgt dat niet betekend dat je je als een hufter mag gedragen, dingen vernielen, discrimineren en andere opleggen hoe zij moeten leven want dat is hun keuze niet die van jezelf.en andersom natuurlijk ook niet!

Manque en Trirani vinden dit leuk.
  9. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Natuurlijk mag je als gelovige, net zo goed als ongelovige, geen dingen vernielen enz.
    En.ik ben me er heel erg van bewust dat je als gelovige (' zwaar gereformeerde') heel snel bekritiseerd wordt. Bijna gelijk wordt je achtergrond er bij gehaald.
    Toen mijn kinderen op de stoep geprikt hadden werd onze achterbuurman vreselijk kwijt en heeft ze uitgescholden voor vuile gereformeerden en hel en verdoemenis enz. Dan denk ik echt.... waar gaat dit over??
    Het is echt vervelend als elk misstapje of foutje door weet ik veel mensen wordt bekritiseerd en veroordeeld.

lies276 vindt dit leuk.
  10. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Er zijn vast heel veel 'refo's' (zo noemen'we' ons zelf) met een flinke steek los. Als ik dit zo allemaal lees. En inderdaad, ik zie ze ook wel eens dat ik denk: . Maar zitten zulke mensen niet in elke bevolkingsgroep? Zomaar wat stigmatiseren: belgen zijn dom, Amsterdammers en Rotterdammers asociaal en grote bekken, kampers zijn crimineel, joden zijn oplichters, moslims zijn terroristen, refo's zijn dus hypocriet en proberen iedereen hun mening op te dringen, atheïsten zijn agressief en evolutionisten zijn de enigen die weten hoe het zit. En dan heb je nog vegetariërs to vleeseters, boeren to burgers, Marokkanen to Nederlanders etc etc etc (let wel, dit zijn voorbeelden, geen mening van mij).

Bij de eerste post wist ik dat de volgende pagina's gevuld zouden worden zoals ze nu zijn, uit ervaring van de afgelopen jaren. De foute interpretatie van elkaar en vooroordelen over elkaar brengen dit soort posts en meningen teweeg.

Loesje86, lies276, Grietjenb en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Voetballers vernielen ook, die was ik nog vergeten in mijn vorige post... en zoveel anderen ook. Doen refo's het meer of vaker dan anderen? Of zijn het de pubers en jongeren onder hen die ook de wereld aan het ontdekken zijn? (Ook niet goed te praten maar wel realiteit in elke bevolkingsgroep).

12. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    ik woon ook als niet gelovige in een gelovige omgeving maar herken de meeste verhalen totaal niet. Ik heb me nooit een vreemde eend in de bijt gevoeld, werd gewoon door iedereen begroet, wordt op zondag echt niet in eens met de nek aangekeken, ik laat hun in hun waarde en hun mij in de mijne.

Tuurlijk zijn er mensen waarmee het klikt en mensen waarmee het een stuk minder klikt maar dat ligt aan de personen die we zijn, niet aan het geloof dat we aanhangen.

De een kiest ervoor om op zondag 1 of meerdere keren naar de kerk te gaan, de ander gaat liever op stap of doet thuis wat.

lies276, Wenda, Chocolat en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Die pesterijen dat klinkt mij ook bekend in de oren, of nou ja pesterijen het was meer het negeren.

Heb een jaar gewerkt op een reisbureau in Oostvoorne ( ben zelf een Rotterdamse niet gelovige ) en die meeste klanten daar waren ook van de kerk, op de dagen dat ik dan alleen werkte kwam er serieus niemand, ik zat af en toe uit mijn neus te vreten van verveling. Ze liepen dan serieus langs de etalage, keken naar binnen en zagen mij als '' niet gelovige/nieuweling '' zitten en liepen dan verder. De volgende dag als ik dan met een '' wel gelovige '' collega samen werkte kwamen ze wel naar binnen alleen wilde ze dan enkel geholpen worden die collega en niet door mij. Dan denk ik doe ff normaal zeg, heb dit een jaar vol gehouden en heb toen ontslag genomen, na een jaar mij proberen te bewijzen en toch nog te worden negeert kregen ze van mij de middelvinger hoor. Was af en toe gewoon blij als ik eens in Spijkenisse of Rotterdam mocht invallen, daar komen de mensen gewoon naar binnen of je nou wit, zwart, gelovig, niet gelovig of wat dan ook bent, daar word iedereen gewoon geaccepteerd.

En nee ik bedoeld dit niet discriminerend, ken ook genoeg gelovige mensen die andere niet gelovige wel gewoon accepteren maar het viel mij vooral in dat dorp op dat je als niet gelovige gewoon niet geaccepteerd word. Dan zou ik dus lekker iedere zondag mijn was buiten hangen, auto wassen of het gras maaien. Kom op zeg, acceptatie en respect moet wel van twee kanten komen natuurlijk.

14. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Ik wist niet dat er in Oostvoorne een zware kerk is. Heb t even opgezocht, er zit er dus wel 1, met wel 46 leden.
    Die kunnen dan met weinig veel mensen lastig vallen..

Loesje86 en lies276 vinden dit leuk.
  15. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik denk dat dat meer komt omdat je daar als onbekende/nieuweling zit.
    Dat herken ik inderdaad, maar het gelovige totaal niet.
    Zie Oostvoorne ook niet als een gelovig dorp, ken werkelijk niemand die gelovig is en zie nauwelijks kerkgangers.
    Vriendin van me (zelf ook gelovig) woont in Oud -Beijerland, dat is een heel ander verhaal. Onlangs zagen we daar een leuke woning, maar de files en de combinatie dat het een gelovig dorp is waar wij (ook door de ploegendiensten van mijn man) waarschijnlijk niet goed tussen zullen passen.

16. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Waren altijd wel de personen die er erg gelovig uitzagen die dit deden.

17. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik ben er totaal niet bekend mee met welke kerken er waar zitten, weet in ieder geval 100% zeker dat er daar genoeg gelovige mensen waren die mij daar geen kans gaven. En of dat uiteindelijk nu kwam omdat ik '' nieuw '' of '' niet gelovig '' was dat weet ik dus niet maar het was wel erg toevallig dat het telkens de zelfde soort mensen waren die dan wel binnen kwamen en geholpen wilde worden door mijn '' wel gelovige '' collega. Misschien toevallig, al geloof ik niet in toeval ;)

18. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

We hebben het nu niet daarover maar of ik wel of niet raar ben als ik als nietgelovige er voor kies NIET aan de zondagsrust te houden. Toen kwam er een post dat iemand vind dat je er maar aan moet houden omdat anders gelovigen je leven en dat van je kinderen zuur maken en je spullen vernielen.en nee een kind kiest niet met iemand niet te spelen omdat die niet in de kerk was.dat is aangeleerd gedrag-> door volwassenen dus. Dus geef ik aan dat belachelijk te vinden maar ook in andere situaties is dit gedrag belachelijk.altijd!

19. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Dat je anderen niet bewust voor je laat werken, als je als gelovige naar een restaurant gaat laat je een ander voor jou eten zorgen (dus voor jou werken) het verzorgen van zieke mensen/dieren etc. valt daar buiten.
    En de was is huishoudelijk werk en valt dus onder werken en mag niet, ik heb er geen probleem mee om een was te draaien als er iets onder gespuugd is maar ik zou dus niet bewust de was op sparen om op zondag te wassen de laatste was is zaterdag. Vaatwasser aanzetten en eten koken heb ik geen problemen mee, afwassen doen wij met de hand (hebben geen vaatwasser) dan zou ik dat moeten laten staan tot maandag en dat doe ik niet.
    Wij gebruiken ook de auto op een zondag er zijn ook mensen die lopend naar de kerk gaan en zaterdags het eten koken voor de zondag.

Zondags gaan wij 1 keer naar de kerk, gezellige maaltijd en 's middags soms weg (bos/heide/strand).

Marihi vindt dit leuk.
  20. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Ik ben opgegroeid in België dus ben bekend met het niet grasmaaien / lawaai maken op zondag. Zondag = rustdag betekende in mijn katholieke familie wel gewone huishoudelijke taken doen enzo (wassen, eten koken, stofzuigen en ook gezellig met familie samenkomen) en was echt een dag waarop je extra verwend werd. Bv: lekkere ontbijtkoeken, aperitiefje voor het eten, kindjes mochten lekker op de bank een filmpje kijken enz. Wat dan niet gedaan werd was inderdaad luide machines bedienen, of dat de kinderen buiten luidruchtige spelletjes deden. Was ophangen, auto wassen enzo was wel prima, dat maakt geen lawaai toch? Dus vind dat ook erg gek om te lezen.

Zelf ben ik gelovig (niet katholiek), maar volg de zondag = rustdag niet. Al vind ik het wel fijn om een dag lekker op de bank te hangen en mezelf en mijn gezin te trakteren, maar of dat nu op een zaterdag of zondag is, daar hou ik geen rekening mee.
    Wel, vanwege hoe ik opgegroeid ben, zal ik niet snel op zondag gras gaan maaien of buiten luide activiteiten doen. Maar een was draaien en ophangen, mijn auto wassen en vrienden of familie uitnodigen zeker wel.

Deel Deze Pagina