Rustdag op zondag?

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 11 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Oh lees net de post van Chocolat, nu kan ik het niet-wassen beter plaatsen. :)

2. Trirani

Trirani Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.292
    1.129
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Nee, zaterdag en zondag staan zover mij bekend in onze rechtsstaat gelijk aan elkaar. Dit heb ik toch niet mis? Zo ja, ik lees de wetboek passages graag.
    Ik hou me aan die rechtsstaat, en ben best bereid iets meer aan te passen bij maatschappelijke (nood)zaken (buren die onregelmatig werken en geluidsoverlast als boren o.i.d. aanpassen, of die (nare) kerkklokken die op die rustige zondag flinke geluidsoverlast veroorzaken, of begrijpen als er andere zaken zijn die lastig zijn). Overleg staat voorop en begrip voor elkaars situatie. Beide kanten op!

Echter, een auto niet wassen op zondag? We doen het niet (wasstraat en auto in achtertuin), maar dat geeft gewoon geen overlast. De was niet ophangen/droger gebruiken? Serieus? Mag dat alleen na werktijd als mijn kinderen uit hun slaap worden gehaald? Dat is geen naastenliefde.
    En ja, mijn kinderen mogen op een mooie zondag lekker spelen. Zaterdag ook, en iedere andere dag van de week. Binnen de uren in de wet van ons land die aangegeven zijn dat geluid van elkaar ok is binnen het limiet aan decibel. Aangezien we beide werken, is niet klussen in het weekend geen optie.

Ik word overigens echt boos als ik lees dat het daadwerkelijk gebeurt dat gelovigen vandalisme en andere strafbare feiten plegen, omdat een ander zich enkel aan de wet houdt, die zegt dat zondag een normale dag is als elke andere dag (en ja, laat het me weten als dat niet zo is in het wetboek). Ik hoop dat de politie hierbij actie onderneemt, en fatsoen niet laat ondersneeuwen.

puzzelstukje, Lieke1989, maartje84 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Prima als andere geloven maar als ik mijn Was op zondag buiten hang, mijn auto was of er lekker op uit ga om geld uit te geven Is dat mijn leven en hebben ze dat maar te accepteren. Wat dat betreft heeft dat ook met geloof te maken, elkaar accepteren zoals je bent want uiteindelijk mag niemand oordelen behalve de zogenaamde God. Dus niemand die mijn wat opdraagt. Geloof zelf niet, kom geregeld in zwaar gelovige dorpen ( onder andere dopjes in Zeeland maar ook dorpjes in Noord Brabant als neunen kijken je kwaad aan als je op zondag Je auto uit stapt of Was op hangt.. Alsof jé een zonde begaat.
    Leven is te kort om op zondag te niksen

Sandy01 vindt dit leuk.
  4. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Ok, bedankt voor je uitleg. Ik had werkelijk geen enkel idee.

5. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Als je zou emigreren naar een strenggelovig moslimgebied ga je daar toch ook niet vrolijk in bikini rond huppelen?

Marihi vindt dit leuk.
  6. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ik denk dat ik even nog wat moet uitleggen.
    Ik ben geboren en opgegegroeid in een zwaar gereformeerd dorp. Toen mijn moeder mijn broertje kreeg had ze dus 3 kinderen in wasbare luiers. Op zondag hing zij de luiers aan de lijn buiten. Want ja ze had ze nodig. Ze werden meteen door oma van de lijn gehaald en de buurt sprak er schande van.
    Ik maakte vriendjes in de buurt, kwamen ouders erachter dat het mij was (niet van de kerk en dus ook van de openbare school) dan mochten ze of helemaal niet met ons spelen, en de ruimdenkenden mocht ik alleen op zodag niet mee spelen.
    Ik ben een half jaar niet aangekeken door mijn opa en oma omdat ik op zondag ging sporten. (deed topsport)
    Auto wassen enz. waren dus ook volledig onacceptabel. Ik heb dat mee gekregen in mijn opvoeding. Ik moet er echt aan wennen dat het in de stad, waar ik ondertussen eigenlijk al langer woon, wel gebeurt. Onze overburen zijn wel heel gelovig en ik weet dat zij problemen hebben met dit soort dingen, dus wij houden daar rekening mee. En dan vind ik het inderdaad soms raar/storend dat onze buren die veel vaker thuis zijn het wel doen. Zij klagen om alles, maar gaan gerust om 07:30 op zondag de heg snoeien.
    Dat vind ik respectloos, maar betekent niet dat ik mij aan de volledige regels van zondagsrust houd.

klaver85 vindt dit leuk.
  7. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Mijn schoonouders zijn 'ontsnapt' aan een zeer christelijk kerkdorp waar men de zondag in de kerk doorbrengt, geen tv heeft ( wel internet), rokken draagt en nog veel meer ongeschreven regeltjes.

Jarenlang zijn ze altijd te kakken gezet door een tante. Zij maakte altijd graag duidelijk dat zij en haar gezin het lichtende voorbeeld waren en mijn schoonouders en kinderen vooral heiden, afvallig etc. Terwijl mijn schoonouders trouwens nog steeds de kerk ( een vrije pinkster gemeenste achtig bezoeken waar men heel vrij is).

Afijn, de tante haar drie dochters waren voor het huwelijk zwanger, de ene heeft zelfs een kind alleen gekregen. En van de andere 2 is er 1 gescheiden. Ze is verhuisd naar een ander, even verschrikkelijk dorp, omdat ze uitgekotst werden door de vredelievende christelijke gemeenschap.
    Overigens hebben we zelf natuurlijk ook wel eens gegniffeld na 20 jaar lang als paria bekeken te zijn.

8. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    #168 Adje, 12 aug 2017
    Laatst bewerkt: 12 aug 2017
    Serieus?!
    We wonen in Nederland en hier heb je vrijheid van meningsuiting, van religie etc. Verder is er bewust een scheiding staat en kerk in Nederland en volgens de wet mag ik gewoon mijn huishouden en klusjes doen op elke dag van de week.
    Misschien zijn daar in andere landen andere wetten over, maar hier dus niet.

Dus ik vind het bezopen als mensen het normaal vinden dat je als niet-gelovige je je aan de zondagsrust MOET houden (waar dan ook in Nld) en als je dat niet doet je getreiterd wordt, je tuin vernield en je kinderen buitengesloten.
    Dat getuigt van weinig respect voor je medemens en het getuigt van een dubbele moraal. Een vandalisme is strafbaar...

Gelukkig lees ik hier regelmatig dat geloof iets is dat je op je eigen manier belijdt en dat geloofsregels niet aan anderen opgelegd hoeven/moeten worden.

Oh en om antwoord te geven op je vreemde vraag: Nee ik zou, als ik in een ander land zou wonen (met welke religia dan ook) daar niet vrolijk in mijn bikini rondhuppelen. Dat doe ik hier in Nederland tenslotte ook nooit...

lovewinnie, Debaky, Eefje00 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Ho even! Ik heb nergens gezet dat er getreiterd of iets dergelijks mag worden en dat ik het goed zou keuren! Ik heb het alleen over een deeltje aanpassen aan je omgeving. In dit geval geen onnodige herrie maken op zondag.

10. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Onnodige herrie?
    De auto wassen, was ophangen, winkelen, werken, even je grasveldje maaien, de heg knippen....
    Hahahaha :roflmao: Het wordt steeds gekker hoor.

lovewinnie en puzzelstukje vinden dit leuk.
  11. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Haha vind jij dat onder onnodige herrie vallen. Aardig gek xd onnodige herrie = boren, grote feesten ed.

12. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Nee jij blijkbaar. Het gaat er hier om dat mensen het niet normaal vinden als je op zondag de was ophangt of je auto wast.
    Jij plakt dat vast aan onnodige herrie.

13. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Maar dat is dus waar ik op reageerde, op iemand die schreef dat dat was gebeurd...
    En mbt aanpassen blijft mijn vraag overeind, als je in een wijk komt te wonen (in Nederland) met voornamelijk moslims, zou je dan op straat een hoofddoek gaan dragen? Oftewel, zou je je aanpassen? Lijkt me niet. Hoeft ook helemaal niet, aangezien je in Nederland aan de staatsrechtelijke wetten moet houden en niet aan de kerkelijke wetten (als ongelovige dan, een gelovige moet zich aan beiden houden). (Scheiding van staat en kerk)

En dan over de onnodige herrie: wie beslist wat onnodige herrie is. Als ik een hele week geen tijd heb gehad om bepaalde klusjes te doen, en het kan op zondag nog wel, dan is dat voor mij geen onnodige herrie. En als het toevallig op zondag is dan vieren we graag die verjaardag op zondag. Wie zijn anderen om mijn tijd en mijn manier van rusten in te delen.

puzzelstukje, Lieke1989 en Manque vinden dit leuk.
  14. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Nou dit dus.
    En als mijn buurman even wat moet boren vind ik dat ook geen onnodige herrie. Voor hem is dat blijkbaar een goed moment om dat te doen.
    So be it. We leven nu eenmaal met heel veel verschillende mensen. Tijd voor sommigen om wat tolerantie te kweken hoor.

15. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Daar ging het eerder in het topic wel over en herhaalde ik nog even omdat het topic inmiddels veel verder gaat dan een beetje rekening houden met.

16. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Aanpassen hoe ik het zie is een beetje rekening houden met. Niet iemand anders zijn levenswijze overnemen. Moet het zwart wit zijn?

17. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Hier is zondag eenzelfde dag als zaterdag, ook al ga ik soms naar de kerk. In het weekend doen we heel wisselende dingen: soms zijn we in de tuin bezig, soms gaan we op bezoek bij vrienden, soms naar een speeltuin oid.

Verjaardagen (en andere feestjes) doen we meestal op zaterdag, maar dat is omdat we dan de zondag hebben om bij te komen :p

18. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    #178 Adje, 12 aug 2017
    Laatst bewerkt: 12 aug 2017
    Nou in dit geval zullen we het dan nooit helemaal eens zijn. Want ik vind de vrije keuze van mijn (vrije)tijdsindeling een wezenlijk onderdeel van hoe ik graag leef. En zondagsrust aan gaan houden omdat anderen geloven vind ik verder gaan dan 'rekening houden met'. Dat is in mijn beleving wel een stukje leefwijze overnemen. En zoals ik al eerder heb gezegd is dat een leefwijze waar ik bewust niet voor kies. Daarbij ben ik ook zeer dankbaar dat dat in ons land ook niet hoeft.

En rekening houden met buren doe ik zeker, maar dan zodanig dat ik mijn eigen leefwijze niet te kort doe.

19. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Ik zou er sowieso niet aan beginnen om naar een zwaargelovig dorp te gaan verhuizen in de eerste plaats.

Hier hebben wij een straat vol met jonge ouders. Daarom maken wij zo min mogelijk herrie in de middag en avond.

Adje vindt dit leuk.
  20. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.863
    5.129
    113
    Home
    hoe praten die mensen die zo hun buren treiteren en negeren dat goed voor hun geloof?
    echt triest hoor

Deel Deze Pagina