pijnbestrijding, sowieso medisch?

Discussion in 'De bevalling' started by Snieke83, Oct 18, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Snieke83

Snieke83 Fanatiek lid

Jan 8, 2009
    2,234
    0
    36
    meiden, ik heb een vraagje. Ik ben nog niet zo lang zwanger maar denk al wel na over de bevalling. Omdat mijn eerste bevalling heel lang duurde, wil ik nu de mogelijkheid hebben om pijnbestrijding te krijgen.
    Op mijn formulier van het ziekenfonds moet ik aangeven of ik poliklinisch, onder begeleiding verloskundige of medisch, reden... wil bevallen. Mijn vraag is nu, als ik pijnbestrijding wil, ben ik dan automatisch medisch? alvast bedankt!

2. Als je pijnbestrijding wil kies je daar zelf voor, tenzij er nog andere indicaties zijn om in het ziekenhuis te bevallen wordt het dan dus een poliklinische bevalling.
    De wens voor pijnbestrijding is persoonlijk, en heeft tot nu toe in ieder geval bij jou geen medische reden, als bij je eerste bevalling niet iets is voorgevallen om een ziekenhuisbevalling verplicht te maken.

3. Zoe1976

Zoe1976 Fanatiek lid

Aug 8, 2007
    1,059
    0
    0
    commercieel medewerkster
    Klopt idd wat Evelline zegt. Ik wilde ook tijdens de bevalling de keuze kunnen hebben voor pijnbestrijding als ik dat nodig vond. Had ook aangegeven dat ik poliklinisch wilde bevallen, dan betaal je dus een deel van de kosten. Uiteindelijk liep ik 2 weken overtijd en moest ik ingeleid worden waardoor het uiteindelijk een medische opname is geworden...En ik heb een ruggeprik gehad (omdat ik er zelf om vroeg) en ik heb dat als heeeeel erg fijn ervaren...

Geniet van je zwangerschap!!!

X

4. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,782
    18,933
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Zodra je pijnbestrijding krijgt, is de bevalling niet meer poliklinisch. Dat heeft als voordeel dat je ook geen eigen bijdrage hoeft te betalen. Het heeft als (mogelijk) nadeel dat je niet binnen een paar uur na de bevalling naar huis mag. Verder zal de verloskundige je bevalling niet meer begeleiden zodra er pijnstilling is gegeven. De gynaecoloog is dan verantwoordelijk voor de bevalling. (Dat wil niet zeggen dat de gyn er ook de hele bevalling bij is, want er zijn ook kraamverpleegkundigen.)

5. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    4,080
    65
    48
    Zoetermeer
    Volgens mij klopt dit niet, Tupp. Ook als je pijnbestrijding wilt, kan je poliklinisch bevallen met je verloskundige! Je moet dan idd een gedeelte zelf betalen.
    Bij mijn oudste moest ik naar het ZH omdat ze in het vruchtwater had gepoept en dus een medische reden had, maar alsnog mocht de vk me begeleiden....tot de ontsluiting niet vorderde en de gyn het overnam en de wee-opwekkers toediende.

6. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Hoe ziet het dan als je voor een pijnbestrijding gaat met het moment van vertrek naar het ziekenhuis?
    Normaal gesproken mag je bij de eerste kind bij 6 cm naar het ziekenhuis en bij een tweede bij 4. Als je van te voren voor bijvoorbeeld een ruggenprik kiest kun je dan eerder naar het ziekenhuis? Ik vind de pijnbestrijding anders niet optimaal als je pas bij gemiddeld 5 cm naar het ziekenhuis moet. Bij mijn eerste bevalling zat er tussen 1cm en 5 cm 10 uur heftige weeen. Als ik pas hierna een ruggenprik mag, dan denk ik niet dat het nog hoeft voor mij. De eerste cm gaan het zwaarst is mij ervaring.
    Weet iemand hoe het zit?

7. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    1,608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    Ik wilde ook pijnbestrijding maar moest hiervoor ook betalen als ik in het ziekenhuis wilde bevallen. Ik heb het aangegeven bij de verloskundige, zij deed er absoluut niet moeilijk over. Als ik aan het bevallen was zou zij er medisch van maken en dan gingen we samen naar het ziekenhuis (zo zou ik het wel vergoed krijgen)...Achteraf niet nodig geweest, mijn dochter was 4 weken te vroeg, dus ik moest naar het ziekenhuis. Daarbij heb ik maar 2 uur bewust de bevalling meegemaakt dus het ging al niet meer, toen ik erom vroeg was ik al 9 cm en het wachten was op mijn man!

8. mimi83

mimi83 Niet meer actief

het ligt er ook aan wat voor pijnbestrijding.. Een ruggeprik is ALTIJD medisch omdat een anesthesist die moet zetten.
    een pethedine injectie mogen sommige vk's geven.
    Enz. dus overleg met je vk.. overleg watde regels van het ziekenhuis in jouw buurt zijn enz.

9. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,782
    18,933
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Zoals ik het hierboven beschrijf, is zoals het bij ons ziekenhuis verteld bij de voorlichtingsbijeenkomst. Dit werd nog eens bevestigd door de vk toen ik tijdens de bevalling inderdaad om pijnbestrijding vroeg; de bevalling zou dan medisch worden, waardoor ik niet meer dezelfde nacht naar huis zou mogen. (Kon me op dat moment geen donder meer schelen, haha.)
    Ik werd na mijn verzoek om pijnstilling onmiddellijk overgenomen door de dames van het zh. Zij moesten mij aan de monitor leggen voordat ik pijnbestrijding kon krijgen. Uiteindelijk ging dat niet door trouwens, omdat ik in dat half uurtje aan de monitor van 5 naar 9 cm ontsluiting ging en toen vonden ze het de moeite niet meer. Ze hadden toch nog geen papierwerk gedaan, dus ik ben toen alsnog onder begeleiding van de verloskundige gebleven en poliklinisch bevallen. En toen was ik toch wel blij dat ik 's nachts al lekker naar huis mocht met de kleine en mijn man!
    Maar bij ons ziekenhuis geldt dus: pijnbestrijding = klinisch

10. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Dus als je een hoge eigen bijdrage moet betalen kun je beter om een ruggeprik vragen? Hoef je ook niet meer te betalen?
    Vaag :D

11. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ironisch genoeg wel.
    Het is duurder voor het ziekenhuis en voor de maatschappij als je pijnbestrijding krijgt, maar het is goedkoper voor jouzelf...

Maar goed, ik vind het sowieso belachelijk dat poliklinisch bevallen niet vanuit het basispakket wordt vergoed...

12. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,782
    18,933
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ja, rare situatie hè Caithlin! Maar zo is het (hier) wel. Volgens mij heeft het ermee te maken dat ze de moeder + de baby na een bevalling met pijnbestrijding extra in de gaten willen houden. Zo werd het hier uitgelegd. Dat je dan na de bevalling gecontroleerd kunt worden door de gyn + je kindje door de kinderarts. Dus moet je dan sowieso blijven tot de volgende ochtend omdat ze dan pas hun ronde lopen.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik ben van onze eerste verplicht poliklinisch bevallen. (woonde net in Duitsland en wilde onder NLe begeleiding bevallen -> verplicht ziekenhuis) Uiteindelijk is het medische geworden vanwege vacuumbevalling.

Hier werd het zo uitgelegd: bij poliklinische bevalling mag de VK eenmalig een pethidine-injectie geven ivm pijn bestrijding. Dan is het nog steeds een poliklinische, dus niet-medische bevalling. Ik kreeg dus wel de draadjes etc ivm CTG van dochterlief.
    Ivm niet vorderen van de bevalling is het dus uiteindelijk wel een medische indicatie geworden ivm de hulp van de gyn met vacuumverlossing.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Hoe dat zit met de vergoeding en wel/niet medisch weet ik niet. Zou het wel gek vinden dat je op die manier 'onder de kosten uit kunt komen'; c.q. dat je om financiële redenen voor pijnbestrijding zou kunnen kiezen...

@kiwi1: klopt, dat je eerder naar het zkh kan als je pijnbestrijding wilt. zo heeft mijn vk het destijds uitgelegd precies om de reden die jij aangeeft.

15. babyproject

Dit klopt hoor.
    Zo werkt het hier ook.

Maar bij je VK geef je volgens mij vooralsnog aan dat je poliklinisch wilt bevallen. Een verzoek om ruggenprik tijdens je bevalling maakt je bevalling inderdaad medisch, maar er bestaat nog niet zoiets als een verzoek om ruggenprik vantevoren. Je weet immers nooit hoe het zal gaan. Misschien gaat het wel zo snel dat ruggenprik niet meer kan. Of misschien valt het allemaal reuze mee.

Het kan zijn dat het net iets anders werkt als je eerste bevalling heel traumatisch was. Vraag het voor de zekerheid gewoon even na bij je vk praktijk!

@Kiwi: voor mijn poliklinische bevalling moet ik naar het ziekenhuis na een uur regelmatige weeën, dus dan zit ik op 2 cm. Aangezien ze een ruggenprik maar geven tot 7 cm, is het idd niet heel handig om te wachten tot gemiddeld 5...

16. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Dat vind ik ook belachelijk inderdaad. We zijn zo ongeveer het enige (westerse) land ter wereld waar veel thuisbevallingen zijn. In andere landen vinden ze die Nederlanders maar gek die niet naar het ziekenhuis gaan ;)
    Maar het wordt hier ook niet aangemoedigd om voor de 'veilige' weg te kiezen, in sommige gevallen moet je gewoon een paar 100 euro bijbetalen, terwijl een bevalling juist 1 van de pijnlijkste zaken is die er zijn, en zéker niet zonder risico.

17. babyproject

Iets anders wat ik opmerkelijk vind aan het Nederlandse vergoedingenstelsel mbt bevallen: vrouwen met een (te) hoge BMI hebben automatisch een medische indicatie en hoeven dus niet de eigen bijdrage te betalen als ze in het zkh bevallen...

Op zich vind ik daar niks mis mee, maar waarom zou een gezonde vrouw, die sowieso al goedkoper is voor de maatschappij, niet ook mogen gaan voor de veilige weg zonder die extra kosten?

Ik had zelfs ergens gehoord dat rokers automatisch een medische indicatie krijgen... Maar dit heb ik niet gecontroleerd, dus weet niet of het waar is.

18. xlns

xlns Actief lid

Dec 20, 2007
    423
    0
    16
    @ babyproject: Volgens mij klopt dat niet hoor. Je hebt dan helemaal geen medische indicatie. Het is volgens mij zelfs zo dat ze je boven een bepaald BMI kunnen verplichten in het ziekenhuis te bevallen en de bijdrage moet je dan gewoon betalen.

19. Zoe1976

Zoe1976 Fanatiek lid

Aug 8, 2007
    1,059
    0
    0
    commercieel medewerkster
    Even een cijfer weetje, las ik gister in de ouders van nu. In west europa bevalt 95% met een ruggeprik, in Nederland is dat 6%. Wat een verschil hè!!!

Share This Page