Hoi dames! Op het moment ben ik iets meer dan 33 weken zwanger. Sinds een week of 3 heb ik gruwelijk last van rusteloze benen. Overdag op m'n werk - hoewel ik in principe een zittend beroep heb - nergens last van. Zodra ik 's avonds op de bank zit slaat het toe; een erg vervelend tintelend, lichtkrampachtig gevoel in m'n kuiten en enkels, ik kan m'n benen dan ook gewoon niet stilhouden, maar bewegen voelt ook weer niet prettig aan. Vreselijk dus. Ik heb het idee dat het steeds erger wordt, het begint steeds vroeger op de dag en het lijkt nu over een groter oppervlakte te zijn, zo heb ik er as we speak vlak onder m'n knieen ook last van. Alle online tips heb ik geprobeerd; regelmatig even wat lopen, véél (water) drinken, weinig tot geen caffeïne, regelmatig even draaien met m'n benen/enkels, etc. Helaas wordt het niet beter.... Wie heeft de gouden tip, wat helpt?!
Erg vervelend en weinig aan te doen... het enige wat bij mij hielp waren ... skisokken! Oftewel warm houden. En aangezien ik midden in de zomer ben bevallen met skisokken aan zegt dit denk ik genoeg hahaha!
Pfff ik lees ook mee. Heb zelfs rusteloze armen. Ga dinsdag even vragen om tips bij verloskundige. Lees op Internet dat magnesium kan helpen, maar op de verpakking daarvan staat dat het alleen in overleg mag met arts bij zwangerschap.
Had het vorig weekend ook een dag in een arm, da's inderdaad helemaal vreselijk Wat een rotkwaal dit, zeg. Slaap er regelmatig slecht door, tis gewoon een rotgevoel en merk dat ik er echt bloedchagrijnig van word
Een vriendin van mij had dit ook en slikte daar toen magnesium tegen. Dat hielp bij haar heel goed. Zou het wel even aan je vk vragen en niet zomaar iets gaan slikken
Ik heb het ook heel erg gehad, werd mij inderdaad ook magnesium aangeraden. Nam het in voordat ik naar bed ging. Leek een stuk beter te gaan, maar dat kan natuurlijk ook tussen mijn oren hebben gezeten
magnesium werkt hier inderdaad goed bij. vaak komt het ook voort uit stress en worden je benen rusteloos doordat je ontspannen gaat zitten. probeer dus te kijken of je stress hebt en waar dat van komt en probeer dan rust te krijgen. ik weet het dat is moeilijk. sterkte ermee het is echt een rot kwaal.
Warme douche! Dat verlicht en dan lekker naar bed en hopen dat je kunt slapen. Het is echt een ontzettend vervelende kwaal!
Heeeeel herkenbaar! Ik heb "van mezelf" al rusteloze benen,fijn familie kwaaltje, maar het is tijdens de zwangerschap 10x zo erg. Ik slik extra magnesium (ook op advies Vk en huisarts) maar dit helpt bij mij minimaal. Je kunt op internet heel veel tips vinden, van warm/koud douche, bedsokken tot masturberen (ja echt haha, had iets met dopamine te maken geloof ik), ik zou zeggen probeer ze allemaal uit en kijk wat voor jou werkt. Mijn ervaring is helaas door de zure appel heen bijten en wachten op de bevalling... (daarna is het over/minder!) Overigens las ik ook een keer dat je een ouderwets stuk zeep onder je hoeslaken kon leggen?
Irritant he... ik had het ook. Ik stond midden in de nacht allerlei spieroefeningen te doen of ik ging douchen. Wij hebben drie standen op de douchekop. Met de hardste straal eerst heel warm water daarna heel koud water erop. Heb ook veel gelopen, voor zover dat kon. Een dag voor mijn bevalling heb ik nog anderhalf uur gelopen. Geen isee dat dit zo lang was, maar het was niet vreemd dat mijn buik wat zeer deed 😂 Al met al...alles hielp maar voor even. Uiteindelijk heb ik slaapmedicatie gekregen. Door alle kwalen die ik had, sliep ii max drie uur per nacht en dat brak me op.
Douchen en dan afspoelen met heel koud water, magnesium slikken of in magnesium badderen en wat ik zelf niet geprobeerd heb maar waar mijn moeder bij zweert is een stuk zeep in bed bij je voeten leggen. Nouja baat dat niet dan schaadt dat ook niet lijkt mij... Sterkte!
Hier heb ik normaal ook al regelmatig rusteloze benen. Bij zoontje was het op het eind ook heel erg, kon er vaak niet van in slaap komen en lag tot halverwege de nacht wakker. Nu komt het ook alweer met vlagen opzetten, maar kan er gelukkig nog doorheen slapen. Heb toen ook veel met m'n benen onder de douche gezeten en allerlei andere trucjes uitgehaald, maar hielp vrij weinig. Heb ook magnesium geslikt, maar dat hielp eigenlijk ook niks. Al las ik later dat het verschil maakt of de ene of de andere magnesium slikt. Je moet een duurdere versie hebben, gewoon de standaard van de kruidvat dat is 'de verkeerde variant' zeg maar. Magnesium wordt gecombineerd met verschillende stoffen en het 1 werkt wel en het ander veel minder. Maar dat moet ik ook nog weer eens uitzoeken.
Hier hielp extra drinken en minimaal 1 banaan per dag eten. Ik deed de banaan vaak in van die boerenvanilleyoghurt...mmmm
Bedankt voor de tips! Magnesium slikken heb ik nog niet geprobeerd, ik ga het dinsdag met de gynaecoloog overleggen
Ik heb altijd al rusteloze benen gehad (in perioden). Bij mij helpt het om mijn voeten flink te koelen, dus met blote voeten op zo koud mogelijke tegels gaan staan en de kou er even goed in laten trekken. Dan als ik weer in bed kruip, voeten niet onder de deken leggen zodat ze zo lang mogelijk koud blijven. Dan kan ik weer slapen.
Precies dit! Ik doe elke avond mn sloffen en sokken al uit en zorg dat mijn voeten goed koud zijn. Bij het klaarmaken voor bed, tandenpoetsen, gezicht wassen enzo sta ik op de koude tegels en kruip dus met steenkoude voeten in bed, heb dan nergens last van. Zodra ik iets voel opkomen of mn voeten te warm worden doe ik ze onder het dekbed weg om ze opnieuw goed koud te laten worden. Even ruw masseren door je partner wil ook wel eens helpen. Ik had het gisteren in mn armen voor t eerst! Dat is nog erger idd!