Hoe hebben jullie je oudste kindje voorbereid op komst kindje

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lisa1987, 24 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Hoi,

Ik ben zwanger van de 2de en een vraag welke mij ontzettend bezig houdt is hoe ik mijn zoontje ga voorbereiden op de komst van #2.
    Hij is dan net 2 geweest, zal naar een andere kamer gaan en moet ineens gaan delen.
    Ik wil nog niet halsoverkop dingen gaan doen want meneer is nog zo jong dat het concept baby niet verder gaat dan zijn babypop maar, ik vroeg me wel al af hoe andere dit hebben gedaan en of jullie tips en tops hebben.

Alvast bedankt!

2. samhh

samhh Actief lid

6 jul 2014
    147
    1
    18
    Mijn dochter is nu 22 maanden en ik ben bandaag uitgerekend van haar zusje.
    Ze snapt het allemaal nog niet.
    We praten iig veel over de baby. "Waar is de baby? Krijgt de baby een kusje?"
    Verder lezen we een boekje over een zusje krijgen.
    En ze speelt met mijn pop van vroeger. Die krijgt nu ook vaak een luier en een flesje van haar. Na de bevalling krijgt ze haar eigen pop.
    We hebben haar een paar maanden geleden al laten wennen aan een nieuw groot bed. En op tijd alle babyspullen weer neergezet.

3. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Dank je wel voor je antwoord :) daar ben ik ook bang voor, dat het hele 'er zit een baby in mama's buik' super vaag is. Een goeie om optijd spullen neer te zetten. Box stond hier nooit echt in de weg dus dat zou best al optijd kunnen.

4. PinkStars

PinkStars Actief lid

3 nov 2013
    422
    1
    0
    Mijn zoontje is 3,5 als mijn kindje wordt geboren, dus hij snapt het al beter (hopelijk). We betrekken hem bij het gaan naar de babydokter, het fantaseren over de naam en het voelen aan de buik. Kusjes geven enzo.

Wij gaan nu zijn kamer aanpassen, dat het niet teveel ineens is en hij vast kan wennen. Ook een boekje gekocht, dat vindt hij wel interessant. De babypop voor hem heb ik nog achter de hand voor als ik beval, maar verder ga ik ook dit doen:
    - als hij baby voor het eerst ziet ligt baby in een wiegje en niet in mijn armen (heb gelezen dat dit minder 'bedreigend' overkomt)
    - ik ga vragen aan mensen die op kraamvisite komen om ook iets kleins mee te nemen voor hem als ze iets hebben voor de baby
    - hem zoveel als kan (en als hij interessant vindt) betrekken bij de verzorging van zijn zusje
    - elke dag, zeker in de kraamtijd, even een half uurtje vinden om alleen aan hem alle aandacht te geven

Ik denk dat het een kwestie is van vooral je best doen op het moment dat de baby er daadwerkelijk is, want kinderen kunnen het van tevoren toch niet voorstellen hoe het zal zijn. Maar dingen die je wel van tevoren kunt regelen, zoals het kamertje, dat kun je juist wel zo snel mogelijk doen.

5. zasu

zasu Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.486
    1
    36
    Onze jongste dochter was ook 2 toen ik in verwachting was van onze bink. Hebben haar verteld dat mama nog een kindje kreeg en dat deze eerst moest groeien in mama's buik net als zij. Hebben haar foto's laten zien van mijn buik bij haar. We hebben haar bij veel dingen betrokken zoals meegaan naar de vk, dan mocht zij de dopler doen. Ze mocht vaak mijn buik insmeren en vertellen tegen de baby. Ook heeft ze geholpen in het kamertje en met kleertjes kopen/uitzoeken. Ik moet zeggen dat ze heel goed wist wat er aan de hand was. Ze vond het heel even moeilijk toen haar broertje net was geboren ze vind het een beetje vreemd dat hij er ineens was en niet meer in mijn buik zat maar dat is heel snel bijgetrokken. Nu helpt ze met haar broertje verzorgen en spelen.

6. Stringetje

Stringetje Fanatiek lid

7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Hier was de oudste te jong om echt goed met haar te communiceren erover. Ze vond het in het begin super interssant dat er ineens een kleine baby in huis was.

Van de dikke buik daarvoor heeft ze niet echt bewust iets meegekregen. Maar in de kraamtijd is ze goed gewend geraakt aan d'r kleine zus en wat echt een top was: een pop en een flesje voor de oudste. Kon ze beetje meedoen als ik ging voeden en dat pikte ze leuk op. En laten helpen daar waar mogelijk. Vinden de meeste kindjes denk ik erg leuk.

7. Yaisa

Yaisa Fanatiek lid

31 jul 2013
    1.225
    1.262
    113
    Ons zoontje is net grote broer geworden. Hij is in september 2 geworden. Vanaf het begin hebben we hem overal bij betrokken, mee naar de verloskundige, buik kusjes geven en boekjes lezen. Bobbi wordt grote broer en wat zit er in je buik mama waren hier favoriet.
    We hebben hem rond z'n 2e verjaardag een nieuwe slaapkamer gegeven met groot bed ed en toen ook de baby kamer ingericht. Hem daar ook bij laten helpen (voor zo er dat kon, maar "samen" de muur geverfd ed).

Z'n broertje is nu 2 weken oud en hij is super lief voor hem. Hij wil hem vasthouden, pakt z'n handje, geeft hem kusjes. En ja, hij is ook weleens jaloers, zo wil hij eerst een schone luier, maar helpt daarna wel bij het verschonen van de baby. Toen de baby een van de eerste keren de borst kreeg wilde hij ook, maar toen dat mocht hoefde ie niet meer. Hij vraagt er nu ook niet meer naar. Ik probeer m'n aandacht zoveel mogelijk te verdelen en als de baby slaapt neem ik even de tijd om iets leuks alleen met de oudste te doen.

8. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    Mijn dochter was net 1 dus die begreep dat niet natuurlijk... maar wat ik je wel kan geven als tip; neem de eerste weken bewust vaak 1 op 1 tijd met je oudste samen spelen boekje lezen etc. Ineens is de baby er , ze ziet alle aandacht naar mama en baby gaan. Dat is echt even gek en wennen en dan heeft je oudste vast nodig de aandacht van mama dat ze nog steeds je kleine lieve meisje is. Zo heb ik dat hier ervaren..

9. Jeda80

Jeda80 Bekend lid

25 sep 2014
    798
    24
    18
    Hier zal mijn zoontje net wel of net niet 2 zijn, ben twee dagen na zijn verjaardag uitgerekend. Ik heb het boekje " mama wat zit er in je buik" gekocht echt een succes. Snap nu wel wat een baby is als hij er een ziet krijg kusjes op mijn buik..
    maar of ie het echt snapt.. ik denk het niet, 2 jaar is echt te jong.
    Zal toch echt pas zijn na de geboorte.

10. 26mei

26mei Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.973
    330
    83
    Onze dochter was 22 maanden toen haar broertje geboren werdt. Voor die tijd al over naar groot bed en commode van de kamer. Zo associeerde ze het niet met de baby.
    Verse haar heel erg betrokken in het proces bij de vk en de kamer.
    Je zal je verbazen hoeveel ze begrijpen. Ook veel over broertje in de buik gehad. Ze had het ook vaak over hem en wees op m'n lijn buik.
    Toen hij eenmaal geboren was legde ze zelf de link dat broertje nu uit de buik was en dus K. was. Nooit heeft ze meer omgekeken naar de buik. Terwijl ze daarvoor altijd kusjes moest geven.

M. heeft een cadeautje van K. gehad na zijn geboorte. Verder helpt ze veel mee en proberen ook echt uit te leggen hoe alles gaat/werkt. Borstvoeding, verschonen (heeft m de spullen aan) Naar bed etc.
    Ze doet het echt fantastisch.

Mijn tip dus vooral praten en erbij betrekken. Zowel voor als na de geboorte. Ze snappen meer dan wij soms denken

11. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Onze dochter zal 1,5 zal als haar broertje of zusje enorme word.
    Ze snapt er dus niet zo veel van.
    Maar ze weet dat de doos bij ons op der kamer niet van haar is. Er zitten allemaal dingen in die zij ook heeft of heeft gehad. Doos voor de billen doekjes, luiers maar ook een speen.
    Ze loopt geregeld met die spullen rond maar zodra ik zeg dat het van de baby is legt ze het netjes terug.
    Ook wijzen we vaak naar mijn buik en zeggen dan baby en dan gaat ze mijn buik aaien.
    Verder kunnen wij denk ik weinig doen en is het maar zien hoe ze gaat reageren.

12. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ik kan elk moment bevallen een onze dochter wordt in januari 2 jaar. Ze weet dat er een baby in mama's buik zit en we hebben samen ook plaatjes van baby's gekeken op internet. En ze is ook meegeweest naar de verloskundige om naar het hartje te luisteren.
    Ik lees hier van verschillende over een pop, maar dat heb ik bewust niet aan de baby gelinkt. Ik was bang dat ze dan zou denken dat er een soort pop in mijn buik zat, maar een baby huilt/poept/plast natuurlijk ook.

Ze is een aantal maanden geleden al naar haar nieuwe kamer verhuist. Gewoon onder het mom van 'Je bent al een grote meid, dus krijgt nu een grote kamer'. Ik heb het daarbij niet over de baby gehad, vond ik niet nodig toen. Ondertussen staat er natuurlijk een klein bedje op onze kamer, ze weet dat de baby daar gaat slapen.

Als de baby er is willen we haar proberen er zoveel mogelijk bij te betrekken, zolang ze dat wil natuurlijk. En ze mag samen met papa een cadeautje gaan kopen voor de baby. Zelf hebben we voor haar ook wat gekocht en ik weet dat veel mensen uit de familie dat ook van plan zijn. Zo proberen we niet alle aandacht naar de baby te laten gaan.

13. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Wij vertelden onze oudste (schelen 20 maanden) tijdens de zwangerschap dat er bij ons een babietje kwam wonen, dat dat ook een kindje van ons werd een een broertje of zusje van haar. Ook al op tijd een nieuwe kamer gekregen, dat ze ze al paar maanden gewend was.
    En wij vertelden ook bewust dat hele kleine babietjes veel slapen, drinken (borst of fles), en soms ook veel huilen. Dat ze graag knuffelen maar dat je nog niet samen kunt spelen. Dat ze daarvoor nog even moeten groeien en als het groter is kan spelen. We wilden vooral niet té enthousiast benoemen dat een broertje/zusje alleen leuk en om te spelen was. Want als het veel huilt en aandacht vraagt dan viel dat wellicht een beetje tegen :D .

14. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

Onze oudste was net 2 weken 1 jaar toen de jongste geboren werd. We hebben haar niet echt voorbereid. Ze was daarvoor te jong. Nu zwanger van de derde en de jongste is nu net 1 jaar,, ook zij is dus te jong. De oudste is net 2 jaar en die weet nu wel dat er een baby in mijn buik zit ... ze gaan mee naar de verloskundige en dan mag de oudste op het doptone knopje drukken. Dan zegt ze ook wel 'baby luisteren'. We gaan regelmatig op zolder kijken, daar is een verbouwing geweest en komt de babykamer. We leggen haar uit dat haar broertje daar dan gaat slapen als hij er is. Hoeveel ze er daadwerkelijk van mee krijgt weet ik niet. Maar wel meer dan van de vorige zwangerschap. De jongste heeft er geen benul van. Ben wel heel benieuwd ze zijn straks 1 jaar 4 maanden en 2 jaar en 4 maanden als de baby komt.

15. Lies2012

Lies2012 Fanatiek lid

15 mrt 2014
    1.479
    0
    36
    Rotterdam
    Hier doen we niets 'bijzonders', maar vertellen veel over de baby. Hij is in oktober 2 geworden. In mijn verlof gaat hij mee naar de verloskundige en verder is zijn oude kamertje nu de baby kamer. Zo noemen we die kamer ook.
    Hij is naar een ander kamertje gehgaan en heeft voor zijn verjaardag een nieuw bed gekregen. Niet omdat hij grote broer werd, maar omdat hij 2 werd.
    Ze begrijpen echt meer dan je denkt hoor.
    Vriendin heeft een baby gekregen en ik zeg dat mama straks ook een baby heeft die uit haar buik komt en die hier ook komt wonen.
    Dat zijn mama dan 2 kindjes heeft etc.
    Verder is het bobbi boekje hier ooi succes.

Gewoon betrekken met de normale dingen.. 'kleertjes uitzoeken' etc.
    Wij gaan wel een cadeautje kopen voor onze zoon, die de baby heeft meegenomen. Maar wat.. geen idee nog😉

16. jongemama1993

jongemama1993 Fanatiek lid

5 mrt 2014
    1.187
    3
    38
    Wij hadden de oudste steeds meegenomen naar verloskundige controles, hadden aan de vk gevraagd of de oudste ook eens met het echo apparaat naar haar broertje of zusje mocht zoeken en bewonderen (overigens een echte aanrader! onze oudste heeft het er nog steeds over haha).

Onze tweede bleek bij de 20 weken echo een jongen te zijn, dus hebben wij de oudste ook meegenomen om te shoppen en mocht ze zelf ook een aantal setjes uitzoeken.

Heb een doppler en daarmee luisterde wij ook altijd samen even naar het hartje.

Vanaf het moment dat hij geboren was heb ik haar steeds aangeboden of ze wilt helpen met het flesje geven en of ze hem op schoot wou hebben.

Toen ik zwanger was/ben van de derde en vierde hebben wij hetzelfde gedaan en gaan wij hetzelfde doen. Voor ons heeft dit geholpen om "het oudste" kind er zoveel mogelijk bij te betrekken en om al voor de bevalling uit te kijken naar het nieuwe kindje.

Deel Deze Pagina