Jullie mening en ervaring nodig..! Wel of geen draaipoging?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door misa, 19 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

misa Niet meer actief

Hoihoi, ik ben nu bijna 35 weken zwanger en ons kindje ligt bijna alleen maar in stuit en over dwars. Ze heeft al eens goed gelegen, maar dat was van korte duur.
    Nu zijn we met moxa therapie begonnen en moeten dit tot zeker zondag doen. Maandag ga ik weer naar de vk en dan voelt ze weer hoe het kleintje ligt. Ligt ze nog in stuit dan kunnen we een draaipoging overwegen. Maar ik twijfel best wel ivm risico's. Gewoon een beetje een naa gevoel erbij.
    Een stuitbevalling vind ik geen optie: te risicovol. Maar een keizersnede lijkt me ook verschrikkelijk: Niet gelijk je kleintje bij je, wekenlang herstellen, pijn, niet (goed) voor ons zoontje van dan 1,5 jaar oud kunnen zorgen... Kortom: ik wil heel graag natuurlijk bevallen.

Maar hoe denken jullie over een draaipoging? Wat zijn jullie ervaringen en wat vinden jullie de voor en nadelen ervan? Help..! :)

2. cherryl

cherryl Fanatiek lid

27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    ook ik moest bij de eerste nadenken over een draaipoging... bij ons deden ze dit echter pas van 37 weken, omdat dan de kans op terugdraaien een stuk kleiner was als eerder...
    wij hadden uiteindelijk besloten om het 1x te proberen en mocht dat niet lukken dan het zo te laten...
    met 37.2 stond de draaipoging gepland, maar met 37.1 besloot mevrouw zelf te draaien :)
    ik kan je dus niet vertellen hoe zo een poging is, maar allen dat er nog hoop is dat het niet nodig is...

3. Kylie1986

Kylie1986 Niet meer actief

Deze man heeft tot vorige week in stuit gelegen,..had voor mezelf al besloten geen draaipoging te willen, mocht het zover komen.
    Maar meer vanwege mijn gevoel.
    Ik had dat voor een stuitbevalling gegaan, mits het een 'goede' stuit was.

Vergeet niet, dat ze zeggen dat een ks enigzins traumatisch kan zijn voor de beeb.

4. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    M'n nichtje lag in stuit en had alleen een duwtje tegen dr kontje nodig en zij draaide meteen. Zo kan het dus ook nog gaan.
    Ons mopje lag 3 weken geleden ook in stuit, maar als ze nig niet gedraaid is zou ik wel voor n draaipoging gaan denk ik. Een stuitbevalling wil ik absoluut niet en een keizersnede ook niet als t niet hoeft.
    Moeilijk hoor!

5. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Wat een lastige beslissing!

Mijn eerste lag tot bijna 36 weken in stuit of dwars, dus je hebt nog tijd. Ties draaide vanzelf om en daalde in, net op tijd dus. Ik was anders voor een ks gegaan.

Bij een tweede kindje is dat toch anders omdat je er al eentje rond hebt lopen. Sam lag ook best lang in stuit, maar omdat mijn eertse bevalling zo makkelijk was gegaan had ik bij hem voor de stuitbevalling gekozen.
    Beide keren heb ik een draaipoging niet overwogen, vanwege het enge idee. Stomme reden eigenlijk want een ks lijkt me ook niks. Als puntje bij paaltje was hekomen had ik het wellicht toch wel geprobeerd.

6. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Mijn dochter lag ook t/m week 36 in een stuit, dus ik heb ook alle opties overwogen en uiteindelijk besloten dat er een ks zou komen als ze in stuit bleef liggen (meest veilig)

Gelukkig was ze gedraaid met de 37 weken controle, dus er is voor jou ook nog hoop!

Deze ligt gelukkig nu wel goed, al gaat hij soms zoooo tekeer dat ik denk dat hij wel 5 keer koppeltje duikt. Ik ben dus benieuwd hoe hij volgende week met 36 weken ligt ;)

7. Lycka

Lycka Fanatiek lid

10 jan 2012
    1.118
    0
    0
    Zweden
    Ik heb 2 draaipogingen gehad. Ik vond het zeker geen pretje, maar vond het absoluut de moeite waard om het te proberen. Ik wilde graag natuurlijk bevallen.
    Beide keren is het overigens niet gelukt. En ik heb voor een stuitbevalling gekozen.
    Een draaipoging zou ik je wel aanraden. Als je het doet: het allerbelangrijkste is dat jij goed ontspant, hoe moeilijk dat ook is op dat moment.
    De stuitbevalling viel me vies tegen, maar mijn kindje woog dan ook 4210g.
    Ik hoop dat je kindje uit zichzelf nog draait. Succes!

8. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hai Misa:D

Jij gaat snellllllllll!(ik ook wel he?!)

Hier lag hij/zij ook nog tot afgelopen maandag in een stuit, (extra echo, omdat ik zoveel vocht vast hield en me niet lekker voelde) had toen al voor mezelf besloten geen draaipoging te doen. Dat lijkt me helemaal niks.
    Ik denk altijd dat het kindje er niet voor niets voor kiest om op die manier te gaan liggen. Zo zal hij/zij zich wel het prettigst voelen. Stuitbevalling kan ik met de bekken niet aan, dus zou het een keizersnee worden.

Nu had ik woensdag de echte controle en toen bleek hij/zij met het koppie naar beneden te liggen. Het ligt nog niet helemaal vast, maar de gyn hoopte dat hij/zij zo zou blijven liggen (en ik natuurlijk ook)

Ks is absoluut niet ideaal, maar jij moet voor jezelf overwegen of je zo'n draaipoging ziet zitten. Als jij er geen goed gevoel bij hebt, moet je het niet doen.

Ik hoop dat ze uit zichzelf nog gaat draaien!

Succes!
    Liefs

9. Mamavan2schatte

Mamavan2schatte Actief lid

8 jun 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou zelf wel een draaipoging kiezen al kom ik strakjes voor de keuzen te staan.
    Keizersnede is mijn ernstige nachtmerrie,en zou het verschrikkenlijk vinden om niet meer voor mijn andere 2 kinderen te kunnen zorgen!
    Maar zou ook niet voor stuitbevalling gaan.
    Vriendin ook in stuit moeten bevallen en helaas alle gekke aparatuur aan te pas gekomen en op het laats met de tang,waardoor die tang in het oogje kwam en nu niet kan zien.
    Hopelijk draait je kindje uit zichzelf!!!

10. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

heel erg lastig zo een beslissing en ik denk niet dat je jouw beslissing moet laten afhangen van wat wij hierover te zeggen hebben, het is immers jouw bevalling straks.

ik zou het zelf niet doen, je weet niet waarom het kindje zo ligt en een draaipoging is ook niet zonder risico's. mijn zoon heeft tot 38 weken dwars gelegen en ging daarna zelf weer normaal liggen. en mijn dochter tot 37 weken ook in een rare houding maar is ook daarna zelf weer gedraaid.

11. misa

misa Niet meer actief

Dankjewel voor jullie reacties..!

Ja mijn gevoel is ook wel een beetje: ze ligt vast niet voor niets zo. Ik neig dan ook naar wel een draaipoging te doen, maar dan zonder al te veel forceren. Dus als ze met een klein beetje hulp niet gaat draaien, dan niet..

Ik laat mijn keuze zeker niet afhangen van anderen, maar het is wel fijn om te weten wat anderen voor mening en ideeën erover hebben. Zo heb ik alles zo goed mogelijk overwogen.

Ik hoop ook ontzettend dat ze zelf nog draait, want een ks lijkt me ook echt een nachtmerrie. Zeker ook omdat het vaak erg heftig is voor mama en ook zeker voor het kindje. Maar een stuitbevalling vind ik gewoon echt geen optie ivm alle risico's. Dan toch maar met pijn in mijn hart een ks.

Ik vind alleen dat de vk's bij ons nogal makkelijk denken over een draaipoging en een stuitbevalling (terwijl ik verder heel tevreden over ze ben hoor!). Maar ja, dat zijn natuurlijk de grootste kansen dat zij de bevalling kunnen doen.

Pff.. zo lastig! Nu maar afwachten tot maandag en heel hard duimen!

12. Kimmie1983

Kimmie1983 Actief lid

5 aug 2008
    255
    0
    0
    succes met kiezen, ik weet hoe moeilijk dat is. De verantwoording die je het voor je kindje.

Zelf ook een draaipoging gehad en bij mij is dat heel erg meegevallen (geen pijn en was snel gebeurd). Wel had ik met de gyn afgesproken dat als het pijn zou doen of het niet goed voelde, ze meteen zou stoppen. Ze kreeg ik het gevoel dat ik zelf 'de touwtjes enigsinds in handen had' zeg maar.
    Van te voren krijg je weeënremmers en daarna wordt nog eens een CTG en echo gemaakt om te zien hoe je baby het maakt. Dat vond ik ook wel een geruststelling.

13. meissie1982

meissie1982 Actief lid

6 mrt 2012
    249
    0
    16
    Ik sprak een familielid over mijn zwangerschap en die zei meteen: 1 tip..nooit een draaipoging laten doen. Ze heeft een keizersnee gehad toen. Ze heeft eerst de draaipoging laten doen, maar het deed bij haar wel ontzettende pijn en voor de baby liep het ook nog maar net goed af. Maar zo te zien heeft Kimmie1983 weer een hele andere ervaring dus tja... dat is natuurlijk met alles.

14. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    VK's doen geen stuitbevallingen, die worden door gynaecologen gedaan. Als je kind er gunstig voor ligt, je vorige bevalling stevige weeën had en je gyn ruime ervaring heeft met stuitbevallingen, zou ik kiezen voor de stuitbevalling.
    Daarvoor zou ik toch maar MOXA en een draaipoging proberen.

15. Iris 2

Iris 2 Actief lid

18 okt 2010
    128
    0
    0
    Wij zitten er midden in! Pas geleden en draaipoging gehad, meteen op de dag dat het ontdekt was dat hij in stuit ligt. Ze doen vooraf een hartfilmpje en achteraf om te kijken of de baby zich nog happy voelt.Bij ons is het draaien niet gelukt en omdat het een relatief wat zwaardere baby is, is een stuitbevalling risicovol. Het wordt dus een keizersnede. De draaipoging voelde niet prettig, maar het was wel te doen hoor..We hebben veel info over kz of stuitbevalling meegekregen en de gyn adviseerde uiteindelijk kz..Welzijn van de kleine staat natuurlijk nr.1!! Veel succes met welke beslissing je ook neemt..:)

16. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Wat zijn eigenlijk de risico's van draaien?

Mijn schoonzus heeft haar kindje laten draaien. Dat is gelukt. Hoewel ze verder een fijne zwangerschap en ook vlotte bevalling had, zat de navelstreng om het nekje. Ze was lijkwit en ze hebben 20 minuten beademd. Gelukkig is alles goed met de kleine, maar daardoor vind ik het draaien doodeng. Is de navelstreng om het nekje gegaan door het draaien vraag je je dan af... weten jullie dit?

17. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik weet het niet hoor, zoveel baby's worden geboren met de navelstreng om de nek.
    Mijn oudste draaide heel veel en had het niet, mijn jongste lag eigenlijk de hele zwangerschap met het koppie omlaag en had hem erg strak om zijn nek zitten.

18. misa

misa Niet meer actief

Ooh jeetje wat een eng verhaal van de navelstreng om de nek...! Ik weet dat het zo ook wel kan gebeuren maar als dat door de draaipoging komt: dan heb ik dat er echt niet voor over. Zoals hierboven al eerder gezegd: het welbevinden van het kindje staat absoluut voorop. Hoe erg ik een ks ook zou vinden.
    En een stuitbevalling ga ik zeker niet doen. Vind ik absoluut niet de risico's waard. Tuurlijk zegt de hun dat ie ervaring heeft, ze kunnen het gewicht van het kindje altijd verkeerd schatten, en er zitten gewoon sowieso meer risico's aan een stuitbevalling. Vind ik echt geen optie..

Ik blijf heel erg twijfelen.. Morgen naar de vk en dan maar heeeeel erg duimen dat ze gewoon netjes in hoofdligging is gaan liggen.

19. nirak

nirak Actief lid

19 mei 2008
    209
    0
    0
    de liefde voor een kind is onvoorwaardelijk
    Friesland
    hoi hoi,
    ik denk ik kan je wel mijn mening geven maar moet er eerst wat over weten natuurlijk ;)
    kijk dit: Een stuitligging, wat nu? - YouTube
    weet niet of ze dat ook zo bij jou van plan zijn maar ik zou het wel proberen helemaal omdat ze ook zeggen dat het ook beter is voor je andere (komende) zwangerschappen..
    en navelstreng om het hoofdje, oke het moet niet ZO strak zitten dat het bloedvaten afklemt (wat vaak ook niet het geval is)
    vrouwen vergeten ook dat een baby geen adem haalt! dus ook niet kan stikken ;) of het benauwd krijgen

btw.. ik zou het draaien van je baby uitstellen tot 37 weken.. aangezien het dan ook nog kan.. gaat er wel iets 'mis' kunnen ze je altijd inleiden..

succes met je beslissing :) (komt vast wel goed)

20. misa

misa Niet meer actief

Dankje voor je mening.
    Ik verwacht trouwens geen volgende zwangerschappen meer..! ;) maar natuurlijk weet je maar nooit.
    Als er wat mis gaat zullen ze je niet meer gaan inleiden want dat kan zo nog 2 dagen duren. Dan zou het een spoedkeizersnede worden. Nog erger dan een geplande... :(
    Het blijft een vreselijke keuze. Kiezen uit twee kwaden, zo voelt het voor mij. Eigenlijk wil je dat soort keuzes niet maken hè.
    Maar ja we zullen zien..! Ik zou blij zijn als ik maandag (morgen) meer hoor!

Mijn man neigt ook echt naar wel een draaipoging. Maar niet een tweede mocht dat nodig zijn. Hij wil het maar 1x proberen. En das ben ik het wel mee eens.

Deel Deze Pagina