Waarschijnlijk zijn er meer mensen die hier last van hebben, en misschien staat er ook wel ergens een topic hierover, maar kon t zo snel niet vinden... Ik ben zwanger van de 3e (dochter), bijna 30 weken nu, en sinds een paar weken moet ik echt oppassen met bv rennen, springen, niezen enz. Als mn blaas gevuld is (hoeft niet eens heel vol te zitten), dan verlies ik bij verhoogde druk dus echt druppels of soms zelfs een scheutje urine.. zooooooooo irritant, vind ik. Even met mn dochters een sprintje trekken omdat er een hoosbui aankomt en we niet kleddernat willen worden gaat dus eigenlijk niet. In de zwangerschap niet veel aan te doen, denk ik (of heeft iemand tips?), maar als ik bevallen ben dan wil ik echt naar een bekkenbodem therapeut of desnoods naar een gynaecoloog om te kijken hoe dit zo snel mogelijk verholpen kan worden!
Ik zit nu bij de fysio voor de bekken en krijg idd ook oefeningen voor urineverlies. Zit er nu zo'n 8 weken en ik merk echt verschil. Ik hoef in iedergeval geen bescherming meer voor te hebben. Bij niezen enzo moet ik wel goed blijven nadenken en dan gaat het goed. Je zou dus gewoon al fysio aan kunnen vragen.
Hier had ik last van urineverlies met 18-23 weken, voor mijn gevoel lag mijn kindje toen ook heel laag. (misschien dat bij jou het kindje nu weer naar beneden gaat om "in te dalen") vorige zwangerschap heb ik er totaal geen last van gehad. Heel irritant, vooral savonds had ik het heel erg, dan stond ik onderhand op van de bank en was mijn onderbroek nat. ik heb ook bekkenoefeningen gedaan en doe ze nog steeds, maar voor mijn idee was het echt de ligging van de baby/baarmoeder ten op zichte van mijn blaas. Het is overigens altijd verstandig om na je bevalling bekkenbodem oefeningen te doen, ook om later blaas/baarmoeder verzakkingen te voorkomen. Het is misschien slim om op korte termijn bij een bekken fysio langs te gaan zodat ze je wat oefeningen kan geven en tips hoe je het beste je bekkenbodemspieren tijdens je zwangerschap kunt oefenen, en gebruiken bij bijvoorbeeld niezen. Dus succes met de laatste weken!
Bekkenbodem oefeningen helpen zeker wel, ook na de bevalling maar bij wij bleef het wel druppelen. Na de bevalling was het weer volledig weg. Nu heb ik er ook af en toe last van. Ik gebruikte tegen het advies van de VK wel overdag een inlegkruisje, het was echt te veel om geen maatregelen te gebruiken.