Wij gaan dit jaar weer op wintersport. De afgelopen jaren niet geweest, omdat de kinderen te klein waren. De kinderen zijn nu 4 en 6. We zaten te denken om ze in Nederland al een achttal lessen op een indoorbaan te geven. Wat is jullie ervaring hiermee? Kunnen de kinderen na deze lessen al een beetje skiën op vakantie? Hoeveel les geef je dan nog op vakantie? Het lijkt ons leuk om de laatste dagen met de kinderen al wat kleine tochten met blauwe pistes te kunnen maken of is dat echt niet reëel?
Onze kinderen hebben in Nederland 4 skilessen gehad in een indoorskibaan. Daarna de eerste 4 dagen skiles op vakantie, de laatste dagen zijn we samen gaan skiën, dat ging echt prima met blauwe pistes. Nadeel van de skiles in Nederland (Snow world) is dat die lessen echt vol zaten en die skibaan ook megadruk was tijdens de lessen. Ze stonden de helft van de tijd alleen maar te wachten op het liftjes of tot andere groepen voorbij waren en hun groep naar beneden kon. Zelf heb ik eerst op een borstelbaan leren skiën, wel anders dan sneeuw, maar dat is even wennen en dan heb je ook wel een voorsprong met de lessen, kon zo meelessen met kinderen die al langer les hadden gehad op vakantie. Voor Snow world zal ik niet snel meer kiezen. En als je het maanden van tevoren doet zal het vast goedkoper en rustiger zijn, maar ik denk dat ze dan de helft al vergeten zijn als je op de wintersport gaat.
Dank je wel voor je ervaring. Ik heb vroeger ook elk jaar les op een borstelbaan gehad. Dat beviel inderdaad goed, maar is hier niet in de buurt. Het wordt sowieso een rolbaan, want we hebben geen alternatieven in de buurt. De klasjes bestaan uit vier kinderen en ze zijn dus niet afhankelijk van een lift. Er is wel een liftje om te oefenen met de lift. De cursus bestaat uit zeven lessen. Ik zit ook te denken om de kinderen op vakantie drie a vier dagen te laten lessen of bijv. alleen de ochtend en de middagen samen skiën? Ik heb trouwens zelf helemaal geen ervaring met een rolbaan. Ik heb toevallig net voor mezelf en mijn man een proefles ingepland voor over een paar weken. Misschien dat wij ook nog een aantal lessen gaan volgen om onze techniek te verbeteren en gewoon voor de leuk .
Hoe oud waren je kinderen toen ze begonnen met lessen? De jongste is bij ons 4. Wij hebben een aantal jaren geleden een poging gedaan met de oudste toen ze 3 was en dat was nogal kansloos .
6 en 8, dus al wat ouder. Een vriendin van me heeft haar zoontje op zo'n rolbaan op les gezet om tussendoor te oefenen voor de wintersport, hij had al eerder skiles gehad en hij vond het heel eng. Maar goed, het zal ook wel een kwestie van wennen zijn. Ik heb het zelf nog nooit gedaan. Kleine groepjes zijn fijn, als ze zoveel stil staan is het ook niet leuk. Ik zou even kijken hoe de skischolen in de wintersportplaats werken met lessen. Waar wij zaten kon je alleen voor ochtenden kiezen als je gevorderd was. Ik had ook liever alleen de ochtenden gehad.
Wij skiën al jaren met onze kinderen. Allemaal vanaf 4 jaar op les, alleen in de ochtenden tijdens de wintersportvakanties. Ze konden allemaal gelijk het 1e jaar de 3e dag met ons mee de blauwe piste op. Qua lessen in NL is het handig dat ze daardoor al bekend zijn met de skies zelf, hoe ze moeten opstaan en de basis. Vaak leren ze op een rolbaan gelijk paralel skiën. Tijdens de lessen op vakantie zelf beginnen ze vaak weer met de pizzapunt. Dat is wel jammer. Als je een priveleraar regelt zal dat waarschijnlijk niet zo zijn. Ik heb zelf les genomen op een rol baan in Ridderkerk. Puur om m'n techniek te verbeteren. Dat was wel te merken toen ik daarna de piste op ging. Skiën ging gelijk veel soepeler.
geen ervaring met mijn kinderen, maar ik heb zelf wel skien geleerd op latere leeftijd, eerst lessen in nederland, vond het persoonlijk wel heeeeeel anders dan op een piste. Kinderen kennen wel minder angst, dus dat gaat misschien makkelijker. Ik heb zelf destijds ter plekke 3x2 uur prive les genomen en dat was super. Als het voor jullie betaalbaar is, is dat misschien wel een goede investering, je hebt dan gewoon 1 leraar voor beide kinderen, en volle aandacht, ipv een grote groep. voordeel van de groepslessen is dat ze vaak wat langer bezig zijn, en je dus samen wat meer op pad kunt in de tijden dat ze les hebben! Even uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. veel wintersport plezier.
Dank je wel voor jullie ervaringen. Een priveleraar is eventueel wel een goed idee. Ik ga even uitzoeken wat de mogelijkheden zijn in het gebied waar we heen gaan.