Roadtrip Kroatië. Dubrovnik - Plitvice - Dubrovnik. Tips gevraagd!

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door 14januari, 9 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 14januari

14januari Actief lid

9 mei 2018
    256
    213
    43
    Vrouw
    We hebben een vakantie van 8 dagen met een bijna 7 jarige. We zijn redelijk ondernemend en vinden een stuk autorijden (door mooie gebieden) niet vervelend. Maar nu heb ik even uitgeschreven wat we allemaal willen zien en dat is me toch te pittig. Wie kan helpen schrappen? Welke plekken zijn zeker must-sees en welke kunnen we beter overslaan?
    Ook tips over hotels, binnendoorwegen, mooie uitzichten, etc zijn welkom :)

Dag 1: 7u aankomst. Dubrovnik bezoeken
    Dag 2: Dubrovnik - Krka. (3u15min rijden)
    Dag 3: Krka NP bezoeken
    Dag 4: Krka - Paklenica. NP bezoeken (1u rijden)
    Dag 5: Paklenica - Zrmanja. Kajakken Zrmanja rivier (30min rijden)
    Dag 6: Paklenica - Plitvice (1,5u rijden)
    Dag 7: Plitvice - Split (2u45min)
    Dag 8: Split - Dubrovnik (3u rijden). 20u vliegen

2. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.911
    113
    Vrouw
    Ik kan je niet helpen, ben vooral jaloers! Ik wil heel graag een keer naar zuid Kroatië. Wij zijn helaas nog niet verder gekomen dan Sibenik.
    Ik vond overigens de Google Maps tijden vrij positief, wij deden er vaak veel langer over.

3. indy90

indy90 Fanatiek lid

21 jan 2017
    3.915
    3.603
    113
    Je moet sowieso naar de plivitce meren gaan als je de kans hebt. Vond het echt zo mooi. Voor de rest zijn wij enkel nog in de buurt van zadar (erg leuk stadje) geweest en vaker in istrie. Klinkt als een heerlijke reis in ieder geval!

4. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Leuke route en wel te doen, vind ik persoonlijk. Echter heb ik wel een aantal opmerkingen:
    - Persoonlijk vind ik 2 dagen rondom Krka te veel. De vatervallen zijn leuk, maar ik was vrij snel op uitgekeken.
    - Plitvice en Split - must see
    - Zrmanja vond ik niet zo bijzonder
    - Verder zijn er nog een aantal spots in Bosnie tegen de grens aan die ik de moeite waard vind. Denk daarbij aan Mostar, Kravica watervallen en Strbacki buk.

5. 14januari

14januari Actief lid

9 mei 2018
    256
    213
    43
    Vrouw
    Bedankt voor de tips @Amy32 !!
    Dus de afstanden/tijd in de auto zijn volgens jou wel te doen? Dat vind ik lastig in te schatten omdat het exacte maps afstanden zijn. Ik heb geen idee hoe het verkeer is. Normaal gaan we naar de USA en dan is het makkelijk 300km rechtdoor blijven rijden zonder stoplichten, rotondes, fietsers, drukke steden etc. Dus dat rijdt heel relaxed. Ik houd een slag om de arm wat betreft Kroatië... Bang dat de daadwerkelijke reistijd langer is.

Wat is volgens jou in Split mustsee? Specifieke plaatsen?

De plaatsen in Bosnië die je benoemd zien er prachtig uit! Volgens maps toch wel een eind uit de richting (v.a. Dubrovnik is Mostar al 2,5u / Kravica 2,5u en v.a Plitvice is Strbacki buk ook 1,5u). Of is dat niet juist en zijn de daadwerkelijke locaties dichterbij?

Ik heb de dag Krka even geskipt, bezoeken van de watervallen zou op dag 2 dus al kunnen, na de autorit. Dan houden we 1 dag over. Waar kunnen we die dan het beste besteden? Ik heb nu even een dagje Zadar / strand toegevoegd voor het idee ;)

Dag 1: 7u aankomst. Dubrovnik bezoeken
    Dag 2: Dubrovnik - Krka. (3u15min rijden). Krka NP bezoeken
    Dag 3: Dagje Zadar / strand ????
    Dag 4: Krka - Paklenica. NP bezoeken (1u rijden)
    Dag 5: Paklenica - Zrmanja. Kajakken Zrmanja rivier (30min rijden)
    Dag 6: Paklenica - Plitvice (1,5u rijden)
    Dag 7: Plitvice - Split (2u45min)
    Dag 8: Split - Dubrovnik (3u rijden). 20u vliegen

6. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hou er wel rekening mee dat het er ongelofelijk heet kan zijn. Wij waren vorig jaar zomer in Kroatie en we hebben bijna niets kunnen doen. Het was gewoon veel te heet, bijna elke dag meer dan 40 graden. Al onze bezichtigingsplannen vielen in het water. We kwamen onderweg langs Krka, maar het was nog teveel moeite om van de snelweg af te gaan en er daadwerkelijk heen te rijden, haha.
    We gaan nog wel een keer terug in de meivakantie, hebben we ons voorgenomen.

Als je een dagje strand in de buurt van Zadar wilt, kun je het beste vanaf Krka zo snel mogelijk de kustweg nemen naar het noorden en dan gewoon ergens neerstrijken waar je het mooi vindt. Bij Zadar zelf is het niet eens bijzonder mooi, maar ten zuiden ervan wel. Wij hebben een paar nachtjes gekampeerd in Pakostane, een km of 30 onder Zadar. Leuk lang smal strandje bij een heel leuk toeristisch dorpje met boulevard en winkeltjes en heerlijk ijs. Wel gezellig druk, niet overvol.
    Onderweg tussen Sibenik en Zadar heb je overal leuke plekjes langs de weg die pal aan zee liggen, waar je zo een duik kunt nemen om even op te frissen. Wij waren met een camper zonder airco en deden dat dus ook regelmatig onderweg.

Zadar zelf is ook een mooi stadje, het oude centrum dan, binnen de stadsmuren. JE kunt rondom de stadsmuren parkeren, dus dat is wel heel handig. Een bezoekje breng je het best 's ochtends vroeg, dan is het nog niet zo warm en doordat het nogal volgebouwd is, loop je dan ook lekker in de schaduw.

Als je wilt opschieten moet je de snelweg/tolweg nemen, die iets meer door het binnenland gaat. Die rijdt super door, is heel rustig en rechttoe rechtaan. De kustweg is weliswaar veel mooier en leuker, maar dat schiet inderdaad voor geen meter op. Heel bochtig, veel verkeer, veel dorpjes waar je door moet. Erg leuk en afwisselend, maar als je snel wilt reizen is het niet zo handig.

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Oh en in plaats van naar Split zou je ook nog naar Trogir kunnen gaan. Dat ligt er vlak naast. Heel mooi oud ommuurd stadje. Toen wij er waren kon je er wel zo ongeveer over de hoofden lopen, het was echt megadruk. Maar wel echt mooi en gezellig.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Wat Luppy zegt was ook mijn eerste gedachte. Ik keek vorige week toevallig nog in mijn oude fotoboek, toen was ik 10 ofzo en hebben we veel van jouw lijstje bezocht. Ik sta zowat overal met een chagerijnig hoofd op, want ik had zo’n hoofdpijn van de hitte. Ik lach alleen op foto’s het strand.
    We zouden 3 weken gaan, maar na 2 weken konden we de hitte niet meer aan (kamperen met tent) en hebben we de laatste week maar in Oostenrijk doorgebracht.
    Afgelopen jaar zijn we zelf naar Kroatië op vakantie geweest, maar toen zaten we op een noordelijk eiland en dan heb je wat meer verkoelende wind. En een appartement met airco is ook al prettiger dan een tent met die hitte.

9. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Hopelijk heb je wat aan mijn antwoorden in rood

10. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Ik weet niet wanneer je gaat inderdaad.. maar hartje zomer is echt heel heet. Bij Dubrovnik zou je ook nog een dag naar Lopud kunnen gaan.. er gaat een boot elke dag een paar keer vanuit Dubrovnik. Lopud heeft een heerlijk zandstrand.. maar nogmaals, in hartje zomer denk ik dat het te heet gaat zijn. Wij renden al over het zand (het zand stond in brand leek het wel) toen het nog juni was. Ik wil niet weten hoe het in juli/augustus voelt.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Wij waren er vorig jaar in augusts en hebben niks kunnen doen, veel te warm. Dus houd daar zeker rekening mee. Ook zul je echt langer doen over de afstanden

12. 14januari

14januari Actief lid

9 mei 2018
    256
    213
    43
    Vrouw
    Dat had ik niet verwacht, dat het zo extreem heet zou zijn...
    We gaan daar onze plannen wel een klein beetje op aanpassen. Dagje aquapark tussendoor en iedere dag zorgen dat we kunnen zwemmen! ;)

Deel Deze Pagina