Hoi dames, Wellicht weten de MMM - dames hier meer van. Ik ben in België onder behandeling geweest voor mijn IVF behandeling. Ik heb een paar dagen voor de terugplaatsing moeten starten met Utrogestan en moet het nog tot 12 weken innemen. Dus nog drie weken. Maar eerlijk... ik ben dat spul he-le-maal beu. Het stinkt, het is plakkerig, voel mij niet fris. Maandag heb ik mijn tweede echo, bij een nieuwe gyn. Eigenlijk wil ik vragen of ik de Utrogestan mag afbouwen bij een goede echo. Maar kan dat? Ik wil namelijk ook niet dat het mis gaat omdat ik weigerde nog drie weken 6 bolletjes per dag te pakken. Ik hoor het heel erg graag!
Van sommige ziekenhuizen mag je al stoppen bij een positieve test. Dus of het kan? Blijkbaar wel. Maar als jouw zkh adviseert om tot 12 weken door te gaan, zou ik dat zeker doen. Weet je jouw progesteron gehalte? Bij mij was die zelfs laag in de marge met het gebruik van die ballen. Ik zou als ik jou was het risico niet nemen. Pas vanaf 12 weken neemt de placenta de aanmaak over. Ik zou dan ook pas met 12 weken af gaan bouwen en niet stoppen.
Ben het eens met Kiekske. Door te stoppen daalt je progesteron dat mede zorgt voor goede dikte van het baarmoederslijmvlies. Ik zou dus niet het risico nemen bij een positieve test en toch ermee doorgaan. Ik weet wat voor ellende het is. Verschrikkelijk vies, maar voor een goed doel! Heel veel succes de komende weken!!
Ja, het is een smerig spul inderdaad. Maar mits nodig dan doen we dat gewoon doorpakken, klaar. Heb geen IVF gedaan om het zelf te verpesten natuurlijk! Ik weet niet of ik onvoldoende progesteron aanmaak, maar de vorige echo bij 6 weken was goed. Was al een kloppend hartje te zien. Dan nemen we de inlegkruisjes, het lekken en dat opmerkelijke geurtje maar nog 21 dagen voor lief.
het klopt wat kiekske zegt.. vanaf week 12 neemt de placenta het over.. ik zou dus ook niet stoppen met 12 weken maar juist vanaf dan afbouwen
In mijn Nl ziekenhuis geloofden ze niet in utrogestan. Daar was de policy gewoon stoppen bij een positieve test. Nou dat ging ik dus niet doen. Ik had utro gespaard van een vorige mislukte poging en hier en daar wat bij elkaar gesprokkeld. Ik durfde niet zonder. Zo rond de tien weken was ik het ook meer dan zat, die viezigheid. Inmiddels had ik toen al 3 echo's gehad en bleek alles goed te gaan. Ik had overigens steeds wat bloedverlies en ben er heilig van overtuigd dat de utro heeft voorkomen dat het misging. Maar goed, dat is mijn gevoel... Na de termijnecho van 10,5 week ben ik langzaam gaan afbouwen. Eerst naar 5, toen de 2 bollen in de middag eruit, toen 1 sochtends, 2 savonds, daarna 1 sochtends-1savonds, Toen de ochtend eruit. Sinds vorige week (dus met 16-17 weken) ben ik "utro vrij". Kan er helemaal inkomen dat het vervelend is (zacht uirgedrukt), maar ik zou nog heel even volhouden en dan gaan afbouwen.
Slim Bettie, ik hoor vaker dat ze er in NL niet gek op zijn. Ik ben wel heel blij dat ik het heb kunnen pakken, zeker omdat je hoort dat het ook voorgeschreven wordt om een eventuele miskraam te voorkomen.
Ik heb het ook gebruik toen ik o der behandeling was in Gent. Tot 12 wk 3x2 bolletjes per dag en toen gaan afbouwen tot 13,5 week. Ik was het ook helemaal zat, maar dit is wel de zwangerschap die bij mij goed is gegaan. Ik zou dus echt geen risico nemen en doorgaan. Al is het inderdaad vies. Ik was het ook helemaal zat, maar ben blij dat ik heb volgehouden. Succes nog even!
Ik kreeg vandaag te horen dat ik tot en met de eerste echo de bollen blijf gebruiken. Heb precies met 7 weken de echo. Ben benieuwd of ik dan nog door moet gebruiken of stoppen.
Ik mocht na de positieve test al afbouwen, dus moest nog een week doorgaan. Maar ben iets langer doorgegaan ook al was ik er ook al zat van. Maargoed als het ziekenhuis het voorschrijft zou ik het zeker doen.
Ik moest na de eerste echo stoppen, nu kreeg ik die al bij 5,5 week dus iets langer doorgegaan tot week of 7 à 8. Was ook heel bang om te stoppen mede doordat ik zwanger ben geraakt met maar een baarmoederslijmvlies van 3,6 mm... Maar de arts gaf echt aan dat het weinig meerwaarde meer had dus toch gestopt. Bespreek het nog een keer goed met je arts en vraag of het echt noodzakelijk is en daarop je keuze baseren. Doen waar jij je goed bij voelt.
Je vraagt om een mening dus dan ga ik die ook gewoon geven Als je er zo lang over hebt gedaan om zwanger te worden, dan maken die 3 wkn toch niet meer uit? Ik was dit keer spontaan zwanger maar heb in gent gelopen waar ik utro van kreeg dus heb het gewoon gebruikt tm 12 weken. Het is zoveel minder heftig dan misschien nog wel weet ik niet hoeveel spuiten zetten, nare punties, en erger nog; weer het verdriet van een miskraam te moeten verwerken, daar had ik alles voor over! Maarja, zoals al gezegd, das míjn mening. Succee met je keuze!
Ik was bij een NL kliniek en mocht direct stoppen na de positieve test, ik heb 2 X bloedverlies gehad maar dat had volgens de gyn te maken met de bloedvaten die sprongen. Mijn kliniek zei dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat je langer dan de positieve test moet doorgaan. Maar ja, dat is in NL en België gebruikt het niet voor niks met een ander protocol lijkt me. Volgens mij is het wijs om het advies op te volgen van je ziekenhuis, is er een medische reden waarom je utrogestan kreeg, naast de ivf behandeling? Het is rotspul maar ik denk dat het mij wel geholpen heeft om zwanger te raken.... (Daarvoor 6 iui zonder) Ik was bij de tweede iui met utro en menopur zwanger , en nog steeds. Veel geluk en gefeliciteerd!
Ik moest stoppen met 5 weken en was zo bang! De utrogestan gaf mij een veilig gevoel dat ik geen bloed zou zien. Ik heb gesmeekt of ik door mocht gaan maar dat mocht niet van de Gyn. Ik moest ook weer vertrouwen krijgen in mijn lichaam. Dit was ook op basis van de bloedtesten. Maar goed, doodeng was het wel. Nou heb ik het nooit als vervelend ervaren maar ik zou als ik jou was toch gewoon de aanwijzingen van het ziekenhuis opvolgen.
Hier ook zwanger via ivf (icsi), voor de tweede keer. Het hangt allemaal wat af van de dokter. Bij de eerste moest ik doorgaan tot 12 weken. Bij de tweede mocht ik stoppen bij de tweede goede echo, dat was rond 7 weken. Ik ben beide keren bang geweest om te stoppen, hoewel ik het gebruik van die smerige bolletjes meer dan beu was.
Ik moet het t/m 36 weken gebruiken, weliswaar 'maar' 2 x per dag 1 bolletje, maar ach, als dat alles is en ik mijn zwangerschap hiermee kan uitdragen.. Al moet ik er 10 per dag inbrengen
Fleedwood, als de kliniek het tot 12 wkn voorschrijft, dan zou ik het maar gewoon tot die 12 weken gebruiken. Zo erg is het toch allemaal niet? Gewoon paar keer per dag nieuw inlegkruisje en goed wassen. Is toch zonde als het fout gaat als je eerder stopt. Wat ik me wel opvalt is dat er wel heel makkelijk gedaan wordt over Utrogestan gebruik. Je moet het volgens doktersvoorschrift gebruiken, dat staat buiten kijf. Die mensen hebben er voor gestudeerd. Maar om het langer of meer te gebruiken dan voorschrift, dat stuit mij tegen de borst. Het blijven extra hormonen die we toevoegen aan ons lichaam (ja, ik gebruik t ook nu ivm herhaalde mks). Dit wilde ik nog even kwijt, als iets om over na te denken of in het achterhoofd te houden.
Mijn utro gebruik is in overleg met gent gegaan (ondanks) deze spontane zwangerschap, ivm hh miskramen. Advies was gebruiken tm 12wkn dus dat heb ik gedaan.
ik heb div pogingen utrogestan gebruik en iedere keer hoefde ik maar 2 weken. na al die keren was ik ook wel ff klaar met die viezigheid en heb ik ze gewoon doorgeslikt (staat in de gebruiksaanwijzing dat dit ook kan, je kan alleen soms last van je maag krijgen, maar nooit problemen gehad) en bij deze poging bleef het goed gaan. dus misschien een tip voor de andere meiden die ook het plakkerige zat zijn