waar laten slapen

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Anique, May 28, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Anique

Anique Niet meer actief

Pfff.. ik word soms echt zo onzeker van de tegenstrijdige dingen die ik hoor

Ik las pas een stukje (weet nu dus niet meer waar) dat het geel goed was om je baby overdag beneden te leggen en op een vast tijdstip (kinderbedtijd) naar zijn bedje boven te brengen.

Dit om het verschil te laten merken van overdag en avond/nacht. Omdat er beneden allemaal geluidjes zijn en het licht is en s avonds / s'nachts boven stil en donker.

Dus de eerste maand heeft hij vrijwel de hele dag beneden in de box gelegen met muziek en tv aan enzo zodat hij geluidjes zou horen..

Nu lees ik gisteren eens wat aandachtiger het groeiboekje, en daar lees ik weer dat het niet zo erg is als je je kindje overdag een keertje in de box laat slapen maar dat je er dan wel voor moet zorgen dat het stil is beneden!

Ik heb nu dus heel erg het gevoel dat ik het een maand lang echt helemaal verkeerd heb gedaan :cry:

Hoe kan ik het nou het beste doen?

2. Eendje 567

Eendje 567 Actief lid

Jan 24, 2008
    176
    0
    0
    Ik kan je een hele simpele tip geven: doe lekker waar je jezelf goed bij voelt!
    Ik had Sjoerd de eerste maanden ook beneden liggen in de kinderwagen, maar dat was meer omdat ik een keizersnee had gehad en traplopen was niet echt een pretje...bovendien vond ik het ook wel fijn dat ik ieder moment even in de kinderwagen kon gluren. Ik houd nooit rekening met het feit dat hij slaapt en hij slaapt echt overal doorheen, maar ja...dat kan per kind weer verschillend zijn!
    Lastig he? dat ze niet met een gebruiksaanwijzing komen..

3. Lexie74

Lexie74 VIP lid

Sep 14, 2006
    9,365
    200
    63
    Female
    loonadministratrice
    nop
    Persoonlijk laat ik Demi sochtends ene hazeslaapje in de box of op de doomooseat doen en ze gaat rond de middag in haar ledikant voor het middagslaapje.
    Savonds rond 6 of 7 uur gaat ze in haar wiegje voor de nacht en als ze daartussen nog een slaapje wil doen is dat vaak ook of in de box, op de doomoo seat of in de kinderwagen omdat ik met haar weg ben.
    Ik doe het op deze manier omdat het middagslaapje het langste blijft. De overige kleine slaapjes gaan er op den duur toch af.

Maar als je merkt dat je beeb last heeft van vele prikkelingen overdag als je dr beneden laat slapen, dan is het wellicht toch beter om hem/haar naar boven te brengen ook voor die slaapjes

4. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,519
    36,484
    113
    Je moet doen waar jij en je kindje zich goed bij voelen.

Ik heb Jesper nooit beneden laten slapen om de simpele reden dat hij dan gewoon niet in slaapt valt terwijl hij wel harstikke moe is. Hij heeft gewoon echt behoefte aan rust.

5. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Kim slaapt altijd boven in haar eigen bedje. Mijn eerste liet ik wel overal en nergens slapen en dat is uiteindelijk een moeilijke slaper geworden. Die wilde 's avonds nooit naar haar eigen bed, wilde altijd bij ons beneden blijven omdat ze dat gewend was. Ze vond het moeilijk om in een stille kamer alleen te liggen.
    Of het nu met Kim (met het slapen in eigen bedje) beter gaat weet ik natuurlijk niet, maar ik neem het zekere voor het onzekere.
    Kim is nu haar bedje gewend en als die haar spijltjes en plafondlamp ziet dan begint ze al half in slaap te vallen, dan weet ze: het is slaaptijd.

Ook vind ik haar matrasje in bed veel beter geschikt dan de onderlaag in de box of reiswieg. Iets waar ik rekening mee hou ivm haar voorkeurshouding en iets afgeplat hoofdje.

Maar het blijft iets persoonlijks. Inderdaad doen waar jij je goed bij voelt en waarvan jij denkt dat het beste is voor je kindje.

6. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

Feb 16, 2007
    1,852
    0
    0
    Inderdaad....doe gewoon waar jij en je kindje zich goed bij voelen. Als het goed ging zoals je het deed is er toch niks aan de hand? Als je kindje niet meer is gaan huilen, overprikkeld lijkt of wat dan ook...gewoon laten zoals je het deed hoor! Merel slaapt vanaf het begin in haar bedje, maar soms wilde ze in de huiskamer slapen...nou prima.

7. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

Mar 5, 2006
    5,590
    0
    0
    Vooral je gevoel volgen.
    Ik had Marin lekker beneden in de wagen liggen. De box hield ik wel zoveel mogelijk als speelplaats en niet als slaapplek.
    Toen ze niet meer in de wagen paste is ze naar boven gegaan. verder heb ik altijd de verduisterende gordijnen dicht. Dat dag/nachtritme krijgen ze echt wel te pakken

8. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

May 2, 2007
    2,637
    2
    0
    de eerste periode heb ik Thomas ook beneden gehad. Zijn slaapjes waren korter en voedingen frequenter. Toen hij wat groter werd ben ik hem bij elk slaapje consequent in zijn bedje boven gaan leggen. Je merkt zelf het beste wanneer het moment daar is om dat te gaan doen!
    Met heel mooi weer leg ik hem nu nog soms in de kinderwagen buiten (past ie nog net in! ;)

9. marjan123

marjan123 Actief lid

Feb 10, 2007
    171
    0
    0
    Onze kleine gaat ook voor elk slaapje naar z'n bed. Hij slaapt verder alleen wel eens in z´n wandelwagen als ik met hem aan het lopen ben, maar nooit in de box of wipstoel. In de eerste weken hadden wij hem ook de hele dag beneden (had hetzelfde gelezen als jij kennelijk), lag hij in zo'n mozesmandje dat in de box stond, maar we merkten op een gegeven moment dat hij daar veel te veel prikkels kreeg, daar werd hij sjagrijnig en huilerig van. Sindsdien dus lekker naar bed. Om hem wel een beetje een dag- en nachtritme mee te geven slaapt hij overdag met de gordijnen open, dan merkt hij dus dat het licht is. Pas als hij zijn voeding van 7 uur krijgt, als voor hem dus de nacht begint, zijn de gordijnen boven dicht.

10. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    ja ik begrijp dat je je nu zorgen maakt,ik heb precies hetzelfde gehad.
    het is wel goed om je kindje in stilte te laten slapen want ze moeten veel verwerken,maar aan de andere kant ik heb dat 2 maanden niet echt gedaan |(ook omdat ik het niet wist) en het gevolg is dat mijn zoontje nu overal doorheen slaapt en ik hem overal mee naartoe kan nemen.

anders doe je het toch 50/50?
    doe je hem zn omstebeurten in de box en stil in de slaapkamer...

als je kindje gewoon goed slaapt zou ik me niet al te druk maken hoor!

11. Anique

Anique Niet meer actief

Can slaapt inderdaad wel steeds overal doorheen, hij heeft er niet veel last van om beneden te slapen, maar ik ga hem toch ook inderdaad maar eens wat vaker boven laten slapen, lekker in z'n bedje.. waarschijnlijk ook wel wat beter boor z'n rugje enzo... eigenlijk is een box een speelplekje he.. en niet een slaapplekje...

Share This Page