Best eng: eerste autovakantie

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Warboel, 29 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Gezien de ontwikkelingen rond Schiphol (wij hadden gelukkig nog geen vakantie geboekt) hebben we besloten om op vakantie te gaan met de auto. Kroatië dit keer. Nu is dit alleen onze (van mij en de kinderen) verre autovakantie. Spannend natuurlijk, maar nu we alles officieel aan het regelen zijn ben ik een mengelmoes van 'er naartoe kijken' en 'ertegenop kijken'. Ineens zijn er de beren op de weg. Bijv:

Mijn partner rijdt alleen, want ik kan helaas niet met hem wisselen en het is een reis van ongeveer 14 uur. Hij wil het liefst 's nachts gaan rijden (van 29 op 30 of 30 op 31 juli) en dan in een stuk door. Ik zie dat sowieso niet heel erg zitten, omdat hij die week ervoor nog gewoon keihard heeft moeten werken. Hij is er echter van overtuigd dat het wel kan.

Tweede punt: Zwarte zaterdag. Helaas zijn we nogal beperkt qua opties, omdat we een bruiloft hebben 12 augustus. Dus of het wordt een hele korte vakantie (de autorit niet meegerekend) of we komen de dag ervoor net thuis. Niet ideaal als je met twee kinderen een volle feestdag hebt de dag erna ;).

Derde punt: ik heb een verhoogde trombose neiging. Dat betekent dus elke twee uur even de auto uit, compressiekousen en Fraxiparine in mijn been jassen voor de autoritten. Al is dat een klein 'beertje', want ik moet blij zijn dat ik er vanaf weet en deze twee kleine maatregelen heel veel ellende gaan voorkomen.

De autorit zelf vind ik ook spannend. Ik ken de wegen ernaartoe niet. ik weet niet wat ik qua berggebied e.d. kan verwachten. Hoe zit het qua verkeer die omgeving? Hoe gaan de kinderen het vinden? Nou ga zo maar verder. Het is een hoop onzekerheid.

Misschien dat er hier iemand zit die er al wat meer ervaring heeft en me een beetje gerust kan stellen of tips heeft om de autorit zo dragelijk mogelijk te maken, haha. Tenslotte gaan er jaarlijks ik weet niet hoeveel mensen naar Kroatië met de auto, dus het is geen zeldzaamheid. Voor mij is het alleen compleet nieuw, haha.

2. Butchke

Butchke Niet meer actief

Alle eerste keren zijn een beetje spannend. Ik moet zeggen dat het wel heel ambities is om in 1 ruk te rijden in het allerdrukste weekend van het jaar:oops:
    Nu zijn vrijwel alle weekenden als 'zwart' aangemerkt maar het weekend van 30-31 juli is by far de drukste. Ook al rij je 's nachts, je komt in de ochtend waarschijnlijk uit bij het drukste punt vd reis, richting Salzburg. Vorig jaar stonden we daar vast om 5u in de ochtend, 3 uur stilstaand verkeer.
    We hebben uiteindelijk de eerste afslag genomen om binnendoor te rijden.
    Enfin jullie gaan gewoon een aantal knelpunten tegenkomen in Duitsland, Oostenrijk en Slovenië.
    Met name op zaterdag is het behoorlijk druk op de weg van- en naar Kroatië. Belangrijke knelpunten zijn rondom München, bij de Karawankentunnel (tussen Oostenrijk en Slovenïe) en de grensovergang bij Koper. Eigenlijk staan hier de hele zomer door files. Check van te voren de sluiproutes/alternatieve wegen.

Is het een optie om toch een overnachting te doen in zuid Duitsland of vooraan in Oostenrijk?

Waar in Kroatië verblijf je?

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    In 1 x lijkt mij ook wat te ambitieus.
    Zeker op zwarte zaterdag. Kroatië is ook best een end rijden, het is geen noord-Frankrijk.
    14 uur is de rijtijd maar er komt ook zonder file nog veel tijd bij.
    Wat @Butchke beschrijft is precies hoe het elk jaar gaat.
    Ik zou echt kiezen voor een overnachting.
    Wel in de nacht vertrekken vanuit Nederland.

4. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Kun je niet toch een overnachting doen in bv Graz, net voor de sloveense grens? Hoe rijden jullie? Bij Graz de grens over en vermijd je de Karawankentunnel?

De wegen zijn prima in Kroatie. Ik rij zelf ook niet dus mijn man rijdt maar die wil niet s nachts rijden wat ik prima snap. Je wil wel zonder ongelukken aankomen.

5. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ja ik dacht dus ook zoiets! Ik probeer hem warm te maken om de 29ste alsnog vrij te nemen (hij is eigen baas ;)). Dan kunnen we de 28ste op de 29ste het grootste stuk pakken. Begin Oostenrijk inderdaad en dan de volgende ochtend heel vroeg al door richting de Karawankentunnel. Of is dat niet het slimste idee?

Spectre vindt dit leuk.
  6. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Wij hebben heel veel ervaring! Ook naar Kroatië. Ik vind het een stuk minder gedoe dan vliegen en je bent van niemand afhankelijk.
    Wij rijden altijd in 2 dagen, omdat wij juist niet graag 's nachts rijden (ondanks dat mijn man beroepschauffeur is geweest en veel ervaring heeft met rijden) . Ik zou dus kiezen voor een overnachting. Maar ik weet niet of je man wel veel ervaring heeft met in de nacht rijden.
    Op zondag is er in Duitsland geen vrachtverkeer. Dat scheelt wel in drukte. Zwarte zaterdag zou ik overdag proberen te vermijden, en anders accepteren dat je regelmatig stil staat of moet wachten. Duitsland heeft prima parkeerplaatsen bij tankstations langs de snelweg. Met schone toiletten(!). Hier betaal je wel wat voor, maar kinderen zijn gratis. Er zijn ook vaak restaurants en een speeltuin aanwezig.

Neem je de 'standaard' route, dan heb je voor Oostenrijk een vignet nodig (verkopen ze bij de anwb) en is er daarnaast op sommige snelwegen/tunnels ook tol (betalen bij een tolpoortje). Voor Slovenië is ook een vignet nodig, die kun je in Oostenrijk bij tankstations richting de Sloveense grens halen. Staat er ook aangegeven. Je komt dan ook door de Karawankentunnel. Daar kan het erg druk zijn.

Bergen vind ik meevallen. De route door Oostenrijk is prachtig (maar daar zie je niks van in het donker:p). Bijna alles is snelweg, behalve tussen Slovenie/Kroatië. Daar kan het bij de grens ook druk zijn. Wij rijden altijd met de caravan en dat gaat prima.

Onze kinderen zijn lange autoritten gewend. Ze kijken filmpjes, of gewoon naar buiten. Of ze kleuren/tekenen iets. Een bal meenemen om op de parkeerplaats even achteraan te rennen is misschien een idee.

Fijne vakantie!

7. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Ja, dit vind ik het slimste idee. Bij voorkeur vrijdag overdag gaan rijden. Dan tot laat doorgaan en een overnachting ergens in Slovenië. En dan zaterdag het laatste stuk.

Edit: of 2 nachten blijven en dan zondag het laatste stuk:thumup:

8. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Wij gaan ook naar Kroatië en hebben ervaring met autovakanties (maar zonder kinderen).

Wij zitten richting Oost-Istrië, hebben 3 weken + een beetje en onze planning is als volgt:
    Ik neem iets eerder vrij zodat we op een donderdag vroeg in de ochtend vertrekken en in ieder geval in 1 dag Duitsland door zien te komen (ik haat rijden in Duitsland). Ergens een hotelletje (net voorbij Salzburg denk ik) nemen zodat we niet nog een tent hoeven op te zetten en daar overnachten. (Vanuit het oogpunt: als we files krijgen hoeven we niet in het donker nog dingen te doen)
    Vrijdag doorrijden naar Ljubljana, daar het weekend doorbrengen (we zijn benieuwd naar de stad) en op zondag in de ochtend naar de camping en daar de tent opzetten. Als we Ljubljana zouden overslaan zouden we het dus in 2 dagen rijden.

Wij rijden eigenlijk nooit in 1x ergens heen als het zo ver is, de reis zelf is ook vakantie, onderweg elke 2 uur stoppen doen wij ook, even lekker ergens een koffietje drinken, benen strekken, niet meteen in paniek hoeven zijn als er ergens file staat. Dit is het eerste jaar sinds lange tijd dat we een hele dag gaan rijden en ook vroeg willen vertrekken, omdat we nu verder gaan dan normaal, meestal zochten we rond 16:00 al een camping op zette we de kleine tent neer en gingen we ergens een pizza halen.
    Kroatië is voor ons totaal 13 uur rijden, tel daar nog eens 5 uur aan pauzes en files bij op en het feit dat ik de tent (gezellig) gewoon ergens in de middag wil kunnen opzetten. Wij wisselen het rijden wel af maar ik slaap slecht in de auto dus na 17 uur onderweg zijn nog een tent opzetten met zijn tweeën loopt dan gegarandeerd uit op ruzie :|, plus je begint gebroken aan de vakantie.

Met mijn ouders vroeger (Zuid Frankrijk) deden we de heenreis ook in 2 dagen met ergens een overnachting en dan terug wel in 1x. Ik had altijd een zooi lees- en kleurboeken met potloden en kwam zo de rit wel door, mijn zusje sliep veel.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  9. tuc

tuc Niet meer actief

In je eentje 14 uur (en dat wordt vast en zeker langer) rijden in de drukte, dat houd hij nooit vol.
    Wij hebben ook bestemmingen van 13-14 uur (is incl stops) maar dan rijden we afwisselend en dan zijn we nog gebroken.

Spectre, suus1983, Neuzeke en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Heb hem net even aan de telefoon gehad. We gaan dus inderdaad van de 28ste (hij gaat als hij thuiskomt dan gelijk slapen tot en met een uur of 2 'nachts. Hij kan dat, haha. Ik niet) op de 29ste rijden. Ik zit alleen een beetje in dubio tot hoever, want heb hem nu wel zo ver dat er een overnachting in zit.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  11. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    P.S. we gaan naar Istrie, Porec

mama van chayenna vindt dit leuk.
  12. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ja dat is wel de meest snelle route zoals ik kan zien. Volgens mij standaard.

13. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Das al een stuk verstandiger. Dan kun je vrijdag al een flink stuk rijden en dan hoef je op zaterdag hopelijk niet meer zo ver.

14. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Zoals ik nu kan zien denk ik dat ik ga kijken rond Salzburg voor een overnachting. Dan hebben we er dik 1000 kilometer opzitten en dan is er nog 416 kilometer te gaan (vergelijkbaar aan richting Parijs). Als we vroeg vertrekken kunnen we er dus op de 30ste relatief op tijd aankomen. In ieder geval stukken beter uitgerust.

15. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Dan moet je nog wel langs 2 drukke punten, de Karawankentunnel en de grens Slovenië/Kroatië. Misschien de komende zaterdagen in de gaten houden hoe druk het daar is op bepaalde tijdstippen.

16. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ja precies! Even kijken welk tijdstip het dan wijsheid is om te gaan rijden.

Beukenhaag vindt dit leuk.
  17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Ik denk dat dit een goed idee is.
    Het is ook vakantie hè! En je wil het ook veilig doen.
    Mijn vriendinnetje gaat vaak richting Oostenrijk in de zomervakantie en zij nemen altijd een overnachting,
    niet in de laatste plaats omdat het ook gewoon gezellig is!
    Succes en een fijne vakantie!

Warboel vindt dit leuk.
  18. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Salszburg is wat wij ook plannen omdat ik in Duitsland reken op vertragingen, omdat het Duitsland is, en we daar altijd vast staan.
    In de file staan op 416km als je vroeg vertrekt is altijd nog redelijk op tijd aankomen, tenzij het echt heeeel gek loopt, maar ja je kan het niet zien aankomen of iemand zich om een boom heen vouwt oid.

Warboel vindt dit leuk.
  19. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    Slim om met een overnachting te gaan! Wij gaan ook weer naar Kroatië met de auto. Wij hebben de vorige keer in de buurt van München over 40km 3.5uur gedaan....
    Wij gaan maandag rond 04.00 vertrekken en rijden dan 850km ongeveer en de volgende dag nog 600km.
    Wij vinden ook het rijden al vakantie.
    Heel veel plezier in elk geval!

20. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Wij doen ook meestal zo'n 1100 km de eerste dag en dan nog zo'n 400 a 500 de tweede dag. We vertrekken op vrijdag, en dan zo rond 4uur s ochtends. We rijden beiden een hebben allebei een hekel aan 'door de nacht heen rijden, dan wordt je zo slaperig. De tweede dag vertrekken we meestal ook heel vroeg en zetten Google map aan. Op zaterdagen is het super druk, veel files, soms kun je er secundair omheen rijden en soms heb je botte pech, maar dan vinden we het wel lekker om vroeg vertrokken te zijn, dan heb je wat speling. Kun je op dag van aankomst nog even relaxed settelen, wat boodschappen doen en zo.

Deel Deze Pagina