Rustiger aan doen.. Hoe?!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Yotsuba, 20 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Ik ben nu 22 weken zwanger en na de bekkeninstabiliteit die gelukkig een beetje onder controle is heb ik nu om de haveklap last van harde buiken.
    1 op de 5 keer doet het ook echt pijn.
    Nu heb ik hier contact over gehad met de verloskundige en ze geeft aan dat ik moet proberen rustig aan te doen.

Nu werk ik 3 dagen waarvan 1 thuis.
    Ik doe administratief werk achter het bureau.

Op de vrije dagen zorg ik voor onze dochter van 20 maanden en qua huishouden is het enige wat ik "mag" de vaatwasser, een wasje en een beetje opruimen en koken.
    Stofzuigen, dweilen, de kattenbak, ramen zemen, wc schrobben doe ik dus al niet meer.

Nu vroeg mijn manager gister wanneer mijn verlof in zou gaan omdat hij hier rekening mee moet houden ed.
    Ik heb dus aangegeven dat ik sowieso 6 weken voor uitgerekende datum ipv mijn gewenste 4.
    En dat hij er rekening mee kan houden dat de kans erg groot is dat ik eerder moet stoppen, dan wel thuis moet gaan werken.
    Hij begrijpt dit gelukkig ook en zei dat ik dit dan goed moet aangeven wanneer het niet meer gaat.

Nu dacht ik in eerste instantie dus dat thuiswerken een goed alternatief zou zijn.
    Maar nu werk ik vandaag thuis en ook dit valt me zwaar.
    Werk is voor mij ook echt een uitlaadklep/afleiding en wil dus eigenlijk niet mijn werk moeten inleveren. :(

Echter mag het natuurlijk ook niet ten koste gaan van de gezondheid van ons nieuwe kleine baby meisje..

Kortom.. ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken, voel me een beetje verloren :(
    (speelt ook mee dat we een heel hectische periode thuis achter de rug hebben en nogsteeds)

2. Sandrasv

Sandrasv Actief lid

9 mrt 2013
    253
    0
    0
    NULL
    Tilburg
    Kan me voorstellen dat je het lastig vindt, ik bivakkeer al 9 weken op de bank en mag sinds week 26 niet meer werken ivm korter wordende baarmoedermond en risico op vroeggeboorte. Kon op de bank wel iets werken, maar m.n de zorg voor onze zoon gaat niet, die is anderhalf en het gesjouw en tillen van hem is het meest belastend. Ik ben niet alleen met hem thuis dat gaat niet, of mijn stiefdochter van 16 is er of mijn man. Misschien een optie om daarvoor hulp in te schakelen dat anderen je dochter kunnen tillen zodat je wel nog via thuiswerk daarin je uitlaat klep hebt en kan knuffelen met je dochter maar dat ze je wordt aangegeven? Ik mocht overigens alleen douche en toilet en wat eten en drinken pakken... Nu 3x per dag een kwartier al ben ik hier nu wel wat soepeler in omdat ik inmiddels 35 weken zwanger ben.... Misschien heb je er wat aan....

3. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Thanks!
    Op zich wel een eyeopener.. kan altijd erger ;)
    Gelukkig lukt het met mijn dochter aardig.. maar t blijft nu wel vermoeiend natuurlijk zon dreumes die lekker alles uit probeerd.
    De trap op en af kan ze gelukkig zelf (blijf er wel bij natuurlijk)
    En verschonen doe ik al op de bank zodat ik niet omhoog hoef.
    Naar bed brengen doet mijn vriend en dan zing ik een liedje als hij haar op bed gelegd heeft zodat ik toch een beetje "wij" tijd met haar heb.

4. xaar

xaar Actief lid

31 jul 2008
    398
    0
    0
    Hier vanaf week 30 verplicht rustiger aan te doen.
    Kindje groeide niet goed. Ik vond het echt even schakelen maar heb er wel een balans in gevonden.
    Ik heb nog 2 jongens van 8 en bijna 4 rondlopen.
    Ik ben 50% gaan werken waardoor ik een paar uur per dag had dat ik thuis was zonder kids. Dan ging ik op de bank liggen. Lezen, tv of slapen. 's Avonds vaak ontspannen dmv lekker badje en op tijd naar bed.
    Ik 'moest' ook 6 weken van te voren met verlof ipv de beoogde 4. Dit vond ik heel moeilijk, zeker om mn werk helemaal uit handen te geven. Maar toen ik te horen kreeg dat de baby weer een beetje aan het groeien was wist ik waar ik het voor doe.
    Nu heb ik verlof, doe wel wat dingen maar alles heel rustig aan. Lekker ontspannen en niet meer dan 1 'project' per dag. Ik probeer alle hulp aan te pakken die mensen aanbieden, vooral als het over opvang voor de kids gaat. Verder mogen ze van mij deze periode meer tv/films kijken en lekker lang in bad en andere dingen die mij weinig inspanning kosten. Straks als de baby er is gaan we weer lekker op pad en druk doen. Dit is het enige moment dat je die kleine de best mogelijke start kunt geven :)

5. TmvD

TmvD Bekend lid

10 jan 2013
    795
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben met 28 weken voor halve dagen de ziektewet ingegaan. Dit scheelde al een heleboel. Ook omdat mijn zoon wel bij de opvang bleef zodat ik rustig mijn ding kon doen. Meestal ging ik even liggen en als ik nog een beetje energie had deed ik wat dingen in huis waar ik zoonlief niet bij lon gebruiken.

6. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Thanks voor jullie hulp en tips, gieter bij de vk geweest en die geeft nu toch wel dringend aan dat ik maar gewoon minder uur moet gaan werken.
    Meteen maar aan mn manager verteld zodat ik vandaag met hem om de tafel kan zitten om te zien wat nu handig is.
    De dagen dat ik niet thuis werk, werk ik namelijk een heel end van huis (1,5 uur reistijd enkele reis)
    Ik zou misschien 2 dagen thuis en 1 op kantoor en dan minder uur
    Maar nu nog de hoeveelheid, gelijk 50% inleveren of minder?
    Lastig, hoop dat werk met een goed voorstel komt.

7. Summer1987

Summer1987 Bekend lid

18 apr 2012
    583
    0
    16
    En, wat gaat er gebeuren nu?

8. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Lief dat je er naar vraagt Summer!
    Ik heb een gesprek gehad met mijn manager, HR en gister uiteindelijk met een verzuim consulent van de Arbo.

Arbo wilde eigenlijk dat ik 24 uur zou blijven werken maar dan verspreid over de hele week.
    Omdat op maandag, donderdag en vrijdag mijn dochter thuis is en ik niet echt een kantoortje/apart kamertje heb waar ik kan werken is dit niet practisch.
    Een dreumes snapt niet dat mama echt moet werken ondanks dat ze thuis is.
    Andere optie is dus naar kantoor gaan maar ik heb een reistijd van iets minder dan 2 uur (enkele reis) dus dan zou ik langer of evenlang reizen als ik zou werken.

Meneer van de arbo begreep daarom dus wel dat die optie niet handig is.
    Ook zei hij dat de arbo what so ever geen risico wilt nemen wat betreft de gezondheid van ons kindje.
    Daarom ben ik nu voor 25% ziek gemeld.
    Dit houd in dat ik van 08:00 tot 14:00 werk en 1 dag op kantoor de andere dagen thuis.

Die ene dag op kantoor wil ik zelf graag om het contact met mijn collega's nog een beetje te houden. Zolang dit nog goed gaat.

Deel Deze Pagina