Hoe moet het allemaal??

Discussion in 'Kraamtijd' started by Drieka, Jan 17, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Drieka

Drieka Niet meer actief

Misschien maak ik me druk om niks maar ik zit hier al dagen over te dubben.

Ik wil het strakjes allemaal goed doen voor ons mannetje maar kan niet echt een antwoord vinden op internet.

Sowieso gaan we flesvoeding geven omdat ik na de bevalling weer morfine ga slikken en dan mag je geen borstvoeding geven dus ik zal in het begin 7 flesjes per dag moeten gaan geven zover ik gevonden heb.

Maar hoe zit het met slapen en naar bed brengen??

Ik neem aan dat ik de kleine in de ochtend uit bedje haal, lekker te drinken geef, kleertjes aan en dan in de box, maar hoe laat moet de kleine dan weer naar bedje toe?

Moet de kleine vaker overdag echt naar bed toe of blijft hij grotendeels in de box liggen?
    En als hij naar bedje gaat, hoe lang moet hij daar dan blijven liggen overdag?

Is dit allemaal een gevoelskwestie of is er echt een schema voor waar ik me het beste aan kan houden?

Ik wil het vanaf het begin gewoon goed gaan doen en geen 'fouten' maken waardoor er later problemen ontstaan zeg maar.

Ik blijf er maar over piekeren :)

2. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    2,649
    76
    48
    Female
    Utrecht
    Kraamverzorgster helpt je hierbij. Die helpt je een fijn ritme vinden.

Ik deed zelf elk uur na een flesje naar bed en dan weer flesje knuffelen slapen. Badje plande ik in rond t middag uur ( dan was ze t wakkerste ) verder merk je na een tijdje dat ze korter gaan slapen en meer willen zien.

Toen werd t : fles knuffelen box slapen box flesje

3. Drieka

Drieka Niet meer actief

Oh dat klinkt wel fijn inderdaad, komende maandag hebben we de intake van de kraamzorg dus ben benieuwd maar we hebben beiden nog geen kinderen en het is allemaal zo nieuw :D

4. lies276

lies276 Niet meer actief

De kraamverzorgster zal jullie straks alles uit gaan leggen over de verzorging van jullie kleintje.
    Niet alleen het verschonen, baden, voeden, maar ook het dagritme zal aan bod komen.
    Komt vast goed!;)

5. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Zoals hierboven gezegd zal de kraamverzorgster je de eerste week hierin begeleiden. Ook zal ze je helpen met een schema voor de voeding etc. Gemiddeld zijn baby's in het begin een uur a anderhalf wakker incl voeden.

Je zult vanzelf merken wat voor jou en je baby het fijnste is, of hij/zij in de box slaapt of gewoon in bed/boven. In het begin is het allemaal wennen en zoeken naar een ritme, wil niet zeggen dat je je aan een schema moet houden. Sommige kindjes vinden dat prima, andere baby's houden meer van op verzoek, dat zul je pas ondervinden als jullie kindje er is.

Als je net mama bent is het allemaal nieuw en er is geen slechte aanpak, hoogstens een aanpak die niet werkt voor jullie kindje. Zolang je het beste met je kind voor hebt doe je, vind ik, niks verkeerd. Je zult soms achteraf denken; had ik dat maar eerder opgemerkt/geweten maar ja dat is met zoveel dingen!

Geniet van jullie tijd samen, en je leert je baby vanzelf (beter) kennen! Vertrouw op jezelf, dan komt het heus goed.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Bij flesvoeding geef je je kindje in eerste instantie iedere 3-4 uur een fles. Tussen door zal je kindje ook vaak slapen. Wij lieten onze dochters overdag vaak in de box slapen (voedingskussen dubbelvouwen en daarop leggen) en s avonds wilden ze vaak "op" mij slapen. Daarna gingen ze naar hun eigen bedje/wiegje.
    Verder moet je zelf een ritme vinden wat fijn is voor jou en voor je kindje.

De kraamverzorgster zal je ook veel vertellen en laten zien.

7. Drieka

Drieka Niet meer actief

De verhalen van jullie stelt me toch een beetje gerust want ik maak me de laatste dagen gewoon erg druk of ik het allemaal wel goed ga doen :)

Het is nogal veel wat op ons af gaat komen en mijn man is 70 uur per week weg dus het komt grotendeels op mij terecht allemaal.

8. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

May 21, 2013
    5,119
    193
    63
    Somewhere out there
    Ieder kindje heeft z'n eigen ritme. Ik las hier boven om de 3 of 4 uur de fles, dat was bij ons echt niet zo. Hier was het een uurtje voeden, verschonen en knuffelen en weer een uurtje slapen. Soms zat ik 12 flesjes op een dag te geven, echter nooit meer dan toegestaan. Je merkt vanzelf wanneer je baby moe is. Hier viel ze soms gewoon bij mij in slaap op de arm. Ik had haar overdag ook in de wandelwagen beneden. Anders moet je steeds naar boven.

Het kan ontzettend wennen zijn, neem de tijd daarvoor. Volg je gevoel en je kleintje.

9. Drieka

Drieka Niet meer actief

In de wandelwagen beneden is misschien nog niet zo'n slecht idee en zeker niet als ik misschien een keizersnede heb gekregen, dan hoef ik niet zo vaak de trap op.
    Mag je 12 keren per dag voeden? Ik dacht maximaal 8 keren?
    Morgen komt de kraamzorg voor de intake, ben benieuwd want af en toe vraag ik me af of het me wel allemaal gaat lukken :(

10. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

May 3, 2010
    1,036
    303
    83
    spannend he je eerste kindje!
    Veel tips van je kraamzorg zoals hierboven al gezegd. Maar 1 tip waaraan je denk ik nog het meeste heb:
    Kijk naar je kindje, en wat voor signalen hij/zij geeft.
    Google op baby signalen, bijv moe is in de ogen wrijven, wegkijken (niet geconcentreerd kunnen kijken in jouw ogen en dan gaan rondkijken, omdat ze te moe zijn om te focussen).
    Ook met eten de signalen even opzoeken, desnoods opschrijven, zodat als je kindje geboren is je het na kan lezen.
    Oja en de huiltjes, je hebt 5 soorten huiltjes en als je googled daarop dan zie je de uitleg. Ik heb daar zelf bij mijn eerste heel veel aan gehad. Als ik het niet wist pakte ik mijn schrift waarin ik het had opgeschreven en kon zo zien wat er aan de hand was door te luisteren naar mijn kindje en mijn schrift ernaast.
    Volg je kindje, die heeft een eigen slaap/voeding ritme en jij..hoeft die alleen maar te volgen.. door naar je kindje te kijken.

Dat stukje van naar je kindje kijken heb ik nu ook erg veel aan met 2 (jonge) kids. Zo leer je ze steeds beter kennen en zeker in het begin duurt dat een poosje , ik geloof dat ik mijn zoontje na 3 maanden een beetje ging begrijpen , dus geef het de tijd . De weg naar rome is ook niet in 1 dag gebouwd ;) .

11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113
    Je mag zo vaak voeden als je wilt, maar dan kleinere hoeveelheden per keer. Met flesvoeding mag je namelijk niet over een bepaald aantal schepjes per 24 uur heen (dacht 30?).

Aan schema's doe ik niet meer. Ik heb het bij de oudste even geprobeerd, maar niemand werd er gelukkig van. Persoonlijk ga ik gewoon op mijn gevoel af en je leert je kindje ook snel genoeg kennen hoor.

Oh en ik heb 3 ks gehad en heb ze, mede daarom, zeker de eerste tijd lekker beneden gehad. Is je man wel even vrij? Ik zou er na een keizersnede niet op rekenen dat je gelijk alles weer zelf kunt doen als de kraamverzorgster weg is.

12. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

Mar 1, 2012
    1,148
    3
    38
    Drenthe
    De kraamverzorgster begeleid jullie in alles maar je moet wel beseffen dat je kindje een ritme heeft en dat jullie je daar eerst op aan moeten passen: wanneer ze honger heeft moet ze eten, wanneer ze huilt om een volle luier moet ze een nieuwe, wanneer ze aandacht en liefde wil, moet je dat geven. Je kan niet van tevoren zeggen dat ze zo of zoveel flesjes drinkt op een dag, misschien drinkt ze de ene dag wel 8 en de andere dag 9 en een volgende dag 7. Gewoon op jullie gevoel af gaan en wat voor jullie prettig aanvoelt. Daarnaast kan je de VK in de kraamtijd ook altijd bellen met dringende vragen of problemen waar je tegen aan loopt. Laat het vooral lekker over je heen komen, een kindje komt niet met gebruiksaanwijzing en jullie moeten elkaar helemaal gaan leren kennen.

13. Drieka

Drieka Niet meer actief

Thnx! Ik ga die dingen zeker Googlen! Lijkt me heel erg handig om een schriftje van te voren aan te leggen en ik de dingen kan nazoeken.

Helaas heeft mijn man na de 2 ouderschapsdagen nog 3 dagen vrij, dus zeg maar een weekje.
    Ik krijg 45 uur kraamzorg en kan verlenging krijgen ivm mijn lichamelijke problemen ook zo, dat hebben we vandaag gehoord bij de intake van de kraamzorg.
    Ik ben goed verzekerd en hoef dus geen eigen bijdrage te betalen, dat is wel een prettig idee.

Ik moet het maar gewoon op me af laten komen en dan zal het wel goed komen hoop ik :D
    Vindt het gewoon vreselijk spannend en wordt er zenuwachtig van als ik er aan denk.

14. Drieka

Drieka Niet meer actief

Hoe doe je dat dan met flesvoeding om op verzoek te gaan voeden?
    Bij borstvoeding is het erg gemakkelijk, de kleine drinkt wel wat hij op kan maar bij flesvoeding maak je een flesje klaar.
    Is het dan niet dat je soms teveel klaarmaakt en je de helft van de flesvoeding kan weg gooien? Dat vind ik erg zonde en daarom dacht ik dat met flesvoeding een beetje een schema wel gemakkelijker was?

15. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

Nov 11, 2007
    2,501
    2
    38
    Ik vond het wel heel prettig om om de 3 uur een flesje te geven. Hij kwam ook altijd precies om de 3 uur in het begin. Later werd het soms wat langer en geleidelijk aan ging je dan over op om de 4 uur voeden.

Voor wat betreft slapen: leg je kindje bij de eerste slaapsignalen te slapen. Soms ben je gewoon te laat en vallen ze heerlijk op je in slaap. Geniet daar ook gewoon lekker van en niet bang zijn dat ze dan later bijv. niet meer in hun eigen bed willen slapen, want dat komt echt wel goed. Wij hadden de eerste weken de kinderwagenbak in de box staan. Daar sliep hij overdag dan in. En 's avonds lekker naast ons in een wiegje. Ook had ik een draagzak waar hij heel wat uurtjes in geslapen heeft.

Waar ik veel aan gehad heb is het boek "Baby in een droomritme" van Stephanie Lampe. Echt een aanrader.

En verder: go with the flow! Probeer niet te krampachtig aan dingen vast te houden, maar kijk naar je kleintje en geef hem wat hij nodig heeft, dan komt alles goed! En wat ook goed is om te beseffen is dat het niet altijd een roze of in dit geval blauwe wolk is. Ik vond de eerste maanden erg pittig, maar dat kwam ook omdat mijn kindje heftige verborgen reflux had.

Succes met het moederschap! Het is superleuk!:D

16. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

Mar 1, 2012
    1,148
    3
    38
    Drenthe

Als jij het gevoel hebt dat je kindje tussendoor een keer extra voeding wil kan je ook een half flesje maken, je hoeft je niet persen aan de hoeveelheden te houden per fles, je kan ook een keer wat minder klaarmaken.

17. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ja dat klopt inderdaad wel, we zullen het wel gaan aanvoelen hoop ik, ben er misschien ook te gefocust op nu omdat ik het allemaal goed wil doen.

18. Binkie81

Binkie81 Actief lid

Jul 14, 2014
    142
    1
    18
    Haarlem
    Het komt wel goed meis. Ik vond het ook spannend en wilde mij ook goed voorbereiden. Maar je leert gaandeweg wel en je voelt het straks vast wel aan allemaal, moederinstinct ;)
    Je kunt van tevoren wel alles bedenken, maar het moet ook maar bij je kindje passen.
    Heel veel succes in ieder geval en lekker genieten!

19. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

Oct 13, 2014
    3,711
    4,029
    113
    Overijssel
    Sluit me bij de rest aan, komt helemaal in orde!
    Ons kleintje heeft ook in de box geslapen omdat ons huis nogal koud was.
    Zelf er lekker naast zitten op de bank.
    We moesten eerst nog een paar dagen in het ziekenhuis blijven,we wisten de basisdingen wel maar de kraamzorg heeft ons goed geholpen en we hebben veel van haar geleerd.
    Succes!

20. Drieka

Drieka Niet meer actief

#20 Drieka, Jan 20, 2015
    Last edited by a moderator: Jan 20, 2015
    Ja ik ben misschien een beetje te krampachtig ermee bezig, heb me daar in het begin helemaal niet druk om gemaakt want ben normaal echt wel een persoon die de dingen op zich af laat komen maar nu de laatste week pfff, blijf maar piekeren, dingen opzoeken enz.
    Echt zo'n stresskip :D

Ik dacht ook steeds maar 24 uur kraamzorg te krijgen dus toen bij de intake gisteren gezegd werd dat het 45 uur zijn schrok ik daarvan.
    Sowieso ben ik blij dat mijn man na de bevalling een weekje bij me is want anders geloof ik dat ik gek zou worden.

Ik heb al jaren een dwangneurose, overgehouden aan mijn depressieve periode en het idee dat er een 'vreemde' in mijn huis is om te poetsen en aan mijn spullen zit, daar word ik gewoon echt helemaal nerveus van.
    Ik doe de dingen graag zelf maar ben wel zo reëel om te snappen dat dat na een bevalling en zeker als ik een keizersnede krijg niet allemaal gaat.

Ik vind 45 uur gewoon enorm veel en zeker als ik bedenk dat ze de eerste 3 dagen 8 uur in huis zijn hier, pfff.
    Ons huis is altijd schoon want ik poets elke dag dus zoveel werk hebben ze hier helemaal niet ;)

Nou ja, ik moet maar zien hoe het verloopt allemaal...

Share This Page