Wanneer weer sporten?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Kenzaaa, 14 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kenzaaa

Kenzaaa Niet meer actief

Ik ben net een week geleden bevallen van een gezonde zoon, en ik voelde mij lichaamlijk erna meteen weer goed.
    Ik heb wel wat hechtingen gehad, was van binnenuit wat gescheurd maar heb er geen last van (tot nu toe) en ik dacht eraan als dit zo blijft om volgende week dus 2 weken na de bevalling het sporten weer rustig op te pakken.

Mijn man vind mijn gestoord en die zegt dat ik minstens nog eens 3 wkn moet wachten voordat ik weer iets ga doen.

Wanneer zijn jullie weer begonnen met sport?

2. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Ik zelf zou nog even wat langer wachten. Ook al voel je he goed. Je bekken en buikspieren hebben echt wel even de tijd nodig weer te herstellen. 6 weken is wel een beetje de richtlijn.

3. ellessinia

ellessinia Actief lid

13 nov 2014
    499
    477
    63
    Ik kon ook niet wachten na de bevalling om weer iets aan mijn lijf te doen, maar ik ben het wel met je man eens, geef je lijf nog even de tijd om te herstellen.
    Zo kon ik ook niet wachten totdat ik 'mocht' gaan lijnen. Ik probeerde in de weken na de bevalling al op mijn eten te letten, er moest nog 4 kilo af dus ik dacht daar kan ik beter maar meteen mee beginnen. Er ging echter geen gram af. Dus gewacht tot de 6 weken-grens, en toen ging het ineens wel. Anderzijds is elk lichaam anders en misschien kan jouw lijf het wel aan. Maar vergeet niet dat jij en je lijf een prestatie van formaat hebben geleverd, daar mag best een extra weekje rust tegenover staan :).

4. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik ben na 6 weken begonnen en word nu keihard terug gefloten door mijn lijf :)

5. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Ik ben na 6 weken weer langzaam begonnen. Wel al eerder wandelen, maar na 6 weken het hardlopen weer opgepakt.
    Merkte toen echt dat ik nog maar heel weinig kon doen omdat mijn bekken gewoon anders nog zeer deed (terwijl ik daar tijdens de zwangerschap geen last van had).
    Ik ben het nog steeds langzaam aan het opbouwen, als ik te veel doe voel ik dat gelijk in mijn bekken. Ik zou dus echt nog even wachten.

6. Macabre

Macabre Actief lid

10 nov 2014
    194
    0
    0
    ✖
    Bij mijn eerste na 5 weken, ik voelde wel echt goed nog dat ik net een kind had gekregen.
    Je moet in het begin echt heel goed naar je lichaam luisteren en niet meteen te hard van stapel lopen.
    Eerder dan 5/6 weken na je bevalling is niet echt aan te raden..

7. Mopsie78

Mopsie78 Lid

17 nov 2014
    9
    0
    0
    Eindhoven
    Ik zou inderdaad niet te snel beginnen! Forceren is ook niet goed.

Wellicht rustig beginnen met bv zwemmen of langzaam wandelen?

8. Kenzaaa

Kenzaaa Niet meer actief

De meeste raden dus aan om even te wachten? Wellicht moet ik dat dan maar ook doen. Het gaat inderdaad nu goed, maar ik kan het zomaar gaan belasten nu dus ik wacht inderdaad nog even tot week 5 of 6 na de bevalling.

Lijnen doe ik niet, maar wel gezond en bewust op voeding letten. Dus geen prik, snoep/snacks.
    3 grote maaltijden en 2 a 3 tussendoortjes.
    Ik drink wel heel veel water en thee. Echt extreme dorst weet niet of dat kan, maar ik denk doordat ik borstvoeding geef.

9. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Hardlopen na 6wk, mountainbiken na 10wk. Fitness tot 41+0 gedaan :p
    Ik ben vaginaal bevallen, wel zware bevalling met vacuumpomp.

10. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    je buikspieren moeten weer bijelkaar zijn en je bekkenbodem moet weer voldoende op kracht zijn om weer te kunnen gaan sporten. Wanneer dat moment is, is voor alle vrouwen verschillend. Oefeningen voor je bekkenbodem kun je nu al mee beginnen, gewoon wandelen kan ook.

Zelf heb ik na 6 weken een mama-fit cursus gedaan, waarbij je door training op maat je conditie weer opbouwt zodat je je eigen sport weer kunt gaan oppakken.

11. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Inderdaad, sporten niet eerder dan na 6 weken. Nu kun je wel lekker wandelen o.i.d. je bekkenbodem is daar gewoon nog niet aan toe. Ik voelde me ook top na mijn bevalling (categorie, direct wandelend het ziekenhuis uit). Echter toen ik na 6 weken weer ging sporten voelde ik dat wel. Zat wat ruim in mijn banden en rondom mijn bekken é.d. voelde ik gewoon dat er beweging in de gewrichten zat.

Nu lekker beginnen met oefeningen voor de bekkenbodemspieren en lekker wandelen, sporten kan straks wel weer!

12. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik ben het met je man eens ;). Volgens mij wordt sowieso 6 weken aangehouden ivm je buikspieren en je bekkenbodemspier. Je moet er toch niet aan deken dat je dit verpest omdat je zo graag weer wilt sporten??

13. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector

Dat klopt, bv ontrekt vocht ;) Dus lekker veel drinken.
    Ik had het voornamelijk 's nachts, drink na de nachtvoeding zo een flesje van 0,5 l weg :D

Maar echt rustig aan doen hoor! Ik ben na 6 weken ook begonnen met hardlopen en na 10 weken in de sportschool. Ik loop nu bij de fysio omdat de spieren rondom mijn bekken verkrampt zijn ivm alles opvangen wat mijn bekken nog niet aan konden.
    Dus ook al voel je je goed...rustig aan!

En bij mij was het de 3de keizersnee en ik voelde me super!

14. Kenzaaa

Kenzaaa Niet meer actief

Ja inderdaad ik heb het 's nachts ook zo extreem. Dacht wel dat het door borstvoeden kwam.

Oh wow dat klinkt niet best. Gaat het inmiddels al wat beter?
    Ik ga bij deze rustig aan doen en het sporten uit mijn hoofd later voorlopig. Thanks meiden

15. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Het advies is zes weken en daar zou ik mij echt aan houden! Drie maanden na je bevalling kun je nog steeds bekkeninstabiliteit krijgen door overbelasting (ik ken iemand die de hele zwangerschap nergens last van had, snel begon te sporten en de 10e week na haar bevalling niets meer kon door bekkenklachten.)
    Bovendien kun je ook later fysieke klachten oplopen door te snel sporten. Ik begrijp dat het verleidelijk is, helemaal met die berichten van Doutzen Kroes, maar door nu rustig aan te doen heb je straks veel meer profijt!

Deel Deze Pagina