Hoi dames Over 2 maanden 'mogen' we ons laten onderzoeken omdat we dan een jaar bezig zijn voor een eerste kindje. Mijn man heeft al een zaadonderzoek achter de rug en dat was op vorm, beweeglijkheid enz allemaal meer dan gemiddeld. Ik vraag me dan toch af hoe het komt dat ik niet sneller zwanger geraak. Mijn cyclus is regelmatig, mijn echo goed. Nu begin ik mij af te vragen wat schrijven ze voor als er geen echte aanleiding is? Krijg je hormonen ook als het wat lang duurt? Wanneer gaat men over tot IUI? Liefs en iedereen veel succes nog verder!
Als er bij jullie beiden niks wordt gevonden, dus "alles is goed" gaat men pas na minimaal 2 jaar over tot behandelen (dus: IUI), omdat voor die tijd de kansen op een spontane zwangerschap groter zijn dan met IUI. Sommige ziekenhuizen beginnen dan met IUI met hormonen, sommige IUI in de eigen cyclus en pas na 3 pogingen met hormonen. Tja, het kan gewoon zo zijn, dat er niks wordt gevonden en je toch niet spontaan zwanger wordt. Pech of zo. Bij ons is dat ook zo, gewoon pech, nu bijna 3 jaar bezig, er is geen oorzaak gevonden.
Wat de eerste behandeling zal gaan zijn is nu niet te zeggen, jij bent immers nog niet onderzocht... toch?? Ik vroeg me wel af da als jij nog niet onderzocht bent, je nu al wel hormonen (Pregnyl en Progesteroncapsules) gebruikt... Kun je daar wat meer over vertellen?? Ik kreeg die middelen pas toen er iets gevonden was... Succs meid!!
Ben erg benieuwd hoe je kan typen dat je alleen nog een echo gehad hebt en verder niet onderzocht bent en toch Pregnyl en utrogestan hebt... hoe kom je daar dan aan? Ik hoop toch wel dat je er niet zelf mee aan het experimenteren bent... Na een jaar mag je dus naar de huisarts voor een verwijzing. Dan hebben ze eerst de algemene testjes. Dus of je een soa hebt gehad, ze bekijken een cyclus, je hormonen in je bloed worden gecontroleerd en je krijgt een vragenlijst. Als dit allemaal goed is, mag je naar huis om het nog een half jaar of een jaar te proberen. De volgende stap is dan meestal een baarmoederfoto. Ze maken dan een röntgenfoto met contrastvloeistof om te zien of alles wel goed doorgankelijk is. Eventueel heb je dan nog een kijkoperatie. Soms combineren ze deze twee onderzoeken. Na meestal 2 jaar begin je dan met IUI zoals hierboven al staat. Soms zonder hormonen, meestal met. IUI behandelingen heb je gemiddeld genomen 6. Als dit ook allemaal niet werkt begin je na ongeveer 3 jaar met IVF/ICSI.
Wij hebben pas alle onderzoeken gehad en er is niks afwijkends gevonden. Wij hebben dan ook te horen gekregen dat we nu eerst weer 6 maanden zelf moeten proberen. Wij zijn dan ruim 2 jaar bezig. Wat de vervolgstap is na dat half jaar weet ik nog niet.