Kind mee naar de rondleiding op school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Beertje13, 4 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beertje13

Beertje13 Niet meer actief

Ze wordt vier in november dus wij zijn aan het kijken voor een basisschool voor onze dochter. Hebben jullie je kind meegenomen tijdens de rondleiding?

2. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ja ik wel. 2 basisscholen bezocht. De eerste basisschool had ranja en een koekje klaar liggen met speelgoed. De tweede basisschool niet. Dus neem zelf even wat mee.

3. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    ja hier is ze mee geweest, werd opgevangen door de vaste juffen die ze zou krijgen en wij gingen met de directeur rond de school.

dochter wou niet meer weg haha

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

wij hebben dr meegenomen.

school 1 heeft ze de luxaflex van de deur getrokken nadat iemand dr ging uitleggen hoe je een nopjespuzzel moest maken (die ze vakkundig ondersteboven maakte... ongetwijfeld om reactie uit te lokken)
    school 2 werd ze compleet genegeerd (ok, die viel dus af)
    ook toen ze naar het toilet moest en nog steeds toen ze steeds meer suikerklontjes in mijn restje koffie gooide... (ik was toen inmiddels zo ver dat ik wel benieuwd was wanneer ze wel wat zou zeggen want ze negeerde onze dochter ook als die haar rechtstreeks aansprak.. dus ik zei OOK niks)
    en school 3... mocht ze kleurpotloden lenen in een klas... ging met de administratiedame mee naar haar kantoor om daar lekker te kleuren.
    kreeg wat te drinken erbij...
    en daarna heeft ze de rest van de ochtend (terwijl wij een rondleiding kregen) bij de kleuters gespeeld en wilde niet meer mee naar huis.

je kunt wel raden welke school het werd :)

school 2 adviseerde overigens onze dochter thuis te laten tijdens het gesprek.. dat vonden wij geen optie.
    zij moet zich er ook op haar gemak voelen tenslotte.
    dus daar gingen we al met een iets minder positief gevoel naar toe...
    maatja haar beste vriendin ging daar naar school dus we wilden wel graag even een kijkje nemen.

5. adi

adi Niet meer actief

Wij hebben alle drie kinderen meegenomen, juist om te peilen hoe ze op de sfeer reageren en hoe het personeel op kinderen reageert. Ik heb overigens niet verwacht dat iemand mijn kinderen zou gaan vermaken tijdens de rondleiding, dat zou ik nu ook niet prettig vinden, kleuterjuffen hebben genoeg taken tav de schoolkinderen, ze hoeven de langslopende peuters niet ook nog bezig te houden.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

oh dat hoefde van mij ook niet.. en met 1 kind is dat ook absoluut niet nodig. die kan prima meelopen.
    kan me voorstellen dat dat met 3 lastiger is.. aan de andere kant, jij bent het gewend en kunt je 3 peuters ongetwijfeld net zo goed mee laten lopen als ik mijn ene peuter :)

maar er waren kleuters buiten aan het spelen dus toen we daar langs liepen werd haar gevraagd of ze daar wilde blijven.
    en dat wilde ze wel.
    tja, dan zeg ik geen nee ;)

bij de andere 2 scholen waar we waren is ze de hele rondleiding gewoon bij ons gebleven. bij de ene school wilde ze zelf niet.. de andere.. tja.. je negeert een kind of je negeert het niet he :)

7. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    hier was het net na schooltijd dus de juffen hadden genoeg tijd, daarbij waren er ook nog kindjes aan het spelen die naar de bso gingen.. Maar ik ging er inderdaad ook gewoon heen met de gedachte dat ze gewoon lekker mee zou lopen.. Maar zo was het ook prima :)

8. Aszz

Aszz Niet meer actief

Natuurlijk zijn de kinderen mee gegaan!
    Ik vond het ideaal, want zo kon ik goed peilen hoe onze kinderen er reageerde.
    De eerste school vond hij erg leuk, maar mijn man vond die school niets.
    De tweede school vond hij niet leuk, wilde niets en bleef maar bij ons plakken. Ik vond het ook niet echt wat.
    En de derde school was super. Hij ging direct meedraaien met groep 1 haha. Hij heeft wel een uur meegedaan. En mijn man en ik vonden het ook erg goed.

9. adi

adi Niet meer actief

Ik snap het ;), dat is inderdaad een andere situatie.

Wij hadden rondleiding om 9 uur s ochtends, toen zaten de kleuters in de kring. Ik vond het juist heel goed dat we ze niet mochten storen en op dat moment niet in de klas mochten kijken. Als ouder van het schoolgaand kind was ik daar ook niet blij van geworden.
    Na afloop van de rondleiding was het speelkwartier in groep 1 en konden wij de juf even de hand geven.

Het echte intakegesprek is bij onze school overigens altijd zonder kinderen, dan heb je 1,5uur lang het gesprek over het kind, lesprogramma en de optimale combinatie tussen deze twee.

10. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer

Off topic: Mooie uitspraak! Mag ik even benadrukken dat ik het, als juf zijnde, na schooltijd misschien nog wel drukker heb dan onder schooltijd? :D
    Nakijkwerk, oudergesprekken, voorbereidingen, vergaderingen e.d.......

On topic: ik vind als leerkracht ook dat je je kind moet meenemen naar een rondleiding. Jouw kind moet er tenslotte minimaal 8 jaar van zijn/ haar leven doorbrengen! En zoals je leest, zegt dan de omgang net jouw peuter al heel wat over een school. Heb je specifieke vragen die je kind niet mag horen, dan maak je een nieuwe afspraak of belt/ mailt nog even.

11. boxertjes

boxertjes Bekend lid

7 aug 2010
    973
    1
    0
    NULL
    brabant
    natuurlijk! kunnen ze meteen kijken of ze het leuk vinden.
    bij ons stonden de glaasjes ranja en kleurplaten klaar voor de nieuwe kindjes.

ze mochten in alle klassen even kijken.
    bij ons waren er 15 moeders en allemaal de kindjes bij.

12. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    hier op school hebben ze een open dag wanneer de school draaiende is. En stimuleren ze het juist heel erg om je kindje mee te nemen wanneer je dan komt kijken. Alle kinderen en ouders van de school weten wanneer deze dag is en dat er dus ouders en kinderen binnen kunnen lopen in de kleuterklassen.

Tijdens het intake gesprek (dus nadat je je kind hebt ingeschreven) vragen ze wel of je alleen kunt komen.

13. Beertje13

Beertje13 Niet meer actief

Super bedankt!!!

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als leerkracht en als moeder zeg ik: meenemen. Belangrijk om te zien hoe er op je kind gereageerd wordt. En je dochter kan dan gelijk ook sfeer proeven.

15. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    ik heb mijn zoontje meegenomen bij de 3 scholen die we bezocht hebben. Maar dat maakte het niet perse makkelijker... bij 1 school leek de kleuterklas meer op een binnenspeeltuin waar 30 kleuters doorelkaar renden; totale chaos en wanorde en een licht neurotische juf die het niet erg onder controle leek te hebben. Mijn zoontje vond het hier erg leuk en werd meteen meegesleept door een buurjongetje die daar naar school ging... hij wou niet meer weg! Toch hebben we niet voor deze school gekozen.
    Bij een andere school was de kleuterklas een goed geoliede machine waar kindjes rustig in groepjes hun eigen werkjes deden. Mijn zoontje vond dat op dat moment minder uitnodigend om mee te doen en bleef aan mijn been plakken. Maar voor ons als ouders leek dit toch echt de betere keus. Toch blijft afentoe het beeld door mijn hoofd spoken hoe enthousiast hij was op die eerste school en blijf ik soms twijfelen of we goed gekozen hebben.

16. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Wij zijn een jaar van tevoren naar de open dagen geweest met zijn tweeën. Voor ons kwam er een als voorkeur uit en een paar maand later heb ik een afspraak gemaakt voor een rondleiding en toen is onze zoon mee geweest. Voor mij is het belangrijk dat hij zich lekker voelt op school. Hij is op een gegeven moment tijdens het speelkwartier naar buiten gegaan en heeft met de klas meegespeeld. Op eigen initiatief. Ik vond dat een heel goed teken, want normaal gesproken zit hij aan mij vast geplakt. Op de psz ging het wegbrengen pas de laatste paar maanden zonder tranen (maar toen bleef zijn broertje ook bij hem in de groep).

17. veense

veense Niet meer actief

Bij 1 school mocht ze absoluut niet mee, werd echt expliciet gemeld. Bij een andere school wel. Het is uiteindelijk toch school 1 geworden, waar we na een jaar gillend weggelopen zijn van het negativisme. Volgens mij zien ze elke leerling daar als een last ofzo...
    Toen is ze naar een andere school overgestapt, ze was mee en werd tijdens de weekopening gekoppeld aan een wat ouder meisje dat ze een klein beetje kende.
    Inmiddels zit ze op de school waar ze in het begin wel welkom was (speelgoed stond klaar voor haar als 3-jarige). Tijdens het gesprek dat ik had toen ze al in groep 4 zat, was ze niet mee, maar de directrice had er wel rekening mee gehouden!

18. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Hier ook meegenomen, scholen gingen daar ook vanuit volgens mij, ze waren allemaal voorbereid!

Deel Deze Pagina