Danish blue gegeten en ziek geworden

Discussie in 'Gezondheid' gestart door marla, 14 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Hoi allemaal,

Ik heb vorige week vrijdag Danish Blue op mijn pizza gedaan uit een pakje dat al 2 weken open was. (zo'n 25 gram). (zo'n voorverpakt pakje van de Albert Heijn)

Ongeveer 3,5 uur nadat ik de pizza op had, ben ik ziek geworden, hoewel de pizza van te voren al niet lekker op mijn maag lag. Ik heb toen binnen 5 uur tijd 5 keer over moeten geven, todat alles uit mijn maag was en heb me flink beroerd gevoeld.

Achteraf las ik in mijn zwangerschapsboek dat je geen blauwe kaas mag eten, terwijl ik er vanuit ging dat dat alleen voor rauwmelkse kazen gold.

Ik heb zaterdag de dokter gebeld, maar die kon me niet 100 procent geruststellen. Wat wel positief was, was dat ik ongeveer meteen heb moeten overgeven.
    Zelf las ik op internet (op de RIVM pagina) dat de incubatietijd voor Listeriose ongeveer 2 tot 70 dagen was, terwijl ik vrijwel meteen heb moeten overgeven.

Toch blijf ik me best onzeker en schuldig voelen: ik let altijd zo goed op wat ik eet en dit heb ik over het hoofd gezien.

Weet iemand of blauwe kaas altijd slecht is, of dat dat alleen voor rauwmelkse blauwschimmelkaas geldt?

Alvast heel erg bedankt van een ongeruste Marla

2. Trees

Trees Niet meer actief

Als het al kwaad zou kunnen (wat ik betwijfel), dan heb je tijdens het verhitten een eventuele listeriosebacterie al gedood. Listeriose overleeft namelijk niet boven temperaturen van 80 graden en de gemiddelde pizza wordt op 200 graden gebakken.

Ik heb pas ook flink overgegeven van een pizza en daar zat alleen maar tomaat en mozarella op. Het was gewoon te vet voor mijn maag, waardoor het verkeerd viel. Geen zorgen maken!!

3. Canna

Canna Actief lid

20 apr 2009
    271
    0
    0
    Zoetermeer
    Raar dat je huisarts je niet gerust kon stellen!

Het probleem zit hem volgens mij toch echt in de rauwmelkse kazen, niet in de kleur van de schimmel en daarnaast is het ding ook nog eens minimaal wel 12 minuten op 200 graden verhit. Dus ik zou me inderdaad geen zorgen maken!

4. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Ik heb me de vorige zwangerschap ongans gegeten aan pizza met blauwe kaas.
    Het mag gewoon hoor. Alleen in het buitenland oppassen.
    Denk dat je gewoon pech hebt gehad..

5. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Ben de enige die het raar vind, dat je schimmelkaas eet wat al 2 weken geopend is?
    Of is dat soms onbeperkt houdbaar? (Ik lust geen schimmelkaas, dus ik zou het ook niet weten eigenlijk...)

6. Dat was ook precies het eerste wat ik dacht. Iets wat 2 weken open is zou ik niet zo makkelijk meer eten, zeker niet als het gaat om zoiets!

7. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

bij ons in de winkel (ah) is de minimale houdbaarheid net aan 2 weken soms nog niet eens dus vraag me af of het zo ie zo nog wel goed was?

8. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    grappig he dat schimmelkaas kan bederven :)

9. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Trees, Canna en Mamadaisy, bedankt voor jullie opbeurende woorden! Stelt me toch behoorlijk gerust. De pizza heeft inderdaad 15 minuten op 220 graden in de oven gestaan, dus waarschijnlijk is de listeriabacterie (mocht die er uberhaupt inzitten) wel gedood.
    Verder houd ik me maar vast aan de incubatietijd van Listeriose (tussen 2 en 70 dagen en niet zo snel na het eten van besmet eten).
    En tja, wat betreft het eten van kaas die 2 weken geopend is: het gaat om de voorverpakte Danish Blue kaas (dus niet door de AH zelf voorverpakt, maar door de producent) en die heeft een vershouddatum die ver weg ligt: bij de betreffende kaas was dat pas ergens achter in juli, dus ik dacht dat dat nog wel kon.

Anderzijds, misschien was hij niet meer goed, maar als het maar geen listeriose is. Op zichzelf is voedselvergifting niet schadelijk voor de ongeboren baby, heb ik begrepen. (mag geen listeriose of toxoplasmose zijn!!)

Ik vind het zelf al erg genoeg dat dit is gebeurd en dat ik dit heb gegeten en ik let altijd ongelooflijk op op wat ik eet; was zelfs mijn voorverpakte sla van de AH en eet geen sla in een restaurant of van een voorverpakt broodje. Ik denk dat iedereen wel eens wat doet wat achteraf niet slim blijkt te zijn......

Marla

10. Rosanna04

Rosanna04 Bekend lid

22 jan 2008
    518
    0
    16
    Randstad
    Marla, de datum die op de verpakking staat is altijd de THT datum mits het product ongeopend is.
    Voor versproducten zoals Danisch Blue en ook al is hij voorverpakt ligt de THT datum meestal enkele dagen na het openen van de verpakking.
    Je kindje zal er niets van gekregen hebben, de kaas is verhit geweest en de minimale voedselvergiftiging die jij ervan hebt gekregen daar heb je alleen zelf last van en dat komt niet bij je baby.
    Groetjes,
    Rosanna

11. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

Rauwmelkse blauwe kazen mag je zeker niet, gepasteuriseerde, zoals danish blue, op zich wel, ook al is de kans op listeria iets hoger dan bij niet schimmelkazen. Twee weken open laten lijkt me minder slim. Aan de andere kant heb je de kaas verhit, dus alle listeria moet dan dood zijn, deze is niet hittebestendig. Je kunt dus geen listeria gekregen hebben, je huisarts had je dit moeten kunnen vertellen.

Rare huisarts zowieso. Bij listeria heb je wel meer klachten dan alleen misselijk, zoals diaree en koorts. Ik zou me dus geen zorgen maken, tenzij je dat nog krijgt de komende tijd, zoals je zegt is de incubatietijd wat langer.

Deel Deze Pagina