Hoi allemaal, Ik wil graag even mijn verhaal doen, want we zijn hier echt radeloos. Mijn vader is getrouwd met een Filipijnse vrouw die tot op heden nog grotendeels in de Filipijnen verblijft, omdat mijn vader onverwachts in de ww belande en haar hierdoor niet meer naar Nederland kon halen. Nu is ze hier voor 3 maanden met een tijdelijk visum. Al heel lang is het hun wens geweest samen een kindje te krijgen. Ruim 3 jaar hebben ze hier geduld mee gehad en eindelijk was het dan zo ver. Precies een maand geleden belde mijn vader me huilend op met het nieuws dat zijn vrouw in verwachting is van een wonder... wat een blijdschap! Het geluk kon niet op. Na een aantal dagen begon zijn vrouw de eerste zwangerschapssymptomen te krijgen. Ze werd erg misselijk. De eerste dagen 1 a 2 keer overgeven, maar al snel liep dat op.. ze hield letterlijk NIKS binnen! Elk druppeltje water, al het eten, ALLES ging er gelijk weer uit! Mijn vader was in shock. In de eerste week hebben ze van alles geprobeerd op het gebied van medicatie, maar niks mocht baten. Uiteindelijk is mijn vader met haar naar de huisarts gegaan en hij constateerde direct uitdrogingsverschijnselen. Ze moest naar het ziekenhuis. Nou is het zo dat ze een tijdelijke zogenaamde 'oom' verzekering heeft tijdens haar verblijf hier in Nederland. De acute (nood) ziekenhuisopnames worden er echter wel vergoed, aldus hen website. En dit was toch echt wel nood! Er werd 5 liter vocht naar binnen gebracht en daarna mocht ze op goed vertrouwen naar huis. Gelijk ging het weer mis en kon ze weer terug naar het ziekenhuis. Weer zoveel liter vocht en voedsel dat met een slangetje naar binnen werd gebracht. Ze heeft ruim 10 dagen in het ziekenhuis gelegen tot vandaag.... wat een klap. Mijn vader heeft contact opgenomen met de 'oom' verzekering en tot zijn grote schrik werd hem verteld dat er geen ene cent wordt vergoed! Zodra ze het woord 'zwangerschap' hoorden vallen was het mis, want ja, dat is toch je eigen schuld en verantwoordelijkheid? Helemaal in paniek heeft mijn vader dit ook aan het ziekenhuis gemeld en toen werd het van kwaad tot erger. Na een half uur kwamen ze met het nieuws dat ze per direct naar huis moest en ze niks meer voor haar konden doen, want de kosten liepen de pan uit. 'Als jullie me nu met haar naar huis sturen dan wordt dat haar dood..' zei mijn vader nog. Daar hadden ze geen boodschap aan, ze moest vertrekken. Mijn stiefmoeder raakte helemaal in paniek.. ze voelt zich zo ongewenst.. terwijl ze zo hard haar best doet hier en het is werkelijk zo'n lieve vrouw . Nu zijn ze sinds de ochtend thuis en heeft ze al 10 keer overgegeven. Haar lippen staan helemaal droog en ze houdt niks binnen.. dit gaat echt niet goed zo. Haar lichaam is helemaal kapot van binnen! Dit kan toch niet zomaar? Begrijp me niet verkeerd, mijn vader is bereid alles te betalen maar doordat hij slechts een (kleine) uitkering heeft is het onmogelijk dit bedrag in één keer te betalen (het gaat om circa 1000 per dag, aldus de medewerkers van het zkh). Ze verblijft hier nog tot begin januari. Heeft er iemand een goed advies? Wij weten het niet meer....
Is medicatie vergoed? En wat voor medicatie krijgt ze? Ze heeft hg. Hyperemesis gravidarum. dat is inderdaad niks binnen houden Wat een rot situatie zeg!
Pff wat verschrikkelijk! Weet ook niet wat te zeggen of doen. Zelf HG gehad en dat bleef hels ook met medicijnen. Bleef kokhalzen en spugen, at en dronk eigenlijk nauwelijks iets. Maar het duurde ook wel even voordat de medicijnen ook maar iets deden.. Maar als ze al zo uitgedroogd is.. Jeetje Ergens snap ik (erg genoeg) de verzekering en het ziekenhuis ook wel. Maar onvoorstelbaar dit.. De huisarts nog tips?
Jeeeeetje wat heftig!!! Ik heb altijd begrepen dat artsen verplicht zijn om iemand die in levensgevaar is te helpen ongeacht of ze wel of geen geld hebben? Maar kan het mis hebben hoor... Blijft het er met een sonde wel in? Anders teruggaan en vragen om een neussonde? Met sondevoeding proberen? (Ik roep ook maar wat hoor!) sterkte!!
Heeft ze in de Filepijnen geen zorgverzekering?? Heb er weinig verstand van maar als mij in het buitenland iets gebeurd dan kan ik wel mijn eigen zorgverzekering aanspreken.
Bedankt voor jullie reacties. Ze gebruikt momenteel alleen nog zetpillen die ze ook in het ziekenhuis kreeg. Ik zal mijn vader eens vragen om de naam. Sondevoeding kreeg ze inderdaad in het ziekenhuis en dat was echt de enige manier om iets binnen te houden. Maar die mocht ze vanmorgen dus ook gedag zeggen Mijn vader gaat morgen naar de huisarts om alles te bespreken.. de laatste hoop die er is eigenlijk. Het gaat mijn vader er nu echt alleen maar om dat zij in leven blijft.
Met afschuw heb ik je verhaal gelezen, het is toch ongelofelijk dat dit kan in Nederland! Het enige wat ik jullie kan adviseren is om nogmaals contact op te nemen met de verzekering en de ernst van de situatie proberen uit te leggen. Wat ik wel weet is dat de zorgverleners in Nederland een zogenaamde zorgplicht hebben en niet zomaar iemand (ook geen toeristen) zorg mag weigeren. Als de situatie echt uit de hand dreigt te lopen zou ik naar een ander ziekenhuis met haar gaan naar de eerste hulp en dan kijken wat ze daar kunnen doen. Desnoods maak je daar een scene en weiger je weg te gaan. Ik hoop dat het gaat lukken en ze de zorg krijgt die ze nodig heeft! Misschien is het ook nog een idee om contact op te nemen met jouw verloskundige, misschien hebben zij nog tips voor je of kunnen ze je op een andere manier helpen. Ik wens jullie in ieder geval heel veel succes toe en hoop dat alles goedkomt!
Waarom is haar sonde er uit? En ze kan ook andere medicijnen krijgen hoor! Het lichtste (en meest voorgeschreven ) is emesefane. Daarna komt primperan. Die woed vaak voorgeschreven als emesefane niet werkt. Daarna komen de nog zwaardere medicijnen kytrill en zofran.
Primperan zetpillen gebruikt ze nu, maar lijken tot nu toe nog niet echt te helpen. Emesfane heeft niet geholpen. Sondevoeding is eruit omdat ze haar dus weigeren nog enige vorm van zorg te verlenen.
Bizar Ik zou naar een ander ziekenhuis gaan! Morgen ochtend direct ander zh gyn bellen en alles uitleggen
Medisch gezien kan ik je niet helpen, maar wel op het gebied van vreemdelingenrecht. Mocht je daar vragen over hebben, kan je me altijd pb-en.
Is ze misschien naar ee priveziekenhuis geweest? Kan me namelijk niet voorstellen dat een nederlands ziekenhuis iemand bewust dood laat gaan.. en volgens mij mag dit ook niet. Nederland is een land wat soms nog beter zorgt voor de "niet nederlanders" dan voor de eigen inwoners..
Sinds wanneer spelen deze Amerikaanse praktijken zich in Nederland af? Naar ik heb begrepen mag zorg nooit worden geweigerd in Nederland, zeker niet als het hoognodig is. Ik wil jullie allen veel sterkte wensen en Nouralyn denk ook aan jezelf! Je bent ook zwanger en die stress is niet goed voor je.
Misschien een domme vraag maar waarom gaat ze dan niet zsm terug zodat ze daar gewoon geholpen kan worden Zou ik ook het liefst willen als ik in t buitenland ziek word.
Wat vreselijk! Ik heb zelf ook HG. Wat ongelofelijk dat dit in Nederland gebeurd!! Heel veel sterkte (helaas geen tips)
Uhm zover ik weet mag dit helemaal niet in Nederland! Hier zijn we verplicht zorg te verlenen als iemand in levensgevaar is, verzekerd of niet. Dit zijn idd amerikaanse praktijken! Ik heb geen tips maar ik hoop dat je stiefmoeder heel snel geholpen gaat worden!
Pff wat heftig!! Ik vind het echt niet kunnen dat een ziekenhuis haar dan naar huis stuurt juist op zo'n moment dat ze het nodig heeft! Werk zelf voor een van de grote zorgverzekeraars (wel gewoon bij de servicedesk) en weet hoe erg verzekeraars voet bij stuk houden als iets niet in de voorwaarden staat helaas.. Ik neem aan dat het ziekenhuis haar naar huis heeft gestuurd omdat de kosten dus voor eigen rekening zijn en dus niet betaald kunnen worden.. maar zelfde vraag als ukkie1985, kan ze niet in de Filipijnen geholpen worden als er in Nederland geen opties zijn? Hoop dat de huisarts jullie morgen wel verder kan helpen!! En zou morgen gewoon nogmaals OOM bellen en naar een ander ziekenhuis gaan.
Wat verschrikkelijk zeg, heb met afschuw je verhaal gelezen. Zojuist heb ik even een en ander opgezocht over de verzekering waar je over sprak, en in de meeste gevallen staat er geen zorgvergoeding bij voor zwangerschap. Nu is dit natuurlijk wel een heel ander verhaal en ik kan me dan ook niet voorstellen dat dit zomaar mag. 1 van de weinige dingen die ik hierover kon vinden is het volgende: Iedereen heeft recht op noodzakelijke medische zorg Medisch noodzakelijke zorg is de situatie waarin de verlening van medische zorg niet kan worden uitgesteld of onthouden zonder het leven of de gezondheidstoestand van betrokkene of de Nederlandse volksgezondheid ernstig in gevaar te brengen. Het is aan een arts om te beoordelen of medische zorg noodzakelijk is. Het lijkt me dan ook niet dat een arts kan en mag zeggen dat deze situatie niet levensbedreigend is. Ik zou proberen een ander ziekenhuis te benaderen en eventueel de spoedlijn van de HA te bellen. Als de situatie zo nijpend is dan moet er toch direct actie ondernomen worden voordat deze vrouw niet meer te helpen is. Ze zouden zich moeten schamen bij dat ziekenhuis. Kun je overigens (niet dat je je hier nu druk over zult maken maar toch) geen klacht indienen bij het ziekenhuis en eventueel een hogere commissie? Dat zou ik namelijk zeer zeker doen, vooral aangezien je vader deze kosten moeilijk tot niet kan betalen en acute zorg geweigerd wordt terwijl ze in levensgevaar is (en de baby natuurlijk ook). Heel veel succes en sterkte!