Huis schoonmaken/bijhouden

Discussie in 'De lounge' gestart door sweetlove80, 28 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweetlove80

sweetlove80 Fanatiek lid

8 jun 2011
    1.097
    398
    83
    Vrouw
    Noorden van Holland
    Hoe maken jullie je huis schoon en of houden jullie je huis bij?
    Ik kan begrijpen dat het met kleine kinderen vaak wat moeilijker is, maar ik moet zeggen dat het tot nu toe mij altijd wel gelukt is.
    De kinderen zijn nu ouder 10 en bijna 12 dus dan is het nog makkelijker...

Ik doe niet specifiek op een bepaalde dag wat

Zodra de kinderen naar school zijn ga ik eerst even lekker achter de laptop zitten met een kop thee als ik daar klaar mee ben is het ongeveer 9 uur en begin ik eerst met de toilet.

Deze maak ik schoon de bril en de wasbak en ff gloor in laten werken en uitborstelen wegspoelen..en de deurknop schoonmaken en dan 1x in de week doe ik dan de tegels.

Daarna de woonkamer ruim ik ook vaak zijn het spullen van de kinderen die slingeren voor ze naar school toe gaan, boterhambordjes dat soort zaken..dan afwasmachine inruimen keuken schoonmaken dan de slaapkamers ramen open gooien bedden opmaken. badkamer ook raam opengooien.

Op het laatst overal stofzuigen en dweilen dus ook toilet en badkamer.
    Ik stofzuig en dweil elke dag, dit omdat wij een hond hebben en die druppelt nog wel eens..daarbij heb ik een zoontje in een rolstoel die gehandicapt is en echt niet tegen stof kan.

De grote dingen doe ik dan wel vaak 1x in de week niet op een specifieke dag
    dus 1x in de week bedden verschonen, badkamer en toilet tegels, alle deuren, magnetron en oven en koelkast schoonmaken
    en 1x in de maand ramen zemen (we hebben ook glazenwasser dus wordt eigenlijk dus 2x in de maand schoongemaakt)

Toen de kids nog klein waren deed ik dit soort dingen als ze of aan het spelen waren of in bedje lagen.

Een huis mag best leven dus een kopje hier of daar maar ik hou sowieso niet van troep.

En als de bel gaat kan het bezoek gewoon binnenkomen zonder dat ik mij zorgen hoeft te maken over de ''rommel binnen''

Daarbij is mijn man ook niet te beroerd hoor om schoon te maken als ik ziek ben of wat dan ook steekt hij altijd de handen uit zijn mouwen.

En als ik dus klaar ben ga ik lekker koken. dus Rond 14 uur is er gekookt opgeruimd en zit ik lekker voor de tv

De dagen dat ik moet werken dan maak ik 's avonds als kids op bed liggen alles schoon hoef ik in de ochtend alleen nog maar wat kleine dingetjes te doen zoals ontbijttafel afruimen en bedden opmaken. Met het koken doe ik dan voorbereidingen 's avonds en als ik dan uit mijn werk kom rond 17u kook ik..maar eerlijk gezegd heeft mij man dan al 9 van de 10x gekookt.

Hoe doen jullie dit? Liefs

2. Delight

Delight Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Ik voer nooit wat uit :p
    Ohnee toch wel.

Afwassen.. troep opruimen.. 3x per week met sopje door het hele huis en ik stofzuig ook maar 1x per week.

Ben ik vies? Geen idee. Het is hier altijd netjes en ook schoon.. Als mijn kleintje wat groter wordt zal het anders zijn..

3. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    elke dag beneden stofzuigen, opruimen afwassen en een was bijhouden en doekjes alleen over tafel
    boven bedden netjes ramen open

1x in de week beneden en bovenschoonmaken

2x in de week dweilen

2x in de week toilet

4. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik probeer mijn was bij te houden, opruimen doe ik de hele dag.. o ja koken moet ook nog en tussendoor hoop ik dat mijn ,lijf goed genoeg is om te stofzuigen 1 x per 2 dagen ofzo. enneh de rest dat gebeurd als het kan .

5. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

na het ontbijt naar boven, ramen open, paar keer per week het beddengoed uit het raam, rommeltjes opruimen, wasgoed verzamelen/sorteren, was opruimen. om de dag stoffen en zuigen boven. badkamer even opruimen ( man presteert het altijd om er een zooi van te maken in 5 minuten) wc schoonmaken als het nodig is. 1x per week de badkamer helemaal.

trap 1x per week afstoffen.

wasje aanzetten, vaatwasser leegruimen en weer inruimen van het ontbijt. doekje over de aanrecht, tafels, wat opruimen ( niet dat het zin heeft maar goed), brood smeren voor me man, weer brood smeren voor de meiden, paar keer in de week wc beneden.
    elke dag minimaal 1x stofzuigen. maar vaak eind van de dag ook nog even snel. 1x per week dweilen. rond half 6 eten koken.

ik ben altijd bezig en tis hier wel netjes maar zeker niet steriel. af en toe denk ik weleens... wara heb ik het net voor gedaan. maar ja is helaas het geval als je 2 kindjes hebt en nog in een grote bouw zit.

oja ramen lappen 2x per jaar ( moet nu hooooognodig gebeuren eigenlijk:)) en buiten doet de glazenwasser het. ik heb 27 ramen dus veel te veel werk:p:p:p

6. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    haha, geef die mannen maar de schuld :) Ik dacht dat ik de enigste was, mijn man maakt ook altijd een zooi van de badkamer, en niemand die mij geloofd, want tsja al die vrouwen met die make-upjes en tierelantijntjes haha.

7. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    valt me niks tegen, kan elke dag mn ronde doen gelukkig...schommelstoel vind ze geweldig en daarna slaapje doen dus red me wel

8. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Mijn schema komt een beetje overeen.
    Had voorheen een hulp 1x in de 2 weken voor de grote en extra dingen. Nu doe ik het zelf. En straks moet ik ook nog aan het werk?! Ach, komt vast goed.. ;)
    Stofzuigen, beneden elke dag, boven zo om de dag.
    Dweilen 1x in de week
    Keuken afnemen, elke dag, goede beurt om de week
    Opruimen, 10x op een dag ;)
    Vaatwasser meteen inruimen en uitruimen als hij klaar is, elke dag soms om de dag.
    Ramen doet mijn man, kan ik echt niets van. Buiten wordt gedaan
    Badkamer, ene week snel en andere week goed.
    Was meestal 2 a 3x in de week. Ophangen, afhalen..
    Vouwen wanneer ik zin heb.

9. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

hou op schei uit. overal druppels water. niet even een handdoek over de wastafel gehaald ( kleine moeite toch;)) tandpastaspetters tegen de spiegel ( ik tuf in de wasbak en niet tegende spieigel maar ok) lege stripjes van zijn pillen. waarom niet gelijk in de vuilnisemmer, vuile soken net niet IN de wasmand, vuile onderbroek lekker met het kruis open en bloot naar boven gevouwen en ga maar door:D

10. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

hier altijd alles super spik en span. mijn ouders grappen wel eens dat je in ons huis een open hart operatie in de huiskamer en alle andere kamers kan uitvoeren omdat het ''klinisch'' schoon is

hier doe ik elke dag alles nat af in het hele huis ( ben er voortaan zo vlug in dat ik dat in 30 minuten heb gedaan)

dan word er elke dag gestofzuigd, elke dag de wc's gedaan, elke dag een was, elke dag gedweild, elke dag de vaatwasser, etc.

Meeste doe ik in de avond als zoonlief op bed ligt, want als ik er eerder aan begin ( aan het stofzuigen of dweilen bijvoorbeeld) dan ligt het toch na 10 minuten weer onder. maar de was/vaatwasser/wc's doe ik gewoon als hij wakker is. hij gaat dan lekker spelen of tv kijken met wat lekkers en ik kan m'n gang gaan. ook helpt hij soms wel eens mee.

11. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

herkenbaar van die tandpasta op de spiegel. elke dag verbaas ik me er weer over hoe mijn man het voor elkaar krijgt om de spiegel onder de sproeien zowat tot tegen het dak aan :p

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Normaal gesproken hou ik alles wel aardig bij als ik vrij ben. Als ik werk, werk ik 8 dagen achter elkaar dus dan blijft er wel eens wat liggen.
    Momenteel kan de zooi me gestolen worden, dus doe alleen het echt hoognodige. Gelukkig weekje extra vrij gekregen van m'n werk maar voel me aardig lamlendig en tuk s middags met dochterlief mee en hoop elke dag de dag maar weer even door te komen ;)
    Over een paar weekjes zal 't vast wel weer beter gaan en houden we wel weer een grote schoonmaak.

13. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant

haha als mijn man thuis is geweest heb ik altijd meer werk, rubber of zand in zijn werkbroek, nog even en ik laat hem strippen bij de voordeur (meteen leuk voor de buren hihi) gek word ik ervan.

Zoiezo ziet hij geen dingen, als ik de vaat inruim dan ruim ik heel de keuken op, hij laat gewoon vetspetters en andere dingen liggen want ja hij heeft de vaat ingeruimd toch?

Maar goed ik ben hele dagen thuis dus het is toch meer mijn ding.

Meestal doe ik op maandag alles boven bedden verschonen (elke week), stofzuigen, speelgoed (doe de kids merendeels dus is niet veel) dweilen en dan de badkamer uitgebreid, dus echt alles afsoppen e.d. Soms doe ik het later in de week nog even stofzuigen maar eigenlijk niet echt heel erg nodig vaak.

Verder dweil ik 2-3 keer per week (heb een hond dus dat zal ook schelen) ik stofzuig elke dag (soms zelfs 2 keer, komt ook merendeels door hond of door manlief en zijn "volle" werkbroek hihi )

De wc's doe ik elke dag, de pot zelf, de spoelknop en het fonteintjes en 1 keer per week neem ik de tegels e.d. mee, de wc en badmatjes worden elke week gewassen.

De keuken 1 keer per week uitgebreid, kastjes, tegels e.d. en dan elke dag het werkblad, kookgedeelte e.d. (samen met de vaatwasser inruimen) koelkast haal ik ook 1 keer per week leeg (vlak voor boodschappen doen dan kan het nieuwe meteen schoon erin) dan kijk ik ook meteen alle datums na.

Ramen zemen laat ik doen, meestal een keer per 4-6 weken, ligt aan het seizoen e.d.

Wassen van kleding doe ik elke dag wel, strijken ben ik slecht in haha dat blijft nog wel eens liggen (vind dat gewoon nonnenwerk)

De kelderkast wordt om een of andere reden altijd een zooitje en doe ik een keer per maand opruimen, datums nakijken, planken even soppen.

Ik spuit vaak de gordijnen elke week goed nat met iets van febreze, wij roken niet en word ook nooit in huis gedaan, eigenlijk moeten ze wel weer eens weggebracht worden naar de stomerij, ze passen niet in mijn wasmachine namelijk..

Het lijkt heel veel maar valt reuze mee eigenlijk, als ik gemiddeld een uur / anderhalf uur per dag bezig ben klopt denk ik wel doe vaak alles tegelijk met andere dingen.

14. Cynthia1978

Cynthia1978 Bekend lid

26 sep 2007
    527
    0
    16
    Den Haag
    Heb nu 2 kids (van 3 en 7,5 mnd) en het is me ook altijd aardig goed gelukt om ons huis er netjes bij te houden.

* Ik stofzuig elke dagen boven en beneden. Als ik vrij ben in de ochtend en anders na het werk.
    * Dweil om de dag.
    * 1x in de week alle beddegoed verschonen (weekend)
    * 1x in de week keukenkastjes schoonmaken (de deurtjes)
    * keuken maak ik meestal na het koken gelijk schoon.
    * Wasjes draai ik meestal in het weekend.
    * badkamer 1x in de week grondig schoonmaken.
    * toiletten bijna elke dag schoonmaken
    * speelgoed etc, ruim ik altijd even op voor ik naar bed ga.

Dat was het zo'n beetje. Als ikelke dag ongeveer een uur, 1,5 uur aan het huishouden besteed zou het makkelijk moeten kunnen. Mijn man doet trouwens niks........soms koken als hij een keer vroeg thuis :)

15. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Het lijkt me zo fijn als je gewoon 1,5 a 2 uur in volle versnelling door je huis heen kan, dan zou het misschien niet zo'n blijvend irritatie punt zijn voor me. hie is het gewoon nooit klaar, tenzij mijn man een aanval van opruim krijgt, maar de was is echt mijn ding, als hij het opvouwt mag ik alles strijken.

ik kan vanwege mijn lichaam een half uurtje max. die kwartier op rustige manier bezig achter elkaar, als ik in volle versnelling ga houd ik het 10 min. kwartier vol en das niet bevoordelijk voor de rest van de dag. ik kan met de 2 kleintjes niet altijd even gaan liggen tussendoor en eigenlijkis voor hun zorgen nu 9 weken na operatie al erg zwaar.

16. Spitsmuis

Spitsmuis Niet meer actief

Ik ben elke dag bezig in mn huisje.
    Elke dag stof ik af,elke dag even de stofzuiger door het huis.
    Boven doe ik 1 a 2x per week alle kamers plus afstoffen.
    Wassen gaat hier de hele dag door eigenlijk haha.
    Ik heb niet dat ik per dag wat uitgestippeld heb,ik doe gewoon want gedaan moet worden.
    Maar stofzuigen doe ik wel elke dag en ik dweil vaak om de dag,soms elke dag.
    Maar voornamelijk om de dag en dus stofzuigen dagelijks (ivm huisdieren en haren daarvan)
    Ik zit overdag zelden echt stil,ben altijd wel wat aan het doen in huis qua huishouden.
    En stomme is...Ik vind het nog leuk en ontspannend ook.
    Hoe erg ik er een hekel aan had toen ik net op mezelf ging,hoe heerlijk ik het nu vind om te doen!
    Best maf eigenlijk!

17. Opening

Opening Niet meer actief

Mijn zoontje is nu 2 maar probeer het wel allemaal bij te houden. Er ligt hier wel altijd speelgoed op de grond maar dat doe ik dan aan het einde van de dag anders blijf ik bezig haha.
    elke dag stofzuigen en dweilen.
    elke dag afwassen
    elke dag de wc
    1 keer per week de bedden
    om de dag boven stofzuigen en dweilen
    elke dag afstoffen
    minstens 1 was per dag

In het weekend probeer ik het ook bij te houden maar dan is mijn mannetje thuis en het lijkt wel als hij binnenstapt of alles spontaan van de muren en uit de kasten valt haha.

18. Rnate

Rnate Fanatiek lid

10 jan 2010
    1.985
    0
    0
    Als ik wakker word ga ik naar beneden plassen en dan gooi ik alle ramen al open. Ik ga dan altijd nog even naar boven met mijn dochter wat tutten fles en even teletubbies kijken. Daarna ga ik naar beneden Afwassen (ondertussen gasfornuis enz ook boenen), de keuken, wc, gang en trap stofzuigen. Daarna neem ik in de woonkamer alles nat af en de wc. Daarna ga ik de woonkamer stofzuigen en daarna alles dweilen.

Vaak op maandag dat ik de keukenvloer ook schrob in elk geval 2 in de week. Boven deed ik eerst ook elke dag stofzuigen en dweilen maar ben daar iets soepeleren in geworden. Nu wel minstens 2 keer in de week. Heb niet echt een schema voor de etra dingen maar ik hou de laatste weken toch tijd over voor extra dingen, zoals de tuin schoonmaken enz. Mijn vriend werkt u ook op zaterdag en op zondag voetbalt hij dus komt alles op mij neer:)

19. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Vind het eigenlijk wel heel interesant om eens te lezen hoe jullie dit allemaal doen.
    Meestal gebeurt de grote schoonmaak hier op dinsdag als mijn kleine kabinet naar het kdv zijn. En manlief naar het werk. Het eerste wat ik dan doe is gloor in de pot dat kan dan even weken. Kop koffie en even rustig zitten een uurtje. En dan gebeurt alles eigenlijk. Maar week om week verschilt het of ik boven of beneden begin. Dus de ene week is alles boven echt brand schoon en alles beneden gewoon schoon. En de volgende week anders om. De rest van de week is het eigenlijk gewoon puinruimen van de kids. Keer het aanrecht goed schoon maken okee. Maar niet dweilen of zo. Dat is meestal dan niet. Tja, en zaken als de was gaan altijd door. Ik denk dat het wel anders gaat worden als mijn jongens naar school gaan. Tot die tijd is dit het gene wat voor mij het beste werkt. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik geen huishoud held ben.

Liefs Janna

20. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    En stomme is...Ik vind het nog leuk en ontspannend ook.

Nee, dit is niet stom.
    Ik wou dat ik dat had.:(

Deel Deze Pagina