(intensief) sporten tijdens zwangerschap

Discussion in 'Zwangerschap' started by annetje, May 21, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. annetje

annetje Lid

May 11, 2007
    99
    0
    0
    Ik doe nu 1 keer in de week spinning. Dit is best intensief.
    Zijn er nog meer meiden die tijdens de zwangerschap aan sport doen?
    De VK zei dat ik een maximale hartslag van 140 moest aanhouden.
    Ik kom er soms wel boven. (150, 155) Zou dit schadelijk zijn voor de baby? Ik voel me helemaal niet uitgeput dan, ik heb het gevoel dat ik nog wel veel meer kan geven.
    Ik ben nu bijna 12 weken zwanger.
    Ik doe het natuurlijk wel rustiger aan dan anders en ga over een maandje stoppen.

2. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

Oct 13, 2006
    994
    0
    0
    Hi annetje
    Doe zelf ook aan spinning, 2x per week. Volgens mij mag het wel, zolang je je er zelf wel goed bij voelt. Ik merk dat ik bij sommige houdingen (bijv bij een klim en dan door je armen en bips naar achteren) niet heel gemakkelijk zit. Dan doe ik het gewoon even rustiger aan.
    Ga zowiezo niet zo diep als eerst - probeer gewoon lekker te fietsen en het niet té zwaar te maken. Je grenzen voel je zelf het beste.

Ben wel heel erg moe van de zwangerschap nu, maar toch merk ik van sporten weer wat fitter te worden en energie te krijgen. Die houden we erin dus.

Ik deed ook regelmatig aan hardlopen, dat heb ik een keer gedaan sinds ik zwanger ben en dat voelt helemaal niet lekker - schudt veel te veel aan mn buik, dus dat doe ik niet meer.

Als ik niet meer kan spinnen, ga ik wel gewoon wat fitnessen. Het is toch ook erg belangrijk in een goede conditie te blijven voor je bevalling. En ik weiger gewoon om 20 kg aan te komen tijdens mn zwangerschap. Gewoon lekker sporten dus :)

3. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Hoi Annetje,

Tot 20 weken heb ik 2 á 3 keer in de week hardgelopen. Wel in een rustiger tempo en duurlopen (dus zonder versnellingen). Dit vond ik heerlijk en ik mis het ontzettend :rolleyes:. Ik zorgde ervoor dat ik een stabiele hartslag had en dan kon ik het lang volhouden. Dus dan kan het prima! Het is volgens mij echt aan jezelf om te beslissen wanneer je een tandje terug doet of overstapt op een andere sport. Je merkt het vanzelf aan je lichaam.

Bij mij begon mijn buik in de weg te zetten, ik had het gevoel dat die aan het meeschudden was tijdens het hardlopen. Nu heb ik vanochtend voor het eerst baantjes gezwommen, daarnaast wil ik gaan fietsen en wandelen om zo tóch in beweging te blijven. Maar ja, niets geeft mij zo'n heerlijk gevoel als een flink rondje hardlopen. Daar kan ik nu alweer naar uitkijken :D !

Groetjes, Line

4. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

Sep 6, 2006
    3,967
    0
    0
    Centraal
    Weet precies wat je bedoeld Line, heb ook zo'n zin om weer een paar rondjes te rennen :) Nog een paar maandjes en dan ik alweer beginnen...

5. bonnievdakker

bonnievdakker Fanatiek lid

Jan 10, 2007
    1,081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    ik deed fanatiek aan taekwondo. Zodra ik wist dat ik zwanger was ben ik hier direct mee gestopt! ben nu wel aan het zwemmen voor mijn conditie, maar dat geeft me toch niet de voldoening die ik zoek in sport. Kan dus ook niet wachten tot ik me weer lekker kan uitleven bij de taekwondo.

6. annetje

annetje Lid

May 11, 2007
    99
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik ben zelf niet zo'n hardloopster, ik houd het gewoon maar heel eventjes vol... Al lijkt het me wel heerlijk om lekker in de buitenlucht bezig te zijn!

Met spinning zit mijn buik nog niet echt in de weg(ben nog maar 12 weken), maar ik merk vooral met staande oefeningen dat mijn hartslag snel stijgt. De zittende klim gaat prima, net als de andere zit-oefeningen.
    Als ik stop met spinning in juli lijkt het mij ook fijn om fit te blijven. Ik denk dat ik dan ga kiezen voor een iets rustiger sport zoals zwemmen, fietsen, wandelen e.d. Ik heb nu ook een hometrainer boven staan. Hier probeer ik elke dag een half uurtje op te fietsen.

7. marilyn

marilyn Actief lid

Oct 3, 2006
    344
    0
    0
    Administratief medewerkster bij Justitie.
    Nootdorp
    Ik ben 33 weken zwanger en ik fitness nog steeds. Ik zit 45 minuten op de fiets (niet de spinning-fiets, maar het gewone cardioapparaat) en zorg ervoor dat mijn hartslag niet boven de 140 uitkomt. Heel soms loop ik nog een kwartier op de loopband, ongeveer 4,5 km/uur en een helling van 3%.
    Heerlijk vind ik deze training!

En soms nog wat krachttraining (armen, benen, schouders) maar heel lichtjes, zodat ik mijn buik absoluut niet hoef aan te spannen.

De fysio zei dat ik met 8 maanden beter kan stoppen met sporten, maar dat lijkt me een beetje onzin. Ik ga gewoon door totdat ik denk dat ik het niet meer aan kan en dat is voorlopig nog niet! Vind het heerlijk om te blijven sporten en krijg er juist energie van!

Het belangrijkste is dat je gewoon naar je lichaam blijft luisteren en meteen stopt als je je niet lekker voelt.

8. meiske

meiske Lid

Apr 20, 2007
    92
    0
    0
    Heerhugowaard
    Ik doe aan klassiek ballet en merk nu al dat het behoorlijk veel van de buikspieren vraagt. In juli begint de zomerstop en ik denk dat ik het dan maar daarbij laat.

Ik denk er ook over daarna over te stappen op zwemmen. Ik ben alleen niet zo'n waterrat, dus ik hoop dat ik dat vol kan houden. Helemaal niet sporten lijkt me niets.

9. twijfelaartje

twijfelaartje Actief lid

Jun 6, 2006
    220
    0
    0
    Ik heb tot 27 weken steplessen gevolgd (gevorderde). Je lichaam geeft heel goed aan wanneer het teveel wordt. Tot 37 weken heb ik gefitnest wel op een lager pitje maar toen moest ik stoppen omdat ik een hoge bloeddruk kreeg. Zo lang mogelijk doorgaan! Ik merk nu dat ik er profijt van heb gehad dat ik altijd zoveel gesport heb. Ik heb een keizersnee gehad en ben na 6 wken weer gaan sporten en het gaat weer super! Alleen als je lichaam aangeeft dat het niet meer gaat moet je wel echt stoppen. Ik kon heel goed naar mijn lijf luisteren.

Share This Page