Ruzie met vriend om bezoek schoonouders

Discussie in 'De lounge' gestart door Bammetjebam, 13 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    @tulip: blij dat ik niet de enige ben 8)
    Hier nog nooit wat gezegd, maar weleens een beetje vreemd gekeken waarop mijn moeder zei: jaaaaaaa dat hadden wij vroeger ook hoor, als je kinderen hebt, tel je zelf niet meer mee!
    Waarop mijn reactie was: :(:(:(
    Heb mijn mond maar gehouden. Mijn moeder en ik kunnen beiden nogal snel ontploffen en heb in de loop der jaren geleerd dat mijn mond houden véél beter is, dan mijn mening zeggen ;)
    Maar goed, leuk is anders.

2. Bernie

Bernie Actief lid

11 feb 2009
    258
    17
    18
    Meer mensen hebben het al gezegd, maar nog maar eens dan:

Ik denk ook dat je gewoon je eigen ding moet gaan doen, dat ene dagje per maand. Als hun idee (en ook dat van jouw man) is dat er gewoon tv gekeken kan worden, kunnen ze er geen bezwaar tegen hebben dat jij ook ´gewoon´ je ding doet (of dat nu opruimen, emailen of koken is). Ik herken heel veel in je verhaal en ik je irritatie zal voornamelijk voortkomen uit ´de persoonlijkheid´van je s.o. Maar ze zijn er voorlopig nog, en je hoeft er niet telkens ruzie met je vriend over te maken.
    Mijn s.o. komen ook (wegens buitenland) maar een paar keer per jaar, en ik kan ze dan ook wel echt achter het behang plakken. Gelukkig is m´n kindje nu wat ouder en heb ik wat meer vertrouwen in m´n vriend, dus tegenwoordig laat ik ze gewoon ´alleen´achter en ga ik lekker werken/stadten etc. Als ik erbij zit irriteer ik me mateloos (dat geschreeuw tegen m´n kind! Die onhandigheid! Dat botte gedrag! Nooit eens meehelpen! Nooit eens echt geinteresseerd zijn!). Als ik het maar niet zie, kan ik er veel beter mee omgaan. Ik zorg er altijd voor dat mij geen verwijt gemaakt kan worden (ik haal lekker eten/drinken in huis etc) en dan doe ik m´n eigen ding. Het grappige is dat m´n vriend zich nu opeens veel meer gaat irriteren aan z´n eigen ouders, juist omdat mijn ouders zo anders zijn (wel helpen, wel geinteresseerd). Ik kan me voorstellen dat je nu nog een beetje aarzelt omdat je kindje nog zo klein is, maar denk er nog eens over na als je je vriend een paar uur alleen kunt laten met je kleine. Overigens is mijn kraamtijd ervaring ook verpest door m´n s.o. die letterlijk DAGEN bleven zitten, zonder een poot uit te steken. De grote les: dat doen we de volgende keer dus niet weer. Ik blijf of lekker een paar dagen in het ziekenhuis (woon ook in BE als NLse) of ze worden pas uitgenodigd ruim na de kraamweek. Ik ben niet gek!

3. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Ik heb respect voor je gevoel, maar kan me er niet in meeleven.
    1 keer per maand 4 uurtjes is toch niet veel.
    Als je twee uur moet reizen voor 1 uurtje bezoek??

Ik denk persoonlijk dat je niet veel kan hebben (zoals je berichten overkomt) van je schoonouders.
    Het is geven en nemen, en in dit geval geef ik je vriend dus wel gelijk en snap ik zijn reactie.... Eerlijk gezegd had ik dit ook niet hoeven te doen bij mijn souders zonder mijn vriend op me dak te krijgen. En dat heeft niks te maken met zijn ouders op de eerste plaats maar puur omdat het onredelijk overkomt.

4. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

@Bernie:
    Als mijn vriend en ik er niet uitkomen straks, dan ga ik inderdaad elke keer wel even de deur uit. Het is dat m'n dochtertje deze keer over een half uur wakker kon worden voor een BV, anders was ik langer weggebleven.

Wel vreselijk hoe de kraamtijd bij je 1e is verlopen zeg.. Ik hoop dat de verpleegsters in het ziekenhuis je straks zullen helpen door bezoek vriendelijk weg te sturen als ze te lang blijven.

5. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik denk dat het vanaf een afstandje makkelijk oordelen is, maar pas als je het echt mee maakt echt weet en voelt hoe het is. Ik kan me er iets bij voorstellen, maar dan nog heb ik geen idee hoe het voor TS zou moeten zijn.

Blijkbaar zit het erg hoog, en dan is het wel goed om het even te ventileren hoor, anders ga je je nog meer ergeren. Hoe dan ook, veel succes!

6. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee

4 uur niet lang:$
    o mijn god dan ben ik echt knettergek na 4 uur

7. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Ik vind ook wel dat jij je aanstelt, maar ik denk zelf dat jij moeilijk kunt schakelen.
    Ik herken veel dingen! Bij mij thuis praten we ook veel en gaat de tv juist uit als de visite komt.
    Bij mijn vriend thuis gaan ze gewoon met het gezin op een verjaardag voor de tv zitten film kijken of topgear zien ofzo!
    Ik wist eerst niet wat ik zag, ook daar zijn we binnen no time uitgesproken. Maar ik heb geleerd gewoon mijn eigen ding te gaan doen! Ging voordat mn meisje er was wel eens met de hond wandelen, of ging ook spelletje spelen of tijdschriften lezen.
    En ik denk ook dat jij dat moet gaan doen als ze bij jullie zijn, even erbij zitten en als de tv aangaat gewoon lekker je eigen ding doen! Jij vind dat raar maar deze mensen vinden het vast gewoon.

En wat die pepernoten aangaat vind ik ook wel wat raar van je. Ik denk niet dat dat echt iets hollands is? Want de mensen die ik ken die zouden daar echt geen punt van maken.
    Je zou de volgende keer het lekkers wat je niet kwijt wilt in de kast kunnen zetten..

En vergeet niet dat ze uren in de auto zitten! Als bij ons familie mensen zolang in de auto zitten dan blijven ze de hele dag of ook wel slapen!Vind ik meer als normaal. Ik ga ook echt niet 2 a 3 uren in de auto zitten om vervolgens na 2 uurtjes alweer te vertrekken!
    En het is maar 1 x per maand! Nou dat is toch wel te doen???
    En wat die kleertjes aangaat! Ikvind het zooo ondankbaar!
    En tsja wat wil je het meeste van die maatjes is roze!!!
    Ik krijg ook vaak genoeg kleren wat ik zelf nooit zou uitzoeken, maar ik waardeer het enorm dat mensen er de moeite voor nemen en geld voor uit geven! Kijk een gegeven paard nooit in de bek, vind ik zo ontzettend ondankbaar en ik vind het ook triest!

8. Vica86

Vica86 Niet meer actief

@TS, ik herken je gevoel heeeeeeeeeel erg! Bij mijn ex was ik ook altijd uren lang het 5e wiel aan de wagen. En dan duren die uren echt verschikkelijk lang.

MAAR, ik vind jouw reactie naar je vriend toe wel wat overdreven. Dat ze maar even mogen blijven enzo. Wat is nou 1 keer per maand? Ja het is echt vervelend als je je uren lang niet op je gemak voelt, maar wat dat betreft heb je het echt makkelijk met maar 1 keer per maand.
    Ik zou het proberen te accepteren en idd, lekker je eigen ding gaan doen.

9. danip

danip Niet meer actief

Helemaal mee eens! Vind het zelf ook allemaal wat overtrokken. En zou erg boos op mijn man worden als hij zich zo gedroeg t.o.v. mijn ouders.

10. Yasminaa

Yasminaa Bekend lid

8 mei 2010
    717
    0
    0
    het is maar 1 keer in de maand? je stelt je aan als ik moet eerlijk zijn? het is toch logish dat ze lang blijven ..ik begrijp je wel dat je het minder leuk vind dat je gevoel hebt dat ze niet voor echt bezoek komen maar gewoon voor baby en voor jou geen interesse hebben..
    maar dit is oma en opa waar we over hebben ...
    ik zal zeggen schud het weg en het zal goed komen.. hoeft echt niet zorgen te maken voor dit meid :)..
    is niet nodig:)

11. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

ik snap je wel. Mijn ouders en schoonouders verschillen ook dag en nacht.
    Met mijn moeder kan ik de hele dag wel kleppen en mijn vader gaat rustig onze tuin doen...
    Mijn s-ouders ben ik na een uur ook mee uitgepraat. Als we daar zijn kijken we ook de hele middag/avond tv en wij gaan ook maar 1x in de 3-4 weken daarheen. Tja zo zijn ze gewoon. Ik neem gewoon een boek mee of puzzelboek (of studieboeken). Hier komen ze bijna nooit omdat ze het te druk hebben.

Ik zou als ik jou was eens aan je s-ouders vragen hoe ze het ervaren als ze bij jullie zijn, gewoon omdat het anders gaat dan jij gewend bent. Dus vragen of ze het erg vinden als jij huishoudelijke klusjes gaat doen. of op bed gaat, of lekker iets voor jezelf. Heb ik ook gedaan en mijn s-moeder gaf aan dat ze gewoon wil dat we doen alsof we thuis zijn (zij kijken veel tv, dus dat i voor hun normaal)

of idd vragen of ze het leuk vindt om de volgende keer te blijven eten? En dan lekker uitgebreid koken.

Ik denk dat het deze paar maanden ff doorbijten is, als je er nu tegenin gaat maak je misschien veel kapot. En is het je dat waard? Over een paar maanden heeft je dochter een compleet ander ritme. Laat je opa en oma lekker met je dochter wandelen, of ga je zelf ff met man het bos in.

Ik zeg dus niet dat je je aanstelt, maar misschien moet je je er maar bij neerleggen dat het de komende 5x zo zal gaan (ben je 5 maanden verder) en is dat nu echt zo'n onoverkomenlijk probleem?

12. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Zien ze hun kleindochter 1 keer in de maand? of komen ze 1x in de maand langs? Nou dan valt het nog mee maargoed als je je er aan opvreet wordt het er natuurlijk niet beter op...

13. Yasminaa

Yasminaa Bekend lid

8 mei 2010
    717
    0
    0
    Ooja, ehh ik zie schoonouders ook niet echt als gasten etc maar gewoon familie.. denk dat je goed moet nadenken van of dit wel goed is waar je mee bezig bent.. en hoe zou jij het vinden als het andersom was jou vriend die aanstelt etc..

14. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ben nu wel benieuwd hoe 'het gesprek' is afgelopen..
    Ik denk zelf dat je schoonouders, en het feit dat ze op bezoek komen niet het probleem is. In jullie geval is het logisch dat ze wat langer blijven (muv de kraamtijd, toen had je vriend ze echt het huis uit moeten schoppen!). Wat je wel als probleem ervaart is hoe de bezoekjes verlopen. Misschien dat je toch moet gaan accepteren dat die anders gaan dan je gewend bent. Ga eerst eens gezellig wat kletsen met ze, bekijk wat nieuwe foto's van de kleine, en zodra jullie zijn uitgepraat en de tv aangaat, iets voor jezelf gaan doen. Al ga je de badkamer uitsoppen ofzo..
    Ook is het misschien een idee om (als het ritme van jullie dochter dit toelaat) lekker met ze te gaan wandelen, het is voor hen ook een vreemde omgeving, dus er is vast genoeg te doen. Of jullie zouden een spelletje kunnen doen, met je schoonmoeder een lekkere maaltijd koken enz..
    Enne, verder zijn ze wat gedrag betreft een typische opa en oma. Mijn ervaring is dat dat wel minder wordt.

15. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Zo, we zijn eruit, en alles is weer in orde tussen ons :)

Mijn voorstel om het bezoek een beetje te plannen wanneer onze dochter wakker is, had m'n vriend blijkbaar geprobeerd afgelopen weekend, maar hij zei dat hij het misschien niet goed verwoord had toen hij z'n moeder aan de telefoon had. Toen zei z'n moeder dat ze dat niet wilde, en dat ze ook voor ons komt (en dan vervolgens tv kijken, vind ik nog steeds vreemd maar ok). Dat kan ik wel begrijpen, misschien denkt ze dan dat wij denken dat ze alleen voor hun kleinkind komen, wat helemaal niet zo is. Het is alleen een verandering in volgorde. Dan zien ze eerst hun kleindochter, praten we gezellig wat met elkaar, en gaan ze daarna van mijn part een paar uur tv kijken. Dit zou voor mij zo beter uitkomen nadat de kleine weer terug op bed ligt, want als zij dan hun ding doen in mijn huis, dan kan ik ook mijn ding doen buitenshuis als ik dat wil (meisje slaapt dan toch minstens 3 uur, en die extra tijd geeft me meer vrijheid). Hoe je het ook went of keert, ik zal me op zulke momenten voorlopig een vreemdeling voelen in m'n eigen huis, en dan ben ik liever buiten, misschien dat dit in de loop van de tijd verandert.

Overigens, bij verjaardagen in mijn familie staat de tv nooit aan, we praten allemaal gezellig met elkaar onder het genot van drankjes en hapjes. Behalve met m'n broers verjaardag, die is op Dodenherdenking jarig, hele fijne dag ;)

Als we naar hun toe gaan, dan vertrekken we als ons dochtertje al ongeveer 2 uur slaapt. Dan zien ze haar ook op haar wakkere moment ongeveer gelijk als we aangekomen zijn, en gaan we weg wanneer wij dat willen. M'n vriend begrijpt wel dat ik daar niet minstens 4 uur lang op de bank wil hangen (z'n ouders wonen tussen de weilanden, niks te doen dus behalve wandelen).

16. Tamale

Tamale Niet meer actief

Ik denk dat ze daar juist geen punt mee heeft.
    Mijn dochtertje heeft ook een opa en oma, de ouders van mijn vriend.
    Die hebben de meest rotte dingen over ons en ons dochtertje gezegt.
    Ze wouden niet met hun kersverse kleindochter op de foto en een felicitatie kon er nauwlijks af.
    Ze vertelde iedereen ( mijn familie, kraamverzorgster etc ) 1 dag na de geboorte de meest belachelijkste en rotste dingen.
    ik snap dat voor mensen die dolgraag schoonouders of een opa en oma voor hun kindje zouden willen hebben, het er heel moeilijk mee hebben.
    MAar dat hoeft niet te zeggen, wanneer je het totaal niet met je schoonouders kan vinden, je maar blij moet zijn dat je ze hebt..

17. Tamale

Tamale Niet meer actief

TS, toen ik voor het eerst jou bericht las, snapte ik het ( op sommige punten na ) voor geen meter..
    Maar nu zie ik dat je kindje nog geen 2 maand is... Ik had echt ruim 3 maand nodig om weer van IEDER bezoek te genieten.
    Ik ergerde me kapot aan alles en iedereen.
    Zelfs aan mn beste vriendinnen of aan familie.
    8 uur savonds was me op die momenten nog te laat.
    Ik heb wel wat over gehouden aan de bevalling, maar ik kon het ook gewoon niet hebben.

Als ik nu met mn nuchtere kijk het verhaal lees, denk ik: Stel je niet aan..
    Maar als ik me verplaats in de situatie en toen ik net was bevallen, nou nee, dan hadden ze dit bij mij ook niet hoeven flikken.
    Niemand weet hoe jij je voelt, dat is voor iedereen verschillend.
    Praat er zoveel mogelijk over, juist met je man!!
    Laat dit niet tussen jullie komen te staan.

Succes! (K)

18. Tamale

Tamale Niet meer actief

SOrry meid, ik zie nu pas deze post.
    Wat fijn dat jullie eruit zijn gekomen!
    Veel plezier/succes voor de eerst komende keer, maar dat komt vast goed!!

19. MelanieL29

MelanieL29 Bekend lid

9 aug 2006
    803
    0
    0
    Goed dat jullie er zijn uitgekomen!

Ook voor mij zal schoonfamilie altijd een issue blijven.
    Besef me wel goed dat iedereen anders denkt en is opgevoed.
    Maar dan nog is het niet altijd simpel.
    En weet ook dat ik in de eerste maanden nog erger dan anders het kind bewaak als een havik. Zal ook vast niet altijd even lief en redelijk zijn. Maar ja, hoe ouder hoe wijzer hopelijk. En geldt natuurlijk voor beide partijen.

20. Sabrin

Sabrin Actief lid

12 nov 2009
    112
    0
    0
    zuid holland
    Ik vind 4 a 5 uur eerlijk gezegd ook niet lang. Helemaal gezien het feit dat ze niet heel dichtbij wonen en de kleine graag willen zien. Bij ons is het eerder een belediging als ze korter dan 4 uur blijven. Mijn schoonouders blijven dan ook altijd eten en ik vraag ze ook altijd om te blijven slapen. Dit doen ze dan ook regelmatig als ze komen. Ze wonen ook verder weg en op en neer rijden is best een behoorlijke inspanning voor hun als ouderen. Een keer in de maand of minder een lang bezoek vind ik geen enkel probleem. Ik vind het leuk dat ze graag blijven en mijn zoontje graag zien. Ik vind je schoonouders ook niet als vervelend overkomen als ik je verhaal zo lees. Buiten de choconoten om :)......maar goed die leg je toch ook neer voor de gasten. Voor hetzelfde geldt eet hij de hele schaal leeg ;). Ik zou er niet zo mee zitten. ...maar goed een ieder ervaart dingen anders. Ik wens je succes met het vinden van een oplossing.

Deel Deze Pagina