Weet iemand hier wat je kunt doen om rectus diastase te kunnen verbeteren? Ik weet dat het nooit meer over gaat. Heb onder mijn navel een dikke 3cm ruimte tussen de buikspieren en boven de navel 2cm. Daar kwam ik achter toen de fysio ging controleren nadat ik zei dat mijn buikspieren niet meer automatisch aanspannen. Nou zegt ze dat er oefeningen zijn, maar was ze niet duidelijk over wat het gaat doen. Ik moet o.a. ook crunches doen. Maar die paar dingen die ik online kan vinden hierover zinn vooral dat het niet weggaat zonder buikwandcorrectie en dat rechte buikspieroefeningen niet goed zijn. Is hier iemand die hier meer verstand van heeft die mij iets meer uitleg zou kunnen geven?
Rechte mag idd niet en je kunt wat wel iets verbeteren maar uiteindelijk kom je er nooit vanaf. Dat zou een fysio toch echt moeten weten
Ze zei dus dat ze wel oefeningen had maar was vaag over de resultaten die je ermee kon boeken. Op hoop van zegen had ze wel getaped (ik reageer nogal op tape dus dat heeft 48 uur gezeten voor het pijn ging doen). Maar omdat mijn onderste horizontale buikspier ook niet echt meedoet had ik die buikspieroefeningen en die moest ik nu door blijven doen. Maar dat is dan beter van niet? Kan ik nu beter alleen de rugoefeningen en schuine buikspier oefeningen doen?
Mag je niet zon band om doen om de buikspieren dichter naar elkaar te brengen of zou dat nu geen zin meer hebben? Ik heb ze beide keren vanaf ongeveer een week na de bevalling gebruikt.
Als het goed is heeft dat geen zin. Ook niet een week na de bevalling. Hierbij is de peesplaat achter de buikspieren dusdanig beschadigd geraakt dat het niet meer hersteld. Wel vraag ik mij af of zoiets een optie zou zijn om betere stabiliteit te krijgen. Naast dit heb ik ook chronische bekkeninstabiliteit en het hypermobiliteitssyndroom. Het wordt zo wel heel wiebelig allemaal haha.
Dat je er nooit meer vanaf kunt komen is niet waar. Ik heb flink getraind op de juiste manier en de fysio heeft met echo vastgesteld dat het weg is. Ik had echt 4-5 vinger ertussen van ribben tot schaambeen. Diastasisrehab.com Julie Tupler heeft de enige bewezen techniek hiervoor. Ik heb de spullen besteld in Amerika. Het was het echt waard. Je loopt wel maanden met een band om, dus achteraf is het echt afbouwen. En alleen maar coreoefeningen doen d.m.v. je buik intrekken (met een bepaalde techniek). Verder absoluut geen buikspieroefeningen en andere dingen qua beweging die je al die tijd niet mag doen. Je kunt je op de site alvast flink inlezen. Pittig, maar echt fijn. In Nederland hebben ze helemaal niet van deze techniek gehoord!
Bij mij is bij een revalidatietraject voor bekkenklachten oa. de diastase die ik had gevolgd met echo's. Na drie drie maanden intensiever trainen core stability ( 2 keer per week en thuis eenvoudige oefeningen) was het toch een heel stuk verbeterd en m'n bekken ook. En dat was toen de jongste 3 was.