Hallo, Even een paar vraagjes tegelijk als het mag. Ben een week geleden bevallen van mijn mooie zoontje met precies 40 weken, hij woog 3610 gram. Omdat ik ingetrokken tepels heb en bij de eerste de bv niet gelukt is, heb ik meteen een goed kolfapparaat aangeschaft en me zo goed mogelijk voorbereid. Heb de tepels vaak gestimuleerd tijdens de zwangerschap, waardoor ze er uiteindelijk goed uitkwamen. De eerste 2 dagen een beetje aan de borst gehangen, toen ging het wel goed, hij pakte goed en hield vast. Maar hij sliep ook viel, dus ben begonnen met kolven. Mijn borsten werden steeds zwaarder natuurlijk (heb trouwens cup g en grondkijkertjes) en de tepels zijn weer helemaal naar binnen getrokken. Met kolven komen ze er wel uit, maar de baby krijgt ze niet te pakken. Ben sinds 2 dagen weer begonnen met aanleggen (in de rugbyhouding) omdat ik toch graag wil dat hij uit de borst drinkt (omdat kolven en flesjes toch wel veel werk is, vooral 's nachts), maar nu pakt hij de tepel niet meer goed. Hij is zelfs zo lui geworden, dat als hij mijn tepel en de hof in zijn mondje heeft, hij gewoon wacht tot er genoeg melk uitgedropen is en dat doorslikt haha. Op zich kan hij hem wel redelijk pakken, maar dan laat hij na 1 slok weer los en zo gaat dat 10 minuten lang. Na een paar keer kan hij niet meer goed pakken en raakt hij gefrustreerd. Of hij heeft gepakt en valt meteen in slaap. Hoe ga ik dit oplossen? In principe werkt het kolven prima, ik haal er nu in totaal 80 ml uit per 3 a 3,5 uur. Hij drinkt zo'n flesje in 10 a 15 minuutjes leeg. En hoe weet ik dat hij aan de borst ook drinkt, want dan hoor ik hem niet slikken. Nog een laatste vraagje over nachtvoeding. Een dame vertelde mij al hij overdag genoeg binnenkrijgt (dus om de 3 uur 80 ml) dat hij dan 's nachts geen melk zou hoeven, maar bv alleen water. Nu hebben we dat vannacht getest en werden beloond met een nacht niet slapen en uiteindelijk 3(!) extra voedingen moeten geven. Hij bleef maar zuigen en huilen, erg vervelend dus. Nu begrijp ik dat je het gewicht x 150 gedeeld door het aantal voedingen moet doen? Dus nu 3800 gram en dan deel ik dat door het aantal ml met flesje, dus kom ik nu uit op 7 voedingen per dag/nacht, klopt dat? Ik ben erg onzeker wat dit betreft, dus hoop dat u de tijd kunt en wilt nemen om al mijn vragen te beantwoorden.
Hoi, Allereerst dit: dat een kind geen nachtvoeding nodig heeft is onzin en water bijgeven is echt niet goed!!! Ik weet niet wie die "dame" is die je dit verteld heeft, maar ze heeft je slecht advies gegeven. Je rekensom klopt. Qua aanleggen zou ik je adviseren om een lactatiekundige in te schakelen die je kan helpen om je kindje goed aan te leggen met grote borsten met ingetrokken tepels. Het kan, maar je hebt wat extra hulp nodig om hem goed aan te leggen. Ik zou zo snel mogelijk een afspraak maken met een lactatiekundige IBCLC. Succes.