Mijn dochter zit sinds een week 5x per dag op potje en wc en doet daar dan plasje/poep. Meestal zetten we haar na een eetmoment erop en voor slapen gaan. Maar hoe ga ik nou verder naar de volgende stap? Ze geeft nog niet altijd aan als ze moet plassen/poepen. Soms wel en dan is het rennen naar het potje. Maar heeft overdag tussende potjes nog wel veel volle plasluiers.Moet ik nu gewoon de luier uit doen?En hoe doen jullie dat dan met op bank zitten enzo (rare vraag misschien!)?
Mijn zoontje is ouder maar ik liet gewoon de luier uit en onderbroek aan. Paar keer natte broeken, kleed, stoel maar na 1 keer per dag een ongeluk had hij door dat alles nat werd als hij niet zij dat hij moest plassen. Maar hij had duidelijk het signaal en herkende dit. WEet natuurlijk niet of jou meisje dat ook heeft.
soms zegt ze dat ze moet poepen en gaat dan op potje en doet plas of net anders om.Dus heb het idee dat ze het verschil erin nog niet goed van te voren aanvoelt, Soms zie ik haar bedachtzaam kijken en vraag dan moet je poepen en dan gaan we op potje.
Ze is net 2, en geeft het niet zelf aan? Dan zou ik het even laten rusten. Als ze het zelf aan gaat geven, kun je wel verder. Ik probeerde af en toe even zonder luier, maar vaak na 3 natte broeken op een ochtend pakte ik de luier wel weer. Hij (jongetjes zijn gemiddeld gezien later) had dat met 3,5 jaar opeens door. Toen was hij 1 keer nat, en daarna had hij het wel door... Het heeft hier verder geen strijd gegeven, en dat vond ik wel prettig. Sommige dingen zijn gewoon belangrijk dat het "leuk blijft". En hangt ook af van hun fysieke/mentale ontwikkeling.
ook zo begonnen met het potje. Met 23 mnd begon hij aan te geven dat hij moest plassen/poepen (niet altijd want ook deed hij tussendoor alles in de luier en soms zei hij plassen als hij net gepoept had) en kon het ophouden tot hij op zijn potje zat. Maar omdat we op vakantie waren heb ik het luier uit moment nog even uitgesteld tt we thuis waren en we geen uitstapjes meer hadden. Weer thuis na de vakantie luier uit gelaten en gekeken hoever we kwamen. Het ging eigenlijk meteen goed, wel veel ongelukje ,maar hij snapte de bedoeling wel. Ook met uitstapjes nooit meer een luier aan gedaan. In jullie situatie (ze geeft het nog niet echt aan) zou ik zo doorgaan met 5x per dag op het potje en je zou haar een keer in d`r blote billen kunnen laten lopen en kijken of het kwartje valt. Maar als ze nog niet snapt dat zij zelf de oorzaak van de natte vloer is dan heeft het nog geen zin. Om er niets meer mee te doen en pas over een tijdje weer is zonde want dan kan het best zijn dat ze geen interesse meer heeft en dan wordt het stuk lastiger.
ze snapt wel dat ze de veroorzaker is van de natte vloer en roep soms mama poep in luier dan morgen in potje! Laten haar nu s'avonds na het eten zonder luier lopen en zetten dan op potje.
Als ze zelf niet aangeeft dat ze moet plassen/ poepen en het nog niet kan ophouden dan zou ik het met deze leeftijd niet forceren. Als ze al 5x per dag op potje plast is dat al heel wat, de rest komt wel.
we forceren niks en ze kan het prima ophouden en snapt dat ook wel. is alleen van hoe gaan we nu van vaak op potje weer verder met een tussenstap naar starks zonder luier,
Hier ging het hetzelfde alleen gaf mijn zoontje wel aan waneer hij moest poepen maar plassen gaf hij niet aan. Na een tip gelezen te hebben hier op zp heb ik het boek zindelijk in een week van gina ford besteld en dat precies gevolgd.. De derde dag was hij droog! Nu nog wel af en toe een ongelukje als het heel druk is ofzo. Met slapen nog wel een luier maar die gaat binnekort ook af met zijn middagslaapje, want hij komt dan altijd droog uit bed.
En 50 jaar geleden waren kinderen rond die leeftijd in de regel al minstens een half jaar zindelijk! Zo snel gaat evolutie niet, dat ze het nu ineens niet meer zouden kunnen. TS: Ik zou gewoon eens helemaal zonder luier proberen. Zolang ze een luier aan heeft, is er voor haar geen noodzaak om aan te geven dat ze op het potje moet. Als je bang bent voor de bank, zou je oefenbroekjes kunnen proberen (o.a. verkrijgbaar bij hema) die hebben een stoffen binnenkant, maa een plastic buitenlaag. Dat zal vast schelen! Of leg tijdelijk iets over de bank. Ik denk dat het voor een kind ook niet echt duidelijk is, soms wel een luier en soms niet. Ik zou dus echt een paar dagen doorzetten en helemaal zonder luier proberen. Mocht je nu na een paar dagen nog helemaal geen verbetering zien, dan kun je altijd nog met haar afspreken dat ze weer een tijdje een luier aan krijgt en dat jullie het over een paar weken / maanden nog eens proberen.