Ik vlieg regelmatig met Ryan air, dit is een prima luchtvaartmaatschappij. Laatst zat ik ook weer in een gloednieuw vliegtuig. In tegenstelling tot bijvoorbeeld transavia heb ik nog nooit problemen gehad om naast mijn trolley ook mijn (nogal grote) handtas mee aan boord te nemen. Wat betreft het brandstofbeleid, er wordt zover ik weet exact uitgerekend hoeveel brandstof er nodig is voor de vlucht (gewicht van het toestel, gewicht passagiers, gewicht bagage, gewicht spullen aan boord die men verkoopt, windsnelheid, windrichting, vluchtroutes en afstand) daarbij tankt men nog wat extra kerosine voor als je niet gelijk kan landen en dus nog wat extra rondjes moet vliegen. Dit gaat zo bij elke luchtvaartmaatschappij. Daarbij is Eindhoven een stuk rustiger en minder prikkel gevoelig dan bijvoorbeeld schiphol. Houd er ook rekening mee dat een citytrip in Europa vaak maar kort vliegen is, dus eer je bent opgestegen en de kinderen dreigen zich te gaan vervelen dan ga je weer landen. Zover ik weet mogen kinderen ivm de veiligheidsregels helaas niet meer in de cockpit kijken tijdens het vliegen. Na de vlucht is dit vaak geen probleem.
Nee dat ze niet in de cockpit kunnen weten ze, dat vinden ze jammer natuurlijk maar wel oké. We hebben eerder met ze gevlogen en vervelen viel (tot mijn verbazing) ook mee. Ze vonden het vooral fascinerend en met boeken (oudste) en filmpjes (jongste) ging het prima. Ze slikken dan ook een iets hogere dosis medicatie. Ik weet dat dat normaal is met brandstof, de beschuldiging is dat Ryanair die extra kerosine niet meeneemt. Maar goed dat hoeft niet waar te zijn natuurlijk. Denk dat we in eerste instantie een andere maatschappij zullen zoeken en als dat niet lukt we met Ryanair zullen vliegen. En mijn angst verberg ik zo goed mogelijk, vorige keer hebben mijn kinderen niets gemerkt en ik wil het ook niet op ze overbrengen. En ik wil het vliegen ook niet (meer) erom laten. De ergste vlucht voor mij ooit was trouwens naar Parijs.. even opstijgen, kwartier in de lucht en weer landen ik was zó bang! Dat was met klm en de piloten waren ontzettend aardig, toen mocht ik wel in de cockpit. Daarna jaren het vliegen vermeden. Toen ik naar Australië vloog ging het wel redelijk. Lange vluchten vind ik zelf toch relaxer gek genoeg.
Zelf alleen ervaring met Ryan Air en Transavia, alle keren was het prima hoor. Met Wizzair nog niet gevlogen ivm het bagage beleid (mijn koffertje mag overal als handbagage mee, behalve met Wizzair die hanteren net iets andere max toegestane afmetingen in cabine). Van tevoren stoelen reserveren (wel extra betalen) en aan boord zijn ook allerlei snacks/drankjes te krijgen, mits je betaalt Ik vind Eindhoven wel fijn, mindere drukte en beter te overzien. Probeer meestal dan ook vanaf Eindhoven te vliegen als ik ergens binnen Europa heen ga. In januari Ryan Air gevlogen en volgende maand weer. In juni met Transavia (wel vanaf Schiphol omdat er niet op de bestemming gevlogen wordt vanaf Eindhoven).
Weetje de lowcost cariers zijn prima tot er wat mis gaat. En is prima als je het oke vind dat we op een hufterige manier met piloten en stewardessen omgaan. Sorry maar RA heeft gewoon echt geen goed trackrecord. Ok de hoeveelheid kerosine is prima als je vliegt en land binnen de tijden en je zou zelfs nog een doorstart kunnen maken. Maar wannneer het heel druk is en je vliegtuig in de parkeerroute wordt gezet tja dat is een ander verhaal. Ik heb een app van flightrader24 (vinden je kids vast ook prachtig) en krijg altijd een popup als een vliegtuig een paniekmelding de lucht in stuurt. En RA zit er eigenlijk nooit bij. Easyjet en Airfrance wel. Maar goed als de omstandigheden tegenzitten: stel je wil naar madrid maar door omstandigheden moet je vliegtuig uitwijken naar Lissabon. Dan is RA niet verplicht je nog naar Madrid te brengen KLM wel. Een paar jaar terug vloog mn zusje met easjet naar Milaan. Sneeuwstorm en hele vliegveld stond vast. Zaten al 2 dagen zond info in een onverwarmde hal. Uitentelijk een klm retour ticket gekocht. Vliegtuig kwam grondpersoneel staakte ineen dus piloten van KLM hebben zelf de koffers uit het ruim gehaald zodat het vliegtuig kon vertrekken. Ze zaten in een verwarmde hal met eten en als er nog een nacht bijkwam kregen ze een hotel. Dat is waar je extra voor betaald.
Wij vliegen met stedentrips meestal alleen met handbagage (wel maximale afmeting😁. Voordeel van voorkeursstoelen is dat je én bij elkaar kunt zitten maar ook als eerste het vliegtuig in mag waardoor je zeker je handbagage boven je hoofd neer kunt leggen. Je bent ook als eerste weer uit het vliegtuig dus dat scheelt je ook weer lang wachten bij bagageband. Zeker voor stedentrips/meestal lang weekend vind ik ditzelfde prettig. Verder is er niet veel luxe in de vliegtuigen dus neem wat mee voor eigen vermaak, maar ach het zijn vaak maar 2 uurtjes.....
Ik bedoel overigens dat het wel vaker voorkomt dat handbagage zoveel is dat het vliegtuig vol is en alsnog wat handbagage in het ruim moet en je kans hebt dat dit op de bagegeband terecht komt waardoor je lang moet wachten. En wat is nu 30 euro extra op een retourtje als je een vliegticket hebt van 30 euro.... was het mij wel waard!
Ik vlieg zelf voor Klm, en ik pieker er niet over om met Ryan Air te vliegen.. Ben het sowieso pertinent oneens met hun bedrijfsvoering, vooral mbt hun vliegend personeel. Moderne slavernij komt in de buurt.. https://www.groene.nl/artikel/zwijg-of-je-vliegt-eruit Maar ik voel me ook gewoon niet veilig in hun vliegtuigen, omdat ik weet wat vermoeidheid doet met mensen. Heeft niets met vliegkwaliteiten te maken. En ook niet met nieuwe vliegtuigen. Wil het risico gewoon niet nemen,en al helemaal niet met mijn kinderen. Verder zorgen Klm en trans gewoon goed voor hun passagiers. Bij vertraging of annulering worden de zaken goed geregeld. Ik las hierboven iets over piloten die met de bagage hielpen, herkenbaar, dat stapje extra 👍
Heftig artikel Zoë123. Mijn zwager heeft ooit bij Transavia gewerkt en raadde me zojuist Ryanair ook al af. Idioot dat dit zomaar kan en dramatisch voor alle betrokkenen. Ik heb zitten kijken en dat betekent dat de kans groot is dat we dan toch vooral van Schiphol vliegen. De meeste bestemmingen vanaf Eindhoven zijn toch met Ryanair. Het zij zo. En dan gaan we gewoon lekker met KLM
Dit dus. En als je vroeg boekt is KLM prima te betalen net als Transavia. Mensen staan er gewoon niet bij stil waar de koppen moeten rollen als je voor 25 retour naar Italië wil. Dat is gewoon praktisch onmogelijk. Ik boek KLM meetal voor 100-150 euro retour binnen europa. Mijn broertje is net voor ongeveer 650 euro naar seattle wel uitgevoerd door Delta. Vroeg geboekt en buiten het seizoen. Vorige week een ticket naar Denemarken beetje lastmin. Au voor de werkgever want dan is het 340 retour. Maar blij dat ik met KLM mag vliegen
Ik begrijp volkomen dat sommige mensen kiezen voor de portemonnee, en dus niet verder denken dan goedkoop vliegen. En je hebt gelijk, het verhaal achter die 25 euro, dat is niet mals helaas Ik vlieg dus zelf, ben heel trots op het Klm product (en Transavia, onze dochter), en hoop dat mensen ondanks de zwart/wit prijsverschillen toch voor ons kiezen ❤️
Ja de geldt voor alles. Ook voor de goedkope kleding van zeeman en HEMA. Maar goed het enige wat je kan doen is het vertellen en dan hopen dat mensen bewust kiezen. Want wat je niet weet... Maar wat ik eerder ook al zei, voor kinderen is KLM leuk. Ik zie meisjes altijd de stewardessen helpen en dat heb ik bij een lowcost nog nooit gezien. Heb Met mn studieclubje wel een low coast gevlogen was een en al gemor en gerommel met kinderen. Personeel van KLM probeert het kinderen ook echt naar de zin te maken met kleurplaten of leuke kleine klusjes als helpen met het drinken uitdelen.